Cv verliest druk, maar waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds een week of twee verliest het cv systeem druk. Eerst langzaam maar nu moeten we 1 of 2 keer per dag bijvullen. Ik heb echter nog nergens lekkage kunnen vinden.
Daarnaast hadden we vorige week een storing aan de ketel (atag enigma, 2004), die maakte bij ontsteken lawaai en sprong vervolgens in storing.
De installateur heeft een verdroogde pakking van de verbrandingskamer vervangen, alsmede het verbrandingsbed. Hier droop het water uit. Dit zou echter niks met het drukverlies te maken kunnen hebben.
De ketel doet het nu weer goed en stil.
Alle leidingen, koppelingen, radiatoren, vloerverwarming en expansievat zijn in de afgelopen twee jaar geplaatst en vervangen.

Ik zie nog een aantal mogelijkheden voor het drukverlies: een aantal perskoppelingen achter knieschotten en een aantal in de dekvloer. Zijn er truukjes of eenvoudige methoden om hier achter te komen?
Ook zou volgens mij de overstort van de ketel kunnen lekken; de afvoer is wel nat, maar hoe kan ik zien of dit van de overstort is, of van condenswater?
En tot slot het natte branderbed: zal dit inderdaad van de valse lucht komen, en is het uitgesloten dat dat iets met een lekkage te maken heeft?

Als iemand suggesties heeft, hoor ik het graag! (s ochtends voor het douchen eerst de ketel moeten vullen en wachten tot het automatische ontluchtingsprogramma af is, is vervelend. Maar ik vind het ook geen fijne gedachte dat er ergens lekkage is met alle mogelijke schade)

Alvast bedankt! Ferry
 
de afvoer is wel nat, maar hoe kan ik zien of dit van de overstort is, of van condenswater?
Als je een paar uur geen warmwater nodig hebt: Stekker uit stopcontact, vullen tot ruim 2 bar. Afvoer in een emmer of bakje uit laten komen.
Als er geen verbranding is, komt er geen condenswater. Komt er dan dus nog wel nattigheid uit de ketel, dan zit het probleem in de ketel en bespaar je een moeizame zoektocht in de rest van de installatie.

Is ergens geklust in huis, en weet je zeker dat toen geen slang is geraakt?
 
Bedankt voor de tip! De emmer hangt er nu onder :p
(hoewel de afgelopen 24 uur de druk "slechts" gedaald is van 1,7 naar 1,2 bar, dus ik hoop dat ie (alleen) vandaag weer wat harder daalt)

En ja, er wordt nog wel geklust in huis, maar ik weet ook zeker dat er daarbij geen leiding geraakt is.
 
Hoi,

Nou, afgelopen vrijdag ochtend om 9.00 uur de ketel gevuld tot 2,0 bar en vervolgens uitgeschakeld. Om ~18.00 uur de ketel weer ingeschakeld. Er zat een klein beetje water in de emmer (~40cl), maar dit zou wellicht nog uitdruppelend condenswater kunnen zijn geweest? De ketel gaf 2,1 bar aan. Gisteravond stond ie op 1,9 en nu op 1,7. Kortom, ik heb nog geen idee waar het probleem zit, aangezien het in ene weer een stuk minder is.

Is er een eenvoudige mogelijkheid om de overstort in de keten af te koppelen van het condenswater, om zodoende, ook bij weinig lekkage de overstort te kunnen aanwijzen of afstrepen als probleem? Voor de volledigheid, het ging om een Atag Enigma uit 2004 (E-SHR28/35TI)
 
Als het water uit het branderbed loopt dan klopt er iets niet. De brander hoort droog te blijven.

Succes.
 
Dat zou ik ook zeggen, maar de pakking was natuurlijk wel volledig verdroogd.
Ik heb maar met een half oog meegekeken, maar het branderbed leek mij wel weer zo hoog te zitten, dat ie ook weer niet via lekkage nat kon worden. Maar dat kan ik helemaal fout hebben..
 
Er komt dus wel water uit, zelfs als de ketel uit staat.
Bedoel je 40ml = 0,04l (nauwelijks een kopje) of 40cl = 0,40 l, meer dan een koffiekopje?
Het eerste geeft al geen goed gevoel, maar zeker in het laatste geval moet je het probleem in de ketel zoeken.
Misschien kun je de slang van de overstort af halen en kijken of die droog is en blijft

2626_Schermafdruk_van_20140622_221124_1.jpg


De overstort is nummer 6 op het plaatje. Met die schroef zou de slang eronder er vanaf moeten kunnen.
 
Lekt de overstort die in de ketel zit niet gewoon?
Is je expansievat nog in orde?

Een combinatie van een kapot expansievat en een lekkende overstort kunnen namelijk zorgen voor een relatief grote drukdaling bij klein verlies van water.
 
Wij hebben al een paar bizarre lekkages gehad met dat
type wisselaar, uitgezonderd de standaard lekkage van
de warmtewisselaar.
Er kan dus spontaan een gaatje in 1 van de buizen in
de wisselaar gekomen zijn, dan kan dus je brander nat
worden.

Nu lijkt 2004 nog wel vrij recent, maar pas op dat je
niet eindeloos geld in de ketel pompt.

Maak anders eens een foto van de ketel met de kap eraf
dan kan deze hier beoordeelt worden op defecten.

En ik hoor je praten over klussen in/om het huis, zijn
de radiatoren eraf geweest?
 
Tuurlijk, bv gaatje in de wisselaar buis, spuit omhoog
tegen de brander aan, nu al 4x meegemaakt.
Maar wat vaker voorkomt, is dat de wisselaar rookgassen
lekt, daar zit vocht in, dit zuigt hij aan, en bij weinig
branden kan de brander nat worden.
Beide situaties zijn einde oefening voor de wisselaar
(en vaak te duur voor reparatie)
 
Nadat ik de overstort los gekoppeld heb, is de ketel weer bijna anderhalve week op druk gebleven. Daarna in drie dagen van 2.0 naar 1.2 bar gezakt. De overstort en emmer zijn echter droog, (ook geen kalksporen aan binnenkant aansluiting) Dus dat zal het probleem niet zijn.

En ja, de radiatoren zijn eraf geweest; sterker: De ketel is 2 jaar geleden verplaats van boven naar beneden, nieuw expansievat, volledig nieuwe leidingen, vloerverwarming aangelegd, nieuwe radiatoren, en nog twee oude radiatoren aangesloten. Maar in de bereikbare delen van de installatie kan ik nergens een lek vinden.

Ik zal vanavond een foto maken van de ketel zonder kap. Wat ik wel zag, is dat achter de pomp, de afvoer van de inlaatcombinatie aan de buitenkant vol kalk zit?

Het volgende plan dat ik heb, is om (waarschijnlijk pas over anderhalve maand) een aantal afsluiters in de leidingen te zetten, om zodoende stap voor stap leiding gedeelten uit te sluiten van lekkage.
 
De automatische ontluchter is nu droog; er zit wel wat kalk op, maar niet hele bergen. Ik zal hem in de gaten blijven houden.

Dan wat foto's:
57424_20140701_202522_480x640_1.jpg

57424_20140701_202532_1.jpg

57424_20140701_202540_1.jpg


De laatste is de afvoer van de inlaatcombinatie achter de pomp.
 
Kijk eens of je op de hoeken van de wisselaar en op de
achterplaat/achterkant van je ketel leksporen ziet??
Ik kan het op deze foto's niet goed zien, maar het lijkt
er haast op, dat aan de achterkant van je wisselaar
een zwarte afdichtstrip niet meer afdicht, daardoor op
de buis van je inlaatcombinatie lekt....

Nogmaals, ik kan helaas niet inzoomen op de foto's om het
goed genoeg te zien
 
Alles wat ik van de wisselaar kan zien, ziet er netjes uit; nergens leksporen. Ook de achterplaat, voor zover zichtbaar, ziet er goed uit. Er zit alleen wat op de omgezette onderkant, (schuin) onder de afvoerbuis van de inlaatcombinatie.
De achterkant van de wisselaar kan ik niks van zien, helaas.
 
Die buis achter de pomp is van de overstort, niet van de inlaatcombinatie. Die zit namelijk onder de ketel en niet er in.
 
Bij een nieuwe ketel is de kans groot dat er een probleem ontstaat met elke warmtewisselaar. De flow over de ketel is veel te klein. De leidingen en de fittingen hebben een te kleine diameter. De aansluitingen en de diameter van de leidingen moet door een echte installateur opnieuw aangelegd worden. Het is bar en boos al die t-stukken met een heel kleine opening.
mvgr bernhard
 
Ik ben geen expert, maar waar ik aan moet denken en wat bij ons wel gebeurde is dat de druk na bijvullen nog weer terugloopt als het water/de druk zich beter heeft verdeeld. Als de kachel niet aan staat en er veel radiatoren dicht zitten kan dat even duren. Ik heb er nooit zo opgelet maar ik had ieg wel de indruk.

Jij moet natuurlijk vaak bijvullen, dus het lijkt er wel op dat je echt water verliest ergens.

Maar ik zou om er een goed beeld van te krijgen ook eens de druk op peil brengen, alles open zetten, de kachel een tijdje laten draaien en dus pompen, dan afkoelen en zien wat de druk dan nog is.

Je hebt dan een beter beeld van de "basisdruk" om te zien of er in de dagen daarna nog verder teruglopen van de druk optreedt.

En kan het ook nog zijn dat de drukmeter hapert? :oops: Heb je echt het idee dat je flink moet bijvullen als de druk zo is gedaald?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan