Buitenkraan, weinig klusruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil aan de voorzijde van ons huis eigenlijk altijd nog eens een (buiten)kraan hebben.
Nu is eigenlijk de enige mogelijkheid om het in de kast van de gasmeter uit te laten komen. Hier loopt al een 15mm leiding naar boven. Dit is wel een 'belangrijke leiding' want alles boven zit hier voor zover ik weet op aangesloten.

Ik heb alleen verdraaid weinig kluisruimte om fatsoenlijk bij deze leiding te kunnen werken. Hij zit vrijwel pal tegen de (zij)muur (ik krijg em waarschijnlijk niet eens goed doorgezaagd) en de gas installatie zit ook behoorlijk in de weg.
Zie foto:

21204_kraanvoor_Large_1.jpg


-(buitenkraan medium)-


Nu zat ik te denken om zo'n (15mm) prikkraantje te gebruiken:
21204_prikkraan_1.jpg


En deze met een flexibele slang aan een stuk 15 of 12mm koperbuis (wat door de muur gaat) te bevestigen. Ik heb door de prikkraan dan wel ook meteen m'n afsluiter/stopkraan natuurlijk.

Ik weet de meningen zijn verdeeld: hij kan toch op de 1 of ander manier 'kwaad': of hij zorgt ervoor dat er een stukje koper in je leidingen terecht komt of hij kan voor nare geluiden zorgen omdat er een lipje koper uit je leiding steekt.
Hoe zijn de ervaringen hier?
Of weten mensen een (beter) alternatief
 
Kan je er op een hoger gelegen punt niet makkelijker bij?
Dan voer je de leiding weer terug naar de meterkast vanaf de 1e etage.
Eventueel met flex leiding.
 
Zo te zien moet het te doen zijn, of zit er buiten de foto ook nog een en ander in de weg?
Ik zou er een centimeter of 20 tussen weg halen en dan met een reparatiesok, stukje buis en een t-stuk de aftakking maken.
Met een hand-ijzerzaagje heb je de buis zo door. Eventueel even een blokje hout tussen muur en leiding drukken om te voorkomen dat het zaagje gaat klemmen.
 
Als ik de buitenkraan lager maak dan de prikkraan, loopt het water dus automatisch richting de buitenkraan. Als ik dan de prikkraan dicht draai, de buitenkraan open, dan loopt het restant gewoon weg via de buitenkraan.

Verder: ik ga nog eens kijken naar de ruimte. Wil liever ook niet solderen, ivm gas, dus knellen en evt. toch flex slang.

Het is niet de meterkast helaas. Slechts een laag kastje voor alleen gasmeter, daarboven zit niets. Dus vanaf een hoger punt aftappen en weer terug naar beneden gaat lastig worden.
 
Het zou kunnen werken, maar het zou ook goed kunnen dat het water gewoon in de leiding "blijft hangen".
Met zo'n prikkraan overigens geen probleem: je kunt de aansluiting op de kraan eenvoudig even losdraaien zodat er lucht bij kan komen.
En als je toch met een t-stuk gaat werken kun je er meteen een stopkraan met aftapper tussen zetten.
 
En waarom zou er bij een stopkraan met aftappunt dan geen water in de leiding kunnen blijven hangen?

(als je de buitenkraan vol openzet en vervolgens de binnen/stop/prikkraan dichtdraait, blijven er hooguit enkele druppels in de leiding achter lijkt me, die verdampen wel (of bevriezen, maar dat zal de leiding niet doen knappen))
 
Uit de antwoorden tot nu toe begrijp ik dat er weinig voorstanders zijn van de eerdergenoemde prikkraan.
Zijn er mensen die daadwerkelijk slechte ervaringen hebben met dit ding? Of is het alleen maar een "gevoel"......


En over het toch anders oplossen: ik zat te kijken naar het genoemde "knel reparatiesok 15mm":
21204_876854_2_1.jpg


Is dit ding niet op de markt met "ingebouwd T-stuk/splitsing"?
Zo niet: dan lijkt me dat een gat in de markt: veel mensen die dit ding in moeten zetten zullen dit nodig hebben omdat ze een T-stuk willen plaatsen. En geen mogelijkheid hebben om op normale wijze een T-stuk te plaatsen, omdat de ruimte te klein is of omdat de buis al gemonteerd is. Waarom dan niet meteen 1 uitvoering op de markt zetten waar deze mogelijkheid al inzit? Mocht je T-stuk het niet nodig hebben, kun je hem makkelijk afdoppen.
 
In de zoektocht naar alternatieven, kwam ik ook de volgende "reparatie sok 15mm" (VSH Klem reparatiesok 15 , staal) tegen:

21204_6322987_5_1.jpg


Is bedoelt voor verwarming, maar is toch ook prima te gebruiken voor koper en water? Is nl. compacter en veel gunstiger geprijsd.
 
In cv water zit nauwelijks nog zuurstof.
Zodra je een systeem vult zullen de buizen en radiatoren gaan roesten(inwendig) totdat het zuurstof op is, het water is dan dood en zullen de buizen niet verder aantasten.
Bij leiding water word er steeds vers zuurstofrijk water aangevoerd, de leidingen roesten dan wel door en de roestdeeltjes komen in je drinkwater terrecht.
Cv water word doorgaans ook niet gedronken.

Cv appendages moeten tot ca 3 bar druk kunnen hebben.
Voor waterleiding is dit 8 bar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via