Dak Isolatie met metalen H-balk

Probeersel

  • #1




Foto's zijn dus van mijn dak.
Probleem is dat ik ontzettende winstval in huis heb bij mijn muren doordat het dak (nagenoeg) niet geïsoleerd is.

Nu wil ik dit gaan isoleren, maar ik zit met de stalen H-balk in mn mik.
Ik heb ongeveer 10mm tussen de de bovenkant van de H-balk en het dak.

Als ik wil isoleren heb ik bedacht dat ik het helemaal dicht wil maken tot het 1 geheel is (komt het plafond lager te liggen, maar die ruimte is er).
H-balk aan bovenzijde dicht purren (of ander isolatie materiaal) en binnenzijde h-balk met steenwolblokken vullen, net als rest van het dak(10 - 15 mm ruimte laten tot het dak om een luchtlaag te houden om condensatie tegen het hout tegen te gaan), dampwerende folie aanbrengen.
Dan dichten met houten platen.

Mogelijk in de toekomst gips/stucplaten er tegenaan om te laten stucen, maar dat hoeft nog even niet.

Mijn enige angst is dus die stalen h-balk. Hoe groot is de kans op condensvorming als ik hem :
A. Helemaal inpak
B. Kleine ruimte (5mm) rondom vrijlaten

En daarbij hoort dus ook de vraag : waarmee moet ik hem isoleren.

Graag jullie input, ook andere visies zijn can harte welkom natuurlijk!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #2
    Wat zit er aan de andere kant van de beplating? Want technisch gezien is een "warm dak constructie" altijd beter om condens en luchtlekken tegen te gaan.
     

    Probeersel

    • #3
    Het hout dat je ziet is 18 - 22 mm spaanplaat met aan de boven zijde 15 tot 25 mm pur laag.

    Enig probleem is dat de muizen en vogels een groot deel van dat pur gebruikt hebben voor nesten. Het huis is van bouwjaar 1974).
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #4
    Is het dan niet beter om dat aan te pakken? Scheelt je een hoop tijd en energie in het opnieuw afwerken van de binnenkant.
     

    Blomm

    • #5
    Hier het zelfde verhaal met die vogels en pur dak...denk dat het minder energie en een hoop geld minder kost om de binnenkant te doen....
    Ga zelf klimaat folie toepassen en over de balken heen dicht zetten
     

    Probeersel

    • #6
    Ik heb aan die zijde ook zonnepanelen liggen, en de ruimte om die pur weer aan te vullen is denk ik ingewikkelder dan van binnenuit te dichten.
    Sowieso is die laag met pur dermate weinig dat hij over de gehele laag dikker zou moeten.

    Per definitie mogen die houten draagbalken minder "diep" zijn zodat de warme lucht van de radiatoren makkelijker in de nok komt.

    Kort samen gevat, ik wil juist van binnen uit doen, kosten zijn redelijk te overzien. Arbeid zelf ook, alleen die metalen h-balk zoek ik een oplossing voor.

    Klimaat folie? Hoe moet ik dat zien?
    Pak je daar die h-balk mee in?

    En alsnog en alvast bedankt voor de reacties ;-)
     

    Blomm

    • #7
    Gewoon hellemaal inpakken en mee isoleren en de isolatie strak tegen het dak aan geen ruimte er tussen houden dit geeft juist problemen.
     

    Blomm

    • #8
    Https://www.youtube.com/watch?v=1oSrfFUTTUE&feature=youtu.be

    Stukje over onze pur dakplaat en om het lastig is om extra te isoleren.

    Klimaat folie kan je ook op zoeken omdat het moeilijk is om echt damp dicht te werken kies ik voor klimaatfolie . En goede ventilatie omdat bij mij de wasmachines ook op zolder staan.

    Gr martin
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Je hebt een prachtige binnenkant. Nog meer reden om de buitenkant aan te pakken. Van buiten isoleren is goedkoper én sneller! Je hebt in principe alleen dakplaten (en een steiger) nodig. Bij binnen isoleren komen er rachels, folie, gipsplaten, stucwerk, kit en verf bij (al is de isolatie wel goedkoper).
     

    Probeersel

    • #10
    Ja, ik heb een prachtige binnenkant.
    Maar van buiten uit isoleren is geen optie tenzij alle buren meedoen, aangezien álles eraf moet, daar er géén ruimte meer over is om pur bij te spuiten.

    Dit houd in dat er dan een geheel nieuw dak op moet/komt, wat duurder is dan van binnen uit isoleren.

    Even voor alle duidelijkheid : afwerking is het probleem niet. Ik wil alleen goed isoleren en dan met name die stalen H-balk.
    Dát is waar mij focus ligt. Er moet een redelijk simpele manier te bedenken zijn dat ik die mee kan isoleren.
    Als die er níet is, ga ik weer nadenken over andere opties, maar nogmaals, van buiten uit isoleren is hier helaas geen optie.

    Maar begrijp ik het goed, dat ik het isolatiemateriaal strak tegen het hout moet zetten?
    De reeds gekregen informatie verteld mij juist dat ik 20 mm ruimte open moet laten tussen het isolatie materiaal (steenwol) en het spaanplaat wat er nu dus nog zit.
    Beter gezegd, ik heb nu 2 manieren gehoord die tegenstrijdig met elkaar
     

    Blomm

    • #12
    Advies van isover

    Het volgende kan ik u adviseren:



    Wanneer in uw dakconstructie reeds pur / bitumen / eternitplaten / houtwolcementplaten / tempex / polystyreenschuimstof (XPS) / asbestplaten / geperste stroplaten / alu / kraftpapier / asfaltpapier (vaak bruin) / dakleer / bouwfolie is verwerkt, kunt u geen extra dampdichte laag aan de binnenzijde aanbrengen.

    Een extra dampdichte laag aan de binnenzijde (denk aan spijkerflenzen / alu / dampdichtfolie / etc.) zal ervoor zorgen dat het vocht wordt opgesloten, zich zal ophopen en eindelijk zal dit onherroepelijk leiden tot rot.



    In uw geval, kunt u dan alleen het Vario-systeem toepassen. Dit systeem bestaat uit een onbeklede glaswolplaat en/of rol i.c.m. het vochtregulerende klimaatfolie.



    Stappenplan voor verwerking

    - Allereerst goed alle eventuele kieren/gaten in de constructie goed dichtmaken. Dit kan bijvoorbeeld met kit/pur etc.

    - Vervolgens de onbeklede glaswolplaat en/of rol (denk aan de Comfortpanel / Isolatieplaat / Systemrol / Comfortrol / Isocomfort 35) direct tegen het dakbeschot verwerken. Dit kan direct tussen de sporen / gordingen geplaatst worden. Een luchtspouw aanhouden tussen het glaswol en het dakbeschot raden wij niet aan. Dit zorgt in de praktijk alleen maar voor een lagere isolatiewaarde en voor een vergrote kans op vochtproblemen.

    - Nu kunt u het vochtregulerende klimaatfolie aanbrengen. Dit folie mag direct tegen het glaswol aan worden bevestigd. Dit hoeft echter niet. Mocht er nog ruimte overblijven tussen de balken dan mag er hier wel wat ruimte aangehouden worden.
    LET OP: het is van essentieel belang dat het folie goed lucht- en kierdicht wordt aangebracht. Beter wat teveel tape gebruiken dan te weinig.

    - Als laatste stap kunt u de constructie afwerken met bijvoorbeeld gipsplaten van Gyproc.
    Tip: U kunt extra tape plakken op de plekken waar het klimaatfolie doorboord wordt om de gipsplaten te bevestigen.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #13
    Hoeveel jaar geleden zijn we begonnen pannendaken aan de binnenzijde te isoleren met een PE folie als dampremmende laag.
    Wat is de stand van zaken van de eerste daken die, ik schat 40 jaar oud zijn en op deze manier toen zijn geisoleerd.
    Bij de bezoekers van dit Forum is beslist de kennis of de ervaring aanwezig.

    Deze zin maakt het aanbrengen van de laag isolatie voor de klusser een flink stuk eenvoudiger.
    "Een luchtspouw aanhouden tussen het glaswol en het dakbeschot raden wij niet aan. Dit zorgt in de praktijk alleen maar voor een lagere isolatiewaarde en voor een vergrote kans op vochtproblemen."

    Het advies komt van een bedrijf waar de kennis wordt uitgevonden zal ik maar zeggen.
    Vind wel dat ze bedenkelijk bezig met een product van hun naar voren schrijven.
    Nogmaals. Als er mensen zijn die moeite willen doen ligt de ervaring op dit Forum.

    Een heel goede tip van ze: als laatste stap kunt u de constructie afwerken met bijvoorbeeld gipsplaten van Gyproc.
    Tip: U kunt extra tape plakken op de plekken waar het klimaatfolie doorboord wordt om de gipsplaten te bevestigen.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #14
    Dit is gewoon een merkadvies... Dit bedrijf heeft de bouwfysica echt niet uitgevonden, maar adviseert alleen maar oplossingen waar ze ook zelf de producten voor kunnen leveren. Nogmaals: Een warm dak geeft bouwfysisch veel minder kans op problemen.
     

    Blomm

    • #15
    Warm dak is altijd beter maar niet iedereen heeft de financiële middelen en kennis om het hele dak te vervangen .
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #16
    Er komen steeds meer projecten waarbij de buren *nog* niet meedoen. Je ziet dan juist dat de buren daarna enthousiast worden.



    Waar heb je vandaan dat er een luchtlaag nodig zou zijn? We horen dat vaker, maar hier wordt dat nooit genoemd.

    Klimaatfolie is niet nodig. Maar kan uiteraard geen kwaad. Ook die moet rondom netjes aansluiten. Dat verschilt niet met dampremmende folie.

    De stalen balken geven geen risico op vochtproblemen. De folie loopt er immers voor langs. Ze zijn wel een koudebrug.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu