Badkamer radiator... beperkte opties lettende op wattages?

BartezzNL

  • #1
Hoi allemaal,

Of ik bereken iets verkeerd of ik begrijp de fabrikanten van badkamer radiatoren niet helemaal. Mijn badkamer is 2.65m x 1.9m bij 2.5m, geen raam, ingesloten aan alle zijden (deur naar gang) in een tweekapper uit '93. Isolatie is dus redelijk ok.

Volgens de berekeningen op diverse sites kom ik uit op een benodigd wattage van rond de 1170W. Als ik vervolgens op zoek ga naar een mooie radiator waar je een handdoekje op kwijt kunt kom ik vrij weinig tegen en valt het me op dat ik een halve wand van radiator moet voorzien wil ik de boel een beetje verwarmen? Als ik kijk naar het aanbod (wattage) lijkt het erop dat het grootste deel van de radiatoren bedoeld is van een badkamer van 1m x 1m x 2,5m of hangt half Nederland meerdere radiatoren op in zijn badkamer. Kan me ook niet voorstellen dat iedereen met zo'n radiator ook vloerverwarming heeft.

Na mijn tirade dan de vragen :)

- klopt mijn berekening?
- is het verstandig af te wijken van het berekende wattage en hoeveel %?
- zie ik iets over het hoofd?

Cheers,
Bartezz
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #2
Je komt uit op 12,5 m3.
Uitgaande van goede isolatie van je woning zonder raam kom je bij bijvoorbeeld een rekenvoorbeeld van een heel bekende leverancier uit op 80 watt per m3 en men geeft aan dat voor een goed geïsoleerde woning er 20% vanaf gehaald mag worden.
Dan kom je uit op ongeveer 800 watt.
Is altijd lastig een oordeel over te vellen want stook je met hoge temperaturen of met lage.
De warmteafgifte van radiatoren wordt vaak vermeld met bepaalde stooktemperaturen, die je dus vervolgens wel moet halen anders haal je het wattage ook weer niet.
Is de boel goed ingeregeld, anders kun je daar ook nog eens een probleem mee krijgen.
Kortom, altijd een lastig verhaal om zo maar even een antwoord op te geven.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
Wat ik vaak doe in zon situatie: Kijk eerst eens wat voor radiatoren er in de rest van het huis hangen. Bijvoorbeeld op een slaapkamer.
Dan reken je uit hoeveel watt per m2 daar hangt, en dan pas je dat weer toe op de badkamer. Uiteraard wel rekening houden dat het in een badkamer warmer moet worden dan in een slaapkamer.(+20% ongeveer, dan zit je wel goed)
 

Heat

  • #4
N.a.v. je vraag ben ik ook even gaan Googlen en trof een leuke berekening aan.
Jouw berekening klopt dus wel. Meer vermogen mag natuurlijk altijd.

Verwacht geen wonderen van al die zogenaamde "designradiatoren"...... Bedenk ook dat als een radiator bedekt is met handdoeken, de warmte-opbrengst ook beduidend lager is.
Advies: pas, als het nog mogelijk is, ook vloerverwarming toe. Aan materiaal ben je incl. een digitale klokthermostaat nog geen 250 euro kwijt en je verhoogt het comfort van de badkamer aanzienlijk (voor zo'n oppervlakte heb je in de vloer al snel zo'n 600-700 Watt, dus heb je geen grote radiator nodig)

Als vloerverwarming niet mogelijk is, denk dan ook eens aan infrarood plafond-(of wand)verwarming. Voor een paneel van 600 Watt ben je zo'n 225 euro kwijt. Ook in dat geval kun je een kleinere radiator toepassen.
 

BartezzNL

  • #5
Bedankt allemaal!

@Heat ben blij dat je mijn berekening beaamd, dacht al dat ik terug naar school moest.

Deze zat erin, 90cm x 45cm. Kan niet achterhalen wat deze aanwattage leverde maar hij deed het prima voor de badkamer. Is het wattage online ergens te achterhalen?



Vloerverwarming zou nog gaan in dit stadium maar ik weet niet of ik dat wel aandurf. Dat moet toch met zo'n pomp o.i.d.? Of bedoel je electronisch (als dat al kan)? Dat zie ik niet helemaal zitten qua kosten.

Cheers
 

Heat

  • #6
Meest zinvolle voor een dergelijk kleine oppervlakte is elektrische vloerverwarming: gemakkelijk te regelen d.m.v. een digitale klokthermostaat en voordelig in gebruik.
Waarom zou je dat niet "aandurven"?? Is heel gemakkelijk zelf aan te leggen.
 

BartezzNL

  • #7
Excuses aan Neesje, misschien heb je ook gelijk. Heb zojuist de calculator gevonden van H.R. (afkorting van merknaam, mag dat wel? is belangrijk in dit geval).

Ik kan hierop wat meer gegevens invullen. Had al het vermoeden dat dit belangrijk was.

Badkamer situatie;
- eerste verdieping boven woonkamer
- voor en achter een slaapkamer
- deur naar gang
- geen raam
- 'buitenmuur' is spouwmuur naar badkamer buren van witte blokken

Heb bij H.R. bij twijfel het meeste ongunstige ingevuld;

Afmetingen van lege ruimte;
hoogte: 2.5
breedte: 1.9
lengte: 2.65
raamoppervlakte: 0

Kamertype: badkamer
Vloer: eerste verdieping boven verwarmde kamer
Ruimte boven badkamer: zolder zonder isolatie (huis uit '93, weet t niet zeker)
Buiten muren: Baksteen holte
Raamtype: n.v.t. zo maar een gekozen
Aantal buitenmuren: een

Watts nodig: 739

Wanneer ik twee dingen aanpas;
Ruimte boven badkamer: zonder met 50mm isolatie
Buitenmuur: baksteen holte met isolatie

Watts nodig: 388

Dit scheelt natuurlijk behoorlijk met de 1170W die ik van meerdere andere sites kreeg waar ik al deze extra gegevens niet kon invullen. Wat is nu wijsheid?

Cheers
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Zoals met vuistregel ook reeds uitgerekend.
LxBxHx85w
Kom je uit op kleine 1000 watt.

Wijk je er van af, haal je vermoedelijk je temperatuur niet meer.

20 % kan nog.

Vloerverwarming electrisch werkt perfect,
Heb ik zelf ook hier liggen en qua kosten in verbruik valt dat reuze mee.
Je moet wel badkamer mentaliteit Ontwikkelen namelijk zoveel mogelijk de deur gesloten houden.
In en uit schakeln gaat allemaal automatisch tijden kun je zelf instellen en natuurlijk tijdig uit schakelen in zomer periode.
 

Kacheltje

  • #9
Als je badkamer rondom gesitueerd is aan verwarmde ruimten van je eigen woning en tegen een verwarmde ruimte zit van de buren heb je haast geen verwarming nodig wil je het 24 graden hebben. Als de omgeving gemiddeld 20 graden is hoeft er dus maar 4 graden bij.

Anders wordt het als je een badkamer hebt die voor het grootste deel aan de buitengevel zit met wanden, plafonds en vloeren. Dan heb je meer vermogen nodig.
De vuistregel die nog steeds wel eens gehanteerd wordt is heel ruim genomen en is voor moderne woningen niet meer van toepassing.

Als het gaat om een bestaande badkamer kun je het beste bekijken wat voor radiator er uit is gekomen en een nieuwe te zoeken met ongeveer hetzelfde vermogen.
Bij een nieuwe badkamer hangt het er van af of het in een aanbouw komt te zitten of in een bestaand deel van het huis.
 

BartezzNL

  • #10
Hoi allemaal,

Wederom allemaal bedankt voor de reacties. Ik snap dat er geen eenduidig antwoord is. Maar vind het ook vreemd dat de berekeningen zo ontzettend verschillen. Dat de generieke calculators online niet alle factoren meenemen en daarom aan de hoge kant zitten snap ik, die aanbieders willen aan de zekere/veilige kant zitten, maar dat de experts op het forum hier zo'n verschillende antwoorden geven maakt het voor mij erg ingewikkeld.

Ik kom zojuist ook nog e.e.a. tegen over verschillende wattage aanduidingen; 90/70/20 of 75/65/20. Mijn Ferroli ketel is uit '93 en zal wanneer de spaarpot weer gevuld is vervangen gaan worden. Welke aanduiding moet ik hanteren om de juiste wattage te bepalen. Ik vermoed dat ik het 'veiligst' ben met 75/65/20, toch?

Excuses dat ik vragen blijf stellen, het is voor mij de eerste keer allemaal...

Cheers
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Kijk, om het exact te bepalen zul je een warmteverliesberekening moeten (laten) maken. Hierin kijk je wat de isolatiewaarde van elke muur, het plafond en de vloer is, en vervolgens wat voor temperaturen er aan de andere kant van deze wanden, plafond en muur heersen.
Daar voeg je dan nog het ventilatieverlies en een opwarmtoeslag aan toe, en dan heb je het exacte warmteverlies.

Wat mij nog het meest betrouwbare lijkt is kijken naar het vermogen van de oude radiator. Voldeed deze? dan is dit vermogen goed.

Alle andere manieren zijn natte vinger werk. (en daar geld dan dus; beter te veel dan te weinig vermogen.)
 

Kacheltje

  • #12
Ik kan een simpel voorbeeld geven waaruit blijkt dat een vaste watage per m3 niet klopt.

Meem een kubus met ribben van 1 meter.
inhoud is 1m3.
als daar 3 vlakken contact hebben met de buitenomgeving heb je 3 vlakken waar warmteverlies optreedt als het koud is buiten.
Het oppervlak wat met buiten in contact staat is 3x 1m2=3m2
kortom 3m2 en 1m3.

Neem een blok van 2 meter lang, 1 meter breed en een halve meter hoog.
3 vlakken hebben wederom contact met de buitenomgeving. Het bovendeel is 2m2 het korte deel (1x0,5) = 0,5m2 en het onderste vlak 2 m2.
Totaal 4,5m2 maar de inhoud blijft 1m3.

Om het warmteverlies op te heffen is bij de kubus bv 666 watt nodig.
Voor het blok is daar 1000 watt. voor nodig.

Het is ook zo als een ruimte in grote toeneemt de oppervlaktes minder toenemen dan de inhoud (m3)

Vandaar loopt de berekeningen van de calculatoren mank. Ze houden geen rekening met de vorm van de ruimte, de grote van de ruimte en de ligging binnen de woning.
Als je je woning geheel isoleerd en je dit scheelt maar 10% van je jaarlijkse stookkosten dan had ik nooit de moeite genomen om mijn woning te gaan isoleren. Die 10% is de de correctie die wordt toegepast in de calculatoren.

Je hoeft niet bang te zijn dat je het koud zult krijgen als je de vuistregel toepast maar als in jou geval het niet uitkomt dat je de juiste radiator niet kunt vinden kan een wat nauwkeurigere berekening wel een uitkomst bieden.
Maar let dan ook op dat als je woonkamer een zeer groot oververmogen heeft de cv nooit al te lang aanstaat waardoor de badkamer achteraf toch niet warm wordt. Als je woonkamer in een half uur op temperatuur is en de badkamer doet er een uur over dan heb je dit probleem.
Dan heb je het ook over scheve verhoudingen.
Als je weet dat de ude radiator in de badkamer voldeed en niet van plan bent de badkamer te isoleren kun je achterhalen hoeveel vermogen deze had en daarmee de nieuwe bestellen.
 

Heat

  • #13
Mooie vergelijking en rekensommetje!!!
 

BartezzNL

  • #14
Wow Kacheltje! Dankjewel, erg leerzaam!

Ben inmiddels op zoek gegaan naar wat mijn oude radiator leverde. Zoals je op de foto kunt zien lijkt dit op een 'type 21' (zojuist ook ergens opgepikt). Met de afmetingen van 90cm x 45cm zie ik bij verschillende fabrikanten wattages van rond de 1000watt.

Met dat ding lukte het gemakkelijk om de badkamer warm te krijgen. Dus als ik tussen de 800 en 1000W iets moois kan vinden denk ik dat het moet gaan lukken... hoop ik. En nu mag de dame des huizes op zoek gaan naar een radiator die haar bevalt :)

Bedankt allen!
 

Pirke

  • #15
Ik heb pas mijn badkamer vernieuwd en in praktisch dezelfde afmetingen 800 watt designding laten hangen, berekent op uitbouw in de toekomst. Door een prof.
Ik zit nu in een sauna als ik hem open draai.

600 watt lijkt mij dus meer als voldoende.
 

BartezzNL

  • #16
Thanx voor je bericht Prike!
Praktijkervaring is het beste.

Nu ligt het natuurlijk ook aan wat voor ketel je hebt hangen en andere factoren als isolatie / leeftijd huis etc. Maar ik ga de gok nemen en kijken of ik iets kan vinden in de klasse 700-800W.

Cheers
 

Pirke

  • #17
Aangezien mijn huis helemaal geen c.v. had is alles gemaakt met het beste spul op dit moment. Mijn badkamer zit trouwens aan 1 zijde onder de kap die houtje touwtje geïsoleerd is.

800 wat moet echt gemakkelijk lukken. Zeker als je badkamer tussen binnenmuren ligt. Nog een tip: neem wel een alu versie. Is wat duurder maar roest niet, en dat is ook fijn. Vooral als je er nog jaren blijft wonen.
 

BartezzNL

  • #18
Bedankt voor alle tips! Uiteindelijk een mooie radiator gevonden en hij voldoet prima, verslag vind je hier;
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu