Enkelsteens muur isoleren.

irishoftijzer

  • #1
Hallo. Wij zijn bezig met het isoleren van een enkelsteens muur. Direct tegen de enkelsteens muur hebben wij dampopen folie van Miofol geplaatst (blauw). Direct tegen de folie hebben wij een houten regelwerk geplaatst met daartussen pirplaten.

Nu hoorden/lazen wij dat we ventilatielatten hadden moeten plaatsen. We hebben er dus voor gekozen om de pir-platen eruit te halen (het houten regelwerk blijft zitten, dit zit vast met slagpluggen en kunnen we niet meer verwijderen). Tussen de houten balken hebben wij de folie losgesneden, waarna wij er ventilatielatten achter hebben geplaatst. Vervolgens hebben wij de folie weer dichtgeplakt met de juiste tape. Daarna hebben we de pirplaten teruggeplaatst. Kijkend naar de muur, zie je dus eigenlijk een houten regelwerk met daartussen pir-platen. Achter die pirplaten zit nu folie met daarachter een luchtspouw, achter het houten regelwerk zit geen luchtspouw (de houten balken zijn direct tegen de enkelsteens muur bevestigt).

Daarnaast hebben wij tegen de gevel oude eiken gebinten geplaatst. Deze gebinten zijn tegen de folie bevestigt. Ook daar zaten uiteraard geen ventilatielatten tussen. We kregen het niet voor elkaar om ter hoogte van de gebinten de latten achter de folie te plaatsen, dus deze hebben we op de folie bevestigt. Je krijgt dus: enkelsteens muur, dampopen folie, ventilatielat, gebint.

Is dit afdoende?

Ter informatie: Wij wonen sinds augustus in deze woning en hebben de gevel volledig gestript. De vorige bewoners hebben 8 jaar geleden een soort zachtboard/houtvezelplaten tegen de gevel gemaakt, zonder luchtspouw. Ze hebben vervolgens behang geplaatst, wat zij direct op de isolatieplaten hebben geplakt: er was geen vocht of iets dergelijks zichtbaar.

Ik hoor het graag.

Groetjes Iris
Gevel 1.jpg
Gevel 2.jpg
Gevel 5.jpg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
De functie van de spouw in dit geval is alleen het sneller laten droger van de buitenmuur na regen.
Dat werkt het beste met een geventileerde spouw, vergelijkbaar met een spouw in een spouwmuur,
met bijvoorbeeld hoog en laag open stootvoegen.

In dit geval gaat het om een muur op de bovenste verdieping, onder het dak is de belasting door regen minder dan bij een muur op de begane grond en het waait er meer dus droogt het sneller. Ik zie geen probleem. Ook niet omdat de situatie van de vorige bewoners niet beter was.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

irishoftijzer

  • #3
Aanvullende vraag: een deel van de folie is per ongeluk verkeerd bevestigd. Betreft miofol dampopen (blauw): de tekst is deels van binnen leesbaar ipv buiten. Ben je misschien bekend met de risico's hiervan?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Geen idee, maar je kan het wel zelf testen als je nog wat over hebt:
Neem twee gelijke pannen, of iets anders.
Dun laagje water erin. Folie erop (de ene goed, de andere verkeerd om) Goed luchtdicht afplakken.
Op een verwarming zetten en kijken of het verschil groot is na een tijdje of paar dagen afhankelijk van de hoeveelheid water. Als het goed dampopen is, zal het water gewoon verdampen.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Charel

  • #5
irishoftijzer schreef:
Nu hoorden/lazen wij dat we ventilatielatten hadden moeten plaatsen. We hebben er dus voor gekozen om de pir-platen eruit te halen (het houten regelwerk blijft zitten, dit zit vast met slagpluggen en kunnen we niet meer verwijderen). Tussen de houten balken hebben wij de folie losgesneden, waarna wij er ventilatielatten achter hebben geplaatst. Vervolgens hebben wij de folie weer dichtgeplakt met de juiste tape. Daarna hebben we de pirplaten teruggeplaatst. Kijkend naar de muur, zie je dus eigenlijk een houten regelwerk met daartussen pir-platen. Achter die pirplaten zit nu folie met daarachter een luchtspouw, achter het houten regelwerk zit geen luchtspouw (de houten balken zijn direct tegen de enkelsteens muur bevestigt).
Beste,
De eerste uitvoering was niet echt goed maar de tweede is nog minder goed.
Die ventilatielatten waren echt niet nodig, je had die ruimte beter kunnen benutten door wat meer isolatie aan te brengen.
Zelfs die dampopen folie tegen de muur was niet nodig. De isolatie kan rechtstreeks tot tegen de muur worden gedrukt. Om kleine kieren tussen de isolatie en de muur en ook tussen de isolatie en de belatting te vermijden had ik ook eerder voor een samendrukbare isolatie gekozen zoals bijvoorbeeld minerale wol.
Belangrijk is sowieso dat er aan de warme kant van de isolatie een ononderbroken dampscherm zit.
Je spreekt van een steensmuur maar wat bedoel je dan, een muur ter dikte van een steen in de lengte (18 cm) of ter dikte van een steen in de breedte (8 cm) ?
Sowieso, moest die muur vocht van buiten doorlaten tot binnen dan moet je daar in de eerste plaats iets aan doen. Bijvoorbeeld door de muur te hydrofoberen.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Niet mee eens. Spouwmuren hebben een zwakke ventilatie nodig. De combinatie van een gevulde spouw en minerale wol is dodelijk voor je pand.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Hharbers

  • #7
@ walker,

Hoe zit het dan met spouw muren die nageisoleerd worden met ingeblazen pur/eps/steenwol vlokken?
Hier is elke ventilatie uit spouwmuur weg

en ja er zijn incidentele gevallen waar er vochtdoorslag is naar binnen maar in 99% van de gevallen gaat dit prima.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Ik heb helaas projecten gezien waarbij de ingeblazen isolatie als een natte koek bovenop de stelkozijnen lag. De schade was enorm.

Ieder bedrijf dat je laat komen zal zijn/haar oplossing als de beste presenteren. Daar heb ik moeite mee.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
@Hharbers gespoten spouwmuurisolatie is geen optimale situatie. Eigenlijk is het een keuze tussen twee kwaden: risico op vocht of slechte isolatie houden. Meestal gaat het goed maar soms...

Bij nieuwbouw isoleren ze de spouw en daar laten ze wel een spouw.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

irishoftijzer

  • #10
Even terugkomend op mijn eerste bericht: hoe groot is de kans op vochtproblemen in de door mij geschetste situatie?
 

Charel

  • #11
Hharbers schreef:
@ walker,

Hoe zit het dan met spouw muren die nageisoleerd worden met ingeblazen pur/eps/steenwol vlokken?
Hier is elke ventilatie uit spouwmuur weg

en ja er zijn incidentele gevallen waar er vochtdoorslag is naar binnen maar in 99% van de gevallen gaat dit prima.
Inderdaad en in de weinige gevallen dat het daar mis gaat is dat omwille van een te grote regendoorslag van de muren en dan wordt steeds aangeraden om daar iets aan te doen door bijvoorbeeld herstel van het voegwerk, door kaleien of door hydrofoberen van de buitengevel.
Het naisoleren van een muur met stenen binnenspouwblad en stenen buitenspouwblad is trouwens ook totaat niet te vergelijken met het aanbrengen van binnenisolatie.
Bij het aanbrengen van binnenisolatie gaat het in de meerderheid der gevallen over een massieve buitenmmuur van minstens 20 cm dik terwijl het bij spouwmuurisolatie gaat over een halsteens buitenblad van maximum 10 cm dik.
En last but not least: bij binnenisolatie wordt ook steeds uitdrukkelijk aangeraden om aan de warme kant van de isolatie een ononderbroken dampscherm moet worden voorzien, iets wat bij naisolatie van bestaande spouwmuren meestal ook niet mogelijk is
Vandaar: twee totaal verschillende situaties.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
" Even terugkomend op mijn eerste bericht: hoe groot is de kans op vochtproblemen in de door mij geschetste situatie? "
De foutjes hebben geen invloed op die kans. Wel ervan uitgaande dat de dampopen folie nog steeds als dampopen gezien mag worden terwijl het deels verkeerdom zit.

Wat ik op de foto nog wel mis, is het afplakken van de naden. Ik ging er eerder vanuit dat het nog niet helemaal klaar was.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

irishoftijzer

  • #13
@Jackd we zullen de naden met pur dichtmaken en daarnaast over de gehele wand een dampremmende folie plaatsen. Bedankt voor het meedenken.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Charel

  • #14
irishoftijzer schreef:
Daarnaast hebben wij tegen de gevel oude eiken gebinten geplaatst. Deze gebinten zijn tegen de folie bevestigt. Ook daar zaten uiteraard geen ventilatielatten tussen. We kregen het niet voor elkaar om ter hoogte van de gebinten de latten achter de folie te plaatsen, dus deze hebben we op de folie bevestigt.

De vorige bewoners hebben 8 jaar geleden een soort zachtboard/houtvezelplaten tegen de gevel gemaakt, zonder luchtspouw. Ze hebben vervolgens behang geplaatst, wat zij direct op de isolatieplaten hebben geplakt: er was geen vocht of iets dergelijks zichtbaar.
Hetgeen de vorige bewoners hebben gedaan was bouwfysisch beter dan wat jij nu hebt gedaan. Afhankelijk van het type en de dikte van die isolerende houtvezelplaten kan het enkel wat minder isolatiewaarde gehad hebben.
Houtvezelplaten hoeven niet direct een dampscherm vermits die vochtregulerend werken.
Zij kunnen overtollig vocht vanuit de binnenlucht opnemen en bij innig contact met de buitenmuur hieraan doorgeven ter verdamping naar buiten toe, maar ook kunnen zij tijdelijk dat vocht opslaan bij hoge luchtvochtigheid om het later bij zakkende luchtvochtigheid weer af te staan naar binnen toe.
Op dit moment zit er veel hout in contact met de koude buitenmuur waar er condensatie kan optreden dat vervolgens nog nauwelijks terug kan uitdampen naar binnen of naar buiten.
Je hebt dus vooral een risico op vochtproblemen met dat hout, maar dat kan je zeer sterk terugdringen op voorwaarde dat je zeer goed en liefst constant ventileert zoals het tegenwoordig bij nieuwbouw geeist wordt (in België toch)
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
Er wordt aan de binnenzijde lucht en dampdicht gewerkt. (Wat prima is)
Ventileren doet dan niks voor een vochtprobleem in de constructie, gelukkig is er geen probleem, want er kan vanuit binnen geen vocht de constructie in.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Charel

  • #16
Het probleem is dat een dampscherm nooit 100 % alle waterdamp bij een te vochtig binnenklimaat kan tegenhouden. Enkel materialen zoals metaal of glas zijn volkomen dampdicht te noemen.
Daarenboven hang je ook nog af van de aansluitingen van dat dampscherm met de muren, plafonds en vloeren. Ook allerhande doorbrekingen zoals in dit geval de houten balkenconstructies kunnen waterdamp doorlaten.
En het meest vervelende is dan dat die doorgedrongen waterdamp er praktisch niet meer terug uit kan en zich kan ophopen op de koudste plaatsen, onder andere daar waar de gebintconstructie de koude muur raakt.
Het is omwille van zulke risico's dat men zo mogelijk steeds de voorkeur geeft aan buitenisolatie.
Ventileren is dus wel degelijk een noodzaak maar niet enkel om een hoge vochtigheidsgraad te vermijden maar ook om tal van andere voor de gezondheid schadelijke stoffen snel te verwijderen en zodoende ongezonde zuurstofarme lucht te vervangen door gezonde zuurstofrijke lucht.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

irishoftijzer

  • #17
In principe zal de ventilatie in de ruimtes niet voor problemen moeten zorgen: we hebben de mogelijkheid ramen open te zetten en daarnaast is er in elke kamer op de 1e verdieping mechanische ventilatie aanwezig.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
Reactie op post 14 en 16: Heel bijzonder hoe houtvezelplaten wel veel vocht kwijtkunnen, maar PIR en hout een klein beetje vocht niet. Dus onzin.
De buitenmuur is dampopen en het kleine beetje vocht dat de constructie inkomt kan gewoon weg.

NB. ventileren is belangrijk, maar voor deze vraag een zijspoor die niet van belangrijk is voor het vraagstuk.
 
  • Like
Waarderingen: irishoftijzer

Charel

  • #19
@Jackd
Het is inderdaad heel bijzonder (en zeker geen onzin !) maar het is nu eenmaal een natuurlijke eigenschap van houtvezelplaten dat ze veel meer vocht kunnen opnemen en terug afgeven dan Pir en zodoende vochtregulerend kunnen werken. Ik heb het niet verzonnen hoor.
Als er waterdamp in een isolatiepakket met Pir binnendringt dan wordt die niet opgenomen door de Pir isolatie en kan die condenseren tegen het eerstvolgende koude vlak, zijnde de koude buitenmuur.
Harde isolatieplaten zoals Pir kunnen nooit innig aansluiten aan een stenen muur zoals flexibele isolatie zoals houtvezel of minerale wol dat wel kan mits goed aandrukken. En dus heb je aan de achterkant van harde isolatieplaten plots een kouder vlak waarop de waterdamp kan condenseren.
En dus daarom blijft het ook daarom van het grootste belang dat er nooit een te hoge vochtigheidsgraad heerst in de binnenomgeving en dat er dus constant voldoende geventileerd wordt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Charel schreef:
Als er waterdamp in een isolatiepakket met Pir binnendringt dan wordt die niet opgenomen door de Pir isolatie en kan die condenseren tegen het eerstvolgende koude vlak, zijnde de koude buitenmuur.
Ook als die platen aan de onder-en bovenzijde voorzien zijn van een aluminium folie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu