Capaciteit berekening goed of fout?

Fiesiekus

  • #41
Denk dat we de zaak in een aantal onderdelen moeten analyseren:
  1. Het energie verbruik is veel te hoog
  2. Er is een WTW-installatie die misschien niet goed werkt
  3. Er is misschien nog veel vocht dat 's morgens verdampt uit de muren en dus veel stoken vergt. Dat condenseert 's nachts (gedeeltelijk) weer waardoor de volgende ochtend weer opnieuw extra energie wordt opgenomen.
  4. De ketel en radiatoren staan mogelijk niet goed afgeregeld; dat veroorzaakt echter niet zo'n veel hoger energie verbruik; 7% max.

De oorzaken 1 voor 1 uitsluiten kan door het WTW 1 nacht uit te zetten (zie Krunnie's bijdrage).

Of de CV + WTW helemaal uit te zetten en kijken wat de temperatuur 's morgens is geworden. Je krijgt dan een indruk van het totale warmteverlies van de woning.

Intuïtief (omdat andere bewoners deze probleem ook hebben) denk ik toch ana veel vocht; 1 liter water verdampen kost circa 2,3 MJ!
 

Freekcv

  • #42
Kijk nou eerst de omschrijfing in het bestek na. maak deze cijfers ook even bekend.
dan word het hier een stukje duidenlijker voor ons en voor u.
een discussie over goed of niet is dan wat makkenlijker te houden.
u bent niet tevreden, wij kunnen niet op afstand bepalen of iets wel of niet naar behoren werkt.
ik kom regelmatig bij mensen die niet tevreden zijn over hun installatie. zowel met een vr als met een hr alsmede warmte pompen.

als mensen dan beginnen te klagen dat het te lang duurt of niet op de door hun gewenste 25 graden komt bied meestal het bestek uitkomst.

als je een woning koopt of huurt. (en de koopprijs is hiervoor niet relevant) en er staat in het bestek, dat de woning een temperatuur van 22 gr. moet kunnen bereiken en deze doet dat. dan moet je niet gaan zeiken dat je de 25 graden niet haalt. je heb tensloten een woning gekocht of gehuurd die voldoet aan het bestek.

en precies wat chathanky zegt: de cv installatie krijgt de schuld. :cry:
 

Freekcv

  • #43
Ps wat voor hr ketel heeft u hangen?
dit ivm de vermogen instelling.
als het vermogen op de ketel te hoog staat tegenover de installatie is dit zeker niet gunstig tegen over het verbruik.

graag het merk en type en het merk van u radiatoren/convectoren even melden :!:
 

Fiesiekus

  • #44
Fits schreef:
geen vloerverwarming, uitsluitend radiatoren; Brugman type 4.
Ketel AWB, thermoElegance 4 (CW 4) nom. bel. 26,7 kW(ow)
 

Freekcv

  • #45
Bedankt voor de info
 

Fits

  • #46
Chathanky schreef:
En Zoals bijna altijd krijgt de cv installatie de schuld terwijl het net zo goed aan de kwaliteit van de bouw kan liggen.

Slecht aansluitende isolatie, slechte luchtdichtheid van het huis enz enz.

de warmte uit decv installatie verdwijnt niet zomaar, als het verbruik hoog is wordt er dus veel warmte in huis gestopt, en als het nauwelijks warm te krijgen is zal het mijn inziens meer te maken hebben met de bouwtechnische aspecten.
Of iemand moet kunnen vertellen waar anders de energie verdwijnt.

Zo te horen is de installateur niet helemaal gek en weet wel waar hij het over heeft.
Voordeel is dat deze ter plekken zijn zaken kan controleren en wij hier niet.
Misschien wilt u een zakdoekje bij uw huilbui? De isolatie, luchtdichtheid etc van deze woning is naar al een paar keer vermeld helemaal top en volgens de beste maatstaven. Daar zijn ook geen klachten over, geen tocht, geen koude wanden etc.
Het lijkt wel of u een manier zoekt uw eigen soort (instalateurs) vrij te pleiten van fouten, lijkt inherrent aan de branche. Volgens mijn instalateur zou mijn stookgedrag wel eens niet goed kunnen zijn; nu vraag ik je.

De instalateur in deze en zo zijn de meesten hier lijkt wel is/zijn bang om een fout toe te geven.

--> vandaag bericht gehad van het GIW, die zijn tenminste strak in opvattingen. Van 16 gr naar 20 gr moet binnen 2 uur gebeuren, anders is het niet goed. PUNT.

En ze begonnen ook over vocht, nogmaals hier is een vochtmeting geweest, huis was bij betrekken droog!
 

Fits

  • #47
Freekcv schreef:
Kijk nou eerst de omschrijfing in het bestek na. maak deze cijfers ook even bekend.
dan word het hier een stukje duidenlijker voor ons en voor u.
een discussie over goed of niet is dan wat makkenlijker te houden.
u bent niet tevreden, wij kunnen niet op afstand bepalen of iets wel of niet naar behoren werkt.
ik kom regelmatig bij mensen die niet tevreden zijn over hun installatie. zowel met een vr als met een hr alsmede warmte pompen.

als mensen dan beginnen te klagen dat het te lang duurt of niet op de door hun gewenste 25 graden komt bied meestal het bestek uitkomst.

als je een woning koopt of huurt. (en de koopprijs is hiervoor niet relevant) en er staat in het bestek, dat de woning een temperatuur van 22 gr. moet kunnen bereiken en deze doet dat. dan moet je niet gaan zeiken dat je de 25 graden niet haalt. je heb tensloten een woning gekocht of gehuurd die voldoet aan het bestek.

en precies wat chathanky zegt: de cv installatie krijgt de schuld. :cry:
nog enen huilbui....
vermoeiend.
als u de moeite had genomen om dit verhaal volledig te lezen voor in huilen uit te barsten had u kunnen opmerken dat ik het niet over 25 graden heb gehad. Wij willen naar 20 overdag en 21 in de avond, niets raars aan.
In het bestek staat in de leefruimtes 21 graden genoemd voor uw informatie.
 

Fits

  • #48
Fiesiekus schreef:
Intuïtief (omdat andere bewoners deze probleem ook hebben) denk ik toch ana veel vocht; 1 liter water verdampen kost circa 2,3 MJ!
Intuitief (omdat andere bewoners deze probleem ook hebben) denk ik aan een structurele meetfout door de instalateur zeker nu ik mbt de opwarmtijd gesteund wordt door het GIW

Dit forum valt me vies tegen, voornamelijk de reacties van de heren/dames instalateurs die zich achter vanalles willen verschuilen.

Wat mij betreft kan hier het slot op, komt toch niets zinnigs terug.
 

Freekcv

  • #49
Sorry van mij huilbui. ik heb een hele moeilijke jeugd gehad.
ik hoop van harte dat u probleem met spoed opgelost word.
niks is zo irritant als een nieuwe woning kopen die niet goed is.
en daar komt ook nog bij dat er hier op het forum dan nog een aantal mensen (waaronder ik) die niet meteen met u mee lullen omdat u bekocht bent.
wij denken ook alleen aan ons soort. :mrgreen:

ik hoop echt van harte dat het probleem bij u in de wijk snel is opgelost.
ps dat lukt vast wel als je er een eind aan maakt :idea:

sorry van het taal gebruik. maarja dat hoort natuurlijk bij ons soort

mischien zou er een slotje op dit toppic kunnen.
deze meneer heeft al uitsluitsel gekregen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #50
Dit topic gaat op slot, de vraag zat al op de rand van de forumregels maar gezien de reacties wordt er niets opgelost en levert het alleen maar vervelende berichten op.

Laat een andere installateur er ter plaatste naar kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu