Draagbalken verstevigen

ChrisEnschede

  • #1
Beste mensen,

In mijn woning uit 1924 zijn we bezig om op de eerste verdieping een badkamer te bouwen en binnenkort willen we de vloer gaan storten.
Echter heeft een klusser hier uit drie draagbalken een stuk weggezaagd om er een leiding langs te leggen.
Dat baart mij zorgen.

De overspanning op de verdieping is ongeveer 4 meter. De draagbalken zijn 70mm x 200mm, HOH gemiddeld 68cm.
In het midden van de drie balken waar de badkamer op zal rusten is nu aan de bovenkant een stuk van 60mm x 60mm weggehaald. (Ik zal een foto toevoegen.)
Op dat punt is de hoogte van de balken dus nog maar 140mm.

- Mijns inziens is de stevigheid van de balk nu niet meer dan een balk van 140mm. Mijn theorie is dat de balk niet steviger dan het zwaktste punt. Is dat juist?

- Kan ik de balk weer verstevigen door iets aan de zijkant(en) aan te brengen?


Aanvullende informatie
De badkamer komt met een afmeting van ongeveer 2,5 m x 2,5 in het midden van de bovenverdieping tegen de zijwand. Ik verwacht dat de vloer 500 kilo zal wegen en de muren nog eens 1.000 kilo. En dan nog tegelwerk. Er komt geen badkuip. Het beton zal worden gestort op zwaluwstaartplaten.


Ik zie heel graag advies tegemoet.

Groet,
Chris

Schermafbeelding 2021-01-06 om 12.37.52.png
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit is inderdaad een behoorlijke verzwakking.
Stroken multiplex lijmen en schroeven helpt,
Wat ook helpt is i.p.v. van de planken een plaat erop schroeven, zo maak je de balk aan de bovenkant dikker, dan nog een plank extra eruit. Zo komt het gat ook in de balk i.p.v. dat er een stuk uit is.
Of dat genoeg is, is aan de experts.
 

ChrisEnschede

  • #3
Beste Jackd,

Bedankt voor je snelle antwoord! Fijn dat er mogelijkheden zijn om het weer te verstevigen.
Voor de zekerheid toch nog even twee vervolgvragen.

- Dus aan weerszijden stroken multiplex lijmen en schroeven? Hoe dikker de multiplex, hoe beter?

- Wat betreft de plaat erop schroeven: aan welk materiaal en welk formaat plaat moet ik hier denken?

Groet,
Chris
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
neem gewoon delen vuren.
 

ChrisEnschede

  • #5
Het is mij even onduidelijk. :wink:
Er zijn nu twee mogelijkheden genoemd:
- stroken aan de zijkant
- een plaat erboven op

Voor welke is nu welk materiaal het meest geschikt?
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #6
Doorbuiging wordt bepaald door het oppervlakte traagheidsmoment. Voor een balk is dit b*h^3/12. met b de breedte en h de hoogte.

Oftewel de balk 2 keer zo hoog maken, zal het oppervlakte traagheidsmoment 2^3=8 maal verhogen. Dit zelfde effect bereik je door hem 8 keer zo breed te maken.

Dit sommetje laat dus zien dat je vermoeden klopt en dit en erg flinke verzwakking is. Hiermee kun je dus ook weer bepalen wat er nodig is om weer in de buurt van de originele doorbuiging te komen.

Het bovenop aanbrengen van materiaal zal dus meer helpen ;)
 

ChrisEnschede

  • #7
Bedankt voor de reacties! Wordt erg gewaardeerd. Ik ga hiermee aan de gang!
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik ging er trouwens vanuit dat die leiding blijft zitten, als die weg gaat, wordt het een stuk eenvoudiger.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zo te zien geef je de buis weinig afschot.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als de leiding blijft zitten zou ik het trouwens beiden doen:
Plaat er bovenop i.p.v. de vloerdelen die er nu liggen. Op de foto zijn er 2 vloerdelen uit, een derde eruit en dan een multiplex plaat erop met de dikte van de huidige planken.
Zijkanten versterken, hier kan je mooi het restant van de boven gebruikte plaat voor gebruiken.
Ik gok dat het dan sterker is dan de originele balk.
 

ChrisEnschede

  • #11
@ Wgb: Bedankt, ik zal nog even goed letten op voldoende afschot.

@ Jackd: Wel even fijn te lezen dat je denkt dat het zelfs nog sterker kan worden dan de originele balk. Ik had natuurlijk flink de balen in.
Achteraf gezien had de leiding denk ik ook wel ergens langs gekund. Ik moet wel erg veel opentrekken om die leiding te verleggen.
Maar als ik dezelfde sterkte (of misschien nog wel meer sterkte) kan bereiken door zowel de bovenkant en de zijkanten te versterken met multiplex, dan kies ik daarvoor en kan de leiding blijven liggen.

- Wat betreft de zijkant: zou het nodig zijn om beide zijkanten van elke balk te versterken of zal aan één kant voldoende zijn? (Aan één kant zitten nu de latten waar het plafons weer aan bevestigd zit.)

Ik zal dan nog even bekijken of ik nog een expert moet laten beoordelen of er een badkamer op kan of dat ik er maar gewoon vertrouwen in moet hebben dat het prima houdt.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Met 22mm multiplex (ik gok dat dat ongeveer de dikte van de planken is) krijg je op dat stuk een balk van 22,2 cm dik met een gat erin. Dat is sterker dan een 20cm balk zonder gat.
Alleen is het gat bij jou best groot en ga je er behoorlijk wat gewicht op leggen, daarom durf ik geen zekerheid te geven, misschien dat er een stelregel voor is.
(platen zijn in bijna elke dikte te krijgen, alleen niet bij de bouwmarkt)

2x een strook aan één kant is vergelijkbaar met een strook aan iedere kant.
Met goeie lijm, klemmen en schroeven kan je dit zo dik maken als je wilt en nodig is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
De leiding moet weg. Het gat vul je dan eerst op (goed passend erin lijmen) en dan aan de zijkant versterken met (bv) een dubbele laag underlayment die je lijmt en schroeft met verspringende naden.

De balken moeten iets opgekrikt worden voordat ze versterkt worden. Anders werkt de versterking pas als de oude balken nog verder gaan doorbuigen (met het risico op gescheurde tegels).

De balklaag voldoet minimaal (net niet) aan de balkenschuif. Dit is dus onvoldoende voor een betonvloer. Je kan het beste de vloer meteen iets meer versterken.
 

Kareltje333

  • #14
Als je het gat in het midden van de balk kunt krijgen, wordt de verzwakking minder (vooropgesteld natuurlijk, dat je boven weer alles aanvult).
Zoals hier al een paar keer geopperd, is normaal hout hier een betere keuze dan multiplex (bij gelijke houtsoort en -dikte): de reden is dat de helft van de vezels bij multiplex niet in belastingrichting ligt en daarmee nutteloos is. Normaal hout heeft alle vezels bij in dezelfde richting liggen.

Als je de afvoer nog kunt verplaatsen, kun je deze beter dicht langs een van de oplegmuren verleggen, de belasting is in het midden van de overspanning het hoogst en aan de randen het laagst.
 

ChrisEnschede

  • #15
Wederom bedankt voor alle tips en advies! Volgende week maar eens even wat knopen doorhakken over hoe we het nu aan gaan pakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Kareltje333 schreef:
Zoals hier al een paar keer geopperd, is normaal hout hier een betere keuze dan multiplex (bij gelijke houtsoort en -dikte): de reden is dat de helft van de vezels bij multiplex niet in belastingrichting ligt en daarmee nutteloos is.
Dat valt reuze mee. Multiplex is enorm stijf dus is zeer geschikt voor het versterken van een balklaag. Platen zijn 2.44 of 2.5m lang, dus er is wel altijd een dubbele laag met verspringende naden nodig. De buitenste lagen uiteraard in de lengterichting toepassen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Zou het wat zijn om een strip van staal aan te brengen.
Zo kan je heel wat druk en trek opvangen.

Verstevigen balk met metalenstrip.jpg
 

Kareltje333

  • #18
Ik beweer ook niet dat multiplex geen goed materiaal zou zijn, maar normaal hout is in deze toepassing beter:
E-module van vuren: ca. 11000 N/mm
E-module van vuren multiplex: ca. 8500 N/mm
Dus waarom zou je een materiaal nemen dat duurder is, slechter verkrijgbaar is en als klap op de vuurpijl ook nog eens slechter presteert? Tuurlijk, als je het toevallig hebt liggen is het een andere zaak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Ik ben niet zo thuis is die getallen. Is die waarde juist voor de richting waarin het multiplex hier gebruikt wordt?

Het zou me verbazen als multiplex duurder zou zijn. Om de simpele reden dat aannemers meestal multiplex gebruiken in deze toepassing. Maar dat maakt verder niet uit. TS mag zelf de afweging maken over dit soort dingen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #20
Voor balklaag verstijvingen gebruiken aannemers gewoon wat de constructeur voorschrijft.
En dat 99 van de 100 keer gewoon een vuren deel of balk simpel omdat die in 1 lengte langs de balk kan en je daarvoor niet afhankelijk bent van een leverancier.
Je kan gewoon C18 of C24 voorschrijven en daar mee rekenen.
Verder zijn sterke verbindingsmiddelen zoals kramplaten en ringdeuvels in combinatie met multiplex geen optie en daar kom je wel gauw op uit als er een beetje verstijving noodzakelijk is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu