Demonteren printplaat afzuigkap

RobBosma

  • #21
OK. Ik dacht dat die condensator energie opslaat voor de startwikkeling waarna de gewone wikkeling de motor in gang houdt. Maar nu zuigt hij de pannen van de deksels. Kan het ook gebeuren dat zo'n motor over de kop gaat draaien? Ik heb wel dezelfde specs, 4 muF en verder staat er op 420V klasse A en 470 klasse B. Hetzelfde als die oude. Alleen qua maat heeft de nieuwe een wat grotere diameter.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #22
Hoe groter de condensator hoe hoger de stroom die er doorheen loopt en hoe hoger het toerental.
In principe moet het goed gaan als je een condensator gebruikt met dezelfde waarde als de originele.
Mocht je het toerental willen verlagen dan kun je b.v. een kleinere condensator nemen of je zet er twee
in serie. Twee condensatoren in serie van beide 4uF geven een waarde van 2uF en een lagere toerental.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #23
Voorzover ik in de documentatie voor een vrijwel gelijke afzuigkap kan zien, is de snelheid van deze afzuigkap regelbaar. Dat regelen zou dan gebeuren mbv. een triacregeling (met een draaiknop). Dat in tegenstelling tot andere modellen, die de snelheid regelen mbv. meerdere motorwikkelingen en een schakelaar met meerdere standen. Indien de triac ervan door de defecte condensator is gesneuveld, zou hij kortsluiting kunnen maken en dat betekent (gezien het princide van een triacregeling) dat de motor voortdurend op volle snelheid zou draaien.

Er zou echter nog een andere oorzaak kunnen zijn voor dat snelle draaien. Volgens diezelfde documentatie zit er ergens (op het bedieningspaneel?) een schakelaar, waarmee je in één keer de triacregeling overbrugt, dus bewust de kap op volle snelheid zet. Misschien heb je die schakelaar inmiddels, omdat de kap het voorheen niet deed, ingedrukt en staat ie nog zo. Kijk eens of je de schakelaars kunt in- en uitdrukken en of dat effect heeft op de snelheid.

Een en ander berust dus op een documentatie van een tamelijk identieke afzuigkap (DNHI 3690 SW ipv DNHI 3690 SG). Ik kan het dus geheel mis hebben, maar je zou even kunnen kijken, want in dat geval is er dus verder niets aa de hand. :wink:
 

RobBosma

  • #24
Die schakelaar heb ik al los gehad. Hij heeft 2 motoren. In het paneel zit een schuifje met 2 uitstulpingen en een meenemer in een schuifreglaar. Bij inschakelen wordt eerst met de schuifregegelaar 1 motor in standen aangezet tot maximaal. Als je dan verder naar rechts schuift wordt in de laatste stand met de tweede uitstulping een tweede schakelaar ingeschakeld waardoor motor 2 op volle snelheid gaat meelopen. Bij helemaal terugschuiven naar links wordt door de eerste uitstulping een verbreekschakelaar ingeschakeld waardoor motor 1 ook ophoudt.

schuifregelaarset.jpg schuifje.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #25
En kun je de snelheid met die schuifregelaar regelen?
Of blijft de motor op maximum draaien, ongeacht de stand van de regelaar?
In dat geval zou het schakelaartje voor maximum stand vast kunnen zitten cq. defect kunnen zijn. Die overbrugt namelijk (zoals ik al eerder noemde) de gehele regeling en zet deze buiten werking.

Wat (ohms) meten zou hier handig kunnen zijn.

Overigens helpen die foto's die je van een site van een leverancier hebt geplukt, niet echt veel (en ze zijn ook nog eens voorzien van een logo teneinde duidelijk te maken, dat je ze niet elders mag gebruiiken vanwege copyright). Hoogstens om een indruk te krijgen hoe het opgebouwd is, maar voor nader begrip van de daadwerkelijke schakeling zou een foto van voor- én achterkant van het printplaatje wel handig kunnen zijn.
 

RobBosma

  • #26
OK. Ik wou de printplaat niet opnieuw openen nogal werk vooral om die houten balk er weer op te krijgen want die moet er eerst af. Van het schuifje was een uitsteeksel voor de schakelaar van motor 2 versleten en daar een stukje kunststof opgelijmd zodat ie de schakelaar weer raakt. De schuifregelaar werkt sindsdien prima en ook alle schakelaars voor uitzetten motor 1 en inschakelen motor 2. Met de schuifregelaar kan ik motor 1 regelen 4 standen maar ik voel geen schakelmoment dus waarschijnlijk traploos. En als ik hem helemaal naar rechts verschuif komt motor 2 er op volle kracht bij. Je kunt dat ook zien als je in de uitblaasopening kijkt na verwijderen van de afvoerslang. Ik merk dat ik met 1 motor in stand 2 of 3 (van de 4) al een prima werking heb. Misschien was dit ook wel de oorspronkelijke werking van deze afzuigkap maar is die door de jaren heen langzamerhand verminderd met het slijten van de condensator.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu