Boorkop kolomboor vervangen

HV1

  • #1
Hallo,

Een tijd geleden heb ik een kolomboor gekregen van een kennis. Het gaat om een FERM FM13.
Omdat de tandkrans van de boorkop aardig versleten is kan ik de boortjes bijna niet meer vastzetten met de kopsleutel.
Daarom heb ik het apparaat uit elkaar gehaald en, na hier gelezen tips, de boorkop van de as verwijderd.
Bij het nameten leek de conische diameter ca. 16 mm te zijn en ben ik op zoek gegaan naar een snelspan-boorkop met een B16-conusgat.
Helaas blijkt het B16 gat een fractie van een millimeter te klein te zijn om 'm op de booras te kunnen zetten.

Wie heeft een tip hoe ik dit evt. kan oplossen, zonder dat het een vermogen kost (de kolomboor is tenslotte een krijgertje en ik zal 'm niet intensief gaan gebruiken).
 

Poster

  • #2
Hallo

Kwalificatie over merk verwijderd, mod.

Daarbij komt dat een fractie van een mm eigenlijk niet te merken moet zijn op de conus, hij zal er iets wat minder opgaan.

Ik vermoed dan ook dat bijde niet bij elkaar horen.

Of de as is geen B16, of de kop.

Meet de conus boven en onder, en zo ook de gewenste boorkop.


Als de specs van de machine B16 opgeeft, moet een standaard B16 bouwmarkt kop passen, als er geen beschadigingen aanwezig zijn.

Grt.
 

HV1

  • #3
Leuk dat er over dit apparaat veel positieve reacties zijn. Voor mijn gebruik is de kwaliteit ook prima, als er maar een goede boorkop op zou passen.
Natuurlijk ging ik er ook van uit dat de as volgens een standaardnorm gemaakt was en dit een B16-conus zou zijn.
De snelspankop die ik voor een leuk prijsje "op de kop heb getikt" is echt voorzien van een B16-conus (staat er ook netjes op).
Maar.... het "huwelijk" tussen de as en de kop lukte toch echt niet en het metaal is te hard om het met een paar flinke klappen te proberen.
Zou het afslijpen van de as een goede optie zijn (tenzij dit een dure optie is)?
 

Poster

  • #4
Ik zou als laatste de as afsijpen.
dan past er nooit meer een standaard kop op.

Als de as geen B16 is, wat eigenlijk niet kan, of Ferm heeft z'n eigen koppen, past er nooit een standaard kop op.

Wat staat er op de oude kop ? Misschien nog iets achter maatgeving. Op mijn kop staat 1-13, google daar eens op.


Wilt u onverhoopt toch sijpen, laat dan de machine op het hoogste toerental draaien, en dan met lus van schuurlinnen regelmatig over de as bewegen. (Een precies klusje)

Maar een passende kop is natuurlijk beter.


Grt.
 

HV1

  • #5
Op de oude boorkop staat helaas geen enkel cijfer, teken of wat dan ook.
De tip om het zelf proberen af te slijpen vind ik wel wat.
Ik zal de as voorzichtig proberen af te slijpen/schuren. Als de kop die ik nu heb maar past.

En, als het gelukt is (of niet), zal ik het resultaat posten.

Bedankt!
 

Poster

  • #6
Als u tussen het schuren de kop met een draaibeweging op de as drukt, kunt u aan de tekening zien waar hij klemt.

Als u de as met krijt insmeert, dan laat dat een merk achter.

Als de kop niet 100% zuiver komt te passen, kunt u hem borgen met b.v. "cinlindrische borging"

Google op bovenstaande, en een bekend merk komt naar voren.

Maar dan krijgt u hem er niet meer af, zonder verhitting.

Suc6

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Topic opgeschoond wegens diverse beoordelingen van het merk.
 

HV1

  • #8
Het heeft even geduurd, maar het afschuren van de as is gelukt met schuurlinnen. De nieuwe kop past er nu prima op, maar moet zeker vastgezet worden met de zgn. cilindrische borging. Anders vertrouw ik het zaakje ook niet. En vast is vast, wat mij betreft hoeft het nooit meer los te komen (tegen die tijd zal de machine wel helemaal op zijn).
Nu nog op zoek naar een beetje betaalbare cilindrische borging (het bekende merk heeft zo te zien 2 varianten) en een leverancier in regio R'dam waar ik een klein tubetje o.i.d. kan kopen.
Wordt vervolgd. Evt. tips uiteraard nog steeds welkom.
 

Poster

  • #9
Mooi dat het gelukt is maar:

Pas op met de borging, u krijgt de kop er pas weer af na verwarming tot ongeveer 80°

Grt.
 

HV1

  • #10
Onlangs heb ik de boorkop vastgezet met de 2-componenten metaallijm van een bekend merk.
Zit prima en boort weer uitstekend.
En.. het was gelukkig niet zo duur als de speciale cilindrische borging.
Bedankt voor alle tips!
 

Poster

  • #11
Nu krijgt u hem zeker niet meer los.

Maar dat hoeft ook niet meer, zoals u schreef.

Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu