Dakbeschot volledig vervangen

Ruben12345

  • #1
Goedemorgen allemaal,

Enkele maanden geleden een nieuw huis gekocht uit 1974. Ben deze letterlijk van top tot teen aan het opknappen. Het dak is helaas niet meer goed (plaatmateriaal is zacht, duw je zo vanaf de binnenzijde kapot naar buiten toe en veel bruine kringen in de platen vanaf de binnenzijde gezien), dus het dak ga ik volledig vervangen op de gordingen na nu ik toch bezig ben.
Even jullie hulp gevraagd of jullie willen meekijken naar de opbouw van het dak (of het goed gaat met o.a. folies i.r.t. condensvorming).

Bestaande situatie:

Schets bestaand.png


Nieuwe situatie:
Schets nieuw.png



Van buitenaf isoleren gaat helaas niet i.v.m. verspringen dak buren aan weerszijden, wil het buitenaanzicht gelijk houden.
Isolatie glaswol aan de binnenzijde heb ik al liggen, zit al een aluminium dampremmer op maar omdat het onmogelijk is om deze volledig onderling dicht te krijgen denk ik dat er strak tegen de aluminium dampremmer aan een laag Miofol 125S moet komen zodat ik deze t.p.v. de gordingen aan elkaar kan nieten en luchtdicht kan aftapen.

Indien jullie betere tips hebben, dan sta ik hier uiteraard ook voor open!

Hoor graag en alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Ruben
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt je plan al goed uitgewerkt. De isolatiewaarde is echter met 4.5 niet erg ruim. Tegenwoordig is 6.3 voor het dak de norm. Als je ook in de zomer iets aan de isolatie wil hebben, kies dan voor een biobased isolatiemateriaal.

Gipsplaat bevestig je trouwens niet tegen tengels, maar tegen rachels. Het verschil is de houtmaat :wink:
 

Rds

  • #3
Waarom zeg je biobased isolatie ? Wat is hier goed aan in de zomer?
 

Pvr

  • #4
Alleen de miofol 125g moet je vervangen door ander type die direct op je dakbeschot kan.
Door bijv polytex of roofliner
In de miofol zitten micro gaatjes en laten vocht door bij contact met de ondergrond
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als je de ruimte hebt kan je de dampremmer vervangen door 4 cm pir platen en de naden tapen. Dan krijgt er 1,8 bij en ga je van 4,5 naar 6,3.
Let wel dat dit de waardes van de isolatie is, de rest van de constructie zal je er iets bij geven, de balken zijn een (beperkte) koudebrug, dat kost iets.

Biobased schijnt beter te isoleren tegen warmte in de zomer. Deze enige verklaring die ik ken is de hogere massa. Het duurt langer voordat de warmte binnen is, eenmaal warm is dat dan een nadeel omdat het daardoor langzaam weer afkoelt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Pvr schreef:
Alleen de miofol 125g moet je vervangen door ander type die direct op je dakbeschot kan.
Door bijv polytex of roofliner
Mag die Miofol wel direct onder de panlatten?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als je doet wat @Jackd aanraadt kun je misschien nog beter PIR+gips nemen, dan ben je in een keer klaar aan de binnenkant en verlies je weinig ruimte. Het blijft wel zo dat biobased beter vochtregulerend is dan glaswol, dat zou een voordeel kunnen zijn.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Biobased zal minder schadelijke stoffen uitwasemen. Daarnaast is bij de productie minder energie nodig. Vochtregulatie merk je zelf niets van met een damprem aan de warme zijde...
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
als je toch alles er afhaalt waarom dan geen geïsoleerde dakplaat er op?
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

Chuckles

  • #10
TS geeft aan dat hij al minerale wol heeft liggen, en jullie komen aan met peperdure oplossingen zoals PIR of zelfs een geheel nieuwe dakisolatieplaten.
160 mm glaswol tussen de kap aanbrengen, is gewoon een prima oplossing
Basisregels zijn iig, dampopen aan de buitenkant, dampdicht aan de binnenkant
Isolatie netjes op maat snijden, en de folie aan de warme zijde netjes aftapen met alu-tape
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
@Chuckles de aangegeven oplossingen zullen inderdaad wat duurder uitvallen, maar isoleren doe je voor de lange termijn daarom word aangegeven om de isolatie waarde naar de huidige norm te brengen.
De hogere isolatiewaarde verdient zichzelf terug door reductie van het warmteverlies en dus besparing op de stookkosten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
TS geeft ook aan dat er een beperkte dikte gepland is. Er moest dus mogelijk toch al bijgekocht worden. De glaswol is eventueel zo doorverkocht :wink: Twee verschillende materialen gebruiken kan zelfs ook.

Biobased isolatie werkt beter in de zomer vanwege de faseverschuiving. Hoe hoger deze is, hoe langer de warmte buiten blijft.

Je kan (bij een vochtbufferende isolatie) het dak dampopen uitvoeren, dan is er geen folie nodig aan de binnenkant. Dat scheelt ook weer geld en lastige uitvoering. Wel even goed nakijken hoe de opbouw dan moet worden. De binnenkant moet (uiteraard) nog steeds iets dampdichter zijn dan de buitenkant.
 

Ruben12345

  • #13
Bedankt iedereen voor jullie reacties!
 

MvanV

  • #14
Zo dik mogelijk isoleren is altijd een pre, maar het verschil tussen 4.5 en 6.3 zou ik ook niet enorm veel.moeite voor doen. Iedere zoveel cm/r halveert je warmteverlies. Je gaat op een gegeven momen dus steeds minder besparen. Van 0 naar half is de grootste stap. 1/64ste naar 1/128 boeit niet meer enorm. Je moet de besparing dan een beetje naast de meerkosten afwegen. Ook qua klimaatlast. Pur is om te maken ook millieubelastung en de steenwolfabriek is een van de grootste stikstofbronnen in NL. Ik weet niet precies waar je zit, naar met R 4.5 zit je echt wel heel netjes.

Edit: deze meneer legt het wat beter uit

Dampopen bouwen met bijv vlas en leemstuc kan, maar vereist bouwkundige dicipline. Van binnen naar buiten moet t dampopener worden anders krijg je snel condens in de constructie wat rotting kan betekenen. Dampdicht aan de binnenzijde is wel zo veilig, en de vochtregulatie kan door goede ventilatie. Warmtebuffering gaat ook goed met betonnen vloerplaten en muren. Beter nog dan met isolatie, dat is licht spul dat niet veel warmte vasthoudt maar juist tegenhoud.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu