Diagnostiek open cv systeem (zonder expansievat dus)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ten eerste excuses voor het lange verhaal en voor gebrekken in mijn Nederlands (is niet mijn eerste taal).

Ik heb een groot 20 jaar oud cv systeem zonder expansievat, zonder overstortventiel, zonder 3 weg klep en zonder thermostaat [alle radiatoren heeben thermostatische kranen].
Heeft dus een bak water boven de aanvoer dat automatisch hervult als nodig. Van de retour is er een overloop leiding dat 2m omhoog gaat en dan gewoon open is. Als hij overloopt komt water in het stortbak boven de aanvoer.

Een resultaat daarvan is dat iedere monteur die het in het verleden heeft gezien wil "het probleem" oplossen door expansievat enz te instaleren. Ook al weet ik uit ervaring met die huis en specifieke systeem wat de oplossing is. Ik ben ook altijd van mening dat het probleem een ander oorzaak moet hebben sinds het systeem werkt al jaren zoals het was.

Ik heb nu nieuwe problemen waarvoor de [mijn] gebruikelijke oplossingen niet hebben geholpen en ik kan geen reden of oplossing vinden.
Heb al veel hier gelezen en kom hierdoor op het idee dat de binnen-leidingen van de boiler kapot zou kunnen zijn maar weet niet of het mogelijk te testen is. Ook vermoed ik dat er [ook?] een ander probleem is.

Ben dus op zoek naar ideeën - advies over wat ik nu kan [laten] doen om het een en ander te testen. Expansievat plus overstortventiel alsnog maken staat wel op mijn lijst mogelijkheden. Maar ik zou graag willen weten wat de probleem is en die als mogelijk verhelpen. Anders ben ik bang dat het toch weer binnenkort kapot wordt!

Wordt wel waarschijnlijk nu monteur erbij halen maar wil hier eerst vragen naar advies zodat een meer uitgedacht stappenplan gemaakt kan worden.

Ik ben sowieso van plan om het huis en systeem te splisten dus komt er een nieuwe ketel [standaard uitvoering met expansievat - warmwater enz. .. :) ] voor de benedenste 2 verdiepingen. Groot klus omdat er nu geen schorsteen is. Na deze problemen ben ik geneigd om dat veel sneller (komende maanden = zsm) dan gepland te doen. Zou alsnog willen weten wat de huidige probleem is om het tijdelijk te verhelpen en ook om te zorgen dat de niewe ketel niet meteen kapot gaat!


Symptomen Nu:
A. Radiatoren op laagste verdieping wordt niet geheel heet. Benedenkant radiator en retour leiding beetje warm alleen als kranen naar boiler dicht zijn en meest andere radiatoren dicht zijn.


B. Na installeren van nieuwe pomp loopt er water over vanuit de overloop ook op laagste stand van pomp (- overloop is in retour direct voor de ketel - druk in retour is dus te hoog). Als ik kraanen naar boiler (bijne geheel) dicht draai kan de pomp weer op middenste stand zonder dat er water overloopt. Kan retour-kraan van boiler maar 2/20 draai open laat staan zonder overloop. Hij maakt water dan warm maar langzamer dan voorheen - eigenlijk te langzaam.

Pomp (beide - oude en nieuwe) hebben 3 standen. In het verleden heb altijd middenste stand gebruikt. Pomp loopt gewoon continu nog altijd.


C. komt lucht in de boiler.

Laatste 4 dagen intensief getest met kranen naar boiler bijna afgesloten en komt er niet veel lucht in.
Laatste maanden merk ik wel dat er herhaaldelijk wel lucht uitkomt als ik de boiler ontlucht. Tot Oct 209, was 1 jaar + niet naar gekeken en schat ik dat die boiler helft vol lucht was naar een hele jaar.


D. Thermostatisch kranen binnenwerk lijkt sneller vast te lopen.
Standaard probleem over 20 jaar ervaring met die Danfoss thermostatische kranen. Heb echter twee van die kranen verholpen in Nov 2009 en zijn 2 maanden later weer stuk. Gerelateerd of gewoon te oud en niewe kranen nodig? Weet ik niet.


Al gedaan:
- radiatoren ontlucht
- boiler ontlucht
- pomp vervangen (details ben.)
- leidingen van hooft ader (28mm naar plafond benedenste verdieping) gekeken waar mogelijk. Niks bijzonder te zien.
- wat 28m leidingen van de aanvoer rond het pomp afgehaalt. Van binnen wat aanslag/roest maar niet echt duidelijk een probleem. Verschoond en terug gedaan.



Vragen:
a. Wat kan ik verder doen om de oorzaak van dit alles achter te komen?

b. Is de binnen werk van de boiler door een monteur te testen? Wat moet ik aan vragen *******
c. Is een systeem met radiatoren en leidingen te testen met drukmeter of wat dan ook om te kunnen beordelen of die wel te gebruiken is met nieuwe ketel? Nieuwe ketel op benedenste verdieping zou waarchijnlijk wel binnen 2-3 maanden maar vraag me af als radiatoren-leidingen daar nog gezond (genoeg) zijn. Hoe zou je zo'n test noemen-beschrijven?

d. Is het mogelijk dat alles veroorzakt is door de boiler? Dwz lekkage in de cv leidingen die binnen de boiler zijn?

e. Wat zijn andere mogelijke oplossingen dat geprobeerd kan worden.

Mijn lijst mogelijk werk voor nu is (volgens mij zou alleen 4 echt een oplossing kunnen zijn, andere zou symptomen helpen maar effect wiordt tijdelijk denk ik):
- 1. expansievat en overstortventiel erop doen
- 2. 2e pomp installeren die water forceerd door de benedenste 2 verdiepingen
- 3. alleen nieuwe ketel maken voor benedenste 2 verdieping en van uit gaan dat de huidige systeem blijft het doen voor de bovenste 3. [Zeer twijfelachtig of dat waar is. Geloof vast dat er hier een probleem is en dat het zonder actie verergerd]
- 4. boiler vervangen met nieuwe

f. how groot moet een te installeren expansievat zijn. 35L is genoeg of nog groter? (zou daarvoor mischien beter andere topic moeten beginnen)


Wat details van systeem en geschiedenis volgen.

Veel dank aan degene die dit ver hebben gelezen. Alvast dank aan iedereen die advies kunnen geven.

Peter.



Systeem:

Ketel: burnhamatic 61 - nom vermogen 52-61kw now bel vermogen 65-75kW
boiler: ACV 102L HR140
pomp: Wilo RS25/4 net vervangen met Wilo-smart-A25/4. Oud pomp was 2 jaar 2 maand oud.

ketel en boiler op bovenste verdieping van 5 verdiepingen.
Overloop van ketel gaat naar ca 2m boven invoer afvoer van ketel. Ca. 1.5m boven hoogste punt ketel en hoogste leidingen
Elk verdieping heeft 3 a 5 radiatoren (in totaal 10 groot = 2.5m x 0.6m dubbel plaat).

Plafond hoogtes: 2.5 - 3.3m.
Total hoogte verlies van ketel naar laagste radiator: ca 14m

Leidingen: staal
Leeftijd van alles: 20 jaar

Achter de ketel loopt de aanvoer [28mm] naar
1. T naar stortbak die vol water is
2. pomp
3. 28mm T die rechtoor gaat naar boiler en beneden gaat naar verwarming.
4. Regel kranen (?? juiste nl naam ervoor ??) - dwz kranen dat deels gesloten kan worden om flow te beperken. Die zijn op 28mm leiding naar de verwarming en ook 28mm naar de boiler. Zijn ook voor verschillende andere delen systeem. Alles heeft altijd geheel open gestaan. Balanceren was niet nodig en ales werkte gewoon goed.


Onderhouds geschiedenis:

Tot 2 jaar geleden waren er maar 2 problemen (heerhaald om de 2-4 jaren). Verder werkte alles prima, warm water wordt heel snel opnieuw warm als een bad vol wordt genomen.

Probleem 1. Laagste radiator wordt maar deels warm
Oplossing: Niewe pomp. Gebeurt laatste 8 jaar ca. om de 2 jaar.

Probleem 2: Radiator doet het helemaal hiet.
Oplossing: Kunstof deel thermostatisch kraan eraf en metaal pin drukken-trekken plus WD40 gebruiken totdat het los zit. (Danfoss kranen, nu 20 jaar oud)

Probleem 3 [2 jaar geleden]: groot lekkage die heeft gelekt ca 6 weken voordat het gemaakt werd. Staal Leiding [retour] direct naast boilet was rot en werd vervangen met koper (allelaatste 30cm met 15mm gedaan - niet door mij)
 
Is de installatie met inbegrip van de radiatoren ooit doorgespoeld?
Omdat het een open systeem is en er altijd zuurstof toegelaten word, heb je continu roestvorming in de installatie en die vormd bezinksel die de radiatoren en de leidingen verstopt, vandaar het overlopen bij het installeren van een nieuwe pomp.

Gr. Piet
 
Eerlijk gezegd herinner ik niet als ik hem ooit geheel heb doorgespoeld. Wel delen van het systeem denk ik maar dat is ook lang geleden.

Ik ben voor 90% zeker dat het niet de laatste 10 jaar is gebeurt.

Wil best wel dat even proberen, morgen al als het goed gaat. Niet de beste weer ervoor maar meestal niemand thuis hier overdag behalve ik.

Denk je echt dat doorspoelen alles zou kunnen verhelpen? Dat voelt nu te goed om waar te zijn ... :D ... ben wel blij als het werkt.

Dus, vriendelijk dank voor de antwoord en meedenken in ieder geval.

Door die continu roestvorming zou ik ook moeten denken dat op 20 jaar naderd gewoon alles het eind van zijn leven?
 
Let erop dat je hier niet zomaar een gesloten systeem van kan maken door een expansievat en overstort te plaatsen! Door het open systeem en omdat het oud is kan het zijn dat er zwakke plekken in de installatie zitten. Hier heb je nu geen last van, als het een gesloten systeem word kan er meer druk op deze punten komen en kan de boel gaan lekken of uit elkaar klappen. U zult niet de 1e zijn met een waterballet nadat men van een open systeem een gesloten systeem heeft gemaakt.

Verder kan het zijn dat de boiler lek is, en dat hij hierdoor meer lek, u heeft het erover dat u de boilerkraan dicht draait bedoelt u de inlaatcombinatie? of afsluiters in het systeem. Beide keren sluit u de boiler af, dus zal het extra lekken ophouden, wat u dus al had vast gesteld.

Een boiler is af te persen met een perspomp.
 
Bedankt voor de advies. Ik had ook hetzelvde gedachte over aansluitingen lekken door hogere druk in een gesloten systeem. Is het anders [dan lekkages verwachten] wel een vraag van expansievat en overstortventiel of zijn er andere aanpassingen nodig?

Ik zou nog wel overwegen om dat te proberen en dan een vrij lage druk kiezen als het moet.

Met boiler kraan maar 2 van 20 draaien open laten staan bedoel ik afsluiters in cv-leidingen tussen ketel en boiler.

Ik ga toch morgen proberen doorspoelen. Voel ik me stom als dat werkt maar toch erg blij!
Logisch is het wel dat het problemen veroorzakt is doordat leidingen naar verwarmings elementen opgestopt zijn.
Ik zie daarvoor 3 mogelijkheden:
1. algemeen veel rotzoi dat eruit gespoeld kan worden.
2. afsluiter die gewoon niet volledig of goed open gaat. Enige dat dichtgedraaid geweest is zou ik als mogelijk ook checken-schonen morgen terwijl systeem toch leeg is.
3. veel leidingen van binnen teveel geroest om goed te kunnen functioneren. Dan wordt druk ophogen enige mogelijkheid behalve alles vervangen.
 
Nog iets gevonden.

Handleiding voor boiler ACV HR140.

Handleiding. helaas niet meer gevonden

Die zegt dat het een tank-intank systeem is. RVS binnentank voor water met een staal buitentank eromheen dat de CV water laat doorspoelen om de water te verhitten. Dan lijkt het onwaarschijnlijk dat die RVS tank lek is - RVS roest niet. Tenzij de installateur tijdens lekkage het vol met verwarmingswater heeft laten lopen terwijl er geen leidingwater in was. Zou dat hem kapot maken? Ik was er toen niet bij maar kan vragen of dat inderdaad is gebeurt.
 
Als er roest deeltjes in je cv water zitten kan ook rvs gaan roesten
en soms nog sneller als staal
rvs is zolang er geen staaldeeltjes tegen aan komen roest vast
1 krasje van een staaldeeltje of staalroest wat tegen het rvs zit
kan er voor zorgen dat het niet meer roestvast is
zijn er in het opencv systeem geen anti roest middellen aan het cvwater toegevoegd?
 
Dat roesten van rvs hangt af van de vloeistof af.
In de tuin staat een rvs bbq. met niet rvs boutjes (tja dat scheelde weer in kostprijs :x ) waar ik al doorgeroeste bouten heb vervangen.
Het rvs is geenzins aangetast.

In combinatie met chloorhoudende middelen is het aantasten van rvs wel aan de orde.

Als je over gaat tot een expansevat is het zeker handig om de staat van de leidingen proberen te achterhalen.
Je kunt het systeem afpersen. het is dan buigen of barsten. Vaak zie je bij slechte leidingen de roest al aan de buitenkant. De leiding is dan vaak flinterdun. De levensduur zal ook zonder druk snel aan z`n eind zijn.
 
Verzinkte of gecadmeerde boutjes roesten in een omgeving waar af en toe open vuur of zeer hoge tempraturen zijn sneller als onbehandelde stalen boutjes
waarom weet ik ook niet maar heb het zelf al vaker gezien
heb je ook bij de gaatjes in je rvs waar de stalen boutjes zaten nog geen aanslag van roest?
en roesten van rvs hangt meerendeels van de kwaliteit van het rvs af
maar we gaan off topic
@ peterholden
begin met doorspoelen
en het gedeelte wat je gesloten wil maken eerst optisch goed controleren en daarna afpersen
 
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat er water uit loopt. Als je water uit komt moet er namelijk ook ergens lucht in komen. En dat kan eigenlijk niet omdat een open systeem maar een opening heeft: Het open expantievat.
Vraag dus: Waar komt de lucht vandaan?

Verder: Zou je een paar foto's kunnen plaatsen? Daar wordt het vaak duidelijker van.
 
PeterHolden schreef:
Heeft dus een bak water boven de aanvoer dat automatisch hervult als nodig. Van de retour is er een overloop leiding dat 2m omhoog gaat en dan gewoon open is. Als hij overloopt komt water in het stortbak boven de aanvoer.

Dit systeem heeft twee open leidingen en als er na de pomp niet voldoende flow mogelijk is dan komt het water er door de retour uit.

Gr. Piet
 
Update:

Actie genomen:
- Heel veel rotzooi uit het systeem gehaald. Water was velen malen erg zwaart.
- Bovenste tank (header tank) ook verschoont - zeer dikke spul beneden in die tank.
- Daardoor leiding geblokeerd vanaf dit tank naar aanvoer en in hoofd 28mm-leiding die de aanvoer van ketel is.
- heb die stuk dus moeten demonteren.
- Leiding direct van de ketel aanvoer van binnen zoveel mogelijk gekrabbeld en verschoont. Flex electrobuis erin en eruit.
- Door dat actie had ik de volgende dag pin-prik gat in de leiding tussen ketel en pomp en twee stukken 28mm dus vervangen.
- Water urenlang door alle delen systeem laten lopen maar alleen van boven naar beneden vanaf header-tank.
- Veel moeijlijkheden gehad om luchtbellen uit leidingen te halen. Uiteindelijk alles dicht en een per een radiatoren open. Is dat de standarde methode of is er een sneller oplossing hiervor? Duurt wel lang met 20 radiatoren.

Resultaat - conclusies:
- begin-probleem niet opgelost - radiatoren werken beetje zelvde als voorheen. Niet veel veranderd en op benedenste verdieping, radiatoren daar maar voor helft warm.

- tussenprobleem wel opgelost. kan nu kranen naar boiler vol open zonder overloop en pomp op setting 2/3. Met kranen in cv-leidingen naar boiler maar 4/20 open kan de pomp op 3/3. Toch werken benedenste radiaroren maar deels.

- lekkage in de alleerste stuk aanvoer (tussen ketel en pomp) geholpen. Die lekkage was waarschijnlijk toch gekomen binnenkort zonder de schoonmaken - dus ellende bespaard. Op die punt was het ook mogelijk deels geblokeerd. Ik denk (weet niet zeker) dit zou de oorzaak kunnen zijn van de overloop probleem als kranen naar boiler waren vol open.

- doorspoelen had veel beter gepland kunnen worden met stappen: A. water op retour benedenste punt aansluiten op kraan-waterleiding, B. aftap van ketel naar afvoer en open. C. kraan open beneden en water dus forceren in tegenovergestelde richting tot gewoon door heel systeem. D. radiatoren een per open open met andere dicht. E. In de zomertijd doen!


Volgende stap:
- weet ik niet. Suggesties?

Misschien zou weer eens doorspoelen met druk van waternet zoals hierboven beschrijven zou helpen? Ik heb een bedrijf het laten zien midden in dag 2 van het doorspoel-schoonmaak-lekkage-repareren-dagen en die heeft dat voorgesteld met een offerte van 500 euro inc om het te doen in ca 4-5 uur. Wat (te)veel?

Ik twijfel of dat de benedenste radiatoren werkend krijgt. Dus beter in zomer doen als onderhoud.

Expansievat van 35l opzetten en druk van (nu) 0.2 bar boven naar 0.4, dan 0.6 dan 0.8 proberen? Meer kans om de benedenste radiatoren werkend te krijgen denk ik. Maar lekkage elders groot risico.

En weet ik ook niet ... moet de boiler wel nog afgeperst worden? Hetzelvde man die langs kwam - vertelt dat het moet leeg zijn (beide delen leeglopen) dan met lucht afgeperst. Klopt dit?

Hij was een ardige man maar zegt zelf dat hij geen lodgieter is. Hij is een project manager die zegt dat hij zijn loodgieter mee zou brengen maar kwam uiteindelijk [1 uur later dan afgesproken] alleen.

Vertelt ook dat hij (zijn bedrijf) de afpersing niet kon doen. Aan wat voor bedrijf zou ik moeten vragen om dat te doen? Is het echt nodig? Hoeveel zou het moeten kosten? Weer eens 600 euro dan kan ik niet beter een nieuwe boiler (140L Bosch/Nefit = 900 euro inc) gewoon doen?

In ieder geval heel veel dank aan mensen hier voor meedenken en als er nog reacties, suggesties, antwoorden zijn ben ik wel dankbaar voor.
 
Geen roestwaterballet gehad?

De enige manier om een radiator open te krijgen is afkoppelen en dan doorspoelen.

Gr. Piet
 
Na het spoelen is het wel aan te bevelen om een vuilafscheider in je cv systeem te zetten. Dit bespaart je op den duur een hoop werk.
Zeker zolang je nog een open systeem hebt.
 
Dit is een moeilijk, maar ook interessant probleem voor iemand met veel vrije tijd.
Ik kan me zeer goed voorstellen dat een installateur hier (liever) niet aan begint.

Wat ik zou doen:
-Een pomp plaatsen met een kleinere opvoerhoogte (vermogen)
-Waarom word beneden de onderkant van de radiatoren wel warm?
Is er ergens een aanvoer en retour verwisseld?
-Alles zeer grondig (meerdere malen?) spoelen
-Thermostaatkranen vervangen door nieuwe, minder storingsgevoelige kranen.
(een ander merk dus)
-Er geen gesloten systeem van maken
-Retourleiding (dat stukje van 15mm) bij de boiler weer vervangen door een dikkere leiding

Alvast gaan sparen voor een compleet nieuwe, gesloten installatie.
De meeste monteurs komen hier echt niet uit!
 
B. Na installeren van nieuwe pomp loopt er water over vanuit de overloop ook op laagste stand van pomp (- overloop is in retour direct voor de ketel - druk in retour is dus te hoog).
Misschien een domme vraag maar zit de pomp niet verkeerd om ?
 
Dat had ik ook al gesteld Jan, maar niet uit het gedeelte wat je aangehaald hebt.
Het werkt als volgt:
Als er meer radiatoren dicht gaan, dan moet er meer water gaan lopen vanuit de retour-overloop
naar de het aanvoer reservoir. Dit is correct.

Het is alleen vreemd dat de onderkant van de radiatoren op de BG wat warm worden.
 
Dat had ik niet gelezen Ronny.

Ik heb het tig jaren gelden een keer meegemaakt, de pomp zat verkeerd om en moest tegen de natuurlijke stijging van warm water opboksen.
Door de relatief grote buizen in zo'n systeem kon de pomp de tegendruk niet halen, vandaar mijn vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan