Bosch vaatwasser - rode lampje kraan brandt

Edwinov

  • #1
Hi,

ik, woonachtig in Nieuw-Zeeland, heb een Bosch SGS55E92EU vaatwasser die ik vanwege een verhuizing en nog geen plaats in de nieuwe keuken tijdelijk buiten (onder een afdak) heb staan.

De watertoevoer is (vanwege buiten) aangesloten op de tuinslang, ik heb zo maandenlang de vaat gedaan zonder problemen. Gedurende deze tijd ben ik een paar maal vergeten om de waterkaan van de tuinslang ook open te draaien, wat resulteerde in een behoorlijk warm ventiel aan het einde van de slang; logisch want dat ventiel werd wel bekrachtigt maar er stroomde geen water door (koeling). Simpelweg de waterkraan voor de tuinslang alsnog opendraaien zorgde ervoor dat de vaatwasser weer aan zijn taak begon.

Dit ging goed tot een maand of wat geleden, wintertijd hier in Nieuw-Zeeland. Wederom vergeten tuinslang waterkraan open te draaien, nu echter was - toen ik dat de volgende ochtend ontdekte - in tegenstelling tot voorheen het ventiel ijskoud. Ook brandt vanaf dat moment het rode lampje bij het kraan symbool. Voor mij was dit reden om aan te nemen dat het ventiel dit keer wederom warm was geworden en dan hoogstwaarschijnlijk zooo warm dat de solenoid was doorgebrand.

Dus heb ik een compleet nieuwe toevoerslang met ventiel besteld (#299756) en die gemonteerd.

Zelfde probleem!

Ook heb ik de oude slang getest door deze weer op de tuinslang aan te sluiten en 220 op de klemmen van het ventiel te zetten en dan schakelt het ding prima en stroomt er weer water uit. De nieuwe toevoerslang met ventiel is dus voor niks gekocht.

Het ventiel van de watertoevoerslang staat in serie met een aantal andere componenten, als één daarvan kapot is dan is het logisch dat het ventiel nooit meer bekrachtigt wordt. De beide contacten voor het aansluitventiel zijn echter (met een multimeter getest) direct terug te voeren naar de printplaat aan de voorzijde. Aha, dacht ik toen. Dan is er gewoon een component op de printplaat doorgebrand, een relais wellicht. Dus printplaat er uitgehaald en die aan bevriende electronicus gegeven, die heeft hem doorgemeten en er is niks mis mee, niets is doorgebrand, relais werken nog. Dus printplaat weer terug gemonteerd.

Ik heb ook nog een magneetventiel uit het waterlabyrint geschroefd en die getest door er 220 op te zetten en ook die schakelt nog prima.

In het labyrint is geen rotzooi zichtbaar, allemaal helder plastic.

Als ik handmatig een aantal liter water in de kuip doe (tot net onder rand), de klep sluit en dan de reset functie kies dan wordt al dat water netjes weggepompt. Heb voor de zekerheid toch de impeller gecontroleerd en die kon vrij draaien. Het is dus niet de waterafvoer(pomp) die voor problemen zorgt.

Kies ik een van de normale programma's dan pompt de vaatwasser eerst eventueel aanwezig water weg, is dan een tijdje stil en dan gaat het rode lampje bij het kraantje branden.

Er is dus IETS dat ervoor zorgt dat het watertoevoer ventiel NIET bekrachtigt wordt. Ik heb alle contacten en alle wires nagekeken en die zien er allemaal uit zoals het hoort. Ik moet echter iets over het hoofd zien maar kom er maar niet achter WAT.

Wie-o-wie komt met het verlossende idee van wat ik nog kan testen.?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Is de vlotter niet geactiveerd op de echte bodemplaat , hierdoor zal toestel geen water innemen maar alleen afpompen.
De rode dobber is dan geactiveerd.
Deze zou ook kunnen blijven hangen door vervuiling in de geribbelde slang naar kuip aan de kant van de kuip.
Neemt het toestel helemaal geen water in want een bekend euvel is het "vliegwiel" deze ziet het water en registreert dat.
Het toestel zal dan wel water innemen maar dat gelijk weer afpompen.
Vriest het daar dan niet op dit moment?
 

Edwinov

  • #3
Ik neem aan dat je met de bodemplaat ook daadwerkelijk de metalen plaat bedoelt die praktisch op de bodem van het apparaat zit met daarboven een 'piepschuimen' (bij gebrek aan de juiste benaming) ring (vlotter) die, in geval van een laag water op de vloer, gaat drijven, dan dus omhoog gaat en daarmee een switch activeert? Die switch is niet geactiveerd en werkt nog steeds zoals ie zou moeten.

Op dit moment staat de vaatwasser nog steeds buiten op de 'porch' (ben Nederlandse woord daarvoor kwijt, veranda?) die bestaat uit houten planken met ruimte er tussen. Ik heb - voor testdoeleinden - de bodemplaat eerder vandaag al weggehaald en ook die vlotter tijdelijk terzijde gelegd. Het is dus onmogelijk dat deze voor dit euvel zorgen.

In mijn model zit geen rode dobber, ik heb deze dobber wel in foto's van andere modellen gezien.

Met het vliegwiel ben ik niet bekend. Ik heb ook al het een en andere gelezen over de flow sensor maar ook die heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Wat ik wel gedaan heb is de contacten van het aanvoerventiel losgehaad (de twee contacten die het ventiel bekrachtigen) en daar ZELF 220 op gezet met een schakelaar er tussen om zo de flow van water naar de machine zelf te kunnen reguleren. Uit ervaring weet ik wanneer de machine normaal gesproken water begint te pompen (aanvoer), als ik op dat moment de schakelaar omgooi stroomt er netjes water in het apparaat, iets later kan ik de schakelaar weer uit zetten (voldoende water in de machine) en de vaatwasser gaat dan vrolijk zijn ding doen, zoals ie het normaal zou doen.

Het lijkt er mij dus echt op dat om een of andere vage reden het aanvoerventiel niet bekrachtigt wordt, maar doe ik dat ZELF dan heeft het apparaat daar geen probleem mee. Raar.

Kun je me wat meer vertellen over dat vliegwiel en eventueel waar ik die flow sensor zou moeten vinden?

Op dit moment vriest het 's nachts af en toe een beetje maar de lente is al weer in aantocht.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #4
Dat vliegwiel zal het probleem dan ook niet zijn.
Ik denk nu dat toch de triac die het ventiel openstuurt het begeven heeft.
 

Edwinov

  • #5
Dat dacht ik dus ook, dat er iets op de printplaat fout zou zijn gegaan maar zoals gezegd, een bevriende electronicus heeft de printplaat nagekeken en er niets aan kunnen ontdekken. Ik weet het echt niet meer.
 

Edwinov

  • #6
Hier wat foto's van de printplaat, voor- en achterkant. Ik kan daar zelf geen triac op ontwaren, die zien er toch uit als een transistor?



 

Edwinov

  • #7
En nog een hi-res. Geen idee wat de triac moet zijn.

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het zijn SMD componenten. Die zien er iets anders uit dan ouderwetse transistoren en triacs.

Ik tel op de laatste foto zo'n 11 transistoren en 4 triacs. Die laatsten zouden ook transistoren kunnen zijn, maar te beoordelen aan vorm en positie in de printbanen is triac waarschijnlijker.



Je kunt zien dat vanaf elke triac (rood gemarkeerd) een printbaan naar een contact op de aansluitstrook gaat. Zoek uit welk contact verbonden is met het ventiel en je hebt de triac ervan. :wink:
 

Edwinov

  • #9
Klinkt als een goed plan. Ga ik mee aan de slag! Bedankt voor de reacties zover.
 

Edwinov

  • #10
Eindelijk, na lang lang wachten, zijn vandaag door bevriende electronicus de 4 triacs vervangen door 4 gloednieuwe van exact hetzelfde type.

PCB weer ingebouwd, water aangesloten, stekker in stopcontact en een programma gestart...

HELAAS!!! Nog STEEDS gaat het rode kraan lampje branden. Nog steeds werkt het rotapparaat niet!

;-(

Zoooo'n teleurstelling. Ik weet niet wat er verder nog kapot kan zijn aan het apparaat.

Het is niet de watertoevoerslang, die is reeds vervangen, het zijn niet de triacs. Kan het nog iets anders zijn op het PCB?

Het MOET iets kleins zijn, het is zooo'n zonde het apparaat weg te doen puur omdat we maar niet kunnen ontdekken wat er mis is.

Iemand nog enig idee?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #11
De contactpuntjes waar je de connectoren opschuift misschien licht opschuren voor een beter contact aangezien hij buiten heeft gestaan???
Geen draadbreuk in de deur op het scharnierpunt van de kabelboom?
 

Edwinov

  • #12
Ik zal de contactpunten opschuren en kijken of dat verschil maakt.

Er lijkt geen enkele draadbreuk te zijn want als ik handmatig water in het apparaat doe en het start dan gaat ie vrolijk water wegpompen en komt daarna met het rode lampje.

Als ik het ventiel niet door de vaatwasser zelf laat besturen maar deze handmatig bekrachtig door de 2 klemmen bij de slang los te koppelen en zelf aansluit op netspanning en deze inschakel op het moment dat de vaatwasser normaal gesproken water opneemt dan werkt alles zoals het zou moeten en doet de vaatwasser zijn ding.

Uiteraard is dit geen oplossing maar slechts voor testen.

Dus: bij zelf activeren van ventiel denkt vaatwasser dat alles ok is. Laat ik vaatwasser ventiel besturen dan rood lampje.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Het komt nogal eens voor dat bij een defect in een triac er op de transistor die die triac moet aansturen een hoge spanning komt te staan. En dus die transistor er ook aan gaat. En soms ook nog eens de uitgang van de processor die de transistor moet aansturen.

Je zou kunnen zoeken welke transistor de triac aanstuurt. Dat is een kwestie van sporen op de printplaat volgen. Vanaf de aansluiting van het ventiel, dan de triac, daarvan de 'gate', en daarvoor via een weerstandje de transistor.

Het is helaas niet mogelijk dat op de foto's aan te wijzen. Ten eerste zijn de foto's niet geschikt om uit te vergroten zoadt ik de transistoren en sporen eromheen zou kunnen zien. Ten tweede weet ik niet welke triac voor het ventiel dient.
 

Edwinov

  • #14
Een update: heb ook de transistors die de triacs moeten aansturen laten controleren door de bevriende electronicus: waren allemaal in orde.

Dus: triacs vervangen (niet wetende of die ueberhaupt kapot waren) en transistors zijn ook nog intact.

Ben nu echt ten einde raad. Heb al meer dan 200 dollar uitgegeven aan nieuwe slang (die het probleem niet bleek te zijn) en de triacs vervangen (die het probleem niet bleken te zijn).

Heb geen zin om ook een volledig nieuwe PCB aan te schaffen om er dan achter te komen dat het nog steeeeds niet werkt.

Wat kan ik nog doen om er achter te komen wat er met het rotapparaat mis is?

Nogmaals: het is allemaal gekomen omdat de watertoevoer niet was aangesloten waardoor de solenoid valve de hele nacht - zonder resultaat - bekrachtigt werd.

Ik wordt onpasselijk van de gedachte een verder prima vaatwasser weg te moeten doen omdat er ongetwijfeld iets kleins kapot is en ik maar niet kan achterhalen wat.
 

Edwinov

  • #15
Niemand?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu