Dikwandig naar dunwandig knel

Kaajee

  • #1
Ik ikom er ondanks eerdere vergelijkbare vragen toch nog niet helemaal uit.

Voor zover ik kan zien (zie foto) heb ik een dikwandige CV leiding (buitendiameter 17mm, 3/8 toch?)
Het t-stuk dat zichtbaar is, wil ik vervangen door een kraan. Bijvoorbeeld een 15mm kogel klem kraan. Dat is makkelijk omdat daar later nog een radiator bij komt.
De nieuwe radiator wordt gewoon met 15mm cv leiding aangesloten.

Hoe maak ik nu de koppeling tussen de dikwandige 3/8 buis en de knelkraan?
Is dat gewoon een kwestie van de ene knelring van de kogelkraan vervangen door een 15mm knelring voor staalverzinkte koppelingen (zie foto) ?

20230520_093409.jpg Screenshot_20230520_111324_Chrome.jpg Screenshot_20230520_113054_Chrome.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
In een 15mm kraan past geen 17m buis. Je moet een 22mm kraan hebben met blauwe anbo of vsh ringen naar 3/8".
 

Kaajee

  • #3
Aha okay, maar als ik/je naar die foto van de situatie kijk, zie je dat daar 1 leiding inderdaad in 22mm uitgevoerd is (het dikke t-stuk), maar de andere leiding is al in 15mm uitgevoerd, daar zit dus al een overgang van 3/8 (17mm) naar 15mm.
Hoe is die dan gemaakt?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Ik zie 4 T-stukken waarvan 2 dikwandig en de andere 2 zijn dunwandig.
Een T-stuk wil je vervangen voor een kraan, maar wat doe je dan met de leiding die naar onder gaat?
(of bedoelde je wat anders?) Je vraagstelling is mij niet duidelijk.
 

Kaajee

  • #5
Ik bedoel de schroef/knel T-stukken. (Die ander is dikwandig, gelast). Dat zijn er 2, één in 22mm de andere is 15mm.
Die leidingen naar beneden gaan weg.
De beide schroef/knel t-stukken moeten dus eigenlijk vervangen worden door 2 kranen. Gewoon een horizontale leiding (naar links) dus eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:

Kaajee

  • #6
Moet ik het dan zo oplossen wellicht:
In de tekening zie je de situatie. Rood gekrast moet dus verdwijnen (inclusief de T-stukken).

De aanwezige 15mm is al redelijk voorbereid (want al 15mm). Moet ik die leiding bij A gewoon doorzagen, de moer/wartel losdraaien. Stukje 15mm buis verwijderen en vervangen door een nieuw stukje buis 15mm met nieuwe knelring en dan kan daar de kraan op?

De aanwezige 22mm bij B doorzagen en dat het hele koppelstuk D vervangen door bijvoorbeeld dit gevonden onderdeel: "speciale overgangskoppeling voor metalen-stalen buis /pijp 3/8 x 15 mm" (zie foto).

Of bestaat er wellicht een andere koppelmogelijkheid om bij E over te gaan naar 15mm? Zodat ik koppelstuk D niet hoef te vervangen.

cvhal2.jpg
overgang.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Draai uit de twee dikwandige 3/8" T stukken de 3/8" pijpjes en draaier 3/8"x15 rechte knelfitting is en ga van daaruit met 15 mm knelfitting naar de nieuwe buizen van 15.

Vr Gr
 

Kaajee

  • #8
Oh ja, waarom heb ik daar niet aan gedacht, veel simpeler en netter, want minder koppelstukken.

Is dat gewoon een puntstuk 3/8 15mm knel, zoals in afbeelding?
Screenshot_20230521_184041_Chrome.jpg


Thanks!
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Inderdaad dat ziet er zo uit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu