Hoi allemaal,
Helaas is onze wasmachine van het padje af. Ik was zelf afwezig en heb het eerste deel van het verhaal van mijn vrouw.
Bosch Maxx WFL2050
E-nummer: WFL2050NL/01 FD 7905 00097
1) Tijdens zijn laatste wasprogramma is hij gestopt tijdens het programma, zodat de was kletsnat in de trommel bleef. Dezelfde dag is de stroom gedeeltelijk uitgevallen, (aardlekschakelaar om). De wasmachine was daar niet de oorzaak van, omdat deze op een andere hoofdgroep zit dan de omgevallen hoofdschakelaar. Terugschakelen van de aardlekschakelaar ging zonder problemen, dus waarschijnlijk een piekje in de belasting. De machine had wel het water afgepompt.
2) Ik heb de volgende zaken getest nav dit forum:
wasmachine op centrifugeren -> pomp slaat aan -> water wordt verpompt (met een hoop zooi! (zand, zeepresidue e.d.)) -> wanneer debiet nihil is schakelt de drukschakelaar en "tikt" de module -> de pomp blijft doorpompen en de wasmachine centrifugeert niet.
3) Koolborstels gecontroleerd (8 mm) en vervangen (schuine vlakjes liggen "parallel" aan de rotor). Motor met perslucht schoon geblazen (veel kool-stof).
4) De speling van de lagers van de motor en de trommel gecheckt -> spelingsvrij
5) Als de trommel met de hand gedraaid wordt, hoor ik een licht "droog" geluid (nieuwe koolborstels op de motor). Zonder snaar loopt de trommel geruisloos.
6) Drukschakelaar gedemonteerd en doorgemeten: drukloos -> contact 11 en 12 gesloten; met druk -> contact 11 en 12 open.
7) Pomp gedemonteerd en schoongemaakt. Drukslang tussen "vlotterhuis" en drukschakelaar doorgespoeld en doorgeblazen.
8) Bij andere typen wasmachines kwam ik tegen dat het deurslot een probleem zou kunnen zijn. Deze schakelt en vergrendeld de deur wanneer de machine in bedrijf wordt gezet.
Alles weer in elkaar gezet en helaas hetzelfde resultaat.
Heeft iemand enig idee waar ik het verder in moet zoeken? Is het wijs om de printplaat van de module te onderzoeken op brandplekken of iets dergelijks? Is het zinvol en überhaupt mogelijk de module te resetten?
Heeft het zin om de rotor van de motor daar waar de koolborstels op lopen, licht op te schuren?
Ik kijk uit naar jullie suggesties! Bij voorbaat dank en in ieder geval een goed uiteinde en al het beste voor 2012 !
Groet,
Martijn :D
Helaas is onze wasmachine van het padje af. Ik was zelf afwezig en heb het eerste deel van het verhaal van mijn vrouw.
Bosch Maxx WFL2050
E-nummer: WFL2050NL/01 FD 7905 00097
1) Tijdens zijn laatste wasprogramma is hij gestopt tijdens het programma, zodat de was kletsnat in de trommel bleef. Dezelfde dag is de stroom gedeeltelijk uitgevallen, (aardlekschakelaar om). De wasmachine was daar niet de oorzaak van, omdat deze op een andere hoofdgroep zit dan de omgevallen hoofdschakelaar. Terugschakelen van de aardlekschakelaar ging zonder problemen, dus waarschijnlijk een piekje in de belasting. De machine had wel het water afgepompt.
2) Ik heb de volgende zaken getest nav dit forum:
wasmachine op centrifugeren -> pomp slaat aan -> water wordt verpompt (met een hoop zooi! (zand, zeepresidue e.d.)) -> wanneer debiet nihil is schakelt de drukschakelaar en "tikt" de module -> de pomp blijft doorpompen en de wasmachine centrifugeert niet.
3) Koolborstels gecontroleerd (8 mm) en vervangen (schuine vlakjes liggen "parallel" aan de rotor). Motor met perslucht schoon geblazen (veel kool-stof).
4) De speling van de lagers van de motor en de trommel gecheckt -> spelingsvrij
5) Als de trommel met de hand gedraaid wordt, hoor ik een licht "droog" geluid (nieuwe koolborstels op de motor). Zonder snaar loopt de trommel geruisloos.
6) Drukschakelaar gedemonteerd en doorgemeten: drukloos -> contact 11 en 12 gesloten; met druk -> contact 11 en 12 open.
7) Pomp gedemonteerd en schoongemaakt. Drukslang tussen "vlotterhuis" en drukschakelaar doorgespoeld en doorgeblazen.
8) Bij andere typen wasmachines kwam ik tegen dat het deurslot een probleem zou kunnen zijn. Deze schakelt en vergrendeld de deur wanneer de machine in bedrijf wordt gezet.
Alles weer in elkaar gezet en helaas hetzelfde resultaat.
Heeft iemand enig idee waar ik het verder in moet zoeken? Is het wijs om de printplaat van de module te onderzoeken op brandplekken of iets dergelijks? Is het zinvol en überhaupt mogelijk de module te resetten?
Heeft het zin om de rotor van de motor daar waar de koolborstels op lopen, licht op te schuren?
Ik kijk uit naar jullie suggesties! Bij voorbaat dank en in ieder geval een goed uiteinde en al het beste voor 2012 !
Groet,
Martijn :D