Deurbeslag lekt, hoe aanpakken?

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #21
Dit soort cilinders gebruiken wij al een ruim 20 jaar maar die lopen dus ook gewoon door.
Bovenaan heb je de meenemer die nog enigszins onderbreekt maar onderaan heb je de brug, waar de schroef doorheen gaat om de cilinder vast te zetten, en die loopt gewoon door.
Wat je wel hebt is dat deuren steeds dikker worden en een 5 cm deur heeft een stuk minder last van condens dan een 4 cm deur.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #22
Onze deuren zijn zeker 5cm dik en de cilinder condenseert behoorlijk bij lage buiten temperaturen.
(Bauhaus cilinder)
Ik zou nu trouwens dat er wel speciale cilinders leverbaar zijn met thermische onderbreking.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #23
Ronny schreef:
Onze deuren zijn zeker 5cm dik en de cilinder condenseert behoorlijk bij lage buiten temperaturen.
(Bauhaus cilinder)
Wat voor een soort ruimte sluit die deur af.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #24
Een uitbouw aan de woonkamer:
Vloerverwarming (20,5/21 graden)
Hardhouten kozijnen
HR++ glas
Ca drie jaar oud
De hoogte van de ruimte is 3 meter, de deur, ramen en schuifpui is ook zo hoog
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #25
Gerrit B schreef:
Bovenaan heb je de meenemer die nog enigszins onderbreekt maar onderaan heb je de brug, waar de schroef doorheen gaat om de cilinder vast te zetten, en die loopt gewoon door.
Ik doel op het gat waar de sleutel in gaat. Bij de ene cilinder loopt het gat meer door dan bij de andere. Met een groter gat is er een groter risico op condens.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #26
Ronny schreef:
Onze deuren zijn zeker 5cm dik en de cilinder condenseert behoorlijk bij lage buiten temperaturen.
(Bauhaus cilinder)
Ik dacht zou Ubakus inzicht kunnen geven. En ja hoor. Brons 50 mm dik. Binnen 20 gr. 50% luchtvochtigheid, buiten 10 gr. 80% vocht. Geen condens aan de warme kant. Verander je de luchtvochtigheid aan de warme kant 58% krijg je condens. Of de temperatuur buiten naar 7% ontstaat er ook condens. Mooi toch.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #27
Het kan ook niet anders dan condenseren.
Voor de securité, de maten even opgenomen.
De deur is 6cm dik en de cilinder ca. 8cm.
 

Bamel

  • #28
Inmiddels heb ik het een en het ander geprobeerd en ik ben er in ieder geval achter dat het zeker regenwater is en geen condens. Als ik tijdens een droge dag een glas water op het deurbeslag leeg kieper dan druppelt het er binnen onderaan het beslag uit.

Ik heb geprobeerd het beslag en de cilinder te demonteren maar helaas zat de schroef van de cilinder zo strak dat deze is doorgedraaid. Hier moet ik een oplossing voor zien te vinden nog. :(

Een andere uitdaging is dat bij het afkoppelen van de deurklink ik de klink aan de buitenzijde niet uit de deur kan trekken omdat er een soort van bescherming op zit en ik heb geen idee hoe ik dit vrij moet maken.

Als jullie nog advies hebben voor de doorgedraaide cilinderschroef en het afkoppelen van de klinken dan hou ik me aanbevolen.

Mijn plan was dusver:

- Demonteren beslag en inspecteren wat er achter zit
- Beschadigde deurverf aanschuren en verven
- Opnieuw monteren van bestaande of nieuwe beslag
- Langs de rand van het beslag pencelen

IMG_4577.JPG IMG_4578.JPG IMG_4568.JPG IMG_4565.JPG
 
Laatst bewerkt:

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #29
normaal moet je de klink er zo uit kunnen trekken. Wat wel wil gebeurden is dat met het indraaien van de schroef er een braampje ontstaat waar hij op vast blijft zitten, maar met even een klosje hout op de stift houden en een paar tikken met de hamer geven is dat vaak wel opgelost.

Dolgedraaide schroef is moeilijker, waarschijnlijk is deze gaan roesten door het water en zit hij daarom vast.
Veel gebruikte oplossing is een platte schroevendraaier en de kruiskop slaan en dan proberen los te krijgen. Je kunt ook proberen de kruiskop te herstellen door de platte schroevendaaier ook 90 graden gedraaid er nog een keer in te slaan en dan een zo goed mogelijk passende bit te zoeken.
Heb je de klink weten te verwijderen dan zie je aan de onderkant een sparing (foto 3) daar een platte schroevendraaier in steken en het buitenschild los wippen.
Daarachter zitten de schroeven die het geheel vasthouden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu