Drukverschilschakelaar Vaillant VCW NL 240 XE defect?

Bart_Banaan

  • #1
Hoi wijze mannen,

Na het gebruik van de zoekfunctie hier op het forum, heb ik helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden, dus misschien dat jullie mij kunnen helpen....

Situatie schets:
Ik heb een Vaillant VCW NL 240 XE Combi-gaswandketel gemonteerd en aangesloten op de CV installatie. De installatie die in het huis zat is flink uitgebreid met enkele radiatoren, en het systeem is nu gescheiden, dus één CV installatie bedient één helft van het systeem, en de andere -die ik dus gemonteerd heb, bedient de andere helft van het systeem. Het systeem is volledig in tweëen gedeeld/gescheiden dmv kranen. De bestaande ketel dient voor de WW voorziening, de nieuwe combiketel is alleen voor de CV, er is dus geen warmwater voorziening aangesloten, ook geen koud water toevoer leiding!

Het probleem:
De door mij gemonteerde ketel, de Vaillant VCW NL 240 XE Combi-gaswandketel, wil niet aanslaan bij warmte (CV) vraag. De pomp loopt, de ontsteking doet het, alleen de gastoevoer wordt niet aangeschakeld door de drukverschilschakelaar. Deze heb ik gedemonteerd, en de stif van de gastoevoer handmatig ingedruk, en dan start de ketel gewoon, en doet alles zoals het zou moeten. Als ik dan kijk naar de stift die door drukverschilschakelaar zou moeten worden 'bedient' dan zie ik dat deze gewoon stil blijft staan, en niet naar buiten schuift. De stift loopt soepel, is niet verkalkt, en is ook nog vet. Hij kan met een tangetje naar binnen en buiten worden bewogen.

Wat is het?
  1. Komt dit omdat het een combi-ketel is en er geen WW voorziening is aangesloten? Dus dat de drukverschilschakelaar geen druk detecteert op de WW-leiding en werking weigert...
  2. Is de drukverschilschakelaar kapot? m.a.w. werkt de combi-ketel gewoon als er geen koud- en warmwater leidingen zijn aangesloten?
  3. Een ander probleem waardoor de drukverschilschakelaar de pen die de gasklep opent niet bedient?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes, Jaap
 

Herg

  • #2
  1. Nee, het tapwatergedeelte hoeft niet perse aangesloten te zijn.
  2. De drukverschilschakelaar KAN defect zijn.
  3. Zou kunnen.
Waarschijnlijk zit er nog (te veel) lucht in je ketel.
Als je 100% zeker bent dat de ketel geheel ontlucht is, probeer dan de stift uit de drukverschilschakelaar maar eens met je duim tegen te houden.

Kun je bij een goed ontluchte ketel de stift tegen houden? Dan is er te weinig drukverschil in de schakelaar, veroorzaakt door:
1: een defecte schakelaar (membraan lek).
2: te weinig pompdruk door:
--- A: een slechte pomp ("opvoerhoogte" meten).
--- B: een geknikte stuurleiding (visueel controleren).
--- C: een verstopte stuurleiding (demonteren en doorblazen).

Mocht je een nieuwe schakelaar moeten aanschaffen? Het ding heet officieel "drukverschilschakelaar gasgedeelte".

Herg
 

Bart_Banaan

  • #3
Dank je wel Herg, ik ga morgen meteen weer even ontluchten...
Ik heb alle drie de nippels gehad (bovenop -automatische ontluchter- staat 1,5 slag los, de nippel bij het verwarmings element en de schroef op de pomp).

Mijn nieuwe vraagjes:
1) Moet er bij de pomp-schroef ook veel water uitlopen bij het losdraaien voor het ontluchten? Bij mij komt daar maar enkele druppeltjes uit, geen straal(tje) water zoals bij de verwarmings element nippel.

2) Kan ik de drukverschilschakelaar testen, of moet ik die demonteren en het membraan visueel inspecteren?

3) Pompdruk:
2A: ga ik testen, ik zoek hier wel even hoe ik dat precies doe.
2B: gedaan, zijn allemaal ongeknikt
2C: doe ik als ik de drukverschilschakelaar er toch af heb...
 

Herg

  • #4
De pomp moet draaien om hem goed te kunnen ontluchten.
En dan nog zal een pomp "heel anders spuiten" dan een radiator.

Opvoerhoogte meten is het vergelijken van het gemeten amperage met het op het typeplaatje vermelde amperage.

Als het verschil te groot is, meet dan eerst de condensator eens door. Een nieuwe condensator kost vele malen minder dan een nieuwe pomp. (Een kleine afwijking is al een groot verschil!)

Je moet de drukverschilschakelaar demonteren om het membraan te inspecteren/vervangen.

Herg
 

Bart_Banaan

  • #5
Dank je wel Herg, erg duidelijk allemaal. Ik weet wel wat van electrotechniek, en heb een Fluke 77 meter, dus ik meet het amperage morgen meteen even.
De drukverschilschakelaar demonteer ik morgen ook meteen even, mocht die defect blijken dan vervang ik hem, ik spuit de leidingen even door en ik ontlucht de boel daarna weer helemaal...

Harstikke bedankt voor je hulp!
 

Bart_Banaan

  • #6
Nou, Herg, het is gelukt! De drukleiding was inderdaad verstopt. Ik heb de drukverschilschakelaar helemaal gedemonteerd, gereinigd en met een beetje zuurvrije vaseline behandeld, de leidingen doorgeprikt en daarna met de compressor doorgeblazen.

Daarna alles gemonteerd en het werkt zoals het hoort!

Bedankt!
 

Herg

  • #7
Bart B. gefeliciteerd.
En bedankt voor je terugmelding.

Herg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu