CW5/6 CV ketels - comfortverschil met of zonder boiler?

Wamelis

  • #1
Dag mensen,

Over niet al te lange tijd komt het moment om een CV ketel uit te zoeken. Het wordt in ieder geval CW5, misschien CW6.

In eerste instantie zat ik naar ketels met boiler te kijken, maar ik kom nu ook al kleine ketels zonder boiler tegen die 15 l/m kunnen leveren op 60 graden. Dat lijkt me ruim voldoende voor gelijktijdig tappen op meerdere punten.

Is er vandaag de dag eigenlijk nog wel veel comfortverschil tussen ketels met of zonder boiler? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat zo'n ketel in de comfortstand het water op temperatuur heeft?

Groet & dank,
Wim
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een cw6 met of zonder boiler maakt niet uit,15 ltr blijft 15 liter.

Bij de meeste ketels heb je haast geen dip meer en gelijk warm water.
 

Wamelis

  • #3
Dan lijkt het onnodig om nog naar ketels met boiler te kijken. Heel prettig, een kleine kleine ketel is hier een stuk makkelijker te plaatsen.

Waar ik me nog een beetje zorgen over maak is de overcapaciteit voor verwarming. Als ik bijvoorbeeld naar de CW6 versie kijk van die kleine ketel die ik op het oog heb, dan levert deze 39 kW met terugmodulering tot 9,9 kW.

Ik mik op alleen vloerverwarming voor het hele huis, alles is goed geïsoleerd. Er is zo'n 90 m2 woonoppervlak, dus bij 100W/m2 is er maximaal 9 kW nodig. Ga ik nu in de problemen komen omdat de ketel weliswaar goed is voor warm water, maar te zwaar voor de verwarming?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
U berekening klopt niet ik ga uit van ongeveer 210 m3 dan kom ik op gemiddeld 14000 watt.
 

Wamelis

  • #5
Het heeft me ook altijd verbaasd dat het voldoende schijnt te zijn, maar vloerverwarming kan nu eenmaal niet meer leveren dan 100 W/m2, toch?

Vandaar dat ik met m2 rekende als max vermogen, en niet met m3.
 

Chathanky

  • #6
Da`s schrikken, niet. :mrgreen:

Een goed geïsoleerde woning kan met wat minder af. 100w/m2 en een hoogte van 2,60 kom je op 38w/m3. (zou je zeggen)
Er zijn een aantal kanttekeningen.
Een verwarmde vloer heeft neem je niet mee in de warmteverliesberekening, althans niet de vvw. Dit warmteverlies moet je wel mee rekenen in de keuze van je ketel.

Die 100w/m2 is enkel het afgegeven vermogen aan de ruimte.
De vloerverwarming geeft ook warmte af naar beneden.
Is de warmteverlies 1watt per m2 per graad temperatuursverschil. (W/m²·K) dan geeft de ketel bij een vloertemperatuur van 20 graden 20 watt/m2 af om de warmteverliezen te dekken en 10 watt/m2 om zinloos je kruipruimte op te warmen. (uitgegaan dat je kruipruimte 10 graden is in hartje winter)

Voor de bovenverdieping (als je die hebt) komt die 10 watt/m2 weer ten goede aan de begaande grond.
Totaal levert de vloerverwarming op de begane grond ongeveer 120 watt/m2. Dit zal meestal voldoende zijn.

Simpelweg, je ketel moet dus 120 watt/m2 leveren om je vloer warm te houden en 100 watt/m2 af te geven.
Je ketelvermogen moet dan zo`n 11 kw zijn ipv. 9kw.

Maar met een ketel die bij zo`n 9 kw begint kun je er van uit gaan dat deze niet de gehele dag aan zal branden, ook niet op een laag pitje.
Het is immers niet de hele winter -10.

Cw 6 is tegenwoordig aardig op te lossen door een ketel te kiezen met een boiler die als booster werkt, je hebt dan voor enige tijd cw6 totdat de boiler uitgeput is. daarna valt deze terug naar cw4 of 5.
Voordeel is dat deze ketels voor verwarmen een lager modulatiebereik heeft dan de standaard ketels.
 

Wamelis

  • #7
Ah, ik snap het. Ik had inderdaad even niet gedacht aan die verliezen, dank. Dan blijft er dat punt van die overcapaciteit, ik vindt het nog wat lastig om daar grip op te krijgen.

Als gezegd: ik mik op een systeem met alleen vloerverwarming, warmtevraag dus 11 kW bij -10 graden buiten. De aansturing wordt weersafhankelijk.
Maar het huis heeft 2 badkamers en 2 keukens, dus: kleine warmtevraag en grote watervraag. Die kleine krachtige ketels hebben de voorkeur: ik zou erg kostbare ruimte moeten opofferen voor een boiler.

De genoemde CW6 ketel van 9,9-39 kW zit bij -7 graden buiten precies op zijn laagste modulatie. De kleinste CW4 ketel uit dezelfde lijn is 4,3-22,4 kW. Die zit bij 8 graden buiten op zijn laagste modulatie.

Hoe vaak is het onder de 8 graden buiten, zo'n 35% van de tijd, gokje? Dan zou dus 35% van de tijd de lichtere ketel zinvol zijn, maar de resterende 65% van de tijd zijn ze allebei te zwaar.

Dan zou ik zeggen: het voordeel van een lichtere ketel voor verwarming is eigenlijk heel beperkt, dus ik kan net zo goed voor het compacte watercomfort gaan.

Klinkt dit verhaal een beetje logisch, of maak ik ergens denkfouten?

(Verhaal dwaalt nu overigens af van de oorspronkelijke vraag - mods: is nieuw topic beter?)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Laat maar staan, zo is het nog goed te volgen :wink:
 

Chathanky

  • #9
Het langjaargemiddelde is zo`n 10 graden over een heel jaar genomen.
Voor enkel het stookseizoen zal dit enkele graden lager zijn. (de maanden januari, februari zijn om en nabij 2 graden gemiddeld over de hele maand, voor 2007 was dit resp. 6,5 en 4,9 graden)

Je wensen kan ik niet verder invullen, maar een ketel mag best bij 4kw warmtevraag 8 kw leveren. de ketel zal dan 50% van de tijd branden en 50% niet.
Bij matige temperaturen kan het dus zijn dat je ketel enkele malen aan en uit gaat.
De functie van de modulatie zal nauwelijks zijn werk doen, maar het is altijd nog beter dan de oude aan/uit ketels die meteen 42kw warmte geven.
Als het watercomfort echt een pre is blijven er twee keuzes over.
Of je kiest voor een hogere startmodulatie en een compacte ketel of je kiest een ketel die minder compact is en wel verder terug moduleert.
Een boosterboiler heeft zo`n 20 a 40 liter inhoud wat dus niet een gigantische ruimte inneemt.
 

Wamelis

  • #10
Sorry voor late reactie, lange uren gemaakt op het werk deze week en geen tijd om over bouwzaken na te denken... Maar nu lukt het weer even.

Watercomfort is inderdaad belangrijk, en ruimte is heel kostbaar. Alles kan als het echt moet (we zitten nog steeds in de 'bouwput' fase), maar het is krap en dus: hoe kleiner de apparatuur hoe beter.

Mijn resterende twijfel komt van opmerkingen in het forumarchief, waarin melding werd gemaakt van nadelen van een te zware ketel (niet meer goed in te regelen, pendelen, energieverspillend). Maar ik proef een beetje uit de reactie dat dit bij de moderne ketels eigenlijk geen groot probleem is?

Als er inderdaad geen grote nadelen aan verbonden zijn, dan kies ik het liefst voor die zware ketel zonder boiler.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu