Bosch wasmachine WFO 120A: koolborstels vervangen, maar...

Bvdsloot

  • #1
Beste allen,
Naar aanleiding van de tips op dit form heb ik de koolborstels in mijn Bosch WFO120A vervangen met originele exemplaren (de vervangen examplaren waren circa 1/3 van de lengte van de nieuwe examplaren..., redelijk veel koolstofgruis in de motor). De motor draait echter nog steeds niet. Ik heb 3 vermoedens: 1) motor niet goed genoeg schoongemaakt (collector)? 2) achtergebleven krijtgruis in de collector (op aanraden van de onderdelen winkel heb ik de collector met schoolkrijt "geschuurd" - daarna weer schoongezogen) of 3) bedrading verwisseld in aansluitblok op de motor (van de circa 6 oranje ongemerkte/ongelabelde draden gingen er 3 los bij het demonteren van de motor, ik weet niet 100% zeker of deze alle 3 weer op de goede plek zitten...).
Wie weet hoe ik achter de oorzaak kan komen? Ik vermoed dat vermoeden 3) de oorzaak is, maar hoe kan ik dat uitvinden of meten? Jammer dat ze niet meerdere kleuren of labels voor de bekabeling naar de motor gebruikt hebben.

Bij voorbaat dank, Bart
 

HarryO

  • #2
Hoeveel draden zitten er precies aan de motor? Dit bepaald het model.
 

Bvdsloot

  • #3
6 oranje draden, dank voor de snelle reactie. De kabelboom is volgens de Bosch e-shop artikel 172694.
 

HarryO

  • #4
De kabel is "omgekeerd" aangesloten.
dwz pen 1 van de ene stekker gaat naar pen 6 van de andere stekker
pen 2 > pen 5 en pen 3 > pen 4 enz.

Meet de ohmse waarden van de motor ook even door (pen nummers op de motor !!)

tussen pen 2 en 3 ong 0,8 á 1,4 (spoel met oververhittings beveiliging)
tussen pen 4 en 5 ong 1,8 á 10 (Anker)
tussen pen 6 en 7 ong 14 á 130 (tachospoel)

Als je de meter tussen 4 en 5 hangt dan langzaam het anker draaien, je moet overal binnen deze waarde blijven en geen uitschieters of sluiting meten.
Als je een spannings meter tussen 6 en 7 hangt zou deze bij handmatig draaien van de motor een spanning op moeten wekken.
 

Bvdsloot

  • #5
Om zo snel mogelijk weer te kunnen wassen toch maar een monteur er bij gehaald die snel beschikbaar bleek te zijn. Conclusie (na overleg met Bosch servicedesk over welke draden van het blok op de schakelklok verbonden zouden moeten zijn met welke contacten op het blok op de motor en na het doormeten van alle 6 draden): er waren 2 draden verwisseld.
Na het correct aansluiten van de draden loopt de machine weer als een zonnetje (met nieuwe koolborstels, waarvan de vervanging dus wel goedgegaan was).

Lessen:
Vervanging van koolborstels is prima zelf te doen. Kijk ook naar de vele filmpjes die op Youtube te vinden zijn (kwam ik zelf te laat achter).
Als je het blok (de stekker) van de motor aftrekt, kijk dan goed dat jet het hele blok er af trekt en niet slechts een gedeelte van het blok (dat was bij mij dus foutgegaan, waardoor de draden uit het blok losgegaan waren). Het is een beetje pielen in het donker onder in de machine, maar als je weet waar het fout kan gaan is het goed te doen.

HarryO, bedankt voor de snelle reacties!
 

Tramp

  • #6
Bedankt HarryO, goeie en gedetailleerde informatie. Bij het controleren bleek de tachospoel geen waarde (wisselspanning ongeveer 1 volt) te geven.
Bij het demonteren van het achterste lager had ik de tachospool niet goed terug geplaatst. Je hebt m'n wasmachine gered. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu