Banen in latex op de muren

20250810_114712.jpg
20250810_114652.jpg
20250810_114641(0).jpg
Ook ik ben helaas expert geworden in het maken van banen in de saus, terwijl ik echt dacht met een grondige voorbereiding alles onder controle had.
Ik ben ondertussen meer tijd kwijt aan het uitzoeken van oplossingen dan aan het afronden van de slaapkamer 😊

Het gaat om de wanden in een slaapkamer, op één van de lange muren valt strijklicht, daarom zie je juist daar strepen en andere oneffenheden.

De muren zijn 2x voorbehandeld met 10% verdunde latex, daar zit Ekotex voorgeschilderde glasvezelbehang op (200 g/m², fijn ruitpatroon), geplakt met Bison glasvezelbehanglijm. Omdat de naden niet overlappen maar na het drogen wel verdikt waren, heb ik deze licht opgeschuurd.

Na het sauzen zag ik strepen, vooral bij de naden, en plekken waar deels de saus niet dekt.
Tussen het klussen in de woning door heb ik steeds weer nat in nat gesausd. Half uurtje werk en weer door, tot na 12 lagen Sikkens Alpha Projecttex RAL 9010 nat-in-nat ik me realiseerde door steeds opnieuw sauzen dit geen beter resultaat oplevert, inmiddels zit er 18L latex op!
Het niet in de latex dikte moet zitten, maar in de onderbouw, daarin wat verkeerd is gedaan.

Mijn plan is nu om die wand opnieuw aan te pakken:
Zal het helpen als ik het eerst voorstrijk met bijvoorbeeld Albastine Voorstrijk en hierna sauzen?
Of moet ik accepteren dat het niet meer goed komt en het anders aanpakken?

Het behang verwijderen doe ik liever niet, want bij de hoek van het raamkozijn heb ik dat deel opnieuw gedaan omdat ik het niet mooi vond, en tijdens het verwijderen kwam er een deel van de stuclaag mee.

Daarom dacht ik aan het glasvezelbehang dun af te spacen met bijvoorbeeld SPS Stuc-Finish Binnen.
Moet ik dan eerst het glasvezelbehang openschuren met korrel 120?
Moet ik hierna voorstrijken of is dat juist niet aan te raden vanwege het waterafstotende glasvezelbehang, de hechting dan onvoldoende is?

Hoewel ik inmiddels ook weet dat stucen makkelijker klinkt dan het is.
Want de muren had ik eerst voorbehandeld met roodband en later met Fix en Finish.
Na veel werk leek het mooi strak, alleen zodra ik er met de verdunde latex overheen ging, zag je toch oneffenheden. Zo strak als ik dacht werd het dus niet.

De kans lijkt dan groot na het aanbrengen van dunne laag stuc ik weer last van strijklicht krijg?
Aan de andere kant kan ik ook niet meer zoveel verknoeien, want zo wil ik het ook niet laten.

En is het verstandig om na deze behandeling niet meer met Sikkens Alpha Projecttex te werken, maar over te stappen op een meer dekkende matte verf?

Veel vragen, ik wil het graag goed doen, vooral omdat ik dacht een grondige voorbereiding gedaan te hebben, me ook had ingelezen, daardoor wat onzeker ben geworden.

Op de foto's zijn de streken in de saus niet goed te zien. De glanzende plekken zijn van het plamuurmes, ik verwijder de ''pikjes'' van de saus hiermee.

Alle tips zijn welkom!
 
''pikjes'' van de saus hiermee.
Zijn die scherp?
Zou ja, dan denk ik dat je te droog werkt.
Eigenlijk moet je zo nat werken dat je voor je gevoel op de grens van druipers zit.
Doe je dat één keer niet goed, dan krijg je een banen structuur, die er niet meer uit te rollen is met meer verf.
Goed laten drogen, structuur / reliëf weg en opnieuw latexen.

Om hoeveel m2 gaat het?
Dan kunnen we met 18 liter in 12 lagen uitrekenen of je laagdikte goed is.
 
Jackd, bedankt voor je reactie!

De totale oppervlakte is 23m2
Na de 6de keer heb ik alleen nog de lange muren gesaust.
1 muur van 7,6m2 en een muur met 9,2m2
Die puntjes zijn deels inderdaad scherp, van die ''pikjes op de laag'' maar op een moment komt er soms wat kleine stukjes latex mee die uitgehard zijn. Al maak ik alles wel steeds goed schoon en bewaar de rollers in de latex zelf. Ook maak ik gebruik van inzet bakken, en heb het verfrooster ook vervangen, daar dikte de saus op in.
Ik ketst het er bijna op, inderdaad dat je denkt; dit gaat nu wel erg druipen, je hoort ook wanneer er te weinig saus op de roller zit. Echt nat op nat en vanmorgen na de eerste meter gerold er nog een keer nat over nat heen gegaan.
Ik saus of heel vroeg in de ochtend, of laat in de avond (wegens de warmte).
Wat ik nu merk is dat de strepen niet meer zo opvallen, maar meer de onregelmatigheden in de ondergrond, deels dekt het behang nu dik op, en deels zie je de open structuur nog.
Vandaar mijn idee dat ik misschien moet voorstrijken, nu maak ik naar mijn idee de dikke plekken nog dikker en de open plekken lijken open te blijven, de muur wordt vlekkerig in plaats van strakker.

Sta nu op het punt hoe verder te gaan, want ik ben bijna door de 2de emmer van 10L heen, en ben er nog niet.
Koop ik dezelfde saus weer, ik gebruik deze al jaren en tot nu toe altijd tevreden, al is dit voor het eerst op glasvezelbehang of koop ik een andere die nog matter is en meer vullend vermogen.
 
Ik heb geen ervaring met dit behang. Hopelijk iemand anders wel.

Ik kan dus alleen iets algemeens zeggen.
Met deze latex is het verbruik ongeveer 1 liter per 10m2. Als de ondergrond geschikt is kan dat in één laag.
Bij 23m2 zou je dan ruim 2,3 liter gebruiken.
6x alles en 6x een deel, dat is 283 m2 totaal, dat zou dan 28 liter horen te zijn.
Je werkt te droog.

Het klopt dat je het hoort als de roller droog is, maar dat ben je al een stukje te droog bezig.

Ik heb wel ervaring met te droog verven. Toen ook 4 extra lagen erop gedaan en toen was het redelijk toen de kasten er stonden, door de kasten was er geen strijklicht meer.

Wil je dit goedkrijgen, dan zou ik schuren en dan nog één laag opzetten.
 
Deze banen worden veroorzaakt door oneffenheden in de ondergrond. Ook heeft het behang een structuur en die structuur is niet overal gelijkmatig gevuld met muurverf.

Het gevolg is dat je verschillen krijgt in reflectie van licht op de muurverf en dat zie je. Plekken waar je geschuurd hebt, zullen ook goed zichtbaar zijn verwacht ik.

Je kunt het proberen te verminderen door een nog mattere muurverf er overheen te zetten. Of dat veel gaat uitmaken betwijfel ik. Als je het echt super strak wilt hebben, moet het behang eraf en zul je de ondergrond glad moeten (laten) pleisteren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan