Draagbalken vliering berekenen

Uut arnhem

  • #1
Beste vaklui,

In mijn nieuwe woning in elst wil ik een vliering plaatsen op 2m60 hoog.
Doel: koffers en andere rommel stallen en in het midden de cassette airco unit plaatsen die ongeveer 50 kg weegt.
Afmeting van de vliering op 2m60 hoogte: 3,3 x 5,4 meter.

Het dak is een klapdak (met van die mooie groene gladde platen) en ik wil hieraan niets vastmaken.
enige optie: een overspanning van 5,4 meter tussen de twee kalkzandstenen muren in de nok.

Kan iemand me aangeven hoe hoog de balken moeten zijn (ik denk ergens rond de 20 cm) om hun eigen gewicht en dat van een 18 mm OSB vloertje (er bovenop) en een gipsplaten plafond (eronder) te kunnen dragen?? Hoe ver moeten de balken van elkaar afstaan??
Ik wil in het midden een sparing van 1m x 1 m hebben vanwege de cassette unit en een stukje verderop in het midden een vliesotrap plaatsen. uiteraard zal ik wat verbindingsbalken moeten plaatsen om e.e.a. op te vangen maar en vrije doorloop is heilig voor mij (HT zolder)

Graag jullie reactie want uit het antwoord op een soortgelijke gestelde vraag begrijp ik dat dit allemaal op het randje is....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij een ononderbroken vloer is het misschien mogelijk een verantwoord advies te geven.
In uw situatie met twee doorgangen in de balken lijkt mij de enige goede oplossing een constructeur in te schakelen.

Met het plaatsen van een gedetailleerde bouwtekening komt u misschien ook iets verder.
 

Uut arnhem

  • #3
Hartelijk dank voor uw reactie Jan!

Ik heb enkele houthandelaren benaderd en misschien al een constructeur gevonden die ik volgende week probeer te benaderen. Weet u er wellicht een??
Algemeen wordt er door de houthandelaren een balkmaat van 8 x 22 of 8 x 245 aangegeven (afgeronde maten) om onder de 1/300 doorbuiging te blijven.
de afstand tussen de balken kan ik ongeveer 37 cm h.o.h. maken met dien verstande dat het gat voor de airco in het midden niet één maar twéé balken onderbreekt.
Ik heb zelfs een gietvloertje van 13 cm dik beton overwogen dat veel sterker is maar meteen erg definitief en zwaar is (rond de 3 ton ipv 750 tot 1000 kg voor een houten vloer)
Tussentijds zal ik een tekening plaatsen zodra ik deze af heb.
Ik verwacht deze zondag te kunnen uploaden.
Lijkt me gaaf om zo'n heftig vloertje in elkaar te mogen zetten :mrgreen:
Meteen een paar vragen nog:

a) is het verstandig on naast een zwaar raveelijzer een inkeping te maken in de ondersteunende balk én de houten balk zodat de krachten door de balk én het raveelijzer worden gedragen??
b) Is een dikte van 4 cm voor de draagbalken tegen de kalkzandstenen muren voldoende om met 4 cm lange schroeven te kunnen werken?
c) wat verdient de voorkeur??: slagschroeven/spijkers of traditionele schroeven?
d) heb ik op deze lengte rekening te houden met het krimpen en uitzeten van de balken in de raveelijzers (m.a.w. moet ik de balken een centimetertje korter maken dan de ruimte tussen de twee muren)?

Graag uw reactie!!
 

3Bert

  • #4
Ik overweeg ook een vliering te maken in de berging.
Hiervoor heb ik de volgende berekingsmethode gevonden:
De dwarsbalken:
Hoogte wordt 1/15 a 1/20 x overspanning (die is bij mij 2,40m);
Dan kom ik uit op 12 - 16 cm hoogte;

Breedte wordt 1/3 a 1/4 van de hoogte (die komt dus bij mij op 12 - 16 cm);
Dat wordt dan 4-5,3 cm breed.

Meestal zit je voor de breedte toch aan een standaardmaat.
Veel belangrijker om je naar te richten is volgens mij de hoogte vd balk,
en de breedte daar weer van af te laten hangen.

Let wel: ik heb het op internet opgezocht, omdat ik de kennis ook niet bezit.
 

Chathanky

  • #5
Met een overspanning van 5.0. meter kom je op een balk van 33 cm.

Het lijkt mij dat de formule wat ontspoort naar mate de lengte toeneemt.

Wat ik ook mis is bij welke balkafstand bij die formule geldt.
 

3Bert

  • #6
Ik ben geloof ik een beetje getal-blind geweest, hihi.
Inderdaad 33 cm pfoe, gelukkig is mijn overspanning maar 2.40 m. ;-)
Scheelt mij een hoop hout/kosten.

Ik zal eens kijken of ik die site nog kan vinden.
Ik kwam er via een zoektocht op dit forum volgens mij.
To be continued, (I hope).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Hebt u hier verdere vragen over dan graag een eigen topic starten.
 

3Bert

  • #8
Ik heb geen vragen, wilde slechts iets verduidelijken
echter bracht dat alleen onduidelijkheid
die onduidelijk wilde ik wegnemen door de bron van mijn info te gaan vinden
tot op heden niet gelukt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Deze misschien ?
 

Uut arnhem

  • #10
Hartelijk dank voor je reactie jan, bij deze stuur ik je een tekening.
Met alles uitzoeken voor de verhuizing (over 3 weken krijgen we de sleutel) zit je zo een paar weken verder :-)

Mijn buurman in hetzelfde soort huis/overspanning heeft zijn vliering met slechts 3 balken van 155 hoog en 60 breed gemaakt.
Al zittend en hoppend (nee ik ben geen lid van een yoga sekte) bogen de balken ceen cm door. De balken heeft ie met zware hoekijzers aan de kalkzandstenen muren bevestigd met 4 gaten in elk balkeinde en twee keilbouten M10 in de muur per hoekijzer.
de onderlinge afstand varieert van 107 cm aan de ene kant tot 135 cm aan de andere kant. kijkend naar mijn opzet zou dit er bijna belachelijk degelijk uitzien maar goed, ik wil niet dat over 2 jaar het plafond ineens wat begint te zakken onder zijn eigen last.....

Graag ue reactie wat u ervan denkt
De tekening kan ik u ook per mail sturen omdat de upload hiervan meteen een verkleining (lees minder details) oplevert.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Kunt u niet overdwars werken ?
Dat lijkt me wat gemakkelijker.
 

Uut arnhem

  • #12
Waarschijnlijk begrijp ik de vraag niet goed, ik wil alleen bevestigen aan twee kalkzandstenen muren die 5,3 meter uit elkaar staan.
Hoe moet ik overdwars zien??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
De tekening gaat uit van de langste afstand, het lijkt mij handiger de balken tussen de muren te zetten die dichter bij elkaar staan, volgens de tekening 330 cm.
 

Pepjo

  • #14
Ik vermoed dat in de nok geen zijmuren staan, dat daar het dak met de groene platen zit, zodat TS alleen aan de kopse kanten bevestigingsmogelijkheden heeft.

Dit lijkt me toch een klusje om ter plekke met een aannemer of constructeur even te bekijken, voordat je de vliering op je kop krijgt.

De overspanning samen met de raveling in het midden is niet niks, het zou me niet verbazen als er een ondersteuning in het midden moet komen.
 

Marcellus

  • #15
Wel apart, mijn vraag naar ervaringen (let wel, ervaringen van medeklussers) in voorgaand topic wordt ogenblikkelijk afgesloten met een verwijzing naar de constructeur, en dit topic, waarin specifiek gevraagd wordt naar constructie-berekeningen, wordt door de moderator zelf volgekletst. Wie is er dan verantwoordelijk als dadelijk die airco-unit beneden ligt??

Op z'n minst inconsequent moderatiebeleid als je het mij vraagt...
 

Pepjo

  • #16
Je vroeg in je eigen topic het oordeel van iemand die ter plaatste de situatie heeft gezien en ter zake kundig is ( naar ik mag aannemen :wink: ) te becommentarieëren.

Dit kan iemand nooit vanachter de computer en op afstand, zoals ook vermeld in de forumregels :
De door het Forum beantwoorde vragen zijn een indicatie hoe het probleem opgelost kan worden, ze vervangen nooit het oordeel van de deskundige ter plaatste. Het volgen van het advies is dan ook voor eigen kosten en risico, de beantwoorders noch de webmaster kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen van het advies.
De TS in dit topic wordt juist aangeraden er een deskundige bij te halen om ongelukken te voorkomen. In beide gevallen proberen we dus op dit forum zaken die gevaar of problemen op kunnen leveren te laten beoordelen door een deskundige ter plaatste.

Ik zie hier geen inconsequent beleid in.

Zullen we nu weer verder gaan met de oorspronkelijke vraag ?
 

Uut arnhem

  • #17
Ik wordt helemaal warm van de bezorgdheid om mijn welzijn als ik bovenstaande post lees.
Gelukkig heb ik daar dan ook 8kW aan instant koeling voor :mrgreen:
Ben ik in ieder geval in het harnas overleden als de airco na een SLAM van mijn sub zich op mijn hoofd nestelt :cry:

Wat de korte afstand betreft: inderdaad zijn de "muren" aan korte zijde geen muren maar die mooie groene spaanplaten van de binnenzijde van het klapdak.......

De aannemer heb ik al terzijde gehad intussen en die zag absoluut geen problemen met de overspanning, toch vind ik een bevestiging van wat vaklui wel op z'n plaats.
 

Pepjo

  • #18
Als een aannemer al een "verklaring van geen bezwaar" heeft afgegeven, dan zou ik het zo doen als je met die aannemer hebt overlegd.

Ook hiervoor geldt namelijk "een deskundige ter plaatste...etc" :mrgreen:
 

Uut arnhem

  • #19
Helaas heb ik deze man niet verteld dat er een gat van een meter in het midden zat. We hebben het alleen over de te overbruggen afstand gehad en dat was geen punt.
Zelfs de bevestigingswijze van de balken door hun werd al toegepast toen ik nog op mijn driewielertje rondreed en is dus beproefd (platen van 2cm dik multiplex tegen de muur en daaruit zoals kantelen van een kasteel happen gezaagd. De balken ter plaatste van die happen 2 cm langer dan tussen de platen. De balken hangen a.h.w. in uitsparingen en kunnen zo geen kant uit.
Raveelijzers geven me echter een prettiger gevoel....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Raveelijzers geven me echter een prettiger gevoel....
Mij ook, echt veel beter, de balken kunnen er uitschieten op zo'n afstand bij te veel ballast, ik heb die constructie nog nooit geweldig gevonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu