Brommende waterleiding

RonV

  • #1
Sinds een tijdje hebben we nogal last van een heftige brom in de waterleiding.
Het was er zomaar ineens, zonder dat er iets was gewijzigd.
Het is een zware bromtoon die door het hele huis te horen is.
Het is geen klapperende leiding maar een lage resonantie die wel tot zo'n 10 seconden kan duren.
Het treedt bijna altijd op wanneer er koud water wordt gebruikt (vanaf elk tappunt) nadat er eerst warm water is gebruikt.
Het gaat om een eengezinswoning met de combiketel op zolder en een thermostaatkraan in de douche.
Ik heb al wat rondgezocht en vond verhalen over de keerklep bij de watermeter, over de inlaatcombinatie van de kachel en over de thermostaatkraan.
Een bijkomend verschijnsel is dat de waterdruk in de koude leidingen erg hoog is.
Zodra ik een koude kraan opendraai gaat dat wat zwaarder dan normaal en spuit het water voor een kort moment hard uit de kraan om daarna weer normaal te worden. (meestal gevolgd door de bromtoon)
De waterdruk op zich is dus niet hoog maar als de kranen gesloten zijn wordt er ergens blijkbaar wat druk opgebouwd.
Dit gebeurt niet met de warmwater kranen, alleen met de koude kranen.
Ik vermoed dat dit ook met het brommen te maken heeft en misschien ook wel de oorzaak van het brommen is.
Ik vraag me af of dit bij iemand hier bekend in de oren klinkt en of er een manier is om uit zoeken wat de oorzaak is.
Elke suggestie is uiteraard welkom !
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Ik zou het zo niet weten
    waterdruk in de koude leidingen erg hoog is
    heeft u evt al in kontact geweest met waterleiding bedrijf ivm die hoge druk?
     

    Piet48

    • #3
    Welke ketel heb je?
    Als je de mogelijk hebt om de warmwatervoorziening op eco te zetten probeer dat dan eens.
    De ecostand voorkomt het telkens opwarmen van de warmtewisselaar, dit gebeurd om snel warm water te kunnen tappen
    Ik kan me voorstellen dat als de keerklep van de inlaatcombinatie lek is,
    dat tijdens het opwarmen van de warmtewisselaar de overdruk terug lekt in de koudwaterleiding.
    De keerklep zou dan dat geluid kunnen veroorzaken, en de koudwaterleiding op hoge druk zetten.

    Gr. Piet
     

    RonV

    • #4
    Henk253 schreef:
    heeft u evt al in kontact geweest met waterleiding bedrijf ivm die hoge druk?
    Nee, ik heb nog geen contact gehad met het waterleiding bedrijf.
    De druk op zich is ook niet hoog maar hij wordt na een tijdje hoog als de kranen dicht staan.
    Ik weet helaas niet 100% zeker of dat nou alleen gebeurt nadat ik warm water heb gebruikt, dat moet ik nog eens even proberen te achterhalen.
     

    RonV

    • #5
    Pietannemie schreef:
    Welke ketel heb je?
    Als je de mogelijk hebt om de warmwatervoorziening op eco te zetten probeer dat dan eens.
    Het is een Nefit Ecomline HR uit '98 of '99.
    Hij heeft geen aparte Eco stand voorzover ik weet.

    Ik begrijp uit je verhaal dat een kapotte inlaatcombinatie er voor kan zorgen dat er water onder druk terug komt in je koudwater leiding.
    Dat klink wel aannemelijk want voor mijn gevoel treedt het vooral op nadat we warm water hebben gebruikt.
    Als ik 's ochtends na het douchen een koudwater kraan opendraai zit daar toch heel even een flinke druk op.
    Kan die druk er ook voor zorgen dat er ergens iets gaat brommen als ik koud water gebruik, vanaf een willekeurig tappunt ?

    Alvast bedankt voor het meedenken !
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #6
    Het is mogelijk dat door een kapotte inlaatcombinatie een verhoogde druk ontstaat in de waterleiding maar alleen als als er een terugslagklep bij de watermeter zit.
    Als u de kraan van de inlaatcombi voor u naar bed gaat dichtdraait en de druk is de andere morgen normaal dan is de inlaatcombi defect en moet vervangen worden.
     

    Zansa

    • #7
    Mijn schoonouders hebben maanden met dit probleem gelopen, en het is nu eindelijk opgelost.
    Zij hebben alle thermostaatkranen stuk voor stuk een tijdje losgehaald en afgedopt, om te kijken bij welke het zou kunnen zitten. Uiteraard als laatste de badkraan eraf gehaald, en toen deze afgedopt was hoorde je ook de brom niet meer.
    Mijn schoonvader heeft toen het binnenwerk van de kraan vervangen, en het probleem is nu opgelost.

    We hebben ook een heleboel andere dingen geprobeerd, mede omdat de waterdruk in onze buurt verhoogd is (hoor je normaliter niets van te merken).

    Succes!
     

    RonV

    • #8
    Jan schreef:
    Als u de kraan van de inlaatcombi voor u naar bed gaat dichtdraait en de druk is de andere morgen normaal dan is de inlaatcombi defect en moet vervangen worden.
    Bedankt voor de tip!
    Maar als ik 's ochtends bij het opstaan meteen een koude kraan opendraai is er nu ook geen verhoogde druk aanwezig en ook geen bromtoon te horen, dit gebeurt pas nadat de eerste van ons onder de douche is geweest.
     

    Piet48

    • #9
    Tip:
    Bij een tappunt bv wastafel badkamer de koudwaterkraan druppend openen b.v.
    1 druppel per sec niet hoger.
    Als dan na het openen en weer sluiten van de douche warmwaterkraan het druppelen sneller gaat dan lekt zeker de keerklep van de inlaatcombinatie.

    Gr. Piet
     

    RonV

    • #10
    Zansa schreef:
    Mijn schoonouders hebben maanden met dit probleem gelopen, en het is nu eindelijk opgelost.
    Zij hebben alle thermostaatkranen stuk voor stuk een tijdje losgehaald en afgedopt, om te kijken bij welke het zou kunnen zitten. Uiteraard als laatste de badkraan eraf gehaald, en toen deze afgedopt was hoorde je ook de brom niet meer.
    Mijn schoonvader heeft toen het binnenwerk van de kraan vervangen, en het probleem is nu opgelost.

    We hebben ook een heleboel andere dingen geprobeerd, mede omdat de waterdruk in onze buurt verhoogd is (hoor je normaliter niets van te merken).

    Succes!
    We hebben maar één thermostaatkraan dus dat valt dan weer mee :wink:
    Ik ben er alleen niet zo happig op om hem los te halen ....
    Hij zit op een dubbel muurtje met de leidingen daar doorheen naar de echte muur toe.
    Daar zitten de leidingen gesoldeerd op twee grondplaten.
    Ik ben bang als ik nu veel kracht ga zetten op de kraan dat de leidingen op de echte muur misschien loskomen uit de grondplaten. Ik heb destijds eerst alles aangesloten en toen het dubbele muurtje aan de bovenzijde dichtgetegeld.
    Dat leek toen mooi (is het ook wel) maar als er problemen zijn kan ik het muurtje gaan slopen.
    Als het echt aan de kraan ligt zal ik wel moeten maar ik wil er eerst behoorlijk zeker van zijn dat het ook echt aan de kraan ligt en niet aan de inlaatcombi bijvoorbeeld.
    Ik begrijp uit jouw verhaal dat ik helaas toch een grote kans heb dat het aan de thermostaat kraan zou kunnen liggen.
     

    RonV

    • #11
    Pietannemie schreef:
    Tip:
    Bij een tappunt bv wastafel badkamer de koudwaterkraan druppend openen b.v.
    1 druppel per sec niet hoger.
    Als dan na het openen en weer sluiten van de douche warmwaterkraan het druppelen sneller gaat dan lekt zeker de keerklep van de inlaatcombinatie.

    Gr. Piet
    Piet, weet je zeker dat dit dan ook niet veroorzaakt zou kunnen worden door een kapotte keerklep in de thermostaatkraan ?
    (Zie de reactie van Zansa)
    Ik heb zelf geen flauw idee of een kapotte keerklep in een thermostaatkraan een verhoogde druk in het koudwater gedeelte kan veroorzaken.

    Ik heb ondertussen wel gemerkt dat als ik de thermostaatkraan overdag (als ie dus niet in gebruik is) op zijn koudst zet, de brom bijna verdwenen is.
    De koudwaterdruk wordt dan na gebruik van warmwater vanaf een ander tappunt nog steeds hoger, daar verandert dus niets aan. Ik weet nu niet of de kraan de oorzaak van alles is of dat hij begint te brommen doordat de waterdruk hoog oploopt als gevolg van bijvoorbeeld een kapotte inlaatcombinatie.
     

    Piet48

    • #12
    Ik weet niets zeker, als er in de thermostaat kraan een keerklep zit kan ik niet verklaren wat er dan precies gebeurd.
    Heb je de druppeltest al gedaan?
    Maar nu niet met de thermostaatkraan want dan werkt het niet, maar op een ander tappunt.

    Gr. Piet
     

    Neesje

    Specialist Verwarming
    • #13
    Sommige merken inlaatcombinaties hebben een keerklep waarvan de veerbelasting nogal eens wat zwak kan zijn.
    Heb zelf al meermalen meegemaakt dat klapperende leidingen waarvan je verwacht dat ze slecht gebeugeld de oorzaak zouden moeten zijn maar uiteindelijk bleek het monteren van een ander merk inlaatcombinatie de oplossing.
    Ook jouw probleem zou in mijn ogen hierdoor kunnen ontstaan.

    Suc6, René.
     

    Zansa

    • #14
    Het eraf halen van de kraan is dan een flinker karwij dan gedacht :(
    Wat ik sowieso voor je ga doen is mijn schoonvader vragen welke stappen hij heeft gezet alvorens de kranen te demonteren.
    Zijn gedachte was namelijk van eenvoudig naar moeilijk te gaan, waarbij de kraan in het bad het laatste redmiddel was.

    groetjes
     

    Reimink

    • #15
    Heb je het al opgelost ?
    je kunt de inlaatcombinatie testen laat de warme kraan lopen even is genoeg dicht zetten en ook de inlaatcombie dicht draaien en gewoon afwachten tot de ketel uit gaat in de laatste moet er water uit de overstort ventiel komen tevens kun je nu zien of er nog druk wodt opgebouwd in de koude water is dit niet het geval en nu word er wel in de warme druk opgebouwd vervang dan de inlaatcombinatie gewoon.
    wees gerust dit is vielig gr. anton
     

    Plumage

    • #16
    Hallo,

    Ik heb/had ook last van dit probleem. Het begon nadat het waterleidingbedrijf hier in de straat bezig was geweest.
    Later moest ik de zaak afsluiten en (gedeeltelijk) leeg laten lopen voor een klusje.
    Ineens was daarna ook de brom weg.
    Volgens mij heeft het dus te maken met een luchtbel ergens in de leiding.
    Dat verklaart ook de opgebouwde druk wanneer er heet water is gebruikt.
    Een mogelijke, en niet zo ingrijpende, oplossing is volgens mij dan ook alles eens helemaal leeg te laten lopen en dan met alle aftappunten open weer vol te laten lopen.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu