Autohefbrug buiten plaatsen: Bevestiging/fundering en krachtstroom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een auto van pak 'm beet 1200 kg, op 2 los staande kolommen? Ik wens je veel succes, maar zonder heel veel beton als fundering gaat 'm dit echt niet worden.
 
Mastermilo heeft een tijdje terug een kolombrug op een slechte vloer gezet, die moest ook poeren storten.
Weet het niet meer precies, maar als je zoekt, dan kunnen ze op 2x een poer van 60x60 en 30cm diep, maar het kan ook dat voor die van jou het 90x90 moet zijn.

Heb je al gekeken naar een schaarlift? Die zijn van zichtzelf een stuk stabieler.
Het is maar net wat je precies wilt kunnen doen.
Een smeerput is ook een optie, daar gaat trouwens ook veel beton in zitten. Het voordeel in dat die prima onder een carport kan, dan sta je droog, want is een lift wel geschikt voor buiten?
Of een combi smeerput met schaarlift.
 
@ Walker ,Waar lees je dat er geen beton word gestort en de palen los komen te staan? de brug komt alleen wat lager te staan maar er word gewoon een betonnen vloer gestort. minimaal 20cm dik.
 
Een drempel tussen de kolommen doet heel weinig voor de stevigheid en stabiliteit van de kolommen. Daar zitten alleen kabels en leidingen in. De sterkte moet echt uit de betonplaat komen. Er zij wel versies met een onder frame voor op zwakkere vloeren, maar in plaats daarvan kun je beter een grotere en dikke betonplaat storten.

Ik zou ook zeker geen constructies gaan maken met verdiepte ligging en rijplaten. Daar krijg je echt spijt van, zeker als er eens een auto op moet met iets minder grondspeling. Gewoon een royale vlakke betonvloer en zorg ervoor dat de kolommen ver genoeg uit elkaar staan. In combinatie met uitschuifbare armen kun je dan bijna alle auto's oppakken.

Wij hadden tot een paar jaar terug een werkplaats met een twee koloms Nussbaum hefbrug. Daarvan stonden de kolommen eigenlijk te dicht op elkaar vanwege ruimtegebrek. Het gevolg was dat het soms heel lastig was om bepaalde auto's op te pakken omdat de armen onvoldoende ingeschoven konden worden. Een drempel tussen de kolommen zou ik ook niet willen hebben. Onze Nussbaum had een verbinding boven over langs om de beide kolommen te synchroniseren.
 
Een tweekoloms hefbrug maakt het sleutelen aan auto's heel veel makkelijker en leuker. Maar dan moet je de brug wel goed en praktisch plaatsen.
 
Gewoon touwtje eraan en rijplaat eronderuit trekken hahaha! zonder gekheid . het is niet voor elke auto bedoeld. alleen voor mijn oldtimer van 1000 kilo , maar zo'n drempeloze brug is ook gelijk 4 meter hoog. omdat er bovenin een balk de kolommen verbind. ik vind dat niet erg handig. zeker niet voor werkplaatsen met een lager plafond.
 
Je wilt voor één auto een hefbrug neerzetten met (smeer)put eronder omdat je er volledig onder wil komen te staan i.v.m. rugklachten (lees ik in andere topic)?

Waarom dan niet gewoon een diep genoege put fabriceren? Die kun je altijd nog dichtgooien als je klaar bent met je oldtimer zonder dat er een brug in je tuin blijft staan. Om de wielen dan van de grond te krijgen moet je alleen even een keer opkrikken en steunen plaatsen, dat lijkt mij ook geen 10 x per maand te moeten gebeuren. Desnoods plaats je nog een poetsbrug zoals eerder al is aangegeven, aangezien er toch een put onder komt.

Daarbij, rechtop onder een auto staan sleutelen terwijl je de hele tijd omhoog kijkt en boven je schouders werkt: je klachten gaan er niet minder op worden, in tegendeel! Ik denk dat je dan nog beter uit bent met een monteurskar en eronder gaan liggen.
 
Onder een auto op een brug moet je behoorlijk kunnen staan. Anders krijg je nog steeds last van je rug en is de aardigheid van het sleutelen er snel vanaf.

Dat met die rijplaten zal lastiger zijn dan je nu denkt. Beter een vlakke vloer eronder, al dan niet met een brug met drempel.

Ook is het gewoon prettig als je zonder al teveel nadenken de meeste auto's erop kunt zetten. Bijvoorbeeld alleen al als je zelf eens besluit een andere auto te kopen.

@JWF, het grote voordeel van een tweekolommer is dat de wielen vrij hangen en je dus ongestoord en makkelijk aan de ophangingsdelen van de auto kunt werken.
 
Helemaal mee eens @Mn22 maar ik vind het verschrikkelijk veel moeite (en geld) voor het uiteindelijk beoogde resultaat (en ook deels tegenstrijdig t.o.v. rugklachten), en geef op basis daarvan mijn advies.
 
Ik vind de kosten van een tweekolommer meevallen. Zeker als je het afzet tegen het werkgemak en de besparing die je kunt realiseren door onderhoud zelf te kunnen doen.

Een put, rijplaten e.d. maken het niet goedkoper, alleen minder praktisch en minder goed bruikbaar.

Als ik ooit weer de kans krijg om een tweekolommer in een garage neer te zetten doe ik dat.
 
Een smeerput van 2 meter diep graven over een lengte van een auto gaat hem sowieso niet worden. ik zou niet weten waar ik al dat zand kwijt moet. en zo'n diepe put moet je ook bekisten en betonnen en lijkt mij ook niet makkelijk als je verhuist om dat weer vol te gooien met een hoop zand wat ik dan niet heb. het idee van de oprijplaten is enkel om plaats van de steunen te overbruggen. die worden dus heel kort want de steunen klap je naar weerskanten uit. de auto staat dan al hoger en de brug gaat dan na de oprijplaten te hebben verwijderd iets omhoog uit de diepte tot de hoogte waar de auto staat. dan positioneer je de steunen en lift de auto op.
 
Je wist ook niet hoe je de kolommen ging tillen en na wat vraag- en researchwerk ben je er ook uitgekomen, dus waar je zand moet laten of vandaan halen lijkt me niet de grootste uitdaging.

Bij verhuizing een hefbrug weer meenemen lijkt me lastiger dan zand in een gat gooien :roll:
 
Bij verhuizing (huurhuis) zal een put eruit moeten, dus het beton ook. Dat is meer dan alleen dichtgooien.
Een brug kan je weer verkopen en zelfs als ie compleet kapot zou zijn laten ophalen als oud ijzer.

(ik was eerder vooral hardop aan het denken, soms kom je zo op mooie oplossingen)
 
ja ok misschien dat wel maar een smeerput maken is volgens mij veel duurder dan een oude brug aanschaffen. wat komt er allemaal bij kijken . huur mini graver? zand afvoeren/vervoer daarvoor de kosten.. bekisten en een hoop beton. trap ,verlichting etc. denk dat je zo op 2000 euro zit met een hoop werk dan. oud spindelbrugje 5 a 600 euro. met wat beton storten max paar honderd erbij. en veel minder werk. put kan je wel dichtgooien met beton erin denk ik. als niemand het verder ziet maar als de beton van boven zit dan moet het er wel uit ja. ik graaf voor de kolommen ook een putje en dan beton erin. gooi ik gewoon zand over als ik verhuis. brug kan je inderdaad verkopen .komen ze dan bij je ophalen. ben je er ook gelijk vanaf. brug lijkt mij dan meer voordelen hebben dan een smeerput maken.
 
Volgens mij word mijn klus idee hier toch wat verkeerd begrepen. ik ga geen hele smeerput onder een kolombrug graven. ik wilde enkel de vloer wat verlagen om de brug op te plaatsen voor ruimte te maken in de hoogte zodat het onder mijn carport past. daarvoor moet de brug dus 50cm lager komen te staan . ik ga dus geen 2 meter diep uitgraven .maar enkel voor de kolommen en de hefsteunen in de breedte van de drempel ,daar komt dan beton onder waar de brug op vast komt te staan. die komen dus dieper te liggen. dus de hefhoogte zal dan nog maar 1,5 meter boven de grond zijn en dan moet ik ook een halve meter mee zakken. kan er dan ook bij gaan zitten met mijn benen in het gat. of een kleine smalle plaats om in te staan maar niet een hele put van 2 bij 4 meter.
 
Een brug is 2,5 meter breed, een je zal 5 meter nodig hebben voor je auto, uitgraven tot 70 cm wand je hebt ook ongeveer 20 cm beton nodig ik heb even 500x250x65 cm gedaan en zit rond de 8 kuub wat er uit komt.

Put 5 meter, 150, 100 breed is 7.5 kuub dus maakt weinig verschil
 
Als je gaat rekenen, mag je best eerst goed lezen.

Alleen waar de kolommen staan wordt er 70cm diep gegraven. Maak daar trouwens maar 80 van, want er komt geen vloer maar poeren (als ik dat goed begrijp)
Maak er flinke poeren van en je zit op 90x90x80=0.65 m3 x2 =1,3 m3
Dan in het midden nog een geul om te staan en voor de drempel.

Als er geen poeren komen, maar een plaat dan zal dat iets van 2,5 x 0,9 x 0,8 zijn: 1,8 m3
Daar is nog iets op te besparen door geen plaat maar een H vorm te storten.

ps. de drempel kan je iets dieper in het beton leggen, het is niet meer dan een kabelgoot, dan struikel je daar niet over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan