Brandt koelkast (4 jr) heeft alzheimer

Fram

  • #1
Goedenmorgen allemaal :)

Onze Brandt koelkast (Apollo) lijkt vroegtijdig alzheimer te krijgen.
Sinds een paar dagen koelt hij alleen nog wanneer hij er opeens aan denkt, lijkt het wel.

We dachten natuurlijk eerst aan een kapot verlengsnoer, maar dit bleek het euvel niet te zijn. Als we de stekker er uit trekken en een minuut later weer insteken, schrikt Apollo er zo van dat hij spontaan begint te koelen zoals het hoort. Een uurtje later is het weer huilen met de pet op.

De koelkast is nieuw gekocht in 2001, drie vrieslades onder, boven het koelgedeelte. De koelkast is verhuisd van Den Haag naar Rhenen, maar omdat we daar nu weer vier maanden wonen menen we dat er niets verkeerd is gegaan bij de verhuizing. Hij deed het tenslotte prima tot begin deze week.

Zowel vries als koel houdt er mee op en volgens mij springt hij gewoon, nadat hij op de goede temperatuur is, niet meer uit zichzelf aan.
Ik heb de ballen verstand van koelkasten, ik hoop dat dit voldoende informatie is om er iets over te kunnen zeggen?

Heeft het zin om een monteur erbij te halen? Misschien een rare vraag, maar Apollo heeft een vervelend moment uitgezocht om ziek te worden, namelijk vlak nadat de auto besloot door zijn ophanging te zakken. (all bad things come in three too? Ik word niet goed!)

We vinden het vooral vreemd omdat koelkasten tegenwoordig toch minstens tien jaar moeten mee kunnen gaan als ik de consumentenbond goed heb begrepen. Natuurlijk gebeurt dit probleem een jaar buiten de garantie, zoals zo vaak.

We hopen eigenlijk dat het een stom euveltje is zoals het net niet waterpas staan ofzo. Nou goed, ik zei al dat ik er geen verstand van had, hè... :mrgreen:

Als iemand ons kan helpen of weet wat het probleem kan zijn? Alvast enorm bedankt voor het meedenken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt hier een probleem, buiten het niet noemen van het typenummer...

Brandt Nederland bestaat niet meer, dus voor eventuele "coulance" maak je niet veel kans.

Schema's of andere gegevens van dit merk zijn niet of nauwelijks beschikbaar bij de witgoedmensen, dus daar kom je ook niet veel verder mee.

Je zou nog kunnen vermelden of dit gaat om een koelkast met een elektronisch thermostaat, (instelling meestal aan de buitenkant + display) of een "ouderwets" thermostaat, met knop in de koelruimte.

En misschien herkent een van de witgoedmensen dit verschijnsel als zodanig, en kunnen ze je er nog iets over zeggen?
 

Fram

  • #3
Zo, dat is snel!
Een typenummer... ai. Dat moet ik even opzoeken, het boekje ligt in een doos met alle gebruiksaanwijzingen waar ik op dit moment even niet bij kan. Ik zal het vanmiddag opzoeken.

De instellingen zitten in de deurrand, geen display, maar ook niet in de koelkast zelf. Die informatie zal neem ik aan ook wel in de gebruiksaanwijzing staan: ik kom er nog voor terug dus.

Enorm bedankt al voor je (niet zo leuke trouwens) bericht zo snel!
Brandt is niet meer? :( Wat een pech....
 

Co de Witgoedman

  • #4
Zo te lezen is het een electronische thermostaat en lijkt het op een defecte temperatuuropnemer in de vorm van een NTC, maar zekerheid kan ook ik helaas niet geven.
 

Fram

  • #5
Hoi,

Er zit geen temperatuuropnemer in de koelkast. Of nou ja, die zal er wel zijn, maar er is niets leesbaars aanwezig. Wij hebben een losse thermometer in de koelkast liggen (die voor koelkasten hoor, geen gewone).

Ik heb inmiddels, omdat Brandt Nederland inderdaad niet te vinden is, de leverancier een e-mail gestuurd - daar hebben we de koelkast namelijk gekocht. Tot dusver kennen we die leverancier als erg klantvriendelijk, misschien weten zij ook nog iets over dit euvel. Niet geschoten is altijd mis tenslotte, toch!

Ik heb ondertussen ook de hand weten te leggen op de gebruiksaanwijzing, hier staat alleen niets in over typenummer oid. Op de bon staat wél wat:
45300 CO39 SNER A: 3 vriesniveau.

Dat is alle informatie die ik tot dusver heb kunnen vinden. Ik zoek nog door.
Als ik antwoord heb van de leverancier zal ik het hier ook posten, misschien is het nuttig. :)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
De temperatuuropnemer is een elektronisch element (NTC) dat ergens ingeschuimd zit in de koelkast, niet zichtbaar dus. Hij geeft d.m.v. een draadje door aan het (elektronische) regelsysteem, wat de temperatuur is.

Dat systeem laat de compressor aan gaan, wanneer die gemeten temperatuur te hoog is. Daardoor gaat de koelkast koelen / vriezen.

Soms zitten er twee voelers in zo'n kast: 1 voor het koel- en 1 voor het vriesgedeelte. Door middel van een soort omschakelklepje wordt dan het koel- of juist het vriesgedeelte meer gekoeld, vanuit dezelfde compressor.

Omdat we er geen gegevens van hebben, kunnen we dus niet nakijken wat er exact voor systeem in jouw koelkast zit.

De leverancier heeft daar wellicht wél gegevens van, tenslotte heeft hij de apparatuur destijds geleverd. Dus misschien zien zij een mogelijkheid het apparaat door de eigen servicedienst te laten repareren.

Vraag wel even van te voren wat zij verwachten dat het gaat kosten.
Als ze dat kunnen inschatten...
 

Fram

  • #7
Ow, bedoelde Co het zo. Ja zie je, nitwit, ik zei het al...

Tot dusver blijft het twaalf graden binnen de koelkast als we niets doen (wat we nu ook maar niet doen zodat we wat meer 'leren' over wat er mis kan zijn).

De vriezer blijft wel vriezen, wat eigenlijk vreemd is, want gisteren dooide het nog lekker en kon ik het brood en vlees 'indrukken'. Wellicht denken jullie hartstikke goed met dat NTC.

Ik ga dit in ieder geval ook doorgeven aan de leverancier, maar wacht even eerst het eerste antwoord af natuurlijk. Bestoken met mailtjes lijkt me vooralsnog geen goed idee.

Wat denken jullie fijn mee, geweldig! :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Uit een antwoord van Co.
Service van Brandt is overgenomen door HPservice telnr 0900-5550007.
 

Fram

  • #9
Dat stond vast niet in een koelkasttopic, althans ik heb het niet gezien.
Dank je wel Jan! Hier kan ik ook vast iets mee, echt geweldig. :cool:
 

Fram

  • #10
De nieuwe stand van zaken... Het ziet er triest uit, maar ik vertik het op te geven.
Op de mail naar de leverancier/verkoper kreeg ik alleen het bericht dat mijn vraag niet binnen 24 uur te beantwoorden was en dat ze hun best deden blablabla... Ja mooi, daar heb ik dus niets aan als de boel ligt te bederven. Met het weekend voor de deur zag ik dat al helemaal fout gaan natuurlijk.

Ik heb de levrancier gebeld en hen verteld hoe de vork in de steel zat. Volgens hun heeft een koelkast een levensduur van vier tot zes jaar.
Oké, ik heb geen verstand van koelkasten, maar alle voorgaande (en ook van huis uit) zijn nooit stuk gegaan en enkel vervangen omdat de keuken veranderde of er verhuisd werd en het ding niet in de nieuwe keuken paste. De gemiddelde levensduur in ons huishouden is vijftien jaar! Dus vier tot zes jaar vind ik wel belachelijk kort, wat jullie?

De leverancier verwees me door naar HPS (dat dachten jullie vast al). HPS vond het echter wél vreemd dat het ding nu al stuk was. Tegenstrijdig hoor.
De kosten zouden echter neerkomen op:
120 euro voor een nieuwe thermostaat (ze denkt dat het dat is)
45 euro voorrijdkosten
60 euro minimaal aan reparatiekosten (tien euro per tien minuten, de man zou minstens een uur bezig zijn vertelde servicecenterdame).

Dat is meer dan 200 euro.
Volgens de consumentenbond is de leverancier verplicht (een deel van) de kosten van reparatie op zich te nemen wanneer het apparaat stuk gaat voordat de levensduur verstreken is.

Uiteraard is nergens te achterhalen wat de levensduur zou moeten zijn, ik was in de veronderstelling dat dit zes tot tien jaar was - anderen zeggen me tien tot vijftien jaar zelfs.

HPS verwees ons weer door naar Brandt (je gelooft het niet) in Alphen aan de Rijn. Er is dus nog wel een mogelijkheid om direkt in contact te komen met Brandt. Mijn man heeft ze net gebeld op zijn werk want ik ben niet zo goed in mondeling onderhandelen :), als jullie het telefoonnummer graag willen hebben om eventueel door te verwijzen dan kan ik dit vanavond doorgeven.

Goed (lang verhaal wordt dit zeg), man belde dus met Brandt en daar zeiden ze uiteraard:
'Wij geven twee jaar volledige garantie, alles daarbuiten komt op uw eigen kosten.'
Manlief zei: 'Dat is niet waar, de levensduur...consumentenbond...' en het hele verhaal.
De dame van Brandt antwoordde: 'Eh. In principe is de volledige garantie twee jaar, máár ik ga het even overleggen en bel u terug...'

Het woord 'consumentenbond' is het toverwoord. Ik wacht nu op haar telefoontje. nu hoop ik dat jullie, voordat zij belt, mij een indicatie van een levensduur kunnen geven. Dan heb ik wat extra's om te zeggen als ze een negatief bericht heeft én kan ik gerichter de consumentenbond inschakelen mocht dat nodig zijn (ben toch potjandorie niet voor niks lid tenslotte) :wink:

Ik ben er namelijk 100% van overtuigt dat ik niet alle kosten dien te betalen.
Er is ook een klein gelukje, niet dat jullie er iets aan hebben, maar misschien leven jullie wel met ons mee. Mans collega's hebben voor ons een kleine koelkast (gratis) en viavia kan ik morgen een kleine vrieskast ophalen. We zijn dus gered met de etenswaren voor de korte termijn. Opluchting dus, dat haalt de druk wat van de ketel en hoeven we niet overhaast de hoge kosten te accepteren. Ik vertik het op te geven, ik zei het al hè :)
 

Fram

  • #11
Ik ben net teruggebeld door Brandt.
Ook ik kreeg te horen dat er niets aan coulance te doen was.
Heel zielig vertelde ik dat alle verswaren nu in de tuin begraven lagen en dat de vriezer er ook al de brui aan gaf en dat het toch wel vreemd was dat de kosten niet gedeeld werden omdat de koelkast nog zo jong was.

Ik heb ook gezegd dat de leverancier beweert dat koelkasten maar 4 jaar mee behoren te gaan en dat ik dat toch wel zo vréémd vond... wat is nou 4 jaar?

Mevrouw werd er helemaal meelevend van en vroeg of ze straks nog eens mocht terugbellen.
Natuurlijk liet ik terloops Kassa, Radar en consumentenbond vallen... :D
Wordt vervolgd. Als het aan haar lag werd het wel goed geregeld volgens mij. Helaas moet ze telkens overleggen :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Volhouden.

Een koelkast moet veel langer mee kunnen gaan dan 4 tot 6 jaar, normaal zit er al een jaar of vijf (aflopende) garantie op de compressor.
Een leeftijd van vijftien jaar is vrij normaal.
 

Fram

  • #13
Kijk dit soort berichten lees ik héél graag :D

Inmiddels ben ik opnieuw teruggebeld en is me verteld door Brandt dat de kosten nooit hoger kunnen zijn dan 150 euro (incluis voorrijdkosten en arbeidsloon).
Dat klinkt al een stuk beter, hoewel ik het nog steeds wel vrij hoog vind, maar dat kan ook gewoon zijn omdat het gewoon veel geld is. Ik las hier dat 70 tot 100 euro niet vreemd was mocht een van jullie een thermostaat moeten vervangen (zoiets was het toch?) en wij doen het vooralsnog via de gehele officiele weg. Dat dat wat duurder uitvalt kan ik dus wel inkomen.

Echter, de monteur zou vrijdag pas komen.
We hebben het over een koelkast dus, hè! Een week lang wachten? Wel daar was ik het ook niet mee eens - echt, ik ben zo'n verschrikkelijk vervelende klant...
Ik vroeg nog, moet ik soms dit weekend 10 kilo vlees en vis eten ofzo?
Nee, ik moest het maar bij de buren in de vriezer en koeling leggen (alsof die twee koelkasten hebben staan, áls ik al zulk contact zou hebben, maar we wonen hier pas net).

Ik heb nu ook het hele verhaal bij de consumentenbond neergelegd, ten eerste vanwege de kosten en de wel erg korte levensduur van tegenwoordig, maar ook nu voor de derving die ik heb. Als je alles optelt zit ik al snel aan 70 euro diepvrieswaar - op de lange termijn heel goedkoop maar om weg te moeten gooien natuurlijk hartstikke veel geld. Wie vult mijn koelkast (en portemonnee) weer aan? We kunnen wel een vriezer krijgen maar dat ding vliegt ook niet uit zichzelf hierheen, eer hij hier staat (en heeft gerust voor een x-aantal uur) kan ik alles allang weggooien...
De consumentenbond heeft me gelukkig vaker goed kunnen helpen, wie weet!
Moet een vriezer overigens ook 48 uur stilstaan voor je hem aanzet? Voor de zekerheid toch maar even vragen voor die straks ook kapot gaat.

We blijven doorbijten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Bedorven voedsel door uitval van vriezers en koelkasten wordt meestal gedekt door de inboedelverzekering.
 

Fram

  • #15
No kidding?!
Maandag maar de assuranteur bellen dan, over tips gesproken, dank je wel!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Beste Fram,

Ik begrijp heel goed dat je hiermee zit, en via het forum je steun zoekt, maar daar is het forum eigenlijk niet voor bedoeld. Ons forum is bedoeld voor hulp bij het zelf repareren van apparatuur.

Niet voor klachten over leveranciers, daar zijn andere sites voor, bijvoorbeeld trosradar.nl en inderdaad de consumentenbond.

Daarom wil ik je vragen hier niet mee door te gaan.

Bedankt,

Klusidee Kees
 

Fram

  • #17
Oke, neem me niet kwalijk, ik was via zoeken naar soortgelijke vragen hier gekomen, vandaar. Ik zal me weer uitschrijven, want klussen is helaas niet te doen als je chronisch ziek bent.

Bedankt iedereen voor de hulp en steun en de geweldige tips, ik ben er ontzettend blij mee en evenzoveel geholpen! Jullie zijn geweldig. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu