Beschrijving reparatie van stuurprint Siemens vaatwasser

Marc

  • #1
Het probleem bij mijn vaatwasser was dat aan het einde van een programma de "1" zichtbaar bleef en het programma niet stopte.
Soms veranderde tijdens het programma ook de resttijd en sprong deze weer naar een hoge waarde.

Soms ligt het aan het feit dat er niet voldoende water wordt ingenomen en helpt het om het labyrint en de niveuaregelaar en inlaathuis te reinigen.
Bij mijn vaatwasser was dit niet het geval en zat het in de stuurprint.
Ik heb de reparatie hier beschreven in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben.
Veel vaatwassers van Siemens en Bosch zijn hetzelfde opgebouwd, vandaar dat deze beschrijving voor meerdere vaatwassers te gebruiken is.

De foto's worden op dit forum verkleind, ik hoop dat ze nog duidelijk genoeg zijn.

Op een een Duitse Internetpagina is deze pdf file te vinden.
Hierin las ik dat er vaak een probleem is met het aanstuurrelais voor het verwarmingselement indien de vaatwasser het water niet verwarmt.

De oorzaak kan o.a. een slechte soldeerverbinding zijn bij het relais dat de verwarming schakelt.
De Duitse pdf file beschrijft ook het uitbouwen van de stuurprint, daarom beschrijf ik dit slechts kort.

Als eerste dien je te controleren of de circulatiepomp draait. Ik begreep dat als deze niet draait (door bijv. te weinig water), de verwarming ook niet wordt ingeschakeld.
Dit is makkelijk te zien als je het rechter zijpaneel verwijdert.



Op deze foto zie je links de circulatiepomp (grijs) en rechts het verwarmingselement (wit). Het is tijdens bedrijf goed te zien of de pomp wel of niet draait.

Ik heb onze vaatwasser op het snelle programma gezet (duurt. ca 30 min.) Hierbij gaat hij niet voorspoelen en wordt het water meteen verwarmd aan het begin van het programma.
Ik heb toen gemeten of er spanning op het verwarmingselement kwam en dit was niet het geval.
Daarom was ik er bijna zeker van dat ook bij mijn vaatwasser het probleem wel eens in de stuurprint zou kunnen liggen.

Om hierbij te komen, dient het bediningspannel los gemaakt te worden.
Dat ziet er dan uit zoals op deze foto:



Links is de netschakelaar te zien, rechts de stuurprint.
De connector voor het verwarmingselelemt zit ongeveer in het midden van de stuurprint (bij de rode en grijze kabel). Dit is een ander type connector dan de rest.
Om goed bij de print te komen dien je alle connectoren te verwijderen. Daarna kun je de behuzing van de stuurprint open maken.
Daarna kun je de stuurprint eruit halen, deze zit in de behuizing geklemd.
Daarna ziet het er zo uit:



Links zie je de transformator, in het midden zie je 3 relais. Het linkse relais (de grootste) is het releais dat de verwarming schakelt.
De witte connector in het midden is de connector voor het verwarmingselement.
De print is dubbelzijdig, aan beide kanten lopen dus de printsporen.
Ik heb verschillende foto's van printen gevonden op het Internet, maar het principe is vrijwel altijd gelijk:
Het middelste relais schakelt het verwarmingselement en deze zit aangesloten op een connector ongeveer in het midden van de print.



Op deze foto zie je de andere zijde van de stuurprint met het relais. Ik heb met merkstift getekend waar het relais zit (rechthoek).
Duidelijk is de slechte soldeerverbinding linksonder te zien. Hier zie je geen printspoor, deze loopt dus aan de andere zijde van de print.



Op deze foto heb ik het relais eruit gehaald, te zien is dat het koper rond de soldeerverbinding helemaal weg is.
Zou ik het relais er weer in solderen, dan is het moeilijk (zo niet onmogelijk) hier een goede verbinding te krijgen, omdat je dan aan deze zijde zou moeten solderen.
Vandaar dat ik goed heb gekeken hoe het printspoor loopt, om dan aan de andere zijde een verbinding te leggen met een stuk draad.
Dit is op deze foto te zien:



Het relais heb ik opnieuw erin gesoldeerd. De zwarte draadbrug 'loopt' hetzelfde als het printspoor aan de andere zijde.
In principe zou je het relais ook kunnen laten zitten en gewoon meteen deze draadbrug leggen.
Ik wilde het relais echter verwijderen om goed te kunnen doormeten of deze nog werkt. Je kunt dan 12 Volt op de spoel zetten, je hoort het relais schakelen en je kunt meten of hij verbinding maakt.
Zou je de 12 Volt aansluiten terwijl het relais op de print zit, dan is er het risico dat andere componenten defect raken.
Bovendien was hierdoor goed te zien dat het soldeereiland weg 'gebrand' is.
Dit is best allemaal zelf te doen, maar je moet wel enige soldeerervaring hebben.
In ieder geval hoef je dan geen nieuwe stuurprint te kopen, volgens de site van Siemens kost deze ca. 130 Euro.

Nadat ik de print weer helemaal had ingebouwd en aangesloten bleek het verwarmingselement weer warm te worden. :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bedankt voor uw bijdrage, hopelijk doet u hier veel mensen een plezier mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu