Bureaublad

Richard39

  • #1
Beste mensen,
Zonder ervaring wil ik me wagen aan een eerste klusproject; het maken van bureaus voor mijn kinderen. Bijgevoegd twee tekeningen van hoe het moet worden. Ik wil steigerbuizen gaan gebruiken van 26,9 mm, en bijbehorende koppelingen, die je met een inbussleutel vast kunt zetten. Voor de planken en het bureaublad wil ik eiken panelen met doorlopende lamellen van 25 mm gaan gebruiken. Deze wil ik voorzien van een kleurolie en skylt lak.
Mijn vraag is of ik het bureaublad van 80 x 160/180 nog op de een of andere manier moet verstevigen, om te voorkomen dat het bijvoorbeeld gaat doorhangen? Zo ja, wat is hier dan de meest praktische methode voor?
En zijn er verder nog suggesties ter verbetering van mijn idee? Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Richard
Bureau steigerbuizen.jpg
Bureau steigerbuizen 2.jpg
 

ABCDE

  • #2
80 cm diep is ergonomisch te ondiep voor monitor op het bureau

Ga je het vastzetten aan de muur? Anders heb je qua zijdelingse stabiliteit wellicht ook een probleempje.

Je zou kunnen overwegen de overspanning te verminderen door op te leggen op ladekastjes aan weerskanten.

Of anders stalen vierkante kokers. Maar let op; totaal blad + verstevigingen in het gebied waar je benen zitten niet meer dan 55mm totaal.

Verder naar achteren kun je wel dikkere versteviging gebruiken, maar dat doet weinig tegen doorbuigen als iemand met z'n ellebogen op de voorkant leunt.
 

Richard39

  • #3
Bedankt voor je reactie!
Vergeef me de wellicht wat domme vraag, maar hoe en waar plaats ik dan die stalen kokers?
Het bureau komt inderdaad op zes plaatsen vast aan de muur, door middel van voetplaten (vier aan de bovenkant, twee aan de onderkant van het blad). Over de diepte van het bureau maak ik me niet zo'n zorgen, die 80 centimeter is wat je ook bij de ergonomische bureaus ziet.
Groet!
Richard
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dit is een leuk eerst project! Doorhangen gaat met 25mm meubelpaneel geen probleem zijn. Je kan eventueel het onderste plankje iets verder uit laten steken om je monitor op te zetten.
 

ABCDE

  • #5
Richard39 schreef:
Vergeef me de wellicht wat domme vraag, maar hoe en waar plaats ik dan die stalen kokers?
Onder het blad. Van links naar rechts.

Richard39 schreef:
die 80 centimeter is wat je ook bij de ergonomische bureaus ziet.
Zeer zeker niet. 80 is het absolute minimum voor mensen die nog met een beeldschermformaat uit de vorige eeuw werken.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
De standaard is bij de 13-in-een-dozijn bureaus tegenwoordig nog altijd 60 cm (er is zelfs een stomme designtrend van 45 cm); mij lijkt 80 centimeter diepte meer dan prima. Het is immers geen bureau waar je 8 uur per dag zal doorbrengen, en een meubel van een meter diep is wat lastiger te verantwoorden in een woon- of slaapkamer. Je moet er natuurlijk nog wel omheen kunnen lopen/leven.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Beeldschermen zijn gelukkig niet meer zo diep, de tijd dat een 22 inch monitor 25 inch diep was is geweest.
 

ABCDE

  • #8
Klopt, maar 22 inch (wat defacto 20 was) was toen de top, nu absoluut niet. De CRT's kon je ook naar achteren laten uitsteken.

Impie schreef:
De standaard is bij de 13-in-een-dozijn bureaus tegenwoordig nog altijd 60 cm
Dat heeft dan ook helemaal niks te maken met ergonomisch.
 

Richard39

  • #9
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Los van de discussie over de diepte, twijfel ik nog over de onderkant van het blad. IJkenhout schat het risico op doorhangen met 25 mm eiken panelen klein in.
Voor een minimaal risico laat ik de moeite en extra kosten natuurlijk liever achterwege, maar aan de andere kant: better safe than sorry.
Ik zou kunnen gaan voor de genoemde kokers of voor iets dat ze in de bouwmarkt suggereerden: aluminium profielen. Als ik op dat laatste google, zie ik allemaal ingefreesde profielen; dat lijkt me zonder ervaring nogal lastig. En valt er met 25 mm überhaupt iets te frezen?
Iemand nog een advies dat me wellicht verder helpt?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als je het blad aan de achterkant ook bevestigt aan de twee middelste buizen heeft deze op elk punt steun behalve het midden voorin. Dat kun je eventueel nog oplossen met een steigerbuis tussen de voorste poten, maar is waarschijnlijk niet eens nodig.

Frezen kan inderdaad ook, maar gebeurt meestal in de breedte/diepte. Het hout is namelijk sterker is in de richting van de naaf en heeft het in de lengte dus minder nodig. Mocht je dit toch willen doen, dan raad ik een stalen (of aluminium) T-profiel aan met een diepte tot 15 mm. Met een dikte van 2 tot 3 millimeter kun je de groef daarvoor simpelweg met een cirkelzaag maken. Vervolgens schroef je beide 'wangen' van het profiel vast aan het hout.

Tussen 'd' en de voorste poten kun je ook nog redelijk eenvoudig een buis toevoegen om het blad in de breedte/diepte te ondersteunen. Dat is wellicht nog kritischer dan de kwestie van de lengterichting.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Het is niet nodig er iets in te frezen. Gaat niets opleveren zelfs.

Hou het blad aan de voorkant zo dun mogelijk. Dat is ergonomisch het beste.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu