Binnendeurkozijn mooi geverfd hebben

PieterB

  • #1
Ik heb een houten binnendeurkozijn kaal gemaakt.
Er zaten behoorlijk veel verflagen op. De onderste laag ging er moeilijk af, zowel met verfafbijt en verfstripper, ik denk dat dit geen verf was maar plamuur.
Ik wil het deurkozijn straks mooi geverfd hebben, wat is de beste aanpak?
Want in het hout blijken ribbels en wat kleine noesten te zitten.
Tevens lekt er uit 2 plekjes wat hars. En er zijn een paar oppervlakkige beschadigingen. Ook is er met het afkrabben een deel van de kit uit de naden gekomen.

Ook vroeg ik me af of er een soort standaard neutrale kleur verf is die vaak voor deurkozijnen gebruikt wordt.
(het zachtboard wandje naast de deur is vervangen door gipsvezelplaten maar ik weet op dit moment nog niet of ik dat wandje wit of cremekleurig ga verven en eigenlijk wou ik al wel het deurkozijn gaan verven, vandaar).
 

EGeen

  • #2
Die vreemde laag was waarschijnlijk geen plamuur maar een speciale isoleer voor bloedende houtsoorten. Deze zal er dan weer op moeten, anders gaat de boel verkeerd. Hierna gewoon weer normaal aflakken. Eventueel met extra dikke (thixotrope grondering) en dunne lakplamuur de boel vlak maken
 

Techno tim

  • #3
Hout waar hars uitkomt zal niet bloeden dus waarom toen daarvoor behandelen?
Nu je bijna alles er af hebt nog even doorschuren enz, hars uitbranden met aansteker of beter een feun licht gronden plamuren enz enz.
 

EGeen

  • #4
Omdat een plamuur over gehele laag niet vaak voorkomt en daardoor iets anders zou kunnen zijn. Bloeden en hars wordt ook wel eens doorelkaar genoemd. En de isoleer zal deze euvels ook tegehouden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Naaldhout heeft harsgangen, loofhout vaten.

Zonder een lecture te gaan geven van wat de verschillen zij tussen naaldhout en loofhout is het nuttig dat men zich eens verdiept in de opbouw / groei e.d. van hout.

Het uitharsen noemen we geen doorbloeden. Dit komt alleen voor bij HH soorten en dan nog specifiek bij merbau, teak, afzelia en in mindere mate bij meranti.

De vraagsteller heeft waarschijnlijk een oud kozijn waarop nog lijnolieverf is aangebracht gezien het moeizame verwijderen van wat op plamuur lijkt van de laatste laag.

De uitgelopen hars moet worden verwijderd met THINNER en daarna met isolatie grondverf worden behandeld. Noesten / kwasten ( waarvan we ook weer een 6 tal verschillende varianten kennen ) moet worden uitgefreesd en opgevuld met 2K vuller.

Als u een veel gebruikte neutrale kleur zoekt voor deurkozijnen / deuren kunt u RAL 9001 / cremeweiss nemen.
 

PieterB

  • #6
Allen hartelijk dank voor het meedenken.

Ik ben nieuwsgierig of het inderdaad lijnolieverf geweest is.
Huis is ongeveer 50 jaar oud en ik meen ook wel beetje overeenkomst te zien met de foto s op Merkwaardige oude verflagen bij het afbranden .
Omdat ik allerlei verschillende kleuren tegenkwam en omdat het huis nogal veel huurders/eigenaren heeft gehad, dacht ik daardoor dat er veel lagen op zaten. Maar een deel van de kleuren zijn misschien toe te schrijven aan het effect van afbranden en afbijten van lijnolieverf.
Alleen schijnt deze verf schijnt een karakteristieke harsgeur te hebben en die heb ik bij het afbranden en afbijten en afschuren van de verf niet geroken, ondanks mijn vrij goede neus.
Ik heb wel hars geroken, maar pas nadat ik bij noest kwam waar iets hars uit kwam nadat ik er met de verfbrander overheen was geweest.
Of zou de "brandlucht"uit de ver föhn en de damp van de afbijt de harsgeur overheerst hebben?
De onderste wittige laag werd soms iets zacht en dan vond ik het er even als lijm uitzien.
Kan ik er nog achterkomen of het echt lijnolieverf was?
Misschien door middels van de verfsnippers die ik heb bewaard?

Is het ook beter om vaste noesten die niet uitsteken zeg maar, uit te fresen en op te vullen?

Haal ik de rest van de kit er uit en breng ik opnieuw kit aan?

Ribbels in het hout worden tijdens verven vanzelf gevuld?
Of over het hele kozijn lakplamuur aanbrengen?

Kees, ik ben wel benieuwd naar de 6-tal verschillende varianten van noesten/kwasten.

In verfspeciaalzaak gevraagd naar isolatie grondverf.
Thuis blikje eens bekeken en ik vermoed dat het gewone grondverf is i.p.v. isolatie grondverf. Er staat op: universele hechtprimer-aromatenvrij (Duits merk, begint met C en heeft 3 letters). Als het een isolatie grondverf is staat dat dan op de verpakking?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
De vaste noesten kunt u gewoonlaten zitten en met 2K reparatie materiaal opvullen. Vaak zijn het dunne barsten die er doorheen lopen.

1. Grote kwast. Van doorgezaagde tak omgeven door ringen.
2. Kruiskwast. Zoals boven met haaks op de lengte uitlopers recht tenover elkaar.
3. Schietkwast. Langwerpige donkere lijn met daarop schuine vertakkingen.
4. Bark. Ruwe open oppervlakte structuur. Uitfrezen en repareren.
5. Losse kwast. Beweegbaar, steekt vaak boven het oppervlak uit. Verwijderen en repareren
6. Runwas. Als bark maar dan wat gladder en kleiner. Uitfrezen en repareren.

Kit moet u, zeker na fohnen /afbranden, altijd verwijderen omdat deze hard is geworden en gaat verpulveren.
 

PieterB

  • #8
Mooi, ik heb weer wat bijgeleerd.

Nog niets alles is me duidelijk:
moet ik wat aan de ribbels doen? (lopen door het hele kozijn).
En hoe herken ik een isoleer grondverf?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Indien u die ribbels wilt weghebben zult u moeten diepschuren. Net zolang met p60 tot de ribbels verdwenen zijn, en daarna met p150 alvorens te gronden.

Isoprimer is de benaming voor isolatieverf. De specificaties kunt u op het blik zien. Kijkt u even op de sites van de grote fabrikanten.
 

PieterB

  • #10
De prijs van isolatieverf valt me niet echt mee.
Ik begrijp dat ik dat wel het beste kan gebruiken (ik vroeg immers zelf naar de beste aanpak).
Stel ik sla het advies van isolatieverf in de wind. Ik begrijp dat ik dan mogelijk problemen krijg.
Graag zou ik weten welke problemen ik dan kan verwachten en of het in valt te schatten hoe groot de kans is dat het probleem zich ook bij mijn deurkozijn voor gaat doen.
Er is geen nieuw hars uit de harsgangen gekomen.
En het de lijnolieverf is er zo goed als af.
Ik weet het, vaak is goedkoop duurkoop maar er zijn meerdere wegen naar Rome dus misschien is er ook een andere goede oplossing.
Zoniet, ook graag reageren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Helaas kost iedere andere weg naar Rome ook geld... of u zou lopend moeten gaan.

Het verschil tussen een kwaliteitsgrondlak (geen B-reut uit de bouwmarkt ) en een Isoprimer is een paar euro. Dus mij is uw investeringsprobleem niet geheel duidelijk.

U wilt graag een perfect resultaat behalen meen ik uit uw vragen op te maken maar met de bijbehorende investering heeft u moeite.

Daaruit volgt:

U hoeft de gegeven adviezen niet op te volgen. Wat daarvan de konsekwenties zijn kan varieren van doorslagplekken tot onthechtingsverschijnselen.

Hoe u dat kunt voorkomen is u al aangereikt.
 

PieterB

  • #12
Normaal gesproken streef ik inderdaad het liefst naar een perfect resultaat.
Al zal dat als beginnende DHZ-er niet altijd bereikbaar zijn door o.a. gebrek aan ervaring.
Ik vind kwaliteit belangrijker dan prijs.
Ik weet ook dat daar vaak een prijskaartje aan hangt.
Maar ik had bedacht dat als ik vrij veel geld kan besparen ik in dit geval ook tevreden zou zijn met een goed i.p.v. perfect resultaat. Want het kozijn zit in een logeerkamertje waar ik niet zo vaak kom.*
Vandaar mijn vraag is er ook een andere maar wel goede manier die goedkoper is.
Uit uw reactie maak ik op dat dat niet zo is.
En dat het prijsverschil nihil is (wat is niet wist, voor ik dit forum las ging kocht ik verf ook wel bij gewone bouwmarkten vandaar dat ik schrok van de prijs van A-merken denk ik)
Plus nu heb ik de bevestiging dat ik het er beter niet op kan gokken om die primer niet te gebruiken.
Ik was al naar de verfspeciaalzaak geweest voor een isoleerprimer van een a-merk maar thuis bleek het een universele grondverf te zijn.
Omdat Techno tim het over gronden heeft, dacht ik, wie weet loop ik met een gewone grondverf niet eens zoveel meer risico.
Mocht ik irritatie opgewekt hebben dan was dat niet mijn bedoeling...

*= ik wist toen ook nog niet dat zo'n beetje heel de bovenverdieping waarschijnlijk geverfd is met lijnolieverf.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Waarvan akte.
 

PieterB

  • #14
Kan het zijn dat schuurpapier P150 voor een deltaschuurmachine niet bestaat?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Nee dat bestaat niet.

Is u dit meegedeeld in een vakwinkel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu