Buitenwerk, hoogvullende grondverf.

Covenflower

  • #1
Ik ben mijn huis aan het opknappen en ontdekte deze site. Ik heb er al wat rondgeneusd en sta versteld van de professionele antwoorden en adviezen.

Ik ben het buitenwerk aan het voorbereiden voor het noodzakelijke schilderwerk. Het is een twee onder een kap uit 1920.

Ik woon er pas 3 jaar.

Mijn voorgangers hebben er meranti kozijnen in laten zetten. Aan het vele hang en sluitwerk te zien zal dit rond 1970 gebeurd zijn.

Onder is van recentere datum.

Boven is enkel glas. Waarschijnlijk zo gedaan omdat alle bovenliggende klapraampjes nog van het originele glas in lood voorzien zijn.

Op alle kozijnen en draaiende delen zit transparante beits die een onderhoudsbeurt nodig had.

Ik ben boven begonnen alle hang- en sluitwerk te demonteren. Ik kan op mijn gemak werken omdat ik de rolluiken kan laten zakken.

Ik ben alles aan het afbranden met een fohn, waarna ik alles schuurde met korrel 80 op een feine deltaschuurmachine. Ik las al dat dat te grof is en zal ze na schuren met korrel 180.

De kozijnen worden boerencreme en de draaiende delen Engels rood. De bedoeling is om twee maal te gronden en twee maal af te lakken.

Ik vind het hout slecht afgewerkt. Flinke open staande naden bij de verstekken en redelijk wat beschadigingen aan de zijden waar je tegenaan kijkt. Te snel tegen de raad in over de schaafmachine gehaald en nooit nageschuurd.

De versteknaden wil ik opvullen met 2 componenten houtreparatievuller. Kan ik dit ook doen met de kleinere beschadigingen, of is een plamuur op basis van epoxiehars hier beter geschikt voor.

Is de exqua d ór grondverf een hoogvullende grondverf? Mijn keuze is op deze verf gevallen vanwege de mooie bolle glans.

Voor binnen zal ik echter de goedkopere SB versie van deze Nederlandse verffabrikant gaan gebruiken.

Of kan ik beter na de eerste maal gronden alles voorzien van lakplamuur voordat ik de tweede maal grond?

Bij de glas in loodramen die op het Zuiden staan dien ik de stopverf te vervangen. Vandaag gekocht maar vanavond hier gelezen dat stoppasta beter is en na een paar uur weer overschilderbaar is.

Die ga ik morgen gelijk halen. Het uitrollen van stopverf over het houtwerk dien ik dat voor elke verflaag te doen of uitsluitend bij het aflakken?

Boven achter heb ik al twwe kozijnen en ramen gegrond. De grondverf is al op kleur gemaakt.
Ik heb glastape gebruikt maar bij het glas in lood was dat een ware nachtmerrie. Het glas heeft relief - opstaande streepjes - waar de grondverf lekker onder in liep. Dat geldt ook bij het lood.
Een tip hoe ik dat het beste eraf krijg en hoe ik met de volgende lagen dien te handelen.

Voordat het glas geplaatst werd is er in de sponning ook stopverf aangebracht die verweerd en brokkelig is.

Een "paddestoelvormig" mesje voor mijn feine machine is hiervoor geschikt las ik ergens op dit forum. Hoe moet ik dat doen, ik heb geen flauw idee.
Is het trouwens aan te bevelen om de bijbehorende stofzuiger aan te schaffen? De gewone stofzuiger, ondanks de bijgeleverde hulpmiddelen laat toch wel heel erg veel stof door. Ik moet er niet aan denken als ik aan het binnenwerk ga beginnen.

De bakken van de rolluiken heb ik met een scotch spons opgeruwd nadat ik ze afgesopt en ontvet had. Zelfde kleur als de kozijnen
Daarna voorzien van een primer van dezelfde fabrikant. Alle schilderwerk doe ik met de kwast, echter de horizontale lamellen ga ik met een lakrolletje doen vanwege het gevaar dat de verf aan de binnenzijde door de gaatjes erdoor komt. Binnenzijde wil ik nl niet schilderen.

Bij het voorkamerraam heb ik de donkerbruine kit schuin weggesneden met een stanleymes onder een hoek van 45 graden. Hierop jeb ik acrilaatkit aangebracht.

Alle adviezen, aan- en opmerkingen zijn welkom.

Ongetwijfeld zal ik nog wel met vragen komen want ik bevind me nog in de voorbereidende fase.
Om over het binnenwerk nog maar te zwijgen.

Alvast bedankt.
 

Tiho

  • #2
Zo te lezen heb je het aardig onder controle :wink: Rood is uit ervaring moeilijk, maar de grondverf voor onder het rood is ook al rood dus? Dat komt goed.

De verf van de ruiten zul je er af moeten schrapen met een stanleymesje.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
De door u vermeldde grondverf is een uitstekend product, maar geen HV kwaliteit. Een "goede vulling" is wat anders dan een hoge vulling.

Vergelijk het gewicht = hoeveelheid pigment en vulstoffen ) van 1 l HV maar eens met dat van 1 l grondverf met een goede vulling.

Let erop dat de grondverf voldoende isoleert. Hiermee bedoel ik dat Meranti oplosbare inhoudsstoffen heeft die kunnen doorslaan in de verffilm.
Dit neemt u waar als bruine vlekken.

Is dat het geval, neem dan eerst een isolerende grondverf.

Oppervlaktereparaties ( uitstoppen van naden / kieren en oppervlakkige scheurvorming) kunt u goed uitvoeren met een sneldrogende epoxy houtreparatieplamuur. Voor diepere reparaties kunt u beter een 2k-epoxy reparatievuller gebruiken die wat trager droogt ( kijk maar even in uw Pb voor beide).

Stoppasta kunt niet "direct"overschilderen. De droging is afhankelijk van opgebrachte laagdikte en temperatuur. Gronden en aflakken is mogelijk.

Wat u met uitrollen van stopverf bedoelt is mij niet duidelijk.

Wars geschaafd Meranti is moeilijk te egaliseren zonder echte diep te schuren. Pas op met te grof papier want daarmee kunt u de oppervlakte flink beschadigen. Beter is op te bouwen van middelgrof naar fijn (p100>p150>p240)
 

Covenflower

  • #4
Tiho schreef:
Zo te lezen heb je het aardig onder controle :wink: Rood is uit ervaring moeilijk, maar de grondverf voor onder het rood is ook al rood dus? Dat komt goed.

De verf van de ruiten zul je er af moeten schrapen met een stanleymesje.
Nee hoor Tiho, had ik het maar onder controle. Ik ben 60 jaar en heb mijn woningen in het verleden allemaal zelf geschilderd.

Veel vragen en af en toe flink op mijn bek gaan omdat ik middelen gebruikte die totaal niet op elkaar afgestemd waren.

Dit forum echter heeft mij in drie avonden meer kennis opgeleverd inzake schilderen dan al die jaren dat ik er vrijwel alleen voor gestaan heb.

Verbazingwekkend wat sommigen onder jullie een enorme kennis van zaken hebben.
Wat een vakmanschap. Ik word er wel een beetje jaloers van.

Echter, zo'n enorme klus als waar ik nu voor sta heb ik ook nog nooit aan de hand gehad.

Ik heb de hele middag nodig gehad om uit twee klapramen de stopverf te verwijderen van het glas in lood. Dat schiet dus voor geen meter op.

Hier en daar zitten zelfs nog wat hardnekkig zittende restanten. Ik ga er van uit dat die mogen blijven zitten. Ze vormen geen belemmering voor de volgende stopverf of "stoppasta" laag.

De verf op het glas in lood verwijderen doe ik maar na de voorlaatste laklaag. Dan heb ik alle "uitschuivers" van 3 verflagen in een keer.
 

Tiho

  • #5
1 ding weet je dus wel, niet afplakken.

Is meer werk dan hier en daar wat wegkrabben :wink:

Voor de stopverf komt kees wel langs.
 

Covenflower

  • #6
Dan hoop ik dat Kees nog wakker is :D , kan ik het gelijk gaan halen morgen.


Kees, regelmatig gebruikt u de naam stoppasta welke na enkele uren overschilderbaar is.

De scilderswinkels in mijn omgeving kennen dit niet. Wat zij wel kennen als alternatief voor stopverf is polyurethaankit welke overschilderbaar is met alkydhars verf.

Is dit het gene wat u bedoelt met stoppasta? Wat is de handelsnaam voor die stoppasta.

Op school moesten wij het af te lakken oppervlak rollen met...stopverf.

Dit was uw antwoord op een vraag over werkstukken stofvrij maken15 aug. 2010
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Inderdaad. Voor het aflakken een bal stopverf over het oppervlak is een heel goede methode om stof te verwijderen. ( Wel uitsluitend bij terpentineverven gebruiken!).

Kijk even in uw Pb voor de stoppasta.
 

Covenflower

  • #8
Bedankt Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
7
5
6

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu