Bevestiging bedrading

Status
Niet open voor verdere reacties.
  1. Graag wil ik weten of grijze kabel ook zonder pvc-buis eromheen gebruikt mag worden en wat dan de afstand tussen de beugels moet zijn. De "richtlijnen" die ik via Klusidee hierover heb gelezen gaan eigenlijk alleen over de bevestiging van pvc-buis.

    Uit een keuringsrapport maakte ik op dat de maximale afstand 20 cm is maar bij de meeste gebouwen lijkt het mij 30, 40 en bij verticale delen zelfs 50 cm te zijn. Ik kreeg tijdens de keuring echter het idee dat de keurmeester een aantal persoonlijke voorkeuren had over installaties.
  2. Tevens wil ik weten of dergelijke kabel in een schuur ook door een mof bevestigd moet worden in een centraaldoos of dat hij er zo in gestoken mag worden.
  3. Ook wil ik graag weten of er dergelijke kabel bestaat in een drie-aderige uitvoering met een zwarte draad binnenin.
  4. Tot slot wil ik graag weten of het bij gebruik van pvc- buis is toegestaan om andere kleuren te gebruiken. Ik zag laatst oranje gekleurde buis van hetzelfde materiaal en het leek mij handig en veilig om verschillende groepen op die manier duidelijk te markeren.
Ik wil dit soort kabel gebruiken voor het aanleggen van nieuwe leidingen in de woning en in de schuur, dus binnenshuis. Uiteraard is het in de schuur 's winters mogelijk wat vochtiger dan in de woning. Bij voorbaat dank voor uw reactie!
 
Ik heb je vragen even genummerd, antwoordt wat makkelijker.

Even over die vraag 3, de zwarte draad in een drieaderige kabel. Bedoel je dat je daarvoor een grondkabel wil gaan gebruiken, dus de aarding via de ommanteling?

Of wil je het zonder aarde gaan doen met die kabel?

Ik heb bij een kabelfabrikant de standaard kleuren opgezocht bij de verschillende aderaantallen:

Kabel zonder mantel - XMvK en YMvK
XMvK-YMvK.gif


Kabel met (geaarde) mantel - YMvKas
YMvKas-(grond).gif
 
Bedankt voor je razendsnelle reactie! Ik wilde drie-aderige kabel zonder mantel gebruiken voor het aansluiten van verlichting. Ik weet dat na een schakelaar meestal zwarte draad wordt gebruikt en dat die draad vaak een kleinere diameter heeft. Ik moet in mijn gehele woning de bedrading vervangen omdat het een zooitje is en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om het zo goed mogelijk te doen. Dus alles geaard, de bedrading overal dik genoeg, enzovoorts. Alles liefst nog een slag beter dan wat is voorgeschreven.

Omdat het op veel plaatsen heel lastig gaat worden leek mij het gebruik van MvK gemakkeljk en veilig. Ik heb het idee dat deze kabel feitelijk beter isoleert dan vinyl-bedrading in een buis. Ik wil zo min mogelijk slopen in de woning en zoveel mogelijk de bestaande buizen gebruiken, als dat mogelijk is (ze lopen kriskras achter de muren en over het plafond en het is allemaal flexibele buis).

Vorige week heb ik geleerd dat er geen twee groepen door een leiding mogen lopen en dat dat vooral bedoeld was om misverstanden te voorkomen. Dus denk ik dat het ook misverstanden gaat geven als je een bruine draad feitelijk gaat gebruiken als zwarte schakeldraad. Hoewel dat natuurlijk in principe veiliger is dan de kleuren andersom gebruiken. Ik zou het heel vervelend vinden als een controleur naderhand de zaak vanwege iets lulligs zou afkeuren omdat de meeste kosten in arbeidstijd gaan zitten en de materiaalkosten dus eigenlijk niet zo belangrijk zijn in het totale verhaal. Daarom ook dat vraagje over de beugelafstand.
 
Naar mijn idee is het gebruik van kabel erg onpraktisch, vooral omdat het erg lastig is dingen te wijzigen.

Het is een zeer praktische oplossing voor bijvoorbeeld een aansluitpunt voor een wasmachine, een oven, een vaatwasser, al die dingen, waar je over een lange afstand één verbinding/kabel zonder vertakkingen moet hebben.

En zeker indien die verbinding ook nog eens door een (deels) vochtig gebied moet zoals een kruipruimte, dan is dat extra praktisch / verplicht.

In alle andere gevallen kun je toch echt beter losse draden gebruiken. Voor verlichting is het inderdaad geen doen om via een dergelijke kabel naar de centraaldoos te gaan, met een tweeaderige (waarvan de kleuren dan niet kloppen) naar je schakelaar enzovoort, om het nog maar niet te hebben over een wissel (populair: hotel-) schakeling.

Overigens mag je, voor zover deze niet-erkend-installateur bekend, de zwarte draad van de kabel als bruine gebruiken.

Ik heb het zelf altijd zo gedaan, dat ik het laatste stuk vóór een in of opbouwdoos de kabel door een stukje pijp liet lopen, bij de grond liefst (grijze) slagvaste pijp.
Of dat ook de officiele methode is weet ik niet.

Ik zou geen kleuren pijp gebruiken, maar gewoon wit en eventueel aan het einde (en vooral bij de groepen!) duidelijk markeren wat waarvan is.
Een etiketje is op een PC zó gemaakt, printen, en een stukje breed helder plakband erover heen, dan blijft het opschrift mooi zitten.
 
Je tip van etiketten op de buizen zal ik gaan toepassen. Weet je ook de antwoorden op vraag 1 en 2?

Ik zou op dit moment niet weten wat ik in de toekomst zou willen wijzigen. Maar ik ga na je advies wel kabel gebruiken voor de langere afstanden (wasmachine, droger, vaatwasser, oven).

Overigens wil ik in vrijwel iedere ruimte tenminste twee groepen en de plafondverlichting in het gehele pand op dezelfde groep. Dus wellicht kan ik de -reeds gekochte- kabel gebruiken om iets aan te leggen met centraaldozen.

Als je de installatie in z'n huidige vorm zou zien zou je waarschijnlijk gaan lachen of huilen.
 
Ik zou niet met kabel werken als dat niet strikt noodzakelijk is.
Het zadelen van kabel moet dacht ik om de 20cm maar zeker ben ik hier niet van omdat ik dit nooit doe.

Reden: veel te arbeids intensief en je krijgt het maar moeilijk strak.
Werk liever met buis .Beugel afstand vertikaal 50cm alle andere 'standen' 40cm en maximaal 10 cm van een bocht en schakelmateriaal.

Verschillende kleuren buis moet je niet aan beginnen als je zoiets doet moet je dat alleen doen om data, cai en bijv. brandmelding uit elkaar te houden. Teveel kleuren maakt een rommelige indruk.

Het is goed gebruik om ongeveer 50cm voor een doos een mantelbuis te gebruiken bij een centraaldoosinvoer maar je wil het toch beter dan is kabels leggen en laten uitkomen in centraaldozen slordig en vervanging is niet simpel mogelijk.
Draad in buis is vaak netter dan een kabel die ergens langs gespijkert is.

Tot 2 jaar geleden waren standaard kabels met zwart, blauw, groen/geel
Nu worden de kabels standaard geleverd met bruin, blauw, groen/geel

En meeraderig:
bruin,zwart,grijs,groen/geel
bruin,zwart,grijs,groen/geel, blauw
bruin,zwart,groen/geel
bruin, zwart,groen/geel,blauw
bruin,groen/geel,blauw

Op aanvraag zijn de oude nog wel te leveren.

Houd er rekening mee dat t/m 2,5mm² de aderkleuren overeenkomstig hun functie moeten zijn, en dat anders labelen niet is toegestaan.
Dus een blauwe 2,5mm² mag alleen als nul gebruikt worden en hij mag ook niet met tape oid. een andere kleur gemaakt worden.
Groen/geel mag nooit een andere functie krijgen dan PE (aarde).
 
Reanimo schreef:
(...)Maar ik ga na je advies wel kabel gebruiken voor de langere afstanden (wasmachine, droger, vaatwasser, oven).

Overigens wil ik in vrijwel iedere ruimte tenminste twee groepen en de plafondverlichting in het gehele pand op dezelfde groep.

(...)
Kabel is inderdaad ideaal als het niet teveel verbonden moet worden.

Wat betreft de plafondverlichting: het is niet handig om alles op dezelfde groep te zetten vanwege het feit dat je e.e.a dan niet kunt spreiden over meerdere aardlekken. Ook al zou dat misschien een beetje opgeheven worden doordat je wcd's in dezelfde ruimte hebt, die dan misschien weer op een andere aardlek zitten.

Of dit officieel zelfs niet is toegestaan weet ik niet (omdat je nl. wel 2 verschillende groepen in een ruimte hebt), maar misschien iemand anders wel, ook zie ik er geen groot voordeel van moet ik eerlijk bekennen.

Gr. Richard.
 
Ik wil de plafondverlichting overal op dezelfde groep, apart van wandcontactdozen, enzovoorts, omdat er vrijwel nooit een zekering doorslaat als je een plafondlamp aandoet. Het gaat soms wel fout bij het inschakelen van een apparaat of het via een steker aansluiten van een defect apparaat. Het voordeel zit hem in het feit dat je met dit idee eigenlijk altijd licht hebt en in vrijwel iedere ruimte dus ook twee groepen.

Verder wil ik de groep met de verlichting ook gebruiken voor de c.v.-pomp, voor de ventilator in de keukengeiser, voor de dompelpomp in de kelder, voor de telefoon, voor de koelkast en voor de vriezer.

Als alle verbruikers tegelijk aan zouden staan en we zouden ook nog eens het maximum wattage in alle lampen plaatsen dan is het totaalverbruik hooguit 3200 Watt.

Ongeveer 1800 Watt is een veel waarschijnlijker maximum verbruik. Door al deze verbruikers op dezelfde groep te plaatsen blijft de woning "bruikbaar" (door middel van een generator) indien de stroom zou uitvallen. Immers een c.v. werkt niet als de pomp niet kan lopen en handsfree huistelefoons hebben ook stroom nodig.

Uiteraard weet ik niet of dit volgens de regels is toegestaan maar voor zover ik kan nagaan is het niet verboden. Dat het misschien ongebruikelijk is en dat ik het misschien nooit nodig zal hebben maakt mij niet zoveel uit.

Als kind heb ik eens meegemaakt hoe het is om vier dagen zonder stroom te zitten. Ik wil niet volledig afhankelijk zijn van een externe energiebron, temeer daar ik sinds een half jaar allerlei rare spooknota's krijg van mijn energieleverancier.

Die dreigt met afsluiting en reageert verder op geen enkele poging om dit in redelijkheid op te lossen. Dus het zal wel voor de rechter komen en ik ga dat winnen maar ondertussen kan men mij zomaar afsluiten. Dat recht nemen ze gewoon, ook al heb ik -op tijd en voledig- alles betaald wat ik aan hun moest betalen.
 
Zelf denk ik, dat als je het zo gaat uitvoeren als jij in je gedachten hebt, dus met allerlei stukjes kabel, het wel eens heel opvallend zou kunnen zijn dat de installatie door een leek is aangelegd.

En de inspecteur van het betreffende elektrabedrijf dan extra streng is bij een keuring / gereedmelding. Ik weet niet de afstand exact tussen de zadels bij kabel, maar wel dat ze daar 30 jaar geleden al uiterst precies mee waren, o wee als de afstand te groot was...

Ik heb het idee dat je veel te veel op die ene groep zet. alleen al aardlekproblemen van bijv. je computer kunnen veroorzaken dat alle verlichting in de kamer uitvalt...

Daarbij kom je dan vermoedelijk boven het maximum aantal aansluitpunten uit, dat staat ergens in een ander onderwerp, maar iemand anders weet dat wel uit het hoofd, denk ik.

Waarom overleg je de hele zaak niet eens met een installateur, die kan dan ook de aansluiting in de groepenkast voor je doen, dat is toch niet iets voor jou om zelf te doen!

Verder vind ik dat jouw eventuele conflict met je energie-leverancier buiten dit onderwerp en ook buiten het doel van ons forum valt.
 
Kees, ik zal je advies opvolgen en ik ben al op zoek naar een installateur die accepteert dat ik een deel zelf doe. Dat conflict valt inderdaad buiten deze kwestie.

Maar ik wilde aan Richard aangeven waarom ik graag een soort "noodstroom" - groep wil hebben. En die heb ik binnenkort misschien ook nodig.

Los van de leverancier ben ik de vier dagen ellende uit mijn kindertijd (hartje winter van 1963) nog niet vergeten.
 
Ik denk dat je veel beter een noodstroom verdeeldoos kunt maken, waar je dus een los noodstroom-aggregaat op kunt aansluiten.

Dus helemaal los van de normale stroomvoorziening.

Want volgens mij wordt het erg moeilijk een goedgekeurde en betaalbare voorziening te vinden, die je kunt integreren in je totale elektrische installatie. Er zal dan toch ook omschakeling moeten plaatsvinden.

Koop voor die noodsituatie (tot nu toe 4 dagen in 42 jaar!) een aantal goede verlengsnoeren, en verdeeldozen, en sluit in noodgeval je aggregaat op de uiterst noodzakelijke apparaten aan: je cv, je koelkast, je vriezer, en een paar losse lampen.
Je PC heb je op zo'n moment niet nodig.

Het is natuurlijk eigenlijk belachelijk de hele zaak in te richten op zo'n extreme situatie! Als het nou in een ziekenhuis zou zijn...
 
Ik wil er geen zaken bijhalen die voor het forum niet van belang zijn maar wat in jouw ogen belachelijk lijkt is het voor mij niet.
Bovendien is het vaker voorgekomen.

Wat ik graag wil is een goed werkende en veilige installatie.

Uiteraard heb ik reeds nu een aantal voorzieningen via verlengsnoeren, alleen al vanwege het feit dat de bestaande installatie onbetrouwbaar is.
 
Ok, excuus, belachelijk is te zwaar, was ook niet zo bedoeld, kwam in het vuur van het antwoorden.

Maar het zal denk ik een behoorlijk kostbare investering worden om een voorziening te maken, geheel aan voorschriften voldoend, die een omschakeling verzorgt van één groep van de normale stroomtoevoer naar een (vast aangesloten dat zal dan moeten) stroomaggregaat met een vermogen van 3,6 kW.

En dan nog vraag ik me af: mooi dat je de cv kunt voeden met elektra, maar als je geen energie geleverd krijgt, krijg je ook geen gas... Of gebruik je oliestook?
 
Wanneer mijn leverancier zo stom zou zijn om mij af te sluiten gebeuren er een paar dingen:

De meest belangrijke zaken in de woning blijven stroom krijgen vanuit een generator. Moet eerst worden aangesloten en dan met de hand worden gestart maar dit is inderdaad ook geen ziekenhuis. Dus 5 minuten zonder stroom overleven we wel.

Gas wordt geleverd vanuit flessen naar de c.v. Daarnaast hebben we nog andere verwarming waardoor in ieder geval een deel van de woning bruikbaar blijft. Is afgelopen winter ook gebruikt omdat deel van de vaste verwarming onbruikbaar bleek.

Er volgt een kort geding met een forse schadeclaim om de simpele reden dat ik aantoonbaar geen schulden heb op de hypotheek na. Maar dat terzijde want dat valt buiten dit forum.

Dus het hoeft geen automatisch inschakelend systeem te zijn en dat zou inderdaad te duur worden voor dit gebruik.
 
Valt ook buiten dit onderwerp, maar ik betwijfel of je flessengas kunt aansluiten op een cv die branders en drukregelaars voor aardgas heeft.

Je zou er eens een vraag over kunnen loslaten in de verwarmingsrubriek.
 
Overigens denk ik dat we achter dit onderwerp helemaal een punt moeten zetten, want dit gaat inmiddels zover off-topic. Ook mijn schuld, doordat ik erop in ben gegaan.

Over de hele noodstroomvoorziening kan ik toch verder niets zeggen. Niet hoe het moet en al helemaal niet wat het kost. Er zijn hier vast wel anderen die daar meer van weten (met name op industrieel gebied) maar dit gaat dan ver buiten het beoogde doel van dit forum.
 
In ieder geval hartelijk dank voor alle tijd en moeite en alle adviezen!

Ik weet nu wat ik weten wilde en zal zeker in goed overleg met een installateur dingen doen die door de beugel kunnen, of die dingen nu 20, 30, 40 of 50 cm uit elkaar zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan