Dikwandig - dunwandig en passeerkoppeling

Pgyvdb

  • #1
Hallo,

Ik wil mijn radiator verhangen (en had pas na het doorzagen door dat het dikwandige leidingen waren). Ik heb nu een situatie waarin de leidingen van de radiator (1/2"), evenals de leidingen waarop deze aangesloten moet worden (3/4") verticaal lopen (de leidingen uit de radiator allebei links, en de leidingen waarop hij aangesloten moet worden rechts daarvan), dus alle vier de leidingen paralel omhoog. De leidingen die uit de radiator komen zitten alleen een stukje meer naar voren (ongeveer 5 cm) dan de leidingen waarop deze moeten worden aangesloten.

Ik heb hier op de site gekeken, en gekeken wat er allemaal aan koppelingen etc te krijgen is, en kom op de volgende oplossing:

1. Ik zet tussen de 3/4" leidingen een gewone passeerkoppeling 28-28-28, met twee anbo-knelringen 3/4" en 1 knelring 28mm, zodat ik het probleem oplos dat de leidingen van de radiator iets voor de andere leidingen zitten)

2. Op de radiatorleidingen zet ik allebei een knelkoppeling knie 22-28 met een anbo knelring 1/2" en een knelring 28mm.

3. Tussen de genoemde koppelingen zet ik een gewoon stukje 28mm dunwandige buis.

Gaat dat werken zo, of wordt dit een puinhoop (wil niet eerst alles opeen zagen, en dan merken dat ik weer eens allemaal verkeerde dingen heb gekocht, en weer dagen zonder CV (en douche) zitten......). De leidingen liggen allemaal wel redelijk vrij, dus de werkruimte wordt het probleem niet.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #2
Heb je niet de mogelijkheid om draden te snijden?
anbo zou ik zelf pas gebruiken als het echt niet anders kan, en das eigenlijk nooit.

Groeten b
 

Pgyvdb

  • #3
Nee, dradensnijden gaat het niet worden, tenzij het echt niet anders kan. als ik alles zo lees, zijn de opmerkingen over anbo meestel niet zo heel negatief (en als het niet werkt, kan ik altijd nog dradensnijden). Maar het principe zou moeten kunnen (of niet)?
 

Kacheltje

  • #4
Met een juiste kunststof knelring kun je dikwandig veilig en betrouwbaar knellen. Let wel dat na het met de hand aandraaien van de koppeling de knelmoer nog 1 volle slag geeft. Vaak worden ze te strak aangetrokken omdat het kunststof blijft vervormen en dan gaat het vroeg of laat vaak mis.
De te knellen buis moet wel schoon en gaaf zijn en geen beschadigingen hebben. Maar dit geldt ook voor andere kneltoepassingen.
Gelakte buizen goed opschuren en niet in de lengterichting.
Draai de koppeling definitief vast als alles op z`n plek zit. met een bochtje bijdraaien gebeurt het snel dat je de verbinding los werkt.

Als je met deze dingen rekening houdt kan er niets mis gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu