Gaten in eiken balk

Rob smeets

  • #1
Ik moet in een eiken balk van 50x50cm 12 gaten boren van 20mm door en door. Ook moeten er 3 rechthoekige gaten in komen van 80x100mm eveneens door en door. Het spreekt vanzelf dat de gaten recht moeten uitkomen. Is zo'n diep gat te maken met de punt van een kettingzaag? De balk is 7.30m lang en weegt rond 1800kg en ligt op verhoging 50cm van de vloer.
Bedankt voor het meedenken, Rob.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #2
    Die 20 mm gaten kun je boren met een lange speedboor, en veel geduld.

    Die andere gaten zou ik toch echt niet met een ketting zaag doen, of het moet zijn dat je je leven moe bent, of een paar ledenmaten wilt missen.

    En vierkante boren hebben ze nog niet uitgevonden, dus denk dat je de vierkante gaten kunt maken door eerst een groot gat of meerdere gaten te boren, en dan met een beitel het gat vierkant maken.
     

    Droid

    • #3
    Peter schreef:
    En vierkante boren hebben ze nog niet uitgevonden,
    Wel in de betonbouw!
     

    Lichtpunt

    • #4
    Een vierkante gaten boor bestaat!!
    Google maar eens.


    Maar ik denk in uw geval dat u toch het advies van Peter gaat opvolgen (gat boren en uitsteken)

    Zorg er ook voor dat u een stabiele boormachine-standaard hebt.
     

    Rob smeets

    • #5
    Ha ja die vierkante gatenboor had ik ook al eens aan het werk gezien op een markt met oude ambachten. Maar niet echt geschikt voor deze klus.
    Iemand een beitel in de aanbieding dan van zo'n 5cm breed en ca 30 cm lang?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #6
    Zorg er ook voor dat u een stabiele boormachine-standaard hebt.
    Bij een balk van die afmetingen ?
     

    Lichtpunt

    • #7
    Hiermee bedoel ik een tafelstandaard die je op het werk kunt plaatsen,
    waarbij je steeds eventueel de boor dient te verlengen,
    uit de hand boren bij zo'n dikte lijkt mij geen succes!
     

    Gerrit

    • #8
    Helaas zijn wij die kunst verleerd.
    Als je oude boerderijen of vakwerkhuizen bekijkt krijg je respect voor de mensen die dat in de jaren 18.. hebben gemaakt.
     

    StefanD

    • #9
    Om recht uit te komen kun je het best van 2 kanten werken. Je komt dan middenin misschien niet helemaal recht uit, maar aan de uiteinden in elk geval wel.
    Voor de grote gaten zou je misschien zelf een grote figuurzaag met het blad van een grote boomzaag kunnen maken?
     

    Lichtpunt

    • #10
    Gerrit schreef:
    Helaas zijn wij die kunst verleerd.
    Als je oude boerderijen of vakwerkhuizen bekijkt krijg je respect voor de mensen die dat in de jaren 18.. hebben gemaakt.
    En dat alles met een kruishout en booromslag.

    Maar dat wordt niet meer op school geleerd, alleen als je de mazzel hebt, in de praktijk op een mooi project.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu