Droogmachine geeft aan "reservoir vol"

PDX

  • #1
Ik heb een Simens Siwatherm wasdroger die na enige tijd drogen "reservoir vol" aangeeft, maar er komt geen water in het reservoir bovenin. Het ding opengemaakt en het water lijkt in de verzamelbak onderin te blijven staan. Ik heb toen de pomp schoongemaakt en het buisje doorgeblazen maar dat maakte geen verschil. Het vlottertje drijft op het water en ik hoor een zachte klik als ik hem omlaag druk. Die lijkt wel gewoon te werken.

Nu heb ik de pomp uit het reservoir gelaten, die ligt nu op de grond naast de droger met de stekker er in, om te zien of het 'wieltje' wel ging draaien tijdens het drogen. En dat is inderdaad niet het geval. Na een paar minuten begint hij weer te piepen maar het motortje van de pomp slaat niet aan lijkt het.

Is dit voldoende bewijs dat de pomp kapot is? Is er nog een manier om te bevestigen dat de pomp echt kapot is voordat ik een onderdeel van 80 euro bestel?

Dit is de pomp/vlotter bij Europart https://www.onderdelen.nl/bosch-00096438-pomp-00096438-wtl-5460-5480-wt-74000-wasdroger-20564260

img_20220322_115040.jpg

img_20220322_114404.jpg
 

Lampje45

  • #2
Dat zou je kunnen doen door de windingen van de motor ohms door te meten, als de weerstand oneindig hoog is, dan is de pomp elektrisch defect. De normale waarde zal ergens tussen de 100 en 150 ohm liggen.
Ook zou je een proeflampje van 230 volt op de stekker aansluiten, die je kan vertellen of de pomp ja dan nee gestuurd wordt vanuit de printkaart.
Het is vaak een probleem op dit type stekkers te kunnen meten.
Daarvoor heb ik twee speciale snoertjes gemaakt met een gesoldeerde naald als meetpen, die past overal wel tussen.
Uiteraard het grootste deel van de naald met krimpkous geïsoleerd.
Het kan ook een defect relais of triac op de printkaart zijn.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Weet je zeker dat 100 à 150 Ohm de juiste waarde is?
In dat geval zal de pomp een vermogen hebben van ca. 529W en 353W hebben en dat lijkt me veel.
(zonder rekening te houden met de COS Phi)
 

Lampje45

  • #4
Ronny,
Jouw manier van berekenen is helaas niet juist.
Een wisselstroommotor heeft een gelijkstroom weerstand R en een wisselstroomweerstand Z, die uiteraard veel hoger ligt. Want deze motor draait op wisselspanning van 230 volt met een frekwentie van 50 Hz.

Met een ohmmeter, die met een gelijkstroom meet, zal je een heel andere waarde meten, als dat je aan de hand van het wisselstroomvermogen zou mogen verwachten.
En bij dit soort berekeningen, zal je wel degelijk rekening moeten houden met de arbeidsfactor, want dat is wel de verhouding van wattloos vermogen en het watt vermogen. En omdat deze factor voor mij onbekend is, ga ik maar uit van de ohmse waarde, die door de fabrikant in zijn servicedocumentatie wordt opgegeven.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Ik ben bekend met die berekeningen en de Z waarde maar het verschil leek mij nogal groot.
Niet dat ik twijfel aan jouw en zeker niet als je de waarde uit de documentatie haalt.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #6
Het relais / de traic dat voeding geeft aan de pomp kan ook defect zijn. Wikkeling meten geeft wel uitsluitsel meestal. Als je een programma start en de vlotter is ingeschakeld dan moet het pompje al gaan lopen dus dan kun je ook gewoon met dunne meetpennen en een multimeter meten of er wel 230v komt.
 

Lampje45

  • #7
Ronny,
Sorry je hebt helemaal gelijk.
Het was een leesfout van mij op een slechte copie

ik zag de 7 voor een 1 aan het moet dus zijn, zo tussen 700 en 750 ohm.
 
  • Like
Waarderingen: Ronny

PDX

  • #8
Het is voor mij nieuw allemaal dus weet niet of ik dit goed doe maar hier de eerste resultaten. Ik krijg het motortje niet uit z'n plastic behuizing helaas dus het enige wat ik door kan meten zijn de contacten aan de buitenkant waar de stekker in gaat, die geven ~118 ohm aan.

img_20220324_183456.jpg


Ik heb ook getest of het schakelaartje werkt en dat lijkt wel het geval te zijn (zie de korte video hier onder)


Ik heb uiteindelijk ook een kabeltje in het stekkertje wat op de motor aansluit weten te proppen en geprobeerd te testen of er spanning op kwam te staan. Rechts zie je het schakelaartje wat door de vlotter ingedrukt wordt. Er op klikken (terwijl de machine aan het drogen was) gaf geen enkel resultaat de meter bleef op nul staan.

img_20220324_222247.jpg
img_20220324_222259.jpg
 

Lampje45

  • #9
Lampje45 schreef:
Het is vaak een probleem op dit type stekkers te kunnen meten.
Daarvoor heb ik twee speciale snoertjes gemaakt met een gesoldeerde naald als meetpen, die past overal wel tussen.
Ja, als je dit niet doet zijn de metingen minder betrouwbaar.
Maar het lijkt er op alsof de microschakelaar wel functioneert en de pomp ook goed is, zou het dan toch een waarde tussen 100 en 150 ohm moeten zijn?
Dan lijkt het er op dat de pomp niet aangestuurd wordt vanuit de electronica.
Maar dat zal je moeten meten als alles aangesloten is.
Maar betrouwbaar meten kun je alleen als je goed contact hebt en dat is met naaldmeetpennen die je bij de kabelaansluitingen naar binnen steekt.
Het is een kwestie van de draadboom volgen en op de juiste plug te meten. Door op de print het spoor te volgen kom je vanzelf uit bij een relais (vierkant doosje)
relais heet gewordencu.jpeg


of triac (een wat platter vierkantje met 3 pootjes)
triac.jpg


Je zou ook de pomp als hij gemonteerd is, kunnen laten lopen met een vreemde voeding met faston stekkers, dan weet je zeker of de pomp goed is. Controleer wel even of de pomp 230 Volt is.

Vreemde voeding RA.jpg


AMO Faston klem.png
 
Laatst bewerkt:

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #10
Lijkt er inderdaad op dat het relais (vermoedelijk relais) van de elektronica de pomp niet in schakelt.
 

PDX

  • #11
De printplaat zit verborgen achter het bedieningspaneel wat ik maar gedeeltelijk los krijg. De elektronica zelf zit dan ook nog achter een zwart plastic scherm.

Wel vond ik het andere uiteinde van de kabel van de pomp. Je ziet hier de aansluiting net boven de paarse kabels..
img_20220325_182945.jpg

Ik dacht toen daar het voltage wel van de kunnen meten maar toen ik de contactjes met de multimeter aanraakte, met de machine aan sloegen meteen de stoppen door (met een flinke klap.) Ik geloof wel dat alles het overleefd heeft (de machine gaat nog aan, de multimeter lijkt ook nog wel te werken..) maar de contactjes zijn enigszins zwartgeblakerd.
img_20220325_185031.jpg


Maar bewijst dit nu dat er dus wel spanning op de aansluiting staat (stond)? En sloeg de stop door omdat mijn multimeter het niet aan kan of doe ik iets fout? Hij stond in de configuratie zoals hier boven (dus met de rode kabel in het 10A gaatje..)
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dat laatste, rode kabel in het 10A gat, is niet goed. Sorry dat dit in de eerdere posts niet is gezien/gezegd.
Om spanning (volt) te meten moet de rode draad in het rechter gat, bij de V.
Als het een relais sturing is dan is er niet meer kapot gegaan, als het een triac is/was dan is hij nu waarschijnlijk wel stuk gegaan, als hij niet eerder de oorzaak van het probleem was.
 

Lampje45

  • #13
Je hebt met de amperemeter gewoon een kortsluiting veroorzaakt. Je moet de spanning meten, en maak dan meetsnoeren met festonklemmen, dan heb je dit probleem ook niet.
Als je een spanning wilt meten plaats je beide klemmen parallel op de kring en als je de stroom wilt meten dan zet je de meter als amperemeter in serie met de kring.
Op de meter staat dat de amperemeter niet gezekerd is, dus zal dit deel wel stuk zijn.
 

PDX

  • #14
Geloof me de kortsluiting was duidelijk ;)

Goed nogmaals het voltage geprobeerd te meten en deze keer met succes, er staat inderdaad 230V op. Daarna de pomp weer eens aangesloten en hij draait! In ieder geval bewezen dat de pomp niet kapot is.

Maar nu het volgende: de pomp stopt niet meer. Of de schakelaar van de vlotter nu ingedrukt is of niet, de pomp blijft lopen zo lang de droger aan staat. Kan dat het resultaat zijn van de kortsluiting?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
Als de pomp met een relais wordt geschakeld (ik heb niet alles goed doorgelezen) dan kan het zijn dat
de relaiscontacten nu door de kortsluiting aan elkaar "gelast" zijn. Dit komt door inbranding van het contact.
Mocht dat zo zijn dan kun je alleen nog het relais vervangen om dat op te lossen.
 

Lampje45

  • #16
Niet alleen als het een relais is, maar ook als je een triac kortsluitstroom geeft kan hij doorbranden en altijd doorverbinden.
Dus in beide gevallen print repareren
PDX schreef:
Of de schakelaar van de vlotter nu ingedrukt is of niet, de pomp blijft lopen zo lang de droger aan staat. Kan dat het resultaat zijn van de kortsluiting?
Of de schakelaar schakelt of niet dat maakt niets uit. De controller heeft een seintje gehad van hoog niveau en werkt dan een tijdprogramma af.
 

PDX

  • #17
Lampje45 schreef:
Of de schakelaar schakelt of niet dat maakt niets uit. De controller heeft een seintje gehad van hoog niveau en werkt dan een tijdprogramma af.
Ik het ding voor de zekerheid maar even laten lopen, maar na 10 min sloeg de pomp nog niet af, dat lijkt me langer dan hij normaal aan een stuk door zou moeten gaan? Dus toch bang dat het relais/de triac doorgebrand is. Maar het voelt ook alsof dat ding vanaf het begin het probleem onderdeel was, nu "opgelost" door hem door te branden.

Ik ga nog wel een keer een poging doen de electronica van de behuizing te bevrijden, als ik nog iets verder kom post ik weer, maar misschien wordt het toch tijd voor gewoon een nieuwe droger. Deze staat al meer dan 15 jaar inmiddels.
 

Lampje45

  • #18
Normaal is een seconde of 30.
Als het relais of triac voor die tijd al vastgebakken was dan hod toen de pomp ook al gelopen.
Ik denk meer richting een slecht relais waarbij de soldering losgelaten was, maar door de kortsluiting zowel de aansluiting als het contact weer vast gebakken zijn.
Het zijn de kosten niet om deze componenten te vervangen, minder dan 10 euro. Daar heb je geen nieuwe voor.
 

PDX

  • #19
Lampje45 schreef:
Het zijn de kosten niet om deze componenten te vervangen, minder dan 10 euro. Daar heb je geen nieuwe voor.
Ja dat is wel zo, ik twijfel meer aan mijn vermogen om het ding goed te vervangen ;) Maar ik ga zeker nog een poging doen.
 

Lampje45

  • #20
Ja dat kan ik vanaf afstand niet beoordelen, maar er zijn ook nog reparatiebedrijfjes die dit voor een redelijke prijs voor je willen doen en dan is er ook nog het repaircafe
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu