Gebruik radiatoren op lage temperatuur

Ik heb een systeem met een cv ketel en radiatoren door het hele huis. De situatie is als volgt:
1. Radiator voor: 240x40cm, type 20, met ventilators
2. radiator achter: 145x40cm, type 22, met ventilators
3. Ze worden aangestuurd door een Tado slimme thermostaat met slimme radiator knoppen.
4. Temperatuur cv ketel: 50C

Wanneer de ketel op 80C staat ingesteld kan ik daarmee probleemloos het huis warm krijgen. Maar ik overweeg om in de toekomst een warmtepomp aan te schaffen. Die werken het meest efficient bij een temperatuur van 50C. Dus heb ik de temperatuur van de cv ketel op 50C ingesteld om te kijken of ik dan het huis nog steeds op temperatuur kan krijgen. Dat lukt dus niet. Wanneer de temperatuur buiten onder de 5 graden komt duurt het uren voordat de temperatuur op de 20C uitkomt die ik heb ingesteld voor de woonkamer. ik heb om 9 uur vanochtend de temperatuur op 20C ingesteld en het is nu, 5 uur later, nog maar 19 graden.

Ik heb zowel de aanvoer als de retourleiding van de radiatoren en van de cv ketel van een temperatuursensor voorzien. De temperaturen worden in onderstaand dashboard weergegeven.
1766668612099.png


Wat ik niet goed begrijp is dat de grafiek van de cv keten een soort zaagtand vertoond. Ik had verwacht dat de cv ketel op 50C zou blijven zolang de ruimte niet op de ingestelde temperatuur is gekomen. Waarom blijft deze uitschakelen? Ook snap ik niet dat de retour temperatuur van de radiator aan de voorkant van het huis onafhankelijk lijkt te zijn van de aanvoer temperatuur. Bij de radiator achter zie je dat wel een beetje. Komt dit omdat de radiator voor een veel te laag vermogen heeft?

Zijn er manieren om toch met lage temperatuur verwarming mijn woning warm te krijgen? Zou ik dat kunnen doen door de type 20 radiator te vervangen door een type22? Of moet ik naar vloerverwarming? Of moet ik het hele idee uit mijn hoofd zetten?
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • De minimale capaciteit van je ketel is groter dan wat je radiatoren bij 50 graden aanvoertemperatuur kunnen afgeven. Als de ketel dan op minimaal vermogem blijft doorbranden, dan zal de aanvoertemperatuur oplopen tot boven de 50 graden.

    Wanneer je op de ketel een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden instelt op de ketel, dan zal de ketel dus uitgaan zodra de 50 graden aanvoertemperatuur is bereikt. Om te voorkomen dat de ketel teveel starts en stops gaat maken, slaat deze pas weer aan nadat de aanvoertemperatuur voldoende is gedaald.

    Als je je afgiftesysteem wil aanpassen op een aanvoertemperatuur van 50 graden, dan betekent dat in feite dat het hele systeem opnieuw moet worden berekend. je zult dan andere radiatoren nodig hebben en waarschijnlijk ook een grotere diameter leidingwerk. Of je kunt bijvoorbeeld kiezen voor vloerverwarming.

    Maar goed, dit soort aanpassingen is pas zinvol op het moment dat je daadwerkelijk overgaat op een warmtepomp. Deze techniek is namelijk nog in ontwikkeling en het kan maar zo zijn dat er de komende jaren nog warmtepompen op de markt komen die beter met hogere aanvoertemperaturen werken.

    Voor nu zou ik de aanvoertemperatuur van de ketel weer lekker op 80 graden zetten en de regeling zijn werk laten doen zoals het is ontworpen.
     
    Dat lukt dus niet. Wanneer de temperatuur buiten onder de 5 graden komt duurt het uren voordat de temperatuur op de 20C uitkomt die ik heb ingesteld voor de woonkamer.
    Dan is ook je isolatie en kierdichting onvoldoende. Je warmteverlies is te groot. Je kunt wel een warmtepomp willen installeren, maar dan blijven je energielasten nog steeds hoog.
     
    Laatst bewerkt:
    ook is de delta t over de ketel erg klein, zo te zien is er te veel flow over de radiator van de zolder deze dus wat afknijpen.
    Als u de ketel gewoon zn gang laat gaan met de max aanvoer ingesteld van 80 graden zoekt ie zelf zn ideale werkpunt op.
     
    Het gaat ook niet direct om de temperatuur, maar meer om het vermogen dat afgegeven kan worden.
    Lagere temperatuur, betekend hogere stroomsnelheid voor hetzelfde vermogen.
    Er zijn ook wp systemen die ook bij -10 , 75 graden water kunnen leveren, de cop is dan wel 0 maar voor die 2 weken per jaar dat dat voorkomt nog te overzien.

    Dan moet er nog iets tussen dat de dT van de wp aanpast aan de dT van de afgifte systemen.
    Wp heeft een dT van 5 en radiatoren zitten tussen 10 en 20 graden.

    De temperatuur verlaging geeft beslist geen juist beeld van of een wp haalbaar is.
     
    Zijn er manieren om toch met lage temperatuur verwarming mijn woning warm te krijgen?
    Bekijken wat de opgegeven vermogens zijn van de radiatoren die je nu hebt en met die vermogens
    nieuwe convectoren selecteren op de lage temperatuur die je later wil gaan gebruiken.
    Eventueel met ventilatoren als dat nodig is.

    Vergeet ook niet je leidiingen na te laten kijken of deze nog geschikt zijn.
    Als je nu b.v. op 80/60 zou werken (temperatuurverschil is 20 graden), en later een warmtepomp neemt
    dan moet er 2x zoveel water door de leidingen stromen bij hetzelfde vermogen op late temperatuur.
    Leidingen moeten dan ook aangepast worden.

    Het is niet meer of minder als dat, meten van tempersturen daar heb je nu niet zoveel aan.
     
    @Mn22, bedankt voor je antwoord. Dat is een duidelijk verhaal. Ik heb inmiddels de keten weer op 80 graden gezet en het is weer lekker warm.

    Ik had ook niet verwacht dat het direct zou werken maar ik wilde weten of mijn woning geschikt is voor een warmtepomp. Als je de 'check' doet bij bedrijven die warmte pompen installeren komt er al snel uit dat mijn woning geschikt is maar dat geloof ik niet helemaal. Na mijn experiment blijkt dus dat het niet zo simpel is als cv ketel eruit / warmtepomp erin. Ik moet ook de leidingen en de radiatoren vervangen. Wellicht zelfs overstappen op vloerverwarming. Gelukkig is mijn cv ketel pas 5 jaar oud dus ik hoop dat die nog even mee gaat. Maar het was een interessant experiment.

    Hoeveel temperatuurverschil zit er tussen de dag en nacht instelling bij de thermostaat?
    5 graden. Meestal blijft de temperatuuur uit zichzelf boven de nach temperatuur maar nu het vriest niet meer.

    Dan is ook je isolatie en kierdichting onvoldoende. Je warmteverlies is te groot. Je kunt wel een warmtepomp willen installeren, maar dan blijven je energielasten nog steeds hoog.
    Ik heb een jaren 60 woning maar deze is volledig na geisoleerd. Ik heb vloer, spouw en dak isolatie. Daarnaast heb ik ook kunststof kozijnen laten plaatsen. Ik denk niet dat er meer te doen is. Ik denk eigenlijk dat het wel te doen is als ik een systeem installeer dat geschik is voor lage temperatuur. Ik heb in de slaapkamers relatief grote radiatoren hangen die de ruimte bij 50 graden wel op temperatuur krijgen.
    ook is de delta t over de ketel erg klein, zo te zien is er te veel flow over de radiator van de zolder deze dus wat afknijpen.
    De radiator op zolder staat meestal dicht. Maar ik heb ook nog een andere radiator open als bypass. Wellicht dat die meer warmte vraagt. Dat gezegd hebbende verbaas ik mij ook over de lage delta T van de cv ketel.

    Als u de ketel gewoon zn gang laat gaan met de max aanvoer ingesteld van 80 graden zoekt ie zelf zn ideale werkpunt op
    Dat wist ik niet. Ik dacht dat die temperatuur altijd aangehouden werd. Als de ketel de temperatuur zelf uitvogelt met die 80 graden als maximum zie ik geen reden om hem lagen in te stellen. Als had de monteur die het onderhoud deed hem wel iets omlaag gezet volgens mij.

    De temperatuur verlaging geeft beslist geen juist beeld van of een wp haalbaar is.
    Nee maar het feit dat je de ruimte niet warm krijgt wel. Toen dat niet lukte heb ik het de temnperatuurverlaging gebruikt als manier om te bepalen hoeveel warmte wordt afgegeven aan de ruimte. Het zegt niet alles maar geeft een indicatie. Ik kan er niet het vermogen van de radiatoren mee berekenen omdat ik dan ook de stroomsnelheid moet weten.
     
    Ik heb een jaren 60 woning maar deze is volledig na geisoleerd. Ik heb vloer, spouw en dak isolatie. Daarnaast heb ik ook kunststof kozijnen laten plaatsen.
    Isoleren is prima maar heb je een idee wat de totale Rc waarde van je woning is. Een spouw van 3 cm vullen geeft een ander resultaat dan een spouw van 7 cm. Idem de kozijnen hoeveel aandacht is er besteed om de aansluiting steen kunststof winddicht te krijgen. In een woning zijn nogal wat puntjes waar verlies van warmte is.
    Bij ons was vanochtend voor het eerst het warmte verlies van 21,0 gr rond 23:00 naar 17,5 gr 8:30 deze morgen.
     
    De oorzaak bij een lage delta-T bij een ketel is in veel gevallen de "design" badkamer radiator.
    Als deze niet ingeregeld is dan zorgt die vaak voor een soort kortsluiting tussen aanvoer en retour.
     
    De temperatuur van de kamer bij het naar bed gaan was, de volgende ochtend stond de thermostaat op ???.
    Hoeveel m2 glas heeft de woning. Stenen zijn dik en zwaar koelen langzamer af dan glas.
    Ik meen te herinneren dat een woning een Rc 4 moet hebben. Dus veel isolatie die je hebt aangebracht zal zeker dikker moeten zijn dan 150 mm.
     
    Even samengevat, de bestaande afgifte installatie is niet geschikt om de woning onder alle omstandigheden met een aanvoertemperatuur van 50 graden te verwarmen.

    Als dat het doel is dat bereikt moet worden, dan zal de afgifteinstallatie moeten worden aangepast en/of het warmteverlies moeten worden verminderd.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan