Draaidelen houten kozijnen vervangen ?

Stefan1980

  • #1
Beste mensen,

Ik ben op dit moment bezig met het eventueel laten vervangen van enkel glas voor hr++ glas. Mijn houten kozijnen zijn nog goed en qua diepte kan er hr++ glas in. Nu krijg ik alleen een aantal verschillende meningen te horen over de draaidelen houten kozijnen.

Het enkel glas gaat vervangen worden voor hr++ glas. De ene glasleverancier zegt alleen dat de draaidelen vervangen moeten worden omdat ze het gewicht van hr++ niet kunnen dragen en de ander zegt dat de draaidelen niet vervangen hoeven te worden omdat er voldoende scharnieren etc … aanwezig zijn die de stevigheid garanderen.

De houten kozijnen zijn nog goed en stevig. Ik had vernomen dat hr++ glas +/- 15kg per m2 weegt. Er is voor 0.6m2 glas nodig dus ongeveer 9kg.

Zijn hier bepaalde richtlijnen voor is elk geval weer apart ?

Zonder teveel op de situatie vooruit te lopen. Als een glaszetter mij adviseert om de draaidelen niet te vervangen en er gebeurt toch iets mee, is er dan een bepaalde garantie van toepassing. Enig idee iemand ?

Alvast bedankt voor de reactie.

met Vr, Gr,
Stefan
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #2
Bij oordeelkundig gebruikt heb je 10 jr garantie op het GLAS vanuit de glasfabriek.

De glasleverancier die het monteert bij jouw krijgt van de glasfabriek dan ook een bedragje voor het plaatsen.

Het is aan je glasleverancier om te bepalen of het raam goed is, want hij gaat monteren.
Of je raam het ook nog 10 jaar gaat uithouden is je vraag, maar daar je glasleverancier het niet geleverd heeft hoeft hij daar ook geen garantie op te geven.
Maar uit ervaring mag ik er vanuit gaan dat hij weet wat verstandig is en je een juist advies geeft.

Doorgaans als het raam niet rot is zal dit goed gebruikt kunnen worden, wel een aandacht puntje zijn de scharnieren, bij twijfel deze vervangen naar kogellager scharnieren en neem dan gelijk die met inbraakwerende nokken
 

Stefan1980

  • #3
Waldy,

Bedankt voor je bericht.

Ik zal nog ff contact opnemen met de glasleverancier/monteur over de scharnieren. Hij gaf al aan dat hij ze ging controleren maar ik zal wel ff laten regelen dat ze allemaal prefentief vervangen worden.

Merci.
Stefan
 

Rob smeets

  • #4
Het is jammer dat U niet beschrijft hoe oud de kozijnen zijn, of ze van hardhout of naaldhout gemaakt zijn en of het glas aan de binnen of buitenkant geplaatst is. Dit speelt namelijk allemaal een rol of het de moeite waard is de vleugels ook te vervangen...Ga er maar vanuit dat er na de 2e wereldoorlog tot begin jaren 80 voornamelijk troep gemaakt is. Voor de oorlog is het nog nostalgisch te noemen en ik kan begrijpen dat mensen daarvoor kiezen.
Zijn de kozijnen maximaal 30 jaar oud dan zullen de hoekverbindingen goed gepend en verlijmd zijn en geen probleem zijn voor het gewicht.

( Het glas wordt overigens dusdanig geplaatst dat het als een schoor werkt voor de vleugel en daardoor niet kan gaan doorzakken.)

Misschien heeft U zelfs al een kaderdichting waardoor de warmte die U binnenhoudt met HR++ niet ontsnapt via allerlei kieren tussen kozijn en vleugel.

Verder zult U waarschijnlijk opdeklatten moeten gebruiken voor de beglazing omdat de sponning gemaakt is voor enkelglas. Deze zijn aan de buitenzijde inbraakgevoelig, ontsierend en gevoelig voor houtrot.
In dat geval zou ik nieuwe vleugels aanraden. Een goed timmerbedrijf maakt met behulp van contralatten goed isolerende en inbraakwerende draaikiepramen in een bestaand kozijn.
 

Stefan1980

  • #5
Rob,

Je hebt gelijk, dit had ik even moeten melden. Het huis ( en dus kozijnen ) zijn van bouwjaar 1981. Het zijn ook hardhouten kozijnen.

Qua opdeklatten heb ik inderdaad ook een klein beetje zorg/twijfels. Hier krijg ik tevens verschillende dingen over te horen. De ene leverancier zegt dat men altijd zo werkt en nog nooit problemen heeft gehad en de ander is er stellig van overtuigt dat het niet goed werkt. Een beetje in dubio dus.

Er werd wel aangegeven dat er nieuwe "inkepingen" worden gefreesd om het glas zo optimaal mogelijk te plaatsen.

Heeft dit nog gevolgen voor de dikte opdeklatten die dan geplaatst worden ?

Gr,
Stefan
 

Rob smeets

  • #6
Stefan,

Ik heb geen idee waar die nieuwe inkepingen dan moeten komen. Weet jij het?.
Kan me wel voorstellen dat er een sponning is gefraisd in de nieuwe glaslat omdat het glaspakket te dik is voor de bestaande sponning. Dan kan het inderdaad gevolgen hebben voor de dikte van de glaslat. Er moet immers genoeg hout overblijven.
Laat ook in de glaslatten bij buitenbeglazing op een paar plaatsen een rvs schroeven zetten.
 

Stefan1980

  • #7
Nee helaas weet ik het ook niet. Zal het moeten navragen/controleren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij dit ook niet eerder heb afgevraagd. Ik vroeg mij ten eerste af of het gewicht van dikker glas geen problemen zal opleveren omdat hier de meningen erg uiteen lopen. Zal voor plaatsing/bestelling nog wel even erg goed navraag doen over de werkwijze van plaatsing en zal dus extra aandacht besteden aan de scharnieren.

Merci.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #8
T.a.v; het fraizen van inkeping vermoed ik dat het hier gaat om het verbreden van de sponning naar de diepte voor iso glas ipv enkelglas
 

Rob smeets

  • #9
...zou kunnen Waldy, maar wat een gedoe dan. Bovendien zie ik dat een glaszetter niet snel doen met alle respect.
 

Stefan1980

  • #10
Rob,

Tegen mijn beter weten in had de beste persoon het wel over het verbreden van de sponning maar zonder teveel op de situatie vooruit te lopen zal ik het nog even specifiek navragen.

Gr,
Stefan
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #11
Het verbreden van die sponning zal wel nodig zijn.
sponning van enkelglas is meestal tussen de 10-15mm diep.
Iso glas minimaal 17mm, dus het moet uitgefraisd worden.

Glaszetter doet dit meestal zelf, zijn prima machientjes voor hoor.

Sponningdiepte moet goed zijn om garantie te krijgen indien nodig
 

Rob smeets

  • #12
10-15mm in de tijd dat er nog stopverf gebruikt werd ja...maar dit huis is van 1981
Raamhout voor enkelglas (38x67mm) heeft een sponning van 15x25mm. Voor de dam blijft er dan 13x15mm staan. Stel je wilt 5 mm winnen dan blijft er nog maar 8x10 mm staan omdat de bovenzijde schuin loopt! Dat lijkt me toch veel te weinig?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu