Beltrafo vervangen door 230V->8V adapter?

tjappie!

  • #1
Ik zit een beetje krap met ruimte in onze groepenkast. Hierbij worden er 3 modules ingenomen door spul voor een Grothe 24081 8V deurbel: een 16A automaat en een Hager ST301 beltrafo. Ik vroeg me af of ik de deurbel zou kunnen voeden met een standaard universeel adaptertje van 230V->8V die ik in een WCD steek? Het lijkt me dat dit gewoon moet kunnen of is dit onverstandig?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Je kunt de trafo toch bij een andere groep plaatsen? Waarom een eigen eindgroep voor een beltrafo?
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
tjappie! schreef:
Ik vroeg me af of ik de deurbel zou kunnen voeden met een standaard universeel adaptertje van 230V->8V die ik in een WCD steek
Ja en nee.
Een standaard wcd adapter is bijna altijd een gelijkspanning (DC) uitvoering en voor een standaard deurbel heb je wisselspanning nodig (AC).
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Fmrama

  • #4
Is dit mss wat je kunt gebruiken?
Er bestaan ook beltrafo’s voor opbouw. Staat los van de groepenkast.
En steek je met een snoertje in een wcd en schroef je ergens in de meterkast.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Remmus

  • #5
Ronny schreef:
voor een standaard deurbel heb je wisselspanning nodig (AC)
Mijn standaard deurbel uit 1990 heeft een vak voor batterijen en werkt dus prima op gelijkspanning.
Volgens mij is zo'n beltrafo alleen maar wisselspanning omdat het simpeler en goedkoper te maken is. (geen gelijkrichter nodig).
Als het zo'n simpel ding/dong geval is zou ik het gewoon even proberen, er kan weinig aan stuk.
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Remmus schreef:
Volgens mij is zo'n beltrafo alleen maar wisselspanning omdat het simpeler en goedkoper te maken is.
Dat klopt niet helemaal.
Ten eerste bestaan (of in elk geval bestonden) er zoemers, die puur op wisselspanning werk(t)en.

Ten tweede is het bij de traditionele bel met een verbreekcontact zo, dat bij gelijkspanning de slijtage van het contact beduidend hoger is dan bij wisselspanning. Bij elke keer verbinden van het contact wordt namelijk een miniem beetje contactmateriaal van de ene contacttong naar de andere overgebracht. En bij zo'n bel wordt dat verbreekcontact gebruikt om het 'ratelen' van de bel op te wekken, dus hij maakt zo'n 10 x per seconde contact zolang er gebeld wordt. Heb je gelijkspanning, dan gaat die dat in één richting en wordt de slijtage in de loop der tijd steeds groter. Heb je wisselspanning, dan is de overdracht gemiddeld nul. Natuurlijk wordt in beide gevallen het contact ook zwart door de vonk bij verbreken, maar netto zal de bel langer meegaan bij wisselspanning.

Het aanwezig zijn van een batterijvak doet zo'n fabrikant om beide mogelijkheden voor gebruik te creëren. Maar de bel zal minder lang meegaan. Wat in de praktijk wel mee zal vallen, de batterij is de belangrijkste 'slijtcomponent' en een dergelijke opstelling wordt dan ook vrijwel nooit gekozen. Simpele reden: je weet niet wanneer die batterij leeg is, maar je hoort het dan niet als er aangebeld wordt. En de bel zit vaak op een rotplek om bij te komen om de batterij te vervangen.

Voor een moderne elektronische bel geldt dat natuurlijk geheel niet, die maakt het niet uit of er gelijk- of wisselspanning gekozen zal worden..
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Klusser1954

  • #7
Een deurbeltrafo moet kortsluitvast zijn, ik weet niet of elk chinees adaptertje daar op wordt getest.
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

HenkL14

  • #9
Aan de boven- en onderkant zitten twee afneembare kapjes. Daar sluit je de draden op de trafo aan en in die kapjes zit ook een doorvoer voor je bedrading.

De twee schroeven die je ziet, kun je een kwartslag draaien en dan komen de kapjes los.
Op de tekening die op de trafo staat, zie je ook de aansluitpunten al getekend.
 
  • Like
Waarderingen: tjappie!

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Aanvullend aan @HenkL14 (want ik had ongeveer dezelfde uitleg al gedeeltelijk getikt) een afbeelding van zo'n trafo:
Trafo.jpg

Met een rode pijl heb ik aangegeven waarmee je het kapje kunt losdraaien.

Het rode vlakje onderaan geeft aan, waar je een stukje uit het kapje kunt breken (liever een fijn zaagje en vijltje gebruiken ter voorkoming van afbreken), zodat het snoer er onderdoor kan.

Je gebruikt dit soort trafo's meestal met snoer, dus vanuit een stopcontact in de meterkast. Voor installatiedraad is zoiets niet zo geschikt, je hebt daarvoor nauwelijks ruimte onder het kapje.
 
  • Like
Waarderingen: tjappie! en HenkL14

tjappie!

  • #11
Ok, dan ga ik daar voor. Bedankt voor alle feedback!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu