Dak na-isoleren: isolatie op isolatie - rieten dak

Jan-Hein

  • #1
Wie kan mij helpen: ik heb een rieten dak wat de komende weken wordt vervangen. Ongeveer 10 jaar geleden hebben wij aan de binnenzijde van het dak tot aan de panlatten geïsoleerd met 4cm steenwol. Omdat deze vorm van isolatie heel weinig doet, zou ik voordat de nieuwe kap wordt aangebracht, graag aan de buitenzijde 4cm extra dupanel willen aanbrengen en de dakspanten willen ophogen met 5 cm.

De isolatielaag (tussen de spanten)komt er dan alsvolgt uit te zien van binnen naar buiten:

hardboord, dampdichte laag, steenwol 4cm, dupanel 4cm, 1cm luchtlaag, panlatten, riet.

De ventilatie voor het riet is dan geregeld, ik maak mij daar geen zorgen over.

Echter, de steenwol is dan volledig opgesloten. Nu is de laag dun en het dauwpunt komt mijns inziens in de dupanel te liggen.

Wie kan een advies geven?

1. ik kan de steenwol ook vervangen voor dupanel, ik krijg dan 8cm dupanel.
2. ik kan de steenwol laten zitten en de dupanel erop zetten.
3. anders?

Tot slot: ik heb in de fora gezocht, maar kan hier niet iets vinden wat gelijk is aan deze situatie. Mogelijk staat het er wel, maar ik zou dan graag willen weten waar.

Ik hoop op een snelle reaktie, ik moet komende week beslissen.

Met groet, Jan-Hein.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Wat vindt de rietdekker ervan? Isolatie bij een rieten kap is nogal kritisch omdat je bij een traditionele rieten kap voldoende ventilatie voor je riet moet hebben.

1 cm onder je riet is echt niet voldoende. Ik neem aan dat de rietdekker garantie moet geven, dus vraag hem om raad.

Ik vraag me af of je niet beter kunt kiezen voor een schroefdak op sandwichpanelen.
 

Jan-Hein

  • #3
Hallo, hartelijk dank voor je reactie.

De rietdekker heeft geen problemen met de ventilatie. Vanaf het riet zit er al 2,5 cm lucht tussen het riet en de panlatten en dan nog een cm. extra lucht.

Daar liggen volgens mij de problemen niet. Ik heb overigens laatst in de buurt van Giessendam een rietdekker aan het werk gezien die steenwol plaatste met de dampdichte laag naar buiten (de folie laag). Ik vroeg hem waarom hij dat deed en hij gaf aan dat iedereen dat in de omgeving doet, inclusief alle collega rietdekkers. Dus helemaal geen ventilatie onder het riet.

Mijn rietdekker weet ook weinig van isolatie. Hij heeft wel grote bezwaren tegen het plaatsen van riet op underlayment omdat je dan bij het opkloppen het riet kapot slaat.

Ik heb ook de vertegenwoordiger van Dupanel gesproken, zonder resultaat. Iemand die praktisch kan meedenken in iets wat afwijkt van de standaardmethode is bijna niet te vinden.

Het gaat mij er dus om of een laag steenwol wat aan beide zijden dampdicht is afgewerkt, onder een laag dupanel 4cm, problemen geeft inzake het dauwpunt.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Bij een schroefdak heb je ook geen ventilatie onder het riet. Dit gaat alleen goed wanneer het dak aan de binnenzijde erg goed dampdicht is afgewerkt. Overigens zijn de meningen verdeeld over het schroefdak. Wel is het zo dat de brandveiligheid sterk verbeterd bij een schroefdak ten opzichte van een traditioneel dak. Scheelt veel in de verzekeringspremie.

Het schroefdak wordt tegenwoordig veel toegepast. Zeker omdat bij nieuwbouw aanvullende isolatie noodzakelijk is om aan het bouwbesluit te voldoen. Isolatie van een traditionele rieten kap is veel lastiger. Dan komt het er vaak op neer dat je eerst een kapconstructie maakt van sandwichpanelen, waaroverheen vervolgens de rieten kap, inclusief ventilatie wordt geplaatst. Een dure oplossing.

Na isolatie van een rieten kap is lastig, vooral omdat goed dampdicht afwerken lastig is. Alleen de aluminium folie op steenwol is niet genoeg. Het resultaat valt door stof en wind vaak ook tegen. Het feit dat je van niemand een antwoord krijgt, komt waarschijnlijk dan ook omdat niemand zijn handen eraan wil branden.

Gezien de prijs van een rieten kap is het ook niet echt iets om een risico mee te gaan lopen. Gewoon in een keer goed aanpakken dus. Gelijk een mooie gelegenheid om het zachtboard te verwijderen.
 

Jan-Hein

  • #5
Hallo, dank voor jullie reactie.

Toch een schroefdak dus. Dat betekent een radicale wending. Zou ik dan de steenwol kunnen vervangen voor dupanel, ik heb dan een hele goede damp dichte laag onder de underlayment.

Mijn probleem is alleen dat mijn dakhelling al niet erg gunstig is (28 graden en 35 graden) en als ik dan een schroefdak aanbreng waarvan de leefverwachting aanzienlijk lager is dan een traditioneel dak, dan ben ik over een paar jaar weer aan de beurt.

De discussie over een schroefdak versus traditioneel dak inzake levensduur heeft metname te maken met de wijze waarop je in staat bent een dak luchtdicht te maken (blijvend). Als ik daar bijvoorbeeld (www.hba.nl) op nalees, ga ik dat niet voor elkaar krijgen in korte tijd. Het dak moet echt helemaal dicht zijn wil je geen grote problemen krijgen. Daarnaast moet je kurkdroog bouwen.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Bij een schroefdak gebruik je over het algemeen sandwichpanelen die functioneren als onderdak waar het riet op wordt aangebracht. Dit dak van sandwichpanelen vormt dan gelijk de dichte afscheiding naar de leefruimte en de aanvullende isolatie.

De hellingshoek is inderdaad ronduit ongunstig. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eerst het oude dak te slopen inclusief de oude isolatie. Vervolgens een nieuw onderdak maken van isolerende sandwichpanelen. Deze zorgen dan voor de isolatiewaarde en een tochtvrije leefruimte. Vervolgens monteer je hierbovenop een traditionele rieten kap met ventilatieruimte. Je combineert dan het beste van twee werelden. Nadeel relatief veel werk en duur, maar wel de beste oplossing.

Vanuit de huidige situatie krijg je nooit een goede luchtdichte en isolerende laag. Zeker niet als je aan de gang gaat met verschillende lagen isolatiemateriaal. Je krijgt het nooit tochtvrij zonder ingrijpend te slopen. Dus het resultaat zal altijd tegenvallen.

Beter nu de tijd nemen, dan een slecht eindresultaat.
 

Jan-Hein

  • #7
Beste Mn22

Ik ga er morgen eens naar kijken, mogelijk kan ik ook nog het dak gewoon ophogen met sandwichpanelen en de oude isolatie laten zitten. Heb jij een advies welke vorm van isolatiepanelen hier zou kunnen? Men spreekt over een spau van minstens 15 cm tussen rietdak en isolatielaag. Dat lijkt mij wel erg veel. 10 cm zou ik het dak wel kunnen ophogen. Het dak is 30 jaar geleden geheel vervangen en bestaat uit spangen van 5x15 cm. die behoorlijk recht zitten. Op dit dak is dus heel gemakkelijk iets te monteren.

Ik hoor graag je reactie.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Welke panelen doorgaans geschikt zijn zou je bij een gespecialiseerde rietdekker moeten navragen. Als de dragende constructie nog in goede staat is en er is voldoende ruimte, kun je deze natuurlijk hergebruiken.
 

Jan-Hein

  • #9
Uiteindelijk hier nog een eindverslag.

Het was een enorme klus, maar ik ben blij dat het nu zit.



De steenwol is verwijderd. Alle dakspanten waren 5x10cm. Erg aan de lichte kant dus. Op de 5x10 is een nieuwe spant geplaatst van 5x10cm. Daarnaast is tussen de oude spant en de nieuwe spant een dampdichte folie geplaatst. Op de folie is een dupanelplaat van 3cm. en 4cm geplaatst (op elkaar dus) De dupandelplaten zijn met de lasnaden in overlap op elkaar geplaatst.

Boven de dupanel is een spou van 4cm gekomen met de panlatten erbij een spou van 6,2cm. Dit voldoet niet aan de norm op de site van de nederlandse federatie van rietdekkers, maar het leek mij voldoende. De rietdekker gaf zelf aan (ene panlatte) als norm. Dat is dus 2,2cm. Dat zit blijkbaar dus al sinds jaar en dag in de omgeving op zo'n beetje alle boerderijen.

De dupanel is aangebracht met low expansion flexibele pur. Bij werking van het dak zit er dus enige marge in de pur voordat het breekt.

Het dak is nu een heel stuk steviger en zwaarder uitgevoerd, met de lichts mogelijke constructie mijns inziens. Ook de dakplaten tussen de spanten met pur, zullen hun bijdarage leveren.

De rietkap is 35cm. dik, opgebouwd in 2 lagen, fijn riet aan de onderzijde (20cm) en grof riet bovenzijde (15cm) Mijn rietdekker adviseerde dit om dichtslippen aan de bovenzijde te voorkomen. Het kiezen van het riet was nog een probleem op zichzelf. Mijn rietdekker gaf aan dat riet uit verschillende landen in verschillende kwaliteiten van jaar tot jaar nogal verschilt, net als wijn. Hier kan het voorkomen dat buitelands riet in bepaalde jaren beter is dan Nederlands riet. Ik kon kiezen uit 5 nationaliteiten. Uiteindelijk heb ik voor een mix van Turks riet gekozen en Roemeens riet.

Ik heb voor een traditionele rietkap gekozen om verschillende redenen: het dauwpunt ligt bij een schroefdak altijd in de rietkap zelf, daarnaast vereist een schroefdak een absolute dampdichte laag aan de binnenzijde. Bij een oud huis is dit bijna ondoenlijk. Je houdt dus altijd enige lekkage als was het maar bij de ramen en schoorstenen/nok/gevel. Het risico dat je loopt met problemen bij een schoefdak is dus veel groter dan bij een traditioneel dak. Daarnaast vond ik dat ik met de dupanel afdoende isolatie had aangebracht.

De spouw is licht geventileerd. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn dak relatief kort is (5,5meter) en via de dupanel makkelijk lucht kan worden verplaatst. Ik heb ventilatieslangen (tuinslang via de spouw doorsteken naar de nokvorsten) op iedere spant geplaatst aan beide zijden om overdruk/onderdruk luchtstroming te verkrijgen. Daarnaast hoop ik dat door beperkte ventilatie de rietkap gedeeltelijk kan meedoen in de isolatie, metname ook in de zomer. Helaas het ik nog niets kunnen testen omdat de zon de afgelopen week nog niet fatsoenlijk heeft geschenen.

Nu alles klaar is neem ik bijna geen tocht meer waar in het huis, wat dat betreft is de missie geslaagd. Ventilatie houd ik toch voldoende door alle overige zaken in het huis (oude boerderij).

Ik heb naast het forum veel gehad aan de informatie op de site van de federatie van rietdekkers. Ook door te bellen heb ik veel informatie verkregen, zij waren zeer behulpzaam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu