Combifort 32/80 dagelijks in storing

P993R

  • #1
Heren,
Ik ben in het bezit van bovengenoemde cv-ketel, deze viel zo af en toe in storing, later werd dit dagelijks, nu is dat meerdere keren per dag geworden.
Op de ketel zit een onderhoudscontract (Energiewacht). In juni is de ketel geserviced, een pakking bleek lek en provisorisch gedicht, een nieuwe zou worden besteld en later vervangen.

Dat later werd november.
Inmiddels was bovengenoemde storing in beeld gekomen en ik vroeg de (pakking)monteur hier naar te kijken. Hij kon niets vinden en vertrok.
Na zijn werkzaamheden kon ik direct bellen aangezien de ketel een nieuwe storing (code 2 - ventilator defect) gaf.
Later die avond kwam een andere monteur, hij was in ieder geval enthousiaster en had storing 2 snel gevonden . . . stekker zat er niet op.
De ketel wilde echter nog steeds niet functioneren, uiteindelijk bleken er 2 stekkertjes van de ontstekingstransformator te zijn verwisseld.
Ook hij kon verder niets vinden.

De foutcodes (7 en/of 9) bleven echter komen, dus maar weer eens in de wacht gezeten.
Monteur 3, leek mij de meest deskundige van de 3, div. tests/controles gedaan. Werking pomp gecontroleerd, werking 3-wegklep gecontroleerd en zijn conclusie was uiteindelijk de regelunit defect.
Kunnen jullie hier in meegaan of verder zoeken?

De installatie is 13-14 jaar oud, regelunit kost nieuw aanzienlijk (bij Energiewacht dan).
Er zijn gereviseerde regelunits in omloop of zelfs gewoon 2e hands uitvoering.
Om de installatie nog een paar jaar te laten draaien, wil ik wel zo'n gebruikte regelunit proberen.
Het vervangen van deze unit lijkt mij erg eenvoudig (ik ben bouwkundig en technisch onderlegd).
Alvast mijn dank voor jullie adviezen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Ik denk dat je het toch beter kunt overleggen met het servicebedrijf.
 

P993R

  • #3
Hun conclusie was: "Regelunit defect, en gezien de prijs van een nieuwe regelunit en de leeftijd van uw cv-ketel adviseren wij de aanschaf van een nieuwe cv-ketel".

De aanschaf en montage hoefde natuurlijk niet perse via hun.
Echter, aangezien ik eigenlijk niet zo 'n hoge pet van hun op heb, vraag ik het hier.

1. Zijn er nog meer te controleren mogelijkheden (i.v.m. het optreden van div. foutmeldingen)?
2. Is het plaatsen van zo'n gereviseerde regelunit dan een optie?

Op dit moment komt het aanschaffen van een nieuwe cv niet zo goed uit, daarnaast vind ik 13-14 jaar net even aan de korte kant (in 2018 nog 3-wegklep vervangen).
 

P993R

  • #4
Helaas weinig hulp hier
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Wij kunnen nooit zien wat andere technici gezien en gemeten hebben.
Wij weten ook niet hoe goed of slecht is ketel Intern is.
Nu is een branderautomaat doorgaans prijzig en moet je voordat je die zo vervangt wel even goed kijken af de ketel dat nog waard is.

Zoek uit wat de gemiddelde levensduur van die ketel is en of je voor de resterende tijd de uitgave nog wilt doen.
Vergeet niet dat alle onderdelen slijten.

Het spijt mij vreselijk dat ik mijn vrije uren niet eerder heb besteed aan uw vraag, sorry sorry sorry.
 

P993R

  • #6
Sorry,
Maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik weinig vertrouwen (meer) in de kennis en kunde van het servicebedrijf.
In juni servicebeurt, pakking defect, provisorisch gerepareerd en wij bestellen een nieuwe en komen deze zsm monteren. Dat zsm werd november (uiteindelijk na een reactie van mijn kant).

De pakking wordt vervangen en de monteur wisselt 2 stekers om en laat de steker van de ventilator los.
Al met al en beetje slordig.

Diezelfde avond komt de volgende, constateert dat de steker niet is aangesloten. Ketel werkt dan nog steeds niet en hij komt ook niet verder.
Ik opper dat ik een stroomloopschema heb en of dat handig is. M.b.v. het schema was de fout (verwisselde stekers) snel gevonden.

Van de regelmatig optredende foutcodes kon niemand enig chocolade maken.

De foutcodes ( code 7 of 9) verschenen van zo af en toe via dagelijks naar meerdere keren per dag.
Logisch dat ik dat zat werd. Dus maar weer eens gebeld.
De laatste monteur kon eigenlijk niet veel meer dan 'de pomp werkt' en 'de driewegklep ook', hoogstwaarschijnlijk is het de regelunit. Die zijn prijzig.
Uw ketel is 13-14 jaar oud, tegen het einde van z'n levensduur, dus u zal aan een nieuwe moeten.

Dat alles wekte bij mij te weinig vertrouwen om hier direct in mee te gaan.

Wat ik hier hoopte te vinden waren eventuele tips en/of zinnige antwoorden.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Met minder informatie dan die een monteur heeft na persoonlijke inspectie van de ketel is het haast ondoenlijk om een meer gefundeerd antwoord te geven dan hun conclusies.

Gelukkig leven we in een vrij land en heeft u altijd de mogelijkheid het onderhoudscontract op te zeggen en een concurrent in het vervolg de service te laten uitvoeren.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Welke foutcode krijg je?
7 en 9 of 7. En 9. Dat maakt verschil.

Monteurs zijn net mensen die kunnen zich vergissen. Wel slordig dat je een apparaat niet test voordat je weggaat.

Algemeen adviezeren wij bij kleinere huisketels standaard na 12-16 jaar afhankelijk van merk type en opstelling om geen dure reparaties te doen omdat deze economisch niet rendabel zijn.
Bij de grotere service bedrijven hebben ze een gigantische berg info over gemiddelde levensduur en verwachte kosten.Bij sommige van die bedrijven staat zelfs een bedrag in de opdrachten waarbij bij overschrijding de monteur moet adviezeren de ketel te vervangen.

Deels is dit omdat herstel dan economisch niet meer loont, deels is dat omdat de statistieken aangeven dat er snel meer onderdelen aan gaan komen en dus storingen.

Nu de grote grap........
Bij welke installateur werk ik?
En waarom ben ik hier wel betrouwbaar en bij u aan de deur niet...
 
  • Like
  • Dit heeft me geweldig geholpen!
Waarderingen: Marcn.88, Lange Herman en Krunnie

P993R

  • #9
Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit wie waar werkt, het gaat om het gevoel die de één (de monteur) de ander (de klant) geeft.
Fouten maken doen wij allemaal, maar 2 (slordige) fouten op één klus vind ik teveel van het goede.

Uiteraard begrijp ik dat een kosten baten afweging gemaakt moet worden, de ketel begint nu eenmaal op leeftijd te komen. Desalniettemin vind ik 13-14 jaar net iets te krap.
Het verdienmodel van het landelijke servicebedrijf werkt in dit geval natuurlijk ook niet mee.
Het innen van het servicecontract en er zo min als mogelijk aan uitgeven.

Welke foutcode krijg je?
7 en 9 of 7. En 9. Dat maakt verschil.


Meestal gewoon 7 en 9, maar af en toe ook een puntje erachter. Dat maakt het natuurlijk verwarrend.
Dan reset ik de ketel en werkt deze weer voor een dag . . . of een paar uur. Geen peil op te trekken.
IK zal bij de 1e storing na nu opletten of er nu wel of niet een puntje achter staat.


 

Onderhoudtje

  • #10
Bij een storing zoeken (vooral als je zelf niet voor de ketel staat) is alle extra informatie welkom. Waarom gevraagd wordt of er een punt achter de 7 of 9 staat, is dat dit een andere storing aangeeft. Dus wel van belang.

In het geval van storing 7 en 9 kan het te maken hebben met een onvoldoende stroming probleem cv-water. (Pomp defect)
 

P993R

  • #11
IK zal vanaf nu melding maken van het storingverloop en de code met of zonder puntje.
Vanwege mijn werk begin ik vroeg en ben meestal rond een uur of 4 thuis.
Gisteravond werkte de ketel naar behoren, vanavons 1x in storing gegaan.
Succes en alvast bedankt voor het meedenken.
 

P993R

  • #12
Update:
Aangezien ik het typenummer van de regelunit wilde weten had ik de kap er af gehaald.
Drie dagen geen storingen (ik ging een beetje aan mijzelf twijfelen :cry: ).

Zojuist de kap weer gemonteerd en binnen het uur een storing: 9 (zonder puntje)
Zou het toeval kunnen zijn of iets met warmte? Een sensor o.i.d.?
 

Onderhoudtje

  • #13
Even voor de juiste beeldvorming. Was de kap van de ketel er 3 dagen af en in deze tijd geen storingen of had je de kap er maar even af en na het erop zetten kwam deze storing?
 

P993R

  • #14
Nee, de kap is er 3 dagen vanaf geweest, 3 dagen geen storing.

Vanavond de kap er weer opgezet (stond toch wel in de weg in de hal) en binnen het uur een storing.
 

P993R

  • #15
Om 23:15 de 2e storing, deze keer een 7 met punt.

Volgens mijn handleiding:
9 - Maximaalthermostaat (10) schakelt uit en cv-watertemperatuur is meer dan 80°C
7. - Onvoldoende doorstroming cv-water bij woningopwarming

Ik ben benieuwd wat jullie er van kunnen maken.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Ik zou zeggen slechte pomp, kan dat niet rijmen met wel of geen kap.

Toevallig ook de temperatuur van de wisselaar gemeten?

Als deze niet gloeiend heet is dan verdenk ik een sensor of de connectoren hiervan.

Als deze wel heet zijn doet je pomp niet voldoende.
Dan kan het nog de stuurautomaat zijn of een drieweg of de pomp.

Ik zou eerst even alle connectoren losmaken en opnieuw insteken.
 

PixelMarlon

  • #17
Zo te lezen denk ik toch de driewegklep, regel unit gaat niet zo vaak defect
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #18
Echt goed aangeschreven stonden ze niet maar daar heb jij niks aan.
Haal de kap er eens af en voel eens aan het huis van de pomp, vermoed dat deze flink heet zal zijn. Dit is eigenlijk een standaard storing bij deze toestellen.

Dit verklaart meestal uw storingen 7 en 7. beide doorstroom problemen tijdens warmwater vraag of cv vraag.
doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan komen deze storingen boven drijven, de 9 zonder punt storing wil niets anders zeggen dat aanvoer en retour temp te dicht bij elkaar liggen en het toestel om veiligheidsredenen uitschakeld.

als jij thuiskomt en je reset de boel dan is alles weer koud geworden en treed je storing niet gelijk op omdat je pomp nagenoeg iets doet en na reset de warmte weer kwijt kan.

Check de temp van het pomphuis is deze te warm om je hand op te houden vervangen
 

Bijlagen

P993R

  • #19
@PixelMarlon, de driewegklep is ruim 1 jaar geleden al vervangen.

@De loodgieter, dank je wel voor jouw uiteenzetting en tip. Daar ga ik mee aan de slag.

Afgelopen zaterdag de kap weer gemonteerd en vrij snel traden de storingen weer op. Zondag de kap weer losgenomen en tot op heden storingvrij.
Wellicht dat het wegnemen van de kap net voldoende is voor de ketel om z'n warmte kwijt te kunnen. Het is maar een idee.

Mocht idd blijken dat de pomp aan het overlijden is, hoe vervang ik de pomp?
Ik ben zeker niet a-technisch (auto-technisch en bouwkundig opgeleid), maar ik heb geen cv-ervaring. De pomp vervangen lijkt mij niet moeilijk, moet ik het systeem aftappen? Of is de pomp deelbaar?

In ieder geval enorm bedankt voor de uitleg, waarvoor mijn dank.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #20
Dus met kap storingen en zonder kap geen storingen?
Wil je eens een foto plaatsen van de ketel met rookgas en lucht aansluitingen.
Kan ook nog zijn dat je luchttoevoer geblokkeerd is of indien concentrisch aangesloten er een lekkage in opdoet, indien concentrisch ff co meting uit laten voeren in de luchttoevoer.

Op ff de luchttoevoer met gesloten kap losgooien en kijken wat er dan gebeurt, geen storing bij losse luchttoevoer en gesloten kap, dan de rookgasafvoer en luchttoevoer inspecteren op mankementen.

Laat de luchttoevoer er niet te lang afleggen (slechts ter controle) als er iets mis is met de rookgas en ltv kan dit gevaarlijke situaties opleveren.
Als ik jou verhaal net lees kan hier de oorzaak ook in liggen! maar dit vereist enige kennis om dit aan te passen.

maak maar eens een paar fotos van de situatie met en zonder kap en van de bovenzijde toestel en van de onderzijde ter hoogte van de sifon
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu