Badkamer niet warm ondanks voldoende capaciteit radiator

Willumpku

  • #1
Geachte lezers van dit forum,

een vergelijkbaar onderwerp vond ik op dit forum maar dat is verder niet uitgewerkt, vandaar dit nieuwe onderwerp.
Ik heb een design radiator op de badkamer met een vermogen van 1400W.
Mijn probleem is dat de kou uit de lucht is maar echt behaaglijk warm wordt het er niet.

Voor een temp. van 22 graden zou ik een radiator met een vermogen van ong. 1300W nodig hebben (inhoud badkamer x 85W), dus de capaciteit lijkt voldoende.
Verdere gegevens:
- ketel: Radson NOX HR2560 (25kW)
- op de radiator zit een thermostaatkraan die helemaal open staat
- werkwijze: 's avonds voor het slapen gaan zet ik de thermostaatkraan helemaal open.

De thermostaat (honeywell Cronotherm III) in de woonkamer zorgt ervoor dat de temp. in de woonkamer om 0700 uur 19 graden is en dus het systeem opwarmt (2 radiatoren die helemaal openstaan - geen thermostaatkranen)
- de radiator in de badkamer zelf is warm, maar niet heet
- de aansluiting van de buizen is aan de onderkant
- ik weet niet of er een stromingsbuis is geplaatst.
Hoe kan ik dat constateren ?

- ik vind geen inbus instelling
- is het van belang om te weten dat er een driegroeps vloerverwarming op het systeem is aangesloten ?
Zoja dan kan ik daar later nog wat extra info over geven

- misschien nog van belang: alleen in de woonkamer wordt het behaaglijk warm en zelfs heet als we dat zouden willen maar op de slaapkamers (op dezelfde verdieping - de 1e verdieping- als de badkamer) krijgen we hooguit de kou eraf met geheel opengedraaide kraan (geen thermostaatkranen).
Ik heb geen informatie over de capaciteit van die radiatoren.

Het is een heel verhaal geworden maar ik zou het enorm op prijs stellen als ik een deskundig antwoord zou kunnen krijgen, want dit probleem frustreert me al enige tijd enorm en ik overweeg om de radiator af te koppelen van mijn cv-systeem, met olie (te laten) vullen en een elektrische thermostaat erop te zetten in de hoop dat dat het probleem oplost.
Alvast bedankt voor de reaktie(s), Willem van Rooy
 

Klaas34

  • #2
Je kunt het controleren door de thermostaatkraan in de badkamer gewoon open te laten staan. Een radiator krijgt het niet in één uur warm. Helemaal niet als de woonkamer lekker op temperatuur komt.

De meeste installaties zijn uitgerekend bij gelijktijdige verwarming van alle vertrekken.

Gewoon eens een week proberen door de thermostaatkraan open te laten staan.

Succes.

(ps. Om het vermogen uit te rekenen met 85 watt/m³ is niet mogelijk. Bijvoorbeeld een badkamer met 2 buitenmuren en een groot raam heeft meer warmte nodig dan een badkamer zonder buitenmuren. En hierdoor is het aantal watts per m³ dus ook anders.)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Wordt de radiator wel over het hele oppervlak warm? Indien dat niet het geval is zou het inderdaad kunnen komen doordat er geen stromingsbuis in de radiator zit.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
Aan de onderzijde aan gesloten heeft men geen stromingsbuis nodig.

Het zou zo moeten werken.
 

Chathanky

  • #5
Dit kan meerdere oorzaken hebben.
De vraag is wat is de temperatuur `s ochtends als de verwarming niet aan zou staan?
Als dit niet al te veel lager is dan 19 graden dan zal de cv maar heel kort verwarmen, in iedergeval te kort om `s ochtends de badkamer op temperatuur te krijgen.

Vloerverwarming is een traag medium die ook in afkoelen lang over doet. Hiermee blijft de kamer redelijk op temperatuur maar de badkamer koelt veel sneller af en heeft meer warmte nodig dan de huiskamer.

Ten tweede in de ochtend blijft het cv water bij opwarmen langer lauw als de cv installatie niet goed ingeregeld is. Pas als de vloer op temperatuur is gaat de cv temperatuur verder stijgen.
In afgekoelde toestand moet de cv aanvoer en retour een temperatuursverschil van 20 graden hebben als je keteltemperatuur 80 of 90 graden is. Door het vermogen van je vloerverdeler goed af te stellen gaat dit lukken. Het duurt wel wat langer voordat je vloer op temperatuur is maar geforceert de vloer sneller aanwarmen betekend dat de andere vertrekken niet op temperatuur komen.

Wat te doen:
Controleer hoe ver de vertrekken zijn afgekoeld zijn `s ochtends voor de cv begint met stoken.

Voel na 10 minuten als de cv brand of de cv temperatuur bij de aanvoer al goed warm is (een graad of 60 minimaal als je op 80 of 90 graden is)
Is dit zo dan voel je na 20 minuten de aanvoer en retour voor de de vvw verdeler en kijkt wat de aanvoer en retour temperatuur is van de verdeler.
Na een half uur kijk je wat de ruimtetemperatuur is geworden in de kamer en in de douche. (bij de douche zet je tijdelijk een thermometer neer, Niet op de vloer en niet te dicht op de muur of de radiator)

Op deze manier heb je ongeveer een beeld wat er gebeurt en is het probleem mogelijk te traceren.

Bij opwarmen komen normaal alle ruimtes op temperatuur in de loop van de dag kunnen ruimtes met radiatoren gaan achter lopen.

alle kranen dienen vol open te staan bij de controle.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
- de aansluiting van de buizen is aan de onderkant
- ik weet niet of er een stromingsbuis is geplaatst.
Volgens mij is een stromings buis alleen maar nodig, als de aansluitingen aan de bovenkant zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Bij een aansluiting aan de onderkant gebruik ik altijd een stromingsbuis aan de aanvoerkant, de radiator wordt dan gelijkmatiger warm.
Wanneer er geen stromingsbuis wordt geplaatst gaat er veel warmte via de onderste buizen de retour weer in is mijn ervaring.

U kunt dit zelf controleren, het bovenste stuk van de radiator moet over de hele breedte warmer zijn dan het onderste stuk.
 

Willumpku

  • #8
Hoi,

in het verleden heb ik al eens geprobeerd de thermostaatkraan in de badkamer struktureel open te laten staan, maar dat hielp niets. De verwarming wordt wel over het hele oppervlak warm.

In de bijdrage van Chathanky las ik wel wat interessante zaken. De vloer in de woonkamer is enige jaren geleden zwaar geïsoleerd wat betekende dat de woonkamer veel sneller op temperatuur was dan in het verleden en inderdaad ook langer de warmte vasthoudt.

De nachttemperatuur staat ingesteld op 15 graden, maar de temperatuur daalt vaak nog geeneens zover voordat het 0700 uur 's ochtends is. Overigens dien ik wel op te merken dat de vloerverwarming maar een bescheiden aandeel heeft in de opwarming van de woonkamer; de lucht is echt warm als je de woonkamer binnenkomt, wat dus vooral van de radiatoren afkomstig is. Maar een en ander beschouwende lijkt het er dus op dat mijn installatie niet in staat is om die balans te verkrijgen (behalve misschien door het tijdstip waarop de temp. in de woonkamer 19 graden moet zijn een stuk in de tijd terug vast te leggen..is dat dan een idee om evt uit te proberen ?)

Het andere alternatief lijkt me dan inderdaad om deze radiator uit mijn systeem te halen en dus op die manier onafhankelijk te laten zijn van de situatie in de woonkamer. Is dat een goed idee, om de badkamer electrisch te verwarmen met deze radiator ?
 

Chathanky

  • #9
Jan schreef:
Bij een aansluiting aan de onderkant gebruik ik altijd een stromingsbuis aan de aanvoerkant, de radiator wordt dan gelijkmatiger warm.
Wanneer er geen stromingsbuis wordt geplaatst gaat er veel warmte via de onderste buizen de retour weer in is mijn ervaring.
Dat klopt Jan als het gaat om het opwarmen van de radiator. Als de onderste warm beginnen te worden gaat door de natuurlijke werking het warme water een treetje hoger tot dat de gehele radiator warm is.

Maar voor een goede werking is het geen noodzaak. (ook uit ervaring :wink: )
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Het is ook geen wet maar de radiator wordt veel sneller warm :wink:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Als ik zo lees is er veel te veel vermogen in de woonkamer.
Gevolg is dat de cv aanslaat en in no time de kamer op temperatuur heeft.
Cv gaat uit en de badkamer warmt niet verder op.

Oplossing zou zijn om de radiatoren goed in te regelen op de begane grond waardoor er langer warmte gevraagd wordt op de beganegrond en zo de badkamer op temperatuur kan komen.
 

Hoostdijk

  • #12
Hallo, het antwoord is denk ik al gegeven, begane grond opnieuw inregelen.
De keteltemperatuur verlagen tot 70 graden is een optie.
Het temperatuurverschil per radiator instellen op 15 graden celcius met de voetklep.
Let erop dat je geen kortsluiting maakt met een radiator die vlak bij de ketel zit, als hierdoor teveel water gaat dan krijg je het boven niet warm omdat de ketel geen temperatuurverschil meet.

Kortom, begane grond knijpen op je radiatoren of zelfs dichtzetten (minstens 1 radiator open als je geen beveiliging op je ketel hebt). totdat per radiator een temp.verschil van 15 graden celcius tussen in en uitlaat heerst. Ketelwaterthermostaat omlaag draaien naar behoefte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu