Bauknecht Stuttgart 1600 klacht F11

Martinvandepol

  • #1
Twee weken geleden gaf mijn Bauknecht Stuttgart 1600 wasmachine (+/-4 jaar oud) de klacht F7. Op dit forum had ik gelezen dat het te maken had met de motor en wellicht waren de koolborstels versleten. Daarop heb ik de motor eruit gehaald en naar de onderdelenshop gebracht. Het waren inderdaad de koolborstels en die zijn terplekke vervangen (30 euro). Het advies om eerst met een lege trommel te draaien heb ik opgevolgd, om de koolborstels "in te laten slijten". :)

Nu, twee weken later (ongeveer 10 wasbeurten), maakte de wasmachine een tikkend geluid als de motor draaide. Bij het centrifugeren was er meer geluid dan normaal en daarbij rook je een brandlucht. Nu geeft de wasmachine de klacht F11 en stopt ie met het wasprogramma. De motor heb ik er uit gehaald. Beide koolborstels zien er nog goed uit en zitten netjes tegen de "as met koperblokjes/sleepcontactjes" (wat is de naam hiervan?) aan. Enkele koperblokjes zien er uit alsof ze wat heter zijn geworden dan de andere en wanneer het koolborsteltje hierover sleept hoor je een tikkend geluid.

Wat is hier het probleem? :?:

Het nummer van de wasmachine is:

12 NC 8583 378 12000
 

Henny

  • #2
Dit gedeelte van de motor (de collector) bestaat uit koperen lamellen.

Indien een van deze lamellen, door een te grote stroom,
enigszins omhoog is gekomen, hoor je een tikkend geluid als
de koolborstel hierover heen gaat.

Dit betekent helaas het einde van deze motor.

Een nieuwe motor is vrij prijzig, deze kost rond de 200 euro.
(481236158148)

Gezien de leeftijd van de machine is er bij Whirlpool Nederland
misschien nog en coulance regeling mogelijk.
 

Martinvandepol

  • #3
De collector van de electromotor heeft inderdaad 2 lamellen die wat omhoog gekomen zijn. Dit kun je voelen als je de motor ronddraait en je vinger op de collector legt (uiteraard stroom eraf en ronddraaien met de hand). Als je de motor sneller ronddraait hoor je daar het tikken vandaan komen.

Is dit nog te repareren door bijvoorbeeld terugtikken met een hamer of afvijlen/afschuren? Of is de ervaring dat je dit nooit zo glad krijgt?

Is het mogelijk om alleen de collector of rotor te vervangen in plaats van de hele motor?

Het tikken had ie twee weken geleden nog niet toen de koolborstels versleten waren. En toen de nieuwe koolborstels er in zaten ook niet. Wat kan de reden zijn dat er ineens een te grote stroom moet lopen door die 2 lamellen? We hebben de wasmachine niet te vol beladen. Is dit normaal voor nieuwe koolborstels?

Heeft iemand ervaring met deze klacht en de genoemde coulance regeling van Whirlpool?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Je krijgt de commutator nooit meer goed, Zelfs al zou je hem opnieuw rond en glad krijgen zullen de lamellen niet vast genoeg zitten en bij de minste belasting naar buiten komen.

Het kan zijn dat de overbelasting al gebeurt is door het slechte contact van de versleten borstels. De beschadiging van de hechting heeft zich pas doorgezet toen de motor weer op toeren kon komen en is bij elke wasbeurt verergerd.

Helaas er zit niets anders op dan een nieuwe of revisie motor te plaatsen.

Over coulance regelingen weet ik zo niets maar de experts misschien wel.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Op de site van Bauknecht vind je de maximum reparatiebedragen (inclusief onderdelen), geldig bij een defect na de garantie, na een bepaald aantal jaren.

In sommige gevallen kan het de moeite waard zijn hiervan gebruik te maken, vooral indien het onderdeel alleen al duurder is dan dit maximum bedrag.

Een en ander geheel naar eigen beoordeling, ten opzichte van de aankoopprijs van een nieuwe machine...
 

Martinvandepol

  • #6
Bedankt voor het advies. De wasmachine is 4-5 jaar oud is, dus een coulance bedrag van min 100 - max 275 euro. Dat vond ik wel de moeite waard om het toch nog te proberen om het zelf op te lossen.

Dus toch nog even geprobeerd (op advies van de onderdelenshop) om de collector glad te vijlen en schuren totdat het getik eruit is. Maar nog steeds zie je bij het centrifugeren met hoge toeren de display knipperen en "stotteren" en na ongeveer 5 sec krijg je de F11 storingsmelding.

'k heb de nieuwe motor (+/- 80 euro) besteld en ga em morgen inbouwen.

Toch lees ik ook nog over soortgelijke problemen op dit forum en dat van askanowner dat er iets mis kan zijn met de printplaat of motorelectronica. Dus het kan zijn dat een nieuwe motor niet het probleem oplost. Iemand ervaring daarmee?
 

Martinvandepol

  • #7
Nog eenmaal de motor eruit gehaald en ditmaal nog beter m'n best gedaan om de collector helemaal glad te schuren. Een tip via askanowner.nl was om niet te fijn schuurpapier te gebruiken. Ik heb 280 gebruikt. Na het schuren was de collector helemaal glad en was er niets meer te merken (voelen, horen, zien) van de omhoog gekomen lamellen.

Daarna de koolborstels opgeschuurd, de ruimte tussen de lamellen schoongekrabt met een stanleymesje. Omdat hierdoor de lamellen weer kleine braampjes kregen moest ik opnieuw schuren.

Daarna met een voelermaat (0.2 mm) gecheckt of er volgoende ruimte zat tussen de lamellen (indien deze ruimte te klein wordt, heb je kans dat er sluiting ontstaat in de motor bij hoge draaisnelheden). Dit hele proces nog een keer herhaald en sindsdien doet ie het weer goed. :cool:

Ik hoop dat ie het zo weer een paar jaar volhoudt. Zodra er weer klachten zijn laat ik het wel weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu