CV Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (2014) storingscode 11

bromilio

  • #1
Beste,

na een hoop geklus in huis (radiatorbuizen vervangen, warmteleidingen vervangen) wilde ik toch weer eens een warme douche nemen.

Natuurlijk de routine ronde om alles te ontluchten (radiatoren, drukvat en de cv zelf) en druk weer op 1,5/2 bar. Echter na het opstarten (volgorde van 7 naar 3 naar 6) gaat de ketel weer naar 3 en daarna in storing 11.

Onder storingscode 11 valt:

"Controleer bedrading op breuk
Vervang S1
Stromingsschakelaar blijft hangen (storingscode 11)"

Echter als ik S1 los trek, komt storingscode 12 bovendrijven. Maar uit voorzorg toch S1 Aanvoersensor en S2 Retoursensor vervangen.
Helaas geen resultaat.

Omdat ook het water eraf is geweest, kan het een storing zijn van de stromingsschakelaar. Deze heb ik los genomen en gecontroleerd op zijn werking (geen defect) en weer terug geplaatst.

Echter houdt het hier op met mijn kennis van een cv ketel.
Daarbij wil ik ook aangeven dat als ik een warm water kraan open zetten en daarna pas de ketel aanzet, ik continu warm water heb totdat ik de kraan dichtdraai.
Daarnaast blaast de Ketel (bij 1,7 bar of hogere radiator druk) hete stoom uit via het overdruk ventiel aan de onderkant tijdens storing 11.

Wie o wie kan mij helpen, of is het toch handiger een monteur met meer technische kennis in te schakelen
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
De stromingsschakelaar blijft hangen, komt wel vaker voor bij klussen aan de waterleiding.
Wat meestal wel helpt is de schakelaar zelf verwijderen (inlaatcombi dicht en stekker eruit) dit is het kunstof deel dan ff met een schroevendraaier door het messinghuis schrapen dan het dopje aan de rechterkant in de onderbak eruitnemen en een emmer onder zetten en dan gecontroleerd de inlaatcombi losdraaien zodat de rommel die in de leiding zit erjit gespoeld kan worden dan alles terug bouwen in omgekeerde volgorde
 

bromilio

  • #3
Goedemorgen Marcn.88,

Ik heb de stromingsschakelaar eruit gehaald, schoon gemaakt, getest op zijn werking en weer terug geplaatst. Ik heb hieronder een foto geplaatst, mocht je een andere schakelaar bedoelen.

Ik heb contact gehad met een specialist en die zegt dat mijn filter van mijn warmtewisselaar het kan zijn en dat ik mijn cv in beide richtingen zal moeten spoelen (met rustige tikken tegen de buitenkant van de cv om al het gruis eruit te krijgen indien dit het probleem is).

Kan het ook mijn pomp zijn die, door het lange stilstaan, mogelijk kapot is ?

Stromingsschakelaar.jpg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #4
De wisselaar kan het nagenoeg niet zijn want dan zal
A. Er een heel klein debiet uit de kraan komen (wisselaar verkalkt)
B. Het toestel opstarten en meteen volledig terug moduleren en gaan staan pendelen op tapwater doordat de uitstroomtemperatuur te hoog is.
Als reinigen niet helpt zal de schakelaar vervangen moeten worden, het kan ook nog zijn dat de wisselaar ter plaatse van de sensor s1 is gescheurd en dat de sensor dus direct de warmte uit de rookgas meet dit zult u kunnen testen door het service programma op Hooglast te draaien dit doet u door 2x op de sleutel en +toets te drukken dan komt er een H in beeld
Dit alles ervan uitgaande dat het toestel zn onderhoud normaal heeft gehad, als dit niet het geval is adviseer ik u een vakman hiervoor in te schakelen
 

bromilio

  • #5
Ik heb een hele leuke middag weer gehad met mijn vriend de CV ketel.

Allereerst de CV ketel gespoeld, zowel retour als aanvoer. Helaas geen effect, nog steeds zelfde probleem. Vreemd genoeg kwam er wel een tikkend geluid van de ketel af. Leek in eerste instantie van de pomp af te komen, maar zou ook het metaal/ koper van de CV kunnen zijn vanwege de snelle warmte stijging.

voeding van de pomp los genomen en aangesloten op een spanningsbron. Pomp deed het gewoon zonder tikken.

Toch maar weer de schakelaar eruit. Natuurlijk scheurt er 1 rubber, dus ook maar vervangen. Dit keer, zoals Marc.88 aangaf, met een schroevendraaier langs de wanden gegaan. Niks opvallends gezien, geen schilfers of iets dergelijks. Weer terug erin gebouwd, alles aangesloten, druk erop en een kruisje geslagen.

En wat blijkt, de ketel doet het weer als vanouds. Wat het precies is geweest, durf ik niet te zeggen. Maar ik denk toch dat de stromingsschakelaar even niet goed wist wat ie moest doen/ vast zat.

In ieder geval dank je voor je support Marcn.88!! Wordt heel erg gewaardeerd.
 

gsl

  • #6
goedendag,

Wij hebben de intergas kompakt 30/36 hangen. na het plaatsen van een nieuwe kraan hebben wij precies dezelfde storing als hier boven word beschreven.

ik heb dezelfde stappen doorlopen maar daarbij heb ik ook het zwarte gedeelte eraf gedraaid van de stromingsschakelaar. Alles weer gemonteerd en de ketel weer aangesloten. hij doet nu helemaal niks meer kwa warm water. de ketel valt ook niet in storing maar geeft ook geen warm water meer. s1 en s2 zijn niet vervangen. de cv doet het wel.

kan het zijn dat de stromingsventiel stuk is?

mvg,
Gsl
 

Lange Herman

  • #7
Of onderste boven terug geplaatst?
Er staat een pijl op het kunststof gedeelte, die pijl wijst de stromingsrichting aan.
Of gewoon de stekker vergeten vast te zetten?
 

gsl

  • #8
nog een keer de stromingsschakelaar schoongemaakt en de ketel doet het gelukkig weer.

bedankt voor de support
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu