Steekvlam uit Bosch boorhamer

RAH

  • #1
Ik heb al zo'n 20 jaar een boorhamer van Bosch (PBH 200 FRE). Het opgenomen vermogen van deze boorhamer is 550 Watt. Ik heb de boorhamer niet intensief gebruikt.

Ik had de boorhamer al een tijdje niet gebruikt, maar vorige week wilde ik er een gat mee boren door de spouwmuur. Daarvoor hen ik een lange 16 mm boor gekocht.
Toen ik bijna daarmee klaar was, zag ik wat vonken in het achterste deel van de boor. Ik dacht dat dat normaal was, dus heb ik het boren afgemaakt. Toen merkte ik dat de boor stonk, alsof er iets was doorgebrand. Ik nam dat niet te serieus, want ik ging er eigenlijk vanuit dat een boorhamer wel een beveiliging zou hebben tegen overbelasting.

Toen ik later op de dag de boorhamer nog even liet draaien (zonder boorbit) merkte ik niets bijzonders, dus ik dacht dat er niets aan de hand was.

Een paar dagen later echter, moest ik wat 6 mm gaatjes boren in 2 lateien voor het ophangen van jaloezieën. ik heb eerst een klopboor geprobeerd maar die kwam er totaal niet doorheen. Met de boorhamer in de hamerstand ging dat bij het eerste raam redelijk goed, maar bij het 2e raam kwamen er vonken uit het achterste deel van de boorhamer en rook ik weer een verbrandingslucht.

Later op de avond wil ik nog even proberen of hij het weer deed (zonder boorbit). Op het moment dat ik de knop van de boorhamer indrukte, kwam er een steekvlam uit het achterste deel die misschien zo’n 2 seconden bleef branden. Ook sloeg de stop in de meterkast door en weer was er die verbrandingslucht.

Ik heb al weer een nieuwe boorhamer besteld (de klus moet toch af), maar ik zit wel met een paar vragen:

1. Waarom is de boorhamer kapot gegaan? Is dat ouderdom of slijtage of heb ik hem met die 16mm boorbit overbelast?

2. Eigenlijk was die steekvlam best gevaarlijk. Zijn deze apparaten niet beveiligd tegen overbelasting en/of kortsluiting?

3. De nieuwe boorhamer (GBH 2-26 F) heeft een opgenomen vermogen van 830 Watt. Kan ik daarmee met een gerust hart door steen en beton boren met een 16mm boorbit? Of raakt die boorhamer dan ook weer overbelast? Volgens de specs zou hij in beton tot 26mm aan moeten kunnen, dus dan is het toch in orde?

20230701_123627.jpg 20230701_123650.jpg 20230701_123700.jpg
 

RAH

  • #2
Kan niemand hier iets zinnigs over zeggen? Geen ervaringen met boorhamers die doorbranden?
 

Henk E

  • #3
Misschien hem open maken en kijken wat er mis is? Dan weet je vast meer, maar ik vrees het ergste.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Ik denk ook kortsluiting, al dan niet veroorzaakt door oververhitting.
 

Fmrama

  • #5
Mss. Te veel druk op de machine uitgeoefend? Ipv de machine het werk laten doen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Paar weken terug hetzelfde met een iets zwaardere blauwe.
Bleef niet branden, maar het was een flinke kortsluiting.
Rotor doorgemeten en bijna alles zit van binnen aan elkaar gesmolten. Een nieuwe rotor is voor de mijne niet als te duur, maar moet nog kijken of dat de moeite waard is.

Waarschijnlijk gewoon ouderdom, want ik was hem op dat moment niet aan het mishandelen, heb er veel zwaardere klussen mee gedaan waarbij ie soms wel best warm werd.
 
Laatst bewerkt:

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
De ontstoringscondensator kan ook gesneuveld zijn. Apparaat even open maken en dan zie je het snel genoeg.
 

Sander 1972

  • #8
Had het 2 jaar terug met een schroef machine had het gefilmd. Die binnenkant was rood gloeiend, gaaf gezicht. Kan het filmpje helaas niet meer vinden.
Maar als het bij mij, wat ouder is en het gaat stuk. Gaat het de container in. Op sturen en of zelf repareren is vaak duurder en zonde van de tijd
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zelf repareren vind ik leuk, dat is hobby tijd.
Is met prof varianten vaak wel beter te doen dan met de consumenten versies.
Alleen nog uitzoeken of de rest de moeite is, als de tandwielen e.d. er goed uitzien, dan met 50,- aan onderdelen weer een machine die nieuw ruim 300,- kost.
 

RAH

  • #10
@update: Ik heb inmiddels de nieuwe boorhamer in gebruik, maar nog niet met 16mm geboord. Daar moet ik eerst even moed voor verzamelen.
De oude boorhamer was nooit intensief gebruikt en van "liggen" slijt een machine volgens mij niet of nauwelijks. Volgens het etiket op de machine (zie eerdere foto) moet de boorhamer tot 20mm in beton kunnen boren, dus het is wel vreemd dat deze dan al bij 16mm overbelast raakt. Het boren door de spouw heeft ook nauwelijks 5 minuten gekost omdat zijn de boor vooral zijn weg door de voeg en niet door baksteen heeft gezocht.
Ik ben toch behoorlijk geschrokken van het voorval en ik heb nu toch met andere gedachten een boormachine in mijn handen. Ik heb altijd gedacht dat dergelijke machines gekeurd en goed beveiligd waren, maar dat er bij overbelasting en/of ouderdomsslijtage zo maar kortsluiting kan ontstaan waarbij de vlammen eruit komen, daar sta ik toch wel serieus van te kijken.
Wat er precies inwendig in de boorhamer is gebeurd, blijft mij een raadsel. Kortsluiting krijg je volgens mij pas als de koperwikkelingen van de motor doorsmelten, of zoiets. Dat zo'n machine zichzelf al ruim voor die tijd uitschakelt, is blijkbaar te veel gevraagd.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Zolang je niet met je oog binnen 10 cm naast de opening van de boormachine zit, zit je goed. Met een veiligheidsbril op is dat ook geen probleem, kost je hooguit een wenkbrauw.
Maar zo dicht zit je gezicht niet bij een boormachine, een vlam klinkt eng, maar er gebeurt weinig.

Met de jaren wordt het laagje om de koperdraden langzaam slechter. Verder zit er een behoorlijke pech factor in. De ene mishandelt een machine jaren en de andere gaat er netjes mee om en toch is ie eerder kapot, gewoon pech, maar in het algemeen gaat de nette natuurlijk langer mee.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #12
Eem boormachine 5 minuten achterelkaar belasten is best lang. Dan wordt het apparaat heet en heb je kans dat de motor verbrandt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #13
eeuuhhhhhh
dan zou ik geen machines meer over hebben, als ik gaten boor dan is dat regelmatig langer dan 5 minuten vooral als je gaten boort van 1 meter of door een betonbalk met bouwstaal oid.

Als een machine aan de achterkant vonkt dan zijn dat meestal de koolborstels die vonken op het anker.
Zijn die versleten of bijna versleten dan worden die vonken heftiger en dan ga je de machine ook ruiken.
Vervang je keurig op tijd de koolborstels dan is er meestal niets aan de hand, ga je te lang door dan kan het anker zo warm worden dat er lamellen los gaan zitten en dan is het meestal gewoon einde machine.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Lammellen oxideren, gebruik je een machine weinig dan worden ze steeds slechter.
Daarvan krijg je warmte ontwikkeling en dat gaat van kwaad tor erger.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
klinkt als defecte koolborstels en of een beschadigd anker.
dat kan slijtage zijn maar het kan ook dat er iets tussen is gekomen.

Ik snap je reactie niet zo goed.
Er is toch niet gebeurd behoudens wat rook en stank en je bent geschrokken
De beveiliging heeft dus uitstekend gewerkt.
De beveiliging hoort er voor te zorgen zorgt dat jij onbeschadigd blijft.
de machine kan vervangen worden

Zie het maar als een kreukelzone zoals die in je auto zit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu