Extra aardlekschakelaar 300 mA plaatsen in volle groepenkast

kruger5051

  • #21
ja die draaimeter gebruik ik alleen om wat meterstanden bij te houden iedere maand.
Nieuwe inverter heeft inderdaad wifi met een app waarvan ik het kan aflezen

dus ik denk dat het mooier en goedkoper is om gewoon een 22 x 33 cm kast er naast te hangen. Moet alleen even uitzoeken welk type kast zodat het goed past met elkaar.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #22
Deze kast is nog nieuw te krijgen.
Eerder werd busboard genoemd, kijk deze eens:
Alleen voor de foto's, dus eerst zeker weten voordat je dingen gaat bestellen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #23
De kast is een HLD33 (1SPF006964F0230). Maar let op:

- Deze worden al geruime tijd met een ander (groter) buisinvoerstuk (175-05) geleverd. Als je het hetzelfde wilt hebben, zul je het kleinere buisinvoerstuk (174-04R / 1SPF006932F0141) nog erbij moeten kopen.
- Deze worden sinds een tijdje geleverd met een ander design deksel (die met zo'n rode strook aan de bovenkant). Als je precies hetzelfde wilt, zul je dus op zoek moeten naar een oud model. Oftewel: even de leverancier contacteren en expliciet navragen of ze deze nog hebben liggen!

Anders krijg je dit:
hafonorm-kast-2019-390x195-2.jpg


Denk inderdaad ook even na over de indeling van de complete kast en over de busboards. Je hebt nu denk ik een 3-fasen busboard met 1x12 modules. Daar heb je bijzonder weinig aan als je naar max 4 groepen achter 2-polige aardlekschakelaars wilt.

Ik zou de bestaande 3-fasen groepen op een bestaand busboard achter een bestaande 3-fasen aardlekschakelaar plaatsen en voor de 10 andere eindgroepen een 1-fase busboard met 3x4 modules achter 3x 2P aardlekschakelaar toepassen.

Let wel op dat een nieuw busboard mogelijk niet in een oude kast past.

Als je de gewenste indeling even uit zou tekenen, ook een foto van de huidige kast zonder deksel kunt delen en hier je boodschappenlijstje neerzet dan kunnen we even meekijken of het allemaal gaat passen.
 
  • Like
Waarderingen: Freakie en Vonken_trekker

kruger5051

  • #24
zat te kijken naar wat hergebruik

grof plaatje
krachtstroom groepen bovenin met 3 fase ALS
dan de overgebleven 8 groepen achter een 2 polige ALS (2 stuks)

vraag: de kast is een 3 fase kast, dus er zit een blokje in dat iedere groep op een andere fase komt
ivm de lastenverdeling. Werkt dan een 2 polige ALS wel? zoals hieronder getekend?

In de nieuwe kast heb ik dan een hoofdschakelaar, en 2 aardlek automaten voor 300 mA nodig
en eventueel nog 2 kWh meters
1615304723359.png
 

ABCDE

  • #25
De hoofdschakelaar kun je niet in de nieuwe kast doen omdat zeer waarschijnlijk de aansluitdraden vanuit de meter daar niet lang genoeg voor zijn. Wellicht zijn ze nu ook al wel tekort...

Zoals in je fotoshop in de rechterkast met de 2P aardlekschakelaars gaat ook niet werken met het oude 2x12 busboard. Linksom of rechtsom zit dat busboard je in de weg

XanderH schreef:
Je hebt nu denk ik een 3-fasen busboard met 1x12 modules.
Lijkt meer op 2x12, ook zo raar.

kruger5051 schreef:
Wat ik me wel afvraag waarom in mijn huidige kast dan wel 2 x een 3 fase ALS zit van 30 mA.
Er zitten voornamelijk 1 fase groepen achter. Behalve groep 1 (warmte pomp) en groep 10 (kookplaat)
Omdat dat iets goedkoper is.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #26
@kruger5051 Wat voor een blokje heb je het over? Bedoel je het busboard?

Dat kun je zoals gezegd waarschijnlijk inderdaad niet gebruiken met 2-polige aardlekschakelaars.

Vandaar de vraag naar foto's van de geopende kast, zodat we weten wat er precies in zit.

@ABCDE Ja, ik bedoelde inderdaad 2 van die busboards.
 

ABCDE

  • #27
Je zou ook de hele kast op Marktplaats kunnen gooien en dan een nieuwe kast met 3 rijen kopen. Bijvoorbeeld 220x550 met 36 modules ruimte.

2x 3-fase aardlekautomaat; 8 modules
1x 4P hoofdschakelaar; 4 modules
3x 2P aardlekschakelaar; 6 modules
8x P+N B16 automaat; 8 modules
2x 1-fase aardlekautomaat 300 mA: 4 modules

Totaal 30 modules
 

kruger5051

  • #28
Hier de geopende kast.
De verdeling over de 3 fases gaat met kammen dacht ik dat ze heten. Deze zit denk ik onder de automaten en zie je dus niet.

IMG_20210309_181858.jpg IMG_20210309_181700.jpg
 

ABCDE

  • #29
Nee, dat is gewoon een busboard kast.
 

kruger5051

  • #30
ABCDE schreef:
De hoofdschakelaar kun je niet in de nieuwe kast doen omdat zeer waarschijnlijk de aansluitdraden vanuit de meter daar niet lang genoeg voor zijn. Wellicht zijn ze nu ook al wel tekort...
Zie de aansluiting vanuit de hoofdzekering. Deze gaan naar de aansluit blokjes.
1615329920611.png

Is het toegestaan om de kabels vanuit de hoofdzekering naar deze aansluitblokjes te laten, van daar uit naar een andere kast waar ik een hoofdschakelaar plaats en dan met 2 x 3 x 6mm^2 kabels terug ga om de 3 fase ALS aan te sluiten?

Nadeel is alleen dat als je de hoofdschakelaar dan omzet alles spanningloos is, behalve deze aansluitklemmen. Maar dat is nu ook al het geval.

Als dat niet mag dan moet ik de hele kast verbouwen....
 

ABCDE

  • #31
Direct naar de hoofdschakelaar gaan. Daar hoef je niet je hele kast voor te verbouwen. Je mag toch maar 4 groepen per aardlekschakelaar doen, dus kun je prima 4 moduulbreedtes vrijmaken op de onderste rij.

Hager heeft overigens ook een 4P hoofdschakelaar van 2 modules breed, dacht ik.
 

kruger5051

  • #32
ok, ik snap het busboard principe nu
2 x 12 als busboard is niet erg handig als je nog maar 4 automaten per ALS mag hebben.

je hebt er tegenwoordig die in 3 x 4 zijn onderverdeeld.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #33
Dat klopt ja.

Jij hebt overigens nog de oude variant van het busboard, deze is qua maatvoering afwijkend van de huidige modellen. Je kunt dus niet zomaar een nieuw busboard plaatsen.

Ik zou denk ik in de bestaande behuizing een geheel nieuw binnenwerk plaatsen met bovenin een 3x4 busboard. Dan kun je bovenin alle bestaande 1P+N eindgroepen kwijt. Onderin een 4-polige hoofdschakelaar en 3x 2-polige aardlekschakelaar. Daarmee vul je bijna de hele rail (10 van de 12 modules) dus daar hoeft geen busboard achter.

Het bestaande binnenwerk met één busboard dan in een nieuwe behuizing links plaatsen. Hier blijf je één busboard gebruiken met de bestaande krachtgroepen en één bestaande 4-polige aardlekschakelaar.

De rest van de ruimte in de linker behuizing heb je dan geen (bruikbaar) busboard maar kun je vullen met componenten met schroefcontacten (aardlekautomaten en tussenmeters voor de PV bijvoorbeeld).
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

kruger5051

  • #34
XanderH -> bedankt, dat klinkt als een goed plan zeg.

Moet eens kijken of ik dat qua kabelmanagement voor elkaar krijg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #35
Met de draadlengte kom je er in de meeste gevallen wel denk ik.

Draden vanuit de meter zijn lang zat als je de hoofdschakelaar rechts onderin plaatst. De 1 fase eindgroepen blijven op dezelfde plek of verhuizen een rail omhoog, dat geeft ook geen problemen. Alleen voor die krachtgroepen en de PV groepen zou je even moeten kijken...

Ik zie trouwens dat de krachtgroepen verkeerd zijn aangesloten.

gebruiksaanwijzijng-abb-haf-1-fase-fornuisgroep-en-3-fasen-kookgroe (2).png


Bij gebruik van zo'n hendel om 3 automaten te koppelen, moet je de nulcontacten boven de automaat doorverbinden. Dit is bij jou niet gedaan. Als nu om wat voor reden dan ook de automaat waarop de nuldraad zit aangesloten uitschakelt (bijvoorbeeld door kortsluiting of overbelasting) is de nul onderbroken, maar heb je nog wel spanning op 2 fasedraden. Dit betekent dat je een zwevend nulpunt krijgt en dit sloopt in het ergste geval de aangesloten apparatuur. Die nul moet worden doorverbonden zodat de nuldraad altijd verbonden is totdat alle 3 de automaten zijn uitgeschakeld.
 
  • Like
Waarderingen: ABCDE en Vonken_trekker

ABCDE

  • #36
Niet voor niets 'frutsels' dus.
 

kruger5051

  • #37
Zat al af te vragen waarom we geen echte krachtstroom groepen in zaten.
Zijn nu 3 gecombineerde groepen (kookgroep) dus.

Als ik de nul doorverbind kan ik die wel blijven gebruiken?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #38
Het is er voor gemaakt dus ja dat kan...

Ik ben geen groot fan van deze oplossing, maar in mijn eerdere voorstel had ik wel voorgesteld om dit te blijven gebruiken. Om de eenvoudige reden dat je het al hebt... Als je dit ook zou willen vervangen kun je beter helemaal opnieuw beginnen. :wink:

Met deze oplossing om 3 automaten te koppelen, moet je de automaten natuurlijk wel op een 3-fasen busboard laten zitten.
 

ABCDE

  • #39
Ja
 

kruger5051

  • #40
Sorry voor de wat latere reactie, maar de afgelopen dagen is de 30 mA aardlek er weer tig keer uitgesprongen dus we moeten er eens mee verder.

Ik kan van de buurman zijn meterkast krijgen, welke ook een ABB HAD 3333-44 is (dezelfde als ik heb), en ook extra installatie automaten.

Mijn idee, naar plan van XanderH is dan het volgende

1616024572610.png

Hierbij kan de linkerkast dan de volledige kast van de buurman zijn met 2 x 12 busboard welke gebruikt wordt voor de krachtstroom groepen en een 3 fase ALS (denk trouwens nu dat de KOKEN groep 1 positie naar rechts moet ivm fase verdeling gok ik)

Voor de bestaande kast heb ik wel een 3 x 4 busboard nodig voor de 12 installatie automaten. Deze kan ik dan voor ieder deel op een eigen ALS aansluiten en alles achter de hoofdschakelaar.
De PV panelen komen op een 300 mA ALAMAT met 16B karakteristiek
Eventueel nog kWH meters, maar dat is bijzaak op dit moment.

Grote vraag is het busboard:
ABB Busboard 1-fase 3-Split - 120313

ik begreep dat dit niet past in de oude kast, zie overal wel staan "voor kasten vanaf 2005"

Dan haal ik uit de rechterkant het binnenwerk en de 2 x 12 busboards er uit. Nieuw binnenwerk en 3 x 4 busboard er in. Dan kunnen op de onderste rij 3 x 2P ALS en 1 x 4P HS komen die direct op de rail zitten, dsu zonder busboard
Kan ik dit oplossen door een nieuwe binnenplaat

ABB Haf Hafonorm - Rek busboard 1SPF006938F0008

er bij te kopen?
volgens een tekst die ik gezien heb moet dat passen:
"LET OP, er zijn 2 versies van dit rek, dit is het nieuwste type gebruikt vanaf +/-2004 in het oude rek passen niet de busboards van na 2004. Dit rek past wel in groepenkasten van voor 2004, waardoor de nieuwste versies busboard systemen gebruikt kunnen worden."
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu