Draagmuur tbv vliering van hout of ytong?

Oldchatterman

  • #1
Ik wil een vliering maken op zolder. Het gaat om een nieuwbouwhuis met zo'n prefab scharnier dak afgewerkt met groene platen.

De zolder is 10.6 m lang en 5.4 m breed. Aan de voor en achterkant wil ik kamers gaan maken met een vliering daarboven. De kamers worden zo'n 3 meter diep en 5.4 m breed. De overspanning voor de vliering wordt dus 3 meter over een breedte van ongeveer 2.3 meter.

Over de balkmaat en hoh voor de vliering heb ik genoeg kunnen vinden, maar ik moet eerst beginnen met het zetten van draagmuurtjes aangezien ik de balken niet aan het dak zelf kan vastmaken.

De muurtjes zien eruit zoals op de tekening, recht toe recht aan met 1 deur erin. Ik dacht altijd dat ik dat van 10 cm Ytong blokken moest maken en een latei (welke maat?) boven de deur. Ik heb dit nog nooit gedaan en vraag me ook af hoe ik de muur veranker in de groene platen van het dak.

Is het misschien ook mogelijk om de draagmuurtjes van een houten constructie te maken? Dit lijkt mij makkelijker, maar daarover kan ik niet zoveel vinden.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Millew

    • #2
    Je kan van hout ook heel goed wandjes maken, die sterk genoeg zijn om een vliering te dragen.
    Nadeel van houten wanden met b.v. gipsplaat er op is de minder goede geluidsisolatie. Door het verwerken van dempingsmateriaal in de wand is dat wel iets te verbeteren, maar het wordt nooit zo goed als een stenen wand.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #3
    Ook een houten wand gaat prima en is geluidsisolerend te maken. Het principe van Gipsplaten wand isoleren (geluid) is toepasbaar. Een houten wand wordt uitgevoerd met 2x3 tjes en eventueel dubbele stijlen of grotere afmetingen voor een groter draagvermogen. Over houtskeletbouw is veel info te vinden.

    Verbinding van hout aan je kap gewoon met schroeven. Een gemetseld wandje kan je denk ik gewoon met veerankers koppelen aan de kap.

    De verdiepingsvloer kan het extra gewicht allemaal wel aan?
     

    Oldchatterman

    • #4
    Ik hink nog een beetje op 2 gedachten.

    De houten draagwand is voor mij eenvoudiger en volgens mij een stuk goedkoper (als ik de 50x75 maat zou kunnen gebruiken), echter gaat dat ten koste van een minder goede geluidsisolatie, terwijl dit wel gewenst is omdat het om een kinderslaapkamer gaat.

    Het gewicht van de wand en vliering is overigens geen probleem voor de verdiepingsvloer (is een kanaalplaten betonnen vloer). We konden als meerwerk optie al een slaapkamer meenemen op zolder waarbij een dergelijk wand geplaatst werd, maar de kosten daarvan sloegen nergens op.
     

    Oldchatterman

    • #5
    Ik ben er uit: de muur wordt van cellenbeton vanwege de beste geluidsisolatie. Echter nu moet ik uitvinden hoe ik de blokken precies moet verwerken.

    Ik wil blokken gebruiken van 60x40x10. Als het goed is is deze dikte genoeg om dragend te zijn, bovendien is de vliering ook weer niet loodzwaar.

    Aansluiting van blokken op vloer gaat met stelspecie, dus niet in een profiel.

    Problemen die ik nog moet oplossen:
    - aansluiting aan het schuine dak, ik kan daar niets over vinden. Logisch lijken mij veerankers, maar die worden nooit icm een dragende muur genoemd
    - moet ik boven het kozijn nog dilateren, vind het wel raar omdat het in mijn ogen de muur verzwakt, latei boven het kozijn zou ik ook aan 1 kant vrij op moeten leggen
    - aansluiting aan de vliering: ik denk dat ik bovenop de dragende muur een balk leg die de druk mooi verdeeld, hoe zou ik deze balk aan de blokken kunnen bevestigen?
     

    Millew

    • #6
    In één van de brochures (downloads) is wel iets te vinden over de aansluiting met de kapconstructie: tussen latten plaatsen of met veerankers. In ieder geval altijd iets vrijhouden van het dakbeschot i.v.m. doorveren van het dak.

    Waar heb je gelezen dat je boven een kozijn moet dilateren? Als dat nodig is, dan dilateren aan het eind van de latei aan de kant waar de latei vrij wordt opgelegd, niet boven het kozijn. De kopse kant van de latei dan ook dilateren.

    Of je nog een drukverdelende balk moet aanbrengen, hangt af van de belasting per oplegging. Maar het kan geen kwaad om het te doen. Een plank van 2 cm dik of een strook multiplex 18 mm lijkt mij voldoende voor een vliering. Vastschroeven van bovenaf in de blokken met pluggen voor lichte bouwstenen.
     

    Oldchatterman

    • #7
    Ik heb overleg gehad met een adviseur van Ytong over de exacte uitvoering van de muur, maar al tijdens het overleg gaf hij zelf aan dat het opbouwen van de wand waarschijnlijk makkelijker was in hout skelet.

    Daarom heb ik me alsnog bedacht en ga ik de wand in hsb uitvoeren.

    Ik heb ter indicatie een tekening gemaakt van het regelwerk:



    Zou ik voor het regelwerk 50x75 mm balken kunnen gebruiken met een hoh van 30 cm? Of is 75 mm niet dik genoeg om de vliering te dragen? Is een hoh van 30 cm echt nodig of zou 60 cm ook voldoen?

    Bovenop de muur leg ik dan een druk verdelende balk van 170x70, zodat ik daar de overspannende balken van de vliering aan kan bevestigen?

    Heeft iemand nog opmerkingen over deze constructie?
     

    Michiel_H

    • #8
    Die drukverdelende balk is niet nodig. Die gaat je druk hooguit onder 45 graden spreiden, dus dan komt de druk over een breedte van 170 mm in de bovenste regel. Voor een gedeelte dus naast de stijlen, precies waar je je druk niet wilt hebben. Als je dan balken gewoon boven de stijlen legt dan gaat wel wel goed. Ik zou wel de stijlen h.o.h. 300 plaatsen, de balken dan er op om de 600.
    Verdiep je eens in de documentatie van metalstudwanden, op basis van deze cijfers kun je een idee krijgen op welke manier dat je geluidsisolatie kunt behalen in deze wand (ook al is het geen metalstud). Dubbele beplating doet bijvoorbeeld al heel veel extra. Overigens is (bij metalstud) een profiel van 75 mm, voorzien van aan beide zijden een enkele beplating en 60 mm isolatie een heel gangbare wand tussen twee vertrekken.
     

    Oldchatterman

    • #9
    Ik had de drukverdelende balk ook andersom bedoeld: dus als de muur 75 mm dikke staanders heeft dan leg ik daar de 70 mm dikke en 170 mm hoge balk op.

    Leek mij ook makkelijk met montage: dus eerst muurtje maken met topbalk van 75mm x 50 mm en daar dan bovenop de hogere balk waar ik van die balkdragers aan kan bevestigen.

    In principe zou het dus zonder drukverdelende balk moeten kunnen, maar dan vind ik de topbalk van 75x50 mm wel dunnetjes om de dwarsbalken op te leggen.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Als je die extra balk handig vind, moet je dat gewoon doen. Maar je zou ook een dubbele bovenregel kunnen plaatsen ipv die dikke balk.

    Dat is het mooie aan houtskeletbouw, er worden vaak op plekken waar meer kracht verwacht wordt, dubbele (of 3/4) regels of stijlen toegepast.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu