Dak na-isoleren - twee opties - wat is jullie advies?

martinr

  • #1
Hallo klussers! Ik lees veel op dit forum, maar nu is het tijd voor mijn eerste vraag!

Ik wil graag mijn dak na isoleren, van binnen uit. Ik kies voor na isoleren omdat ik dit gemakkelijk zelf kan.

Nu krijg ik van een aannemer, en een timmerman (met veel dak ervaring) verschillende adviezen. Dit maakt het moeilijk voor mij om een keuze te maken. Ik heb mijn best gedaan om dit te visualiseren.

De huidige situatie
huidig.jpg

Het is een oud dak, waarbij er al 2cm piepschuim op het dakbeschot ligt, aan de buitenkant dus.
Er is wel al een damp open folie aangebracht, en er liggen nieuwe pannen op.
Let wel op, er is echt voldoende kans op 'natuurlijke ventilatie', aangezien bijvoorbeeld het dakbeschot geen veer en groef heeft, alles heeft kieren. Het is oud maar nog in prima staat.

Optie 1
optie-1.jpg

Na isoleren met PIR platen aan de binnenzijde, strak tegen het dakbeschot aan zodat condensatie weinig kans heeft (althans dit zei de timmerman).
Dus in volgorde, van buiten naar binnen:
- damp open folie
- 2 cm piepschuim
- dakbeschot
- pir platen (10 a 15 cm)
- damp remmende folie
- afwerking (gips, of hout + gips)

Optie 2
optie-2.jpg

Na isoleren met minerale wol, waarbij je juist ruimte laat tussen het dakbeschot en het isolatie materiaal. Zodat alles nog 'natuurlijk kan ventileren', aldus de aannemer.
Dus in volgorde, van buiten naar binnen:
- damp open folie
- 2 cm piepschuim
- dakbeschot
- +/- 2 cm niets (lucht)
- minerale wol
- damp remmende folie (of wol gebruiken die je kunt aftapen)
- afwerking (gips, of hout + gips)

Mijn vraag is; wat is jullie advies?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Omdat er al piepschuim op de buitenkant zit loop je meer risico. Kies een dampscherm is zeer belangrijk.

Een grote isolatie platen fabrikant raadt aan om in dergelijke gevallen een luchtspouw van minstens 2 cm te houden tussen de PIR platen en het dakbeschot. En een goede damprem aanbrengen.

We weten hier ondertussen ook dat je bij glaswol meteen de damprem moet aanbrengen en nirt enkele weken later pas. Dan kan het al vochtig zijn geworden.
 

martinr

  • #3
Bedankt Vonken trekker voor de snelle reactie!

Waar plaats ik dan dit dampscherm?

Dus jij zegt, en ook op basis van de grote isolatie platen fabrikant:
luchtspouw + dampscherm?

Kun je aangeven in welke volgorde deze komt?

Zo?
- damp open folie
- 2 cm piepschuim
- dakbeschot
- dampscherm
- luchtspouw

- pir platen (10 a 15 cm)
- damp remmende folie
- afwerking (gips, of hout + gips)
 

Charel

  • #4
Het is inderdaad jammer dat er piepschuim zit op die plaats.
De vuistregel is immers dat de opbouw van binnen naar buiten hoe langer hoe dampopener moet worden en piepschuim (eps) is in principe te dampdicht tenzij het niet goed aaneensluitend (geen tand en groef) en met kleinere platen is aangebracht waardoor er veel naden zijn die niet luchtdicht of dampdicht zijn.
Ik zou kiezen voor minerale wol. Pur of pir zou ik vermijden om milieu- en gezondheidsredenen. Qua isolatiewaarde scoort het beter, qua geluidsisolatie slechter en qua warmtedoorvoer (zomer) eveneens slechter.
Sowieso zou ik zeker geen luchtlaag houden tussen het dakbeschot en de isolatie. Je kan beter de isolatie tegen het dakbeschot aandrukken. Een luchtlaag op die plaats zal onvermijdelijk de isolatiewaarde naar beneden halen.
Verder zou ik uw hellend dak met wellicht een te grote dampdichtheid aan de buitenkant beschouwen zoals een plat dak en dus zeker aan de warme kant een klimaatfolie voorzien ipv een gewoon dampscherm.
De opbouw die je in uw laatste post hebt voorgesteld: Je hebt daar drie redelijk dampdichte lagen, één aan de buitenkant (eps), één onder het dakbeschot en nog één onderaan. Niet goed !
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

martinr

  • #5
Ha Charel, bedankt!

Mijn laatste voorstel was inderdaad niet goed, maar ik snapte niet waar Vonken_trekker het dampscherm exact bedoelde, dus ik deed maar een gooi.

Uw voorstel is dus van buiten naar binnen:
- damp open folie
- 2 cm piepschuim
- dakbeschot
- minerale wol
- klimaatfolie
- afwerking (gips, of hout + gips)


Het piepschuim wat er reeds ligt, is inderdaad zonder tand en groef, zeer dunne plaatjes die zeer waarschijnlijk slecht tegen elkaar aan liggen.

Bedankt voor het advies!
 

Charel

  • #6
Geen dank, komt in orde zo.
 
  • Like
Waarderingen: martinr

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dunne isolatie met tempex aan de buitenkant (2 of 3 cm) is meestal iets van 1975-1980. Niet eens winddicht en zeker niet dampdicht door de slechte aansluitingen, geringe dikte en mogelijke achteruitgang van het materiaal.
Desalniettemin zou ik ook klimaatfolie voorzien, dan weet je zeker dat je goed zit.
Volgens mij is de consensus inderdaad wat @Charel zegt; isolatie tegen dakbeschot aanbrengen, anders verlaag je de isolatiewaarde. Vroeger keek me daar wel eens anders tegenaan.
Houd bij het bepalen van de dikte van de isolatielaag liefst rekening met de huidige nieuwbouwnormen.
.
 
  • Like
Waarderingen: martinr

martinr

  • #8
Bedankt voor de bevestiging Edwinnn!
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
De grote isolatie fabrikant van 'koning met de leeuw' adviseert in dergelijke gevallen toch nog steeds een luchtspouw. Niet per se iets van vroeger dus. Ze hebben een technische helpdesk die je ook als particulier mag bellen.
 

Tiho

  • #10
Charel schreef:
Pur of pir zou ik vermijden om milieu- en gezondheidsredenen. Qua isolatiewaarde scoort het beter, qua geluidsisolatie slechter en qua warmtedoorvoer (zomer) eveneens slechter.
Een van de grootste vervuilers van nl is een steenwolfabriek toch?

En waarom werkt betere thermische isolatie in de zomer opeens niet.
 

martinr

  • #11
Vonken_trekker schreef:
De grote isolatie fabrikant van 'koning met de leeuw' adviseert in dergelijke gevallen toch nog steeds een luchtspouw. Niet per se iets van vroeger dus. Ze hebben een technische helpdesk die je ook als particulier mag bellen.
Dat is sowieso een goede tip! Die ga ik eens opzoeken en bellen, kan nooit kwaad.
 

martinr

  • #12
Nog even een aanvullende vraag over het isolatiemateriaal, er even vanuit gaande dat ik een minerale wol gebruik.

De situatie ziet er zo uit:
IMG_8947.JPG

Ik heb ruim 16 cm tot aan de verticale gordingen (kepers heet dit?). Het makkelijkst is om die ruimte volledig te gebruiken, balken hoeven ook niet in het zicht.

Dan kom ik op een 16cm glaswol met een Rd 4,0. Ben ik zelf tevreden mee.

2 vragen:
- Maakt het uit dat ik het glaswol iets moet indrukken omdat er nog horizontale gordingen lopen (zie ook foto). Dit gaat om 2,5cm. Er lopen er 3 over het dakvlak. Dus is maar een klein stukje.
- Moet ik er dan op letten dat ik minerale wol koop zonder dampremmende aluminium bekleding? Aangezien ik een klimaatfolie ga gebruiken.

Ben benieuwd!
 

Charel

  • #13
Met een dikte van 16 cm maalt dat plaatselijk indrukken van 2,5 cm niets uit. Geen probleem.
Minerale wol kiezen zonder die folie. De stroken moet je iets knellend tussen de kepers voorzien, snij ze daarom ongeveer 1 tot 2 cm ruimer.
 
  • Like
Waarderingen: martinr

Charel

  • #14
Vonken_trekker schreef:
De grote isolatie fabrikant van 'koning met de leeuw' adviseert in dergelijke gevallen toch nog steeds een luchtspouw. Niet per se iets van vroeger dus. Ze hebben een technische helpdesk die je ook als particulier mag bellen.
Volgens mij heeft die fabrikant geen minerale wol in zijn gamma en gaat het dan om gecacheerde harde schuimplaten zoals Resol of PIR.
In dit geval lijkt me dat sowieso niet echt de beste keuze.
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

Charel

  • #15
Tiho schreef:
Een van de grootste vervuilers van nl is een steenwolfabriek toch?

En waarom werkt betere thermische isolatie in de zomer opeens niet.
Het gaat eigenlijk niet zozeer om de thermische isolatie , die inderdaad beter is, maar om de warmtedoorslag bij zonnestaling die bij pur of pir op een veel korte tijd binnendringt dan bij de meeste andere isolatiematerialen en waardoor de temperatuur onder de isolatie sneller zal stijgen. Bij andere materialen duurt dat vaak langer dan de zonneinstraling en begint de afkoeling al vooraleer de warmte binnen zit.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #16
Voor de TS: als je hiermee rekening wil houden moet je letten op de zogenaamde faseverschuiving van je isolatiemateriaal.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #18
topic starter, jij dus ;-)
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #19
Charel schreef:
Volgens mij heeft die fabrikant geen minerale wol in zijn gamma en gaat het dan om gecacheerde harde schuimplaten zoals Resol of PIR.
In dit geval lijkt me dat sowieso niet echt de beste keuze.
Ligt er maar net aan wat TS belangrijk vindt... Ook deze platen kunnen hier worden toegepast. Verder een zinloze discussie: bel hun helpdesk maar eens op, dan hoor je het verhaal uit 1e hand.
 

martinr

  • #20
Ah, ik leer nog eens wat :)

En met hiermee rekening wil houden, bedoel ja dan de warmtedoorslag in de zomer?
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu