Bidirectionele 220v klepbesturingsmotor kaduuk?

Dag allen,
Samenvatting: kan een bidirectioneel 220v motortje met 3 aanluitingen (linksom-common-rechtsom) de "verkeerde" kant opdraaien? Betekent dat dat het motortje stuk is?

Lang verhaal:
Ik heb een AC motor (met een vertragingskast eraan) die een klep in mijn verwarmingsinstallatie bedient. Het ding is denkelijk ouder dan 30 jaar, wellicht (veel) ouder. De klep is belangrijk in de installatie die 2 huizen voorziet van verwarming en warm water. De italiaanse firma die de klep+motor maakte (Tecnoplan MP100) bestaat al tientallen jaren niet meer. Het heeft altijd naar behoeven gewerkt maar recentelijk blijft de klep regelmatig in een foute (open) stand staan waardoor de thermostaat van de buren bij mij voor een te hoge temperatuur in huis zorgt.

Na behoorlijk wat gepuzzel (oude, moeilijk bereikbare en vooral stoffige bedrading) denk ik het herleid te hebben tot het AC motortje in de klepbediening. Dat 220v motortje heeft 3 aansluitingen. 1 common. 220v op een van de andere 2 aansluitingen doet de motor linksom danwel rechtsom draaien. Er zit een nokkenschijfje aan vast wat via 2 microswitches de spanning onderbreekt. Dus - 220v op rechtsom en common - rechtsom draaien tot het nokje tegen microswitch 1 aanloopt - spanning onderbroken - motor stopt - klep open. 220v op linksom en common - linksom draaien - nokje tegen microswitch 2 - spanning onderbroken - klep dicht. Dit schakelen tussen links en rechtsom gebeurt via een relais dat wordt bediend door een 24v trafo en de thermostaat.

Wat ik nu zie is dat SOMS de motor rechtsom draait hoewel er spanning om de "linksom" aansluiting staat. Hij stopt wel als hij tegen microswitch 2 aanloopt... Dit resulteert in een klep die helemaal verkeerd staat en dus niet dicht is - gevolg verwarming terwijl de thermostaat uitstaat.

Mijn vraag is dus - kan zo'n bidirectioneel 220v motortje de "verkeerde" kant opdraaien? Betekent dat dat het motortje stuk is?

Alvast bedankt voor alle reacties. Voor de volledigheid heb ik een schema van het geheel bijgevoegd.

Groeten,
Maarten

verwarmingsschakeling-Page-3.jpg
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • het is mogelijk, hangt een beetje vanaf hoe de omkering van draairichting plaatsvind.

    Ik zou het vervangen voor 2 motoren zodat gelijktijdige warmtevraag mogelijk is.
     
    Bedankt headhunter voor je reactie. Gelijktijdige warmtevraag is op dit moment mogelijk... de circulatiepomp voor nr 20a wordt via één van de relais aan en uit geschakeld door de thermostaat voor nr 20a. Als de pomp niet draait gaat er dus geen heet water het circuit van 20a in. Het is allemaal natuurlijk vrij simpel, niks modulerends en zo, alleen aan-uit thermostaten. Waarom er destijds is gekozen voor een driewegklep voor nr 20 en gewoon het aan-uitschakelen van de pomp voor 20a is me niet duidelijk. Voor zover ik kan zien draait de pomp voor 20 continu...

    Anyway, voor wat betreft het motortje, ik heb daar verder maar weinig info over... ik heb de (italiaanse) handleiding van de klep+motor en daar staat dit simpele schemaatje in. De vertaling komt van Google. Kan het probleem (soms een verkeerde draairichting) komen door een gammele condensator?

    Bedankt,
    Maarten



    mp100 schema.jpg
     
    Volgens het schema doet de ene thermostaat de drieweg sturen en de andere beide pompen dus dat schema klopt niet.

    Als de condensator stuk zou zijn gaat de motor alleen steeds langzamer en minder krachtig lopen, en uiteindelijk alleen brommen en na een setje in een richting die richting vasthouden.

    Ik heb niet het idee dat die motor stuk is.
    Eerder is een eindschakelaar defect of een relais van de aansturing.
    Ook omdat 1 pomp continu loopt, dat is niet logisch.
    Normaal zal je via thermostaat 1 de klep in positie 1 zetten en de drieweg in positie 1, en voor 2 hetzelfde en daartussen vaak een vergrendeling zodat de eerste die vraagt bediend worden en de 2e moet wachten. Anders krijgt de motor een dubbel commando binnen en gaat hij schommelen.
    En zoals het nu zit is gelijktijdige vraag niet mogelijk.

    is het niet anders?
    Beide pompen voor cv warmte, en de drieweg voor een externe boiler?
     
    Alweer bedankt headhunter!
    Ik kan niet 100% garanderen dat het schema juist is, zoals gezegd kan ik er moeilijk bij en om zeker te zijn zou ik de bedrading los moeten halen, uit de knoop halen en daarna weer in mekaar zetten, en dat is een heel werk en durf ik niet goed aan. Dus het is zeker mogelijk dat er toch dingen anders zitten.
    Maar, sorry als het schema niet helemaal duidelijk of kloppend is, maar allen de pomp voor 20a wordt met het relais aan en uit gezet, aangestuurd door de thermostaat van 20a. De andere pomp hangt zover ik zie direct aan de 220. Ik weet werkelijk niet waarom niet beide pompen simpelweg worden aangestuurd via relais.

    De klep zit, volgens een verwarmingsmonteur die geen kaas van de dradenboel kon/wilde maken (vandaar dat ik eea zelf heb proberen te reconstrueren) tussen de cv-aanvoer, het verwarmingscircuit van nr 20, en de cv-retour. De pomp voor 20 zit achter die klep. Als de klep dicht is is de aanvoer dus afgesloten van nr 20, en is het circuit alleen nog verbonden met de retour. De cv-aanvoer gaat ook direct naar de pomp voor 20a, die dus aan en uit wordt geschakeld door de thermostaat. Maar wellicht begrijp ik eea helemaal verkeerd...

    Maar dat allemaal even terzijde, ik heb de klepmotor even losgemaakt van de rest van de schakeling en er een wisselschakelaar aangezet waarmee ik dus manueel de motor kan aanzetten en de richting kan veranderen. Eea werkt SOMS zoals je zou verwachten - de zaak draait in een minuut of 5 van de ene naar de andere stand, dus tussen open en dicht, en linksom of rechtsom afhankelijk van de schakelaarstand. Echter, in misschien 25% van de gevallen draait de motor rechtsom terwijl de schakelaar op linksom staat... maar stopt wel bij de goede microswitch, alleen staat de klep dan ca. 90 graden verkeerd. Dus het lijkt er toch echt op dat de klepmotor af en toe de verkeerde kant opdraait. Jij gaf al aan dat een kapotte condensator niet dat effect zou hebben. De 2 weerstanden die erin zitten slijten allicht ook niet al is de motor meer dan 30 jaar oud... Heb je nog enig idee wat er hier loos is en of dit nog te repareren zou zijn?

    Zoals gezegd is de motor met de vertragingskast al tientallen jaren nergens meer te vinden. Dus die even vervangen gaat hem niet worden. Ik zit te denken om er misschien een nieuwe motor op te zetten, die op dezelfde manier werkt - dus 90 graden links-of rechtsom draaien - maar ik weet niet of zoiets bestaat en er zou in ieder geval een verloopstukje nodig zijn om hem te koppelen aan de klep. Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is?

    Zeer bedankt voor je geduld zover. Zoals gezegd is mijn verwarmingsmonteur niet happig de zaak uit te zoeken, hij sprak al van de hele zaak te vervangen maar dat gaat met wat pech een paar 1000 euro kosten... Dus jouw redeneringen en gedachten zijn zeer welkom!
     
    ik zou de hele boel ertussen uit zagen en dan via 2x een 2wegklep eea aansturen.
    Je krijgt dan thermostaat stuurt klep, als deze open is gaat de pomp aan en wordt de ketel voorzien van warmtevraag
     
    Dag Marc, bedankt voor je oplossing. Daar gaat het misschien uiteindelijk op neerkomen... ik hoopte in eerste instantie op een goedkopere en snellere oplossing - reparatie/vervanginging van de klepmotor o.i.d. De installatie is zo oud (hele dikke buizen bv.) dat ik bang ben voor groot sloopwerk met bijbehorende kosten... Er is me ook al gesuggereerd er dan maar 2 ketels neer te hangen en misschien een extra boiler. Dat kan allemaal maar dat kost me een kapitaal.... Vooralsnog is het (enige) probleem dat als de thermostaat bij de buren hoger staat dan bij mij, het bij mij te warm wordt. Ik moet me er eerst psychisch en financieel mee verenigen dat het me (heel) veel geld gaat kosten om dat op te lossen...
     
    Wat voor soort ketel hangt er?
    Indien geen hr, leveren 2 hr ketels ook een besparing aan gas op.
     
    Dag Rola, het is wel een Nefit HR van een jaar of 10 (misschien iets meer) oud. Wat erachter zit, de bedrading en "bebuizing" incl. boven beschreven systeem voor 2 huizen is wel (veel) ouder, in ieder geval een stuk ouder dan de tijd dat ik hier woon (ca. 20 jaar).
     
    Dan valt daar weinig op te besparen.
    Voordeel van twee ketels is wel dat deze onafhankelijk van elkaar werken.
    Een extra boiler is zeer waarschijnlijk niet nodig bij 2 ketels. Maar wel 2* afschrijving en onderhoud.

    Van dikwandig naar dunwandig is draad op de buis snijden, dan kan je met een sok en puntstuk een simpele overgang creëren.
    Het het advies van Marcn.88 uit #7 is helemaal nog niet ze gek.
     
    Dit is een "overzichtsfoto"... hopelijk zegt dit je al het een en ander?
    PXL_20250601_183411882.jpg

    Links de beruchte servo/klep, linksonder de pomp voor nr 20, rechts de pomp voor nr 20a.

    Aangezien ik er 99% zeker van ben dat de fout in de servo voor de klep zit, zou het makkelijkst zijn die te vervangen... de servo zit op een beugel gemonteerd, met de as van de klep in het midden:
    PXL_20250321_101139658 (Klein).jpg


    Is er een servo die hier zonder al teveel problemen op gemonteerd zou kunnen worden?

    Alweer alvast bedankt!
     
    Helaas, alle kleppen die ik ken hebben allemaal hun eigen aandrijving.

    Maar die adapter kan eraf, houd je dan een 4 kantige as over? Hoewel die as er ook slecht uitziet is daar mogelijk nog wel iets op te maken maar ook dat is niet goedkoop.
     
    ik zou dit gewoon goed aanpakken zodat je weer een langere tijd door kunt.
    de klep zit nu ook op de leiding gefit, deze zou ik vervangen voor een 2weg model tevens zou ik de pompen vervangen voor a label pompen
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan