Een goot lekvrij aan laten sluiten aan het dak.

Ambidexterity

  • #1
Ik loop vast op het punt hoe ik het beste een bak/dak goot kan bevestigen aan het einde van mijn dak.
Er is veel te vinden via Google voor schuine daken en vooral met dakpannen. Mijn dak loopt 7% af en
wordt afgewerkt met PVC. De goot komt aan het einde van de overstek en tussen het PVC en de dak
balken komt 6cm PIR platen, deze platen lopen door op de overstek, maar ik kan dit ook schuin laten
aflopen natuurlijk als dat beter is. Tussen het groen en de goot is nog vrije ruimte op mijn tekening,
maar daar komt nog iets wat de goot draagt en waar ik de verticale afwerking tegen kan bevestigen.

Mijn grootste dilemma is hoe de goot water dicht en zo goed mogelijk aan te sluiten tegen het dak.
En wat is beter, zink of een PVC goot?
De PVC dakbedekking stopt in mijn tekening aan de rand, maar ik neem aan dat ik dat ook kan door
laten lopen in de goot?
Of is optie 3 misschien een optie?

Ik zag dat er goten zijn onder andere als tekening 1 en 2.

.1
goot-1.jpg


.2
Goot-2.jpg


.3
Goot-3.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ten eerste achterkant goot moet hoger zijn dan de voorkant van de goot.
Ten tweede zorg dat de goot en de dakbedekking niets met elkaar te maken krijgen. Zal je waarderen als je aan een van de twee toch iets zou moeten doen. Dus 3 valt af.
Zoek eerst uit wat voor een goot jouw voorkeur zou hebben ook in verband met het plaatsen.
Zink gaat zeker meer dan 25 jaar mee. PVC is qua levensduur bezig zich te bewijzen.
Zink zou je moeten ventileren aan de onderzijde.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #3
Versie 3 heb ik verwijderd uit mijn tekening. Wat betreft het materiaal heb ik gekozen voor zink. Dit is mooier en gaat langer mee. Ik gaat zorgen dat de onderkant van de goot goed wordt geventileerd. In mijn tekening zweeft de goot nog, bevestiging kom ik wel uit en wist ik even niet zo snel dit in mijn tekening te illustreren.

De goot ga ik dus ook niet vast maken aan het dak zoals je advies.
Ik dacht het zo uit te voeren als mijn tekening, dus de boven laag van mijn dak iets door te laten lopen over de goot. Ik zag namelijk bij steilere daken met dakpannen dat ze het ook zo doen.


Dakgoot-v2.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Kraallat is een eenvoudige en degelijke oplossing.
Balkje onder de goot.

Dakgoot-v3.jpg
 
  • Like
Waarderingen: V8 Cowboy en Ambidexterity

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Ik zou het overstek ook isoleren, scheelt schimmel aan de onderzijde.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #6
Een kraallat had ik niet van gehoord, dus gelijk op gezocht. Ik begrijp dus dat dit voorkomt dat het water omhoog loopt (capillair).
Ik heb de kraallat gelijk toegevoegd in de tekening, zo ook het balkje.
De asfaltnagel, gaat die zo niet lekken, moet daar nog iets overheen?

@Rola, Op de tekening heb ik ook een balk geïllustreerd "Balk tussen de draagbalken", deze balk sluit het binnen van het buiten (overstek) af. De PIR plaat ligt boven op de balken. tussen de balken binnen komt ook nog 6cm PIR (zie 2de tekening).
De ruimte tussen de draagbalken en tussen de OSB3 en de groene lijn (afwerking, wat niet groen wordt), dacht ik open te laten voor ventilatie.
De overstek isoleren, hoe moet ik dat zien, moet ik dan PIR plaatsen tegen de OSB3 plaat?
Of de overstek ook afsluiten met een balk bij de goot en de ruimte vullen met glaswol?
Dakgoot-v3.jpg


vooraanzicht-dak.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Rola

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De kraalstrook wordt eerst rond de kraallat getrokken en op het dak met asfaltnagels vast gezet.
Vervolgens komen de banen van het dak ongeveer 12/15 cm voorbij de nagels en daar worden ze boven op de kraalstrook gelast of gelijmd. Over de nagels, dus waterdicht.
Als je het weet is het tezien op mijn tekening. :lol:
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Je kan ook een goot in het dak maken met de dakbedekking.
 

Ambidexterity

  • #9
O, wacht, ik zocht op kraallat en zag ik halfrond houten latten, maar er is meer zoals aluminium/zink zie ik nu. Helemaal duidelijk :prima:

Alleen het schimmel verhaal aan de onderkant is me niet helemaal duidelijk nog.

Kraallat1.jpg
Kraallat2.jpg
 

Ambidexterity

  • #10
@IJkenhout, je bedoel de PVC door laten lopen in de vorm van een goot neem ik aan?
Kan misschien wel, maar dan is dak en goot een geheel en wat Wgb schreef dat het beter is om die twee gescheiden te houden vindt ik wel een sterk punt. Daarbij is zo'n zinken goot met een kraal ook wel mooi aan de buitenkant.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Zoiets bedoel ik. Dit is een heel gebruikelijke oplossing.

gootdak.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #12
Is opzicht ook een goede oplossing in mijn optiek.
De zinken goot zoals in mijn illustratie is het mooiste denk ik, maar als ik niet uitkomt met de hoogte van de goot, de hoogte van de koppen van de balken en de juiste afschot kan ik dit als optie B overwegen.
Ik neem aan dat dit systeem ook aan de onderkant moet worden geventileerd zoals bij zink?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Er loopt wel isolatie door in je overstek volgens je doorsnede, dat was mij eerst niet duidelijk. Dan is de kans op schimmel kleiner.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Zo'n goot in het dak hoeft niet geventileerd te worden. Dat wordt dakbedekking ook niet.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Het is veel beter voor je PVC dakbedekking en betrouwbaarder om deze met een kraallat aftewerken. Gewoon lekker simpel.
Een inwendige goot is veel insnijdingen in de hoeken van de goot, daar een onderuitloop in lassen of lijmen en weer een degelijke randafwerking maken. PVC hechten op????
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #16
@Rola , Er loopt geen isolatie door in de overstek in het huidige plan, de isolatie in de tekening is aan de binnenzijde van de aanbouw, dit heb ik niet duidelijk omschreven. Maar ik begrijp uit je laatste reactie dat als ik het plan aanpast door wel de PIR door te laten lopen dat het dan beter is.
Ik ga dit dan ook zo uitvoeren. Ook ga ik zorgen voor ventilatie.

@Wgb , Ik heb een bakgoot gevonden en ook een tekening met maten, de bakgoot komt gunstiger uit dan die in mijn tekening. Mijn tekening is opgemaakt in 10% van de ware grote, alleen de bakgoot was een natte vinger.
Deze bakgoot heeft ook een hogere achterkant zoals jij al eerder aangaf. Het bedrijf heeft ook zo'n mooie zinken kraallat die ik gelijk mee besteld.
Nog niet eerder zink gesoldeerd, dus ik bestel gelijk een extra stuk mee om te oefenen. Koper soldeer ik vaker, dus dat zink zal vast goed komen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Vreemd, waarom zit de kraal niet aan de goot?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ambidexterity

  • #18
Aan de goot?
Bedoel je de kraal aan de voorkant van de goot?
Die had ik niet op tekening staan, maar nu inmiddels wel.

Dakgoot-v4.jpg


Dakgoot-v4..jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Hebben ze bij het leveren van die zinkenkraal ook verteld hou je PVC folie moet bevestigen. Bij een kraal van hout doen we dat al 100 jaar aan de binnenkant van de lat. Je mag nog kiezen tussen nieten of asfaltnagels. Als de lat wordt geplaats wordt de folie geklemd met de schroeven waar de lat wordt aangebracht. Een goedkope, zonder bijzondere hulpmiddelen, oplossing.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #20
@Wgb, Ik heb het zink nog niet besteld of gesproken met het bedrijf, ik heb alleen bestudeerd en een lijstje gemaakt. Hoe ik het PVC moet bevestigen aan het zink weet ik nog niet.
In eerste instantie dacht ik uit je tekening op te maken in post 4 dat je een houten kraallat had, laterkreeg ik het idee dat het om een zink kraallat ging ivm met de asfaltnagel. Nu ben ik een beetje de draad kwijt, waar is die asfaltnagel dan voor?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu