Combiketel Vaillant: geen warm water, geen verwarming als warm water actief is

cassius

  • #1
Ik zit met een probleem waarvan het mij op het eerste zicht redelijk simpel lijkt om de vinger op te leggen, toch heb ik al drie professionals gecontacteerd, die geen raad weten. Ik hoop dat hier dus iemand met wat gezond verstand even mee kan redeneren wat er mis zou kunnen zijn. Daarom zal ik de situatie zo volledig mogelijk schetsen in de hoop dat iemand ergens een link kan leggen.

PROBLEEMBESCHRIJVING
Ik zit hier met een Vaillant ecocompact combiketel uit 2013/14. Hier vind je de bijhorende handleiding terug.
Sinds 1,5 maand werkt de verwarming alleen als het warm water uitgeschakeld is op de ketel. Warm water voor sanitair bereiden is zelfs niet mogelijk, ook al staat het ingeschakeld op de ketel.
Als ik het warm water toch inschakel op de ketel, gaat de temperatuursaanduiding op het display vliegensvlug de hoogte in. Dit gaat gepaard met een steeds sneller bonkend/kloppend lawaai. Eens de temperatuur ongeveer 80 graden bereikt, schakelt de brander zichzelf uit, en gebeurt er gewoon niets meer. De temperatuursaanduiding is zoals ik begrepen heb de brandertemperatuur. De temperatuur in de boiler blijft volkomen stabiel (10 graden).


CHRONOLOGIE VAN PROBLEEM
  • Tijdens de zomermaanden was enkel het warm water ingeschakeld, de CV stand stond helemaal uit. Op dat moment hebben we op geen enkel moment een probleem vastgesteld.
  • Begin oktober kwam er onderhoudstechnieker langs om het toestel te keuren. Bij het opnieuw inschakelen van het toestel merkte hij dat de verwarming niet opwarmde. Dit was de eerste keer sinds het voorjaar dat we deze wouden inschakelen. Hij dacht dat er eventueel een probleem was met de driewegklep. Hij heeft dan hier en daar wat getest, het warm water volledig uitgezet, vervolgens sprong de verwarming wel aan. Nadien heeft hij ze beiden ingeschakeld, en dit lukte op dat moment ook.
  • In de daaropvolgende weken in oktober was het nog steeds warm genoeg om de verwarming uitgeschakeld te laten. Warm water lukte, maar een aantal keer tijdens het douchen was er te weinig voorradig, iets wat we voorheen eigenlijk nooit meegemaakt hadden.
  • Begin november schakelde we de verwarming voor een eerste keer in. Alles werkte.
  • De dag erop echter, warmde de radiatoren niet meer op. Naar het voorbeeld van de onderhoudstechnieker draaide ik het warm water uit, vervolgens warmden de radiatoren weer op.
  • De ochtend erop leek alles weer probleemloos in werking geschoten te zijn op basis van het automatische tijdsprogramma. Dit zou echter de laatste keer zijn, want sinds die avond stond hier het warme water permanent uit om het huis verwarmd te kunnen houden. Gezien we met een babytje in huis zitten, is er ook niet zoveel ruimte voor experimentatie.
  • Op dat moment contacteerde ik een sanitairfirma. Een technieker kwam kijken, maar kwam snel tot de conclusie dat er best iemand van Vaillant zelf langskwam.
  • Op deze persoon heb ik dan een maand gewacht. Op onze eerste afspraak verving hij de plaatwisselaar. Geen resultaat. De week erop kwam hij terug met een nieuwe pomp. Wederom geen resultaat. Er werd mij dan aangeraden om de boiler permanent uit te schakelen en een elektrische boiler bij te plaatsen, maar na wat opzoekingswerk zag ik dit toch niet zitten.
  • Ik contacteerde een derde sanitairfirma. De technieker aan de lijn was vriendelijk en hulpvaardig, maar kon jammer genoeg niet op korte termijn langskomen. Hij dacht in de richting van een probleem met de printplaat.
  • Op dit moment ben ik zelf aan de slag gegaan, en tot de conclusie gekomen dat de verwarming wel steeds werkt als het sanitair water uitgeschakeld staat, maar dat ik het sanitair water in geen enkele omstandigheid nog opgewarmd krijg.


Ik ken eigenlijk helemaal niets van CV installaties, maar ben dan zelf beginnen opzoeken en raad vragen in mijn omgeving. Ik las online over problemen met condensatoren op Vaillant printplaten. De raad was om deze op te warmen met een haardroger en vervolgens te herstarten. Dit heb ik gedaan zonder resultaat.

Een ander onderdeel dat blijkbaar vaak problemen oplevert is de driewegklep. Het lijkt mij raar dat de Vaillant technieker dit niet gecontroleerd zou hebben, maar ik vind ook niet meteen terug hoe ikzelf kan testen of deze goed werkt. Ik weet sowieso niet of mijn probleemsymptomen in de richting van een defecte driewegklep kunnen wijzen.

Ik hoop dan ook dat iemand hier een heldere blik op het probleem kan werpen en wel eventueel kan aanduiden waar het probleem zich zou moeten situeren. Na 1,5 maand zonder warm water is het einde hier nog niet in zicht!
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
klinkt als een defecte pomp.
 

cassius

  • #3
Dag loodgieter,
Alvast bedankt om er eens naar te kijken!
Ik veronderstel dat je het dan over een omlooppomp hebt? Want deze is reeds vervangen zonder resultaat (en vervolgens weer uitgehaald).
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Probeer eens aan Vaillant te vragen of ze een aantal goede installateurs kunnen voorstellen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Weet je welke pomp is vervangen? Deze ketel heeft er twee. De installatiehandleiding is hier.
Ik ken deze ketels niet en ik meen aan uw taalgebruik te zien dat het mogelijk België betreft.
Ik sluit me bij Ronny aan: als u niets met CV installaties weet, is het (zeker in deze koude periode) beter niet zelf op goed geluk te gaan sleutelen.
 

cassius

  • #6
Ronny schreef:
Probeer eens aan Vaillant te vragen of ze een aantal goede installateurs kunnen voorstellen.
De technieker die tweemaal langsgekomen is, was een technieker van Vaillant zelf. Deze had ik rechtstreeks via hen aangevraagd.

AvDijk schreef:
Weet je welke pomp is vervangen? Deze ketel heeft er twee. De installatiehandleiding is hier.
Ik ken deze ketels niet en ik meen aan uw taalgebruik te zien dat het mogelijk België betreft.
Ik sluit me bij Ronny aan: als u niets met CV installaties weet, is het (zeker in deze koude periode) beter niet zelf op goed geluk te gaan sleutelen.
Ik kom inderdaad uit België :) Maar om duidelijk te stellen, ik ben helemaal niet van plan om zelf te sleutelen aan de installatie. Ik probeer nu gewoon via opzoekingswerk en trial and error te kijken waar/wanneer het misloopt, maar dit doe ik voor alle duidelijkheid niet door zelf onderdelen te vervangen of zo.
Ik voel mij wel verplicht om verder te zoeken, aangezien de technieker mij blijkbaar niet kan zeggen waar het probleem zit, en ik het niet kan veroorloven een volledig nieuwe installatie aan te schaffen zonder te weten wat er nu net mis is.

Uit het verslag van Vaillant weet ik enkel dat er een 'omlooppomp' vervangen is. Is dat voldoende info, of zijn beide pompen omlooppompen?
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Een ketel geeft voorrang op warm tapwater, dus als de wissellaar koud is zal deze.eerst de wisselaar opwarmen en pas dan de warmtevraag voor cv afhandelen.

Bij warmtevraag tapwater gaat de branderwisselaar koken(bonkgeluiden).

Dit houd in dat alle warmte in de branderwisselaar blijft en niet verplaatst word naar de tapwaterwisselaar.

Dus of de pomp start niet of het water kan niet voldoende stromen.

Bij een probleem met de drieweg zou het zijn dat bij tapwatervraag de radiatoren heet worden, of dat je alleen warmtapwater hebt en voor de cv wel gestart word op de display maar er geen warmte naar de radiatoren gaat.

Ik ga daarom voor de tapwaterpomp, deze blijft stilstaan, hierdoor komt de wisselaar niet op temperatuur en blijft de ketel in tapwaterstand staan.

Of dit aan de pomp ligt of aan de aansturing is dan nog de(meetbare) vraag.
 

cassius

  • #8
Bedankt headhunter!
In het eerste verslag van de Vaillant-technieker zie ik een vermelding staan "pomp (tapwater circuit)". Ik ga er dus van uit dat het deze pomp is die tijdens het tweede bezoek vervangen is. Ik kan dus de conclusie trekken dat procentueel gezien de kans het grootst is dat het probleem bij de aansturing van de pomp ligt? (En dus de printplaat de volgende logische stap zou zijn om te vervangen?)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu