Remmus schreef:
Volgens mij is zo'n beltrafo alleen maar wisselspanning omdat het simpeler en goedkoper te maken is.
Dat klopt niet helemaal.
Ten eerste bestaan (of in elk geval bestonden) er zoemers, die puur op wisselspanning werk(t)en.
Ten tweede is het bij de traditionele bel met een verbreekcontact zo, dat bij gelijkspanning de slijtage van het contact beduidend hoger is dan bij wisselspanning. Bij elke keer verbinden van het contact wordt namelijk een miniem beetje contactmateriaal van de ene contacttong naar de andere overgebracht. En bij zo'n bel wordt dat verbreekcontact gebruikt om het 'ratelen' van de bel op te wekken, dus hij maakt zo'n 10 x per seconde contact zolang er gebeld wordt. Heb je gelijkspanning, dan gaat die dat in één richting en wordt de slijtage in de loop der tijd steeds groter. Heb je wisselspanning, dan is de overdracht gemiddeld nul. Natuurlijk wordt in beide gevallen het contact ook zwart door de vonk bij verbreken, maar netto zal de bel langer meegaan bij wisselspanning.
Het aanwezig zijn van een batterijvak doet zo'n fabrikant om beide mogelijkheden voor gebruik te creëren. Maar de bel zal minder lang meegaan. Wat in de praktijk wel mee zal vallen, de batterij is de belangrijkste 'slijtcomponent' en een dergelijke opstelling wordt dan ook vrijwel nooit gekozen. Simpele reden: je weet niet wanneer die batterij leeg is, maar je hoort het dan niet als er aangebeld wordt. En de bel zit vaak op een rotplek om bij te komen om de batterij te vervangen.
Voor een moderne elektronische bel geldt dat natuurlijk geheel niet, die maakt het niet uit of er gelijk- of wisselspanning gekozen zal worden..