Bosch boorhamer GBH 2-24 DFR klopt niet meer

Mager

  • #1
Mijn Bosch boorhamer klopt niet meer. De motor en boorkop draaien nog wel, zowel linksom als rechtsom. De klopfunctie doet het niet meer. Zowel in de klopboorfunctie als de hamerfunctie.
Herkent iemand dit probleem en is dit eenvoudig te repareren?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Ik heb het zelf ook gehad in dezelfde machine.
Ding geheel uit elkaar gehaald, alle stof er eens uitgeblazen en andere vuil/vet verwijdert, geheel weer vers gesmeerd en alles werkte weer.
Of dat ook in uw geval werkt kan ik niet garanderen maar ben je zelf een beetje handig dan is het altijd het proberen waard.

suc6

Gerrit
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Dan moet je wel verrekte handig zijn deze machine uit elkaar te halen en vooral hem weer correct in elkaar te krijgen, zelfs profs hebben een hekel aan dit klusje.


Ik raad aan de machine naar een service-center van Bosch te brengen.
 

Poster

  • #4
De link werkt bij mij niet.

Grt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Ik vond het nogal meevallen, gewoon de behuizing er af en dan de onderdelen er uithalen en op volgorde op tafel leggen.
Overal waar maar kon de onderdelen ingespoten met ontvetter en schoongemaakt met een papieren doek.
Daarna alles weer in het vet gezet en andersom weer in elkaar gezet.
Denk dat ik er een uurtje of 2 a 2,5 mee bezig ben geweest en toen deed hij het weer.
Mijn ervaring is dat als je veel gaten boort in het plafond de klop functie er ook veel eerder mee stopt.

suc6

Gerrit
 

Mager

  • #6
Hoi,

Bedankt voor de tips. Heb hem vanmiddag uit elkaar gehaald. Met behulp van YouTube en logisch nadenken is het uiteindelijk gelukt. Met name het verwijderen van de functie knop en het terugplaatsen van de rotor (koolborstels demonteren) is ff een handigheidje.
Hamermechanisme zit vol met zwart vet. Moeilijk om te zien of vet vervuild is. Ik heb met name het mechanisme voor de functie selectie schoon gemaakt. Had echter geen vet voor handen, dus zonder nieuw vet terug in elkaar gezet. De hamer functie lijkt het weer te doen, maar ik ben nog niet aan het hakken geweest en hoop dat hij het blijft doen. Ga het van de week proberen.
Vraag me nog wel af of ik extra vet aan moet brengen. Op het oog zat er een ruime overmaat aan vet. Kan iemand nog aangeven hoe ik kan beoordelen of er voldoende vet aanwezig is en indien nodig, welk type vet moet ik gebruiken om het aan te vullen.

Groet,
Gerard
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Bij mij zat er ook van dat zwarte vet in en ook er omheen plakte alles van het vet wat vrij korrelig aanvoelde (waarschijnlijk van al het boorstof)
Ik heb er zelf heel dun vet in gedaan wat niet plakte.
Dat gebruikten we vroeger in de slachterij voor machines die vlees met botten aan stukken zaagden (een soort reciprozaag)
En tot nu werkt de machine weer prima maar moet wel zeggen dat als ik nu stoffige werkzaamheden heb gehad ik de machine altijd aan het eind van de week even doorblaas om al het stof er weer uit te blazen.

Maar ik zou er zeker weer vet in doen of in ieder geval even inspuiten met iets waardoor de wrijving verlaagd wordt.

suc6

Gerrit
 

Poster

  • #8
Hallo

U kan kogellagervet gebruiken.
Dat heeft prima eigenschappen voor draaiende/schuivende/assen enz.onderdelen.

Het is in tube's te koop.

Het vet kan er niet uit, dus wordt benut, prop de ruimte niet overvol.

Wat u er heeft afgeveegt kunt u desnoods weer aanvullen.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Prima gedaan.

Het vet is een smeerbende, bij het werken aan zo'n machine gaan de handschoenen aan hoewel ik daar ook geen fan van ben.
 

Mager

  • #10
Vandaag geprobeerd te hakken. Maar helaas :cry: . Onbelast werkt het hamermechanisme, maar stopt zodra ik de beitel op een oppervlak plaats en belast. Maar opnieuw opengeschroefd en filmpjes gekeken op YouTube. Zag ik op een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=rj7NNVkvPJw#t=85.2165711) dat iemand een soort van zuigertje uit de boorkop tikte. Met wat moeite zuigertje uit de boorhamer getikt, schoongemaakt en in het slagmechanisme geduwt (zoals op het filmpje). Hierna opnieuw geprobeert en hij klopt weer. Twijfel of hij wat aan slagkracht heeft verloren. Ga morgen wat grondiger het resterende vet verwijderen en opnieuw invetten. Het voorstel om kogellagervet te gebruiken lijkt me de beste optie. Behoud zijn smerende eigenschappen meestal ook bij hogere temperaturen, aangezien het slagmechanisme nogal heet kan worden bij langdurig gebruik.

Groet,
Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Het beste is speciaal vet te gebruiken, misschien kunt u een beetje krijgen/kopen bij een reparatiebedrijf.
 

Mager

  • #12
Vraag me idd nog wel af welk type vet ik het beste kan gebruiken. Er zijn heel veel soorten vet.
Heb al gegoogeld of ik specificaties van Bosch kan vinden, maar helaas.
Is motorolie misschien ook een optie? Is een ver doorontwikkeld smeermiddel, dat onder extreme omstandigheden zijn smerende eigenschappen behoud. Of zou motorolie te dun zijn?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Olie is te dun, dat loopt eruit via alle naden. en al helemaal als het warm (en dus dunner) wordt.
 

Mager

  • #14
Compartiment met hamermechanisme wordt wel met een O-ring afgedicht. Maar ben er idd bang voor dat olie toch te dun is.
 

Poster

  • #15
U kan altijd een mail naar Bosch sturen met u vraag.

Onze smeerploegen gebruiken in de machine ruimte's van de beweegbaren bruggen vele soorten smeermiddel, van zeer zwaar grafiet vet tot olie.

Alle lagers (kogel/glij) worden gesmeerd met genoemd vet, en daar komen enorme krachten op te staan, en mag er ook niet uitlopen.
Dus voor een boorhamer ruim voldoende.

Wlit u iets zwaarder vet, dan kunt u bij de bouwmarkt een tube grafiet kopen

Deze heeft ook zeer goede eigenschappen, en wordt veel gebruikt voor rol/ton lagers en plunjers.
Lees even de specs van dit vet.


Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu