Siemens vaatwasser SX66N051EU reparatie power board mogelijk?

Oowolven66

  • #1
Sinds één week had ik de indruk dat iedere keer dat ik de vaatwasser gebruikte er een geur van verbrand plastic aanwezig was.

Deze voormiddag is de aardlek schakelaar er volledig uit geknald en ik heb de machine open gedaan. Ik zag onmiddellijk dat de power board EPG60110 zwart gebrande componenten toonde. Het volledige board laten vervangen komt neer op 205 euro, maar ik ben zelf nogal een handige soldeerder. Zou het niet logischer zijn om de enkele componenten waar blijkbaar verbrandingsschade op zit te vervangen. Dan kost het me misschien 15 euro. Ik vermoed dat de echte dader de soldeerpunten zijn op de printplaat die vermoedelijk geoxideerd zijn.

Mogelijk is er een achterliggende reden en is bvb de heater kapot die veel te veel stroom trekt waardoor de printplaat te veel stroom te verwerken krijgt en zwart uitslaat. In dat geval zal een nieuwe printplaat ook niet helpen en is dat 205 euro naar de vaantjes.

Wat zou jullie advies zijn (zie ook opgeladen foto's van printplaat)

bovenkantPowerBoard.jpg onderkantPowerBoard.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #2
    Het lijkt erop dat de sluiting vooral aan de primaire kant is wat mogelijk een positieve reparatie mogelijk maakt.
    Ik zou eerst alle het zwarte schoonmaken omdat dit koostofhoudend materiaal is en kan geleiden.
    Waarschijnlijk een deel van de ontstoorfilter defect maar de foto is te wazig.
    Zie ik nu een zwart geworden onstoorspoel?
     

    DSR9500

    • #3
    graag wat meer licht op de foto's
     

    Oowolven66

    • #4
    Zie hier in bijlage. Misschien is het sowieso wel interessant om te proberen die ontstoorfilter te vervangen (mag qua soldering geen probleem zijn). Wat kan er gebeuren: worst case gaat de aardlek er terug uit en koop ik een nieuwe vaatwasser.

    Ik heb ondertussen ook de plaat lang onder en boven wat gekuist.

    Wat ik me wel nog afvraag is dat de ontstoringsfilter zelf het probleem is en niet een symptoom van een probleem verderop (bijvoorbeeld aanloopcondensator).
    IMG-1257.jpg
    IMG-1260.jpg IMG-1263.jpg IMG-1265.jpg
     

    S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #5
    Lijkt er op dat er een binnenbrandje is geweest onder of in de 230 eurostekker aansluiting.
    Ik zou daar eens onder kijken ergens zal je de brandhaard moeten vinden.
     

    Oowolven66

    • #6
    Ik heb het stekkerstuk los gesoldeerd en het valt me op hoe gecorrodeerd die pinnetjes zijn. Merk op dat het meest gecorrodeerde pinnetje aan dezelfde kant zit waar op de plaat de 'brand' is geweest. Je ziet daar dat de plaat zelfs iets omhoog is gekomen. Je ziet ook dat de tegenstekker voor een stuk weggebrand is. Ik vermoed dan ook dat deze stekker op een gegeven moment niet meer goed aangesloten is geweest en voortdurend vonken heeft gegeven.

    Zou het de moeite zijn om dat stekkerstuk terug proper te maken, opnieuw vast te solderen en de vaatwasser opnieuw te testen? (natuurlijk met een nieuwe stekkerdraad want die half weggebrande is voor de vuilbak)

    IMG-1266.jpg IMG-1267.jpg IMG-1268.jpg IMG-1270.jpg
     
    Laatst bewerkt:

    S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #7
    Misschien dat je euro-chassisdeel-male-print ( ff googlen) kan gebruiken.
    Je kan het natuurlijk ook de draden op de print rechtstreeks solderen en een trekontlasting maken.
     

    DSR9500

    • #8
    zou ik ook doen.

    bijzonder dat er een chaissisdeel zit en is in je vaste opstelling onnodig.

    draad op de print solderen en je machiene is weer TOP.
     

    Lampje45

    • #9
    Oowolven66 schreef:
    Zou het de moeite zijn om dat stekkerstuk terug proper te maken, opnieuw vast te solderen en de vaatwasser opnieuw te testen? (natuurlijk met een nieuwe stekkerdraad want die half weggebrande is voor de vuilbak)
    Nee dat is vragen om moeilijkheden.
    Een nieuw netsnoer kopen en een nieuw chassisdeel, en die vast solderen en als extra, vastlijmen met een lijmpistool.
    En de electrische verbindingen met een shuntdraad overbruggen naar een vast en stevig deel, wat aan hetzelfde spoor ligt.
    Want het materiaal rondom het chassisdeel is te veel weg gebrand om een goede en zekere verbinding te maken.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu