Atag SHR35T vragen.

Jeroen115

  • #1
Hallo medeklussers, 2 vragen over onze SHR35T:

1. welk type driewegklep-cartridge moet hierin?, bij ons is er een VCZZ6105 in gegaan (met de schuine kantjes doorlaat), maar als je de originele atag S4268400 neemt heeft deze rechte kantjes in de doorlaat en is hij bijna 2x zo duur..

2. Heb laatst de besturingsprint vervangen wegens error E-03 (luchtkasttemperatuur te hoog, is onzin want er is GEEN sensor aanwezig hiervoor in deze ketel, vandaar de besturing verdacht).
Werkt weer prima maar nu hoorde ik van een monteur dat vervanging van de de print wellicht niet nodig is geweest, omdat de besturing door div. oorzaken kan "denken" dat er een sensor aanwezig is in de luchtkast waardoor je een onterechte E-03 krijgt.
Deze zou je door verandering van een van de parameters in de instellingen kunnen resetten waardoor het probleem is opgelost.
Ik heb dit nergens in een handleiding kunnen vinden, maar er schijnen bij Atag verborgen parameters te zijn, zowel onder 123 als 007.
Weet iemand hier meer van?

Alvast mijn dank
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
#1
prima cartridge, lekker laten zitten, die je nu hebt
is "speciaal" voor Nefit, zou iets met geluidsklachten
te maken kunnen hebben, en met die schuine kanten zou
het niet mogen gebeuren, maar daar heeft Atag geen last
van....dus lekker laten zitten, werkt net zo goed als
origineel...en ja, Atag onderdelen zijn duur.

#2
Code E3, is in 1e instantie de stuurautomaat, echter
vanaf 2003 kan het ook de luchtkastsensor zijn, maar
er is geen 1 parameter waarmee je die melding kan resetten,
wat die monteur waarschijnlijke bedoelde is BL81, dat
is een instelling voor het buitenland, dan komt er een
sensor (tbv de rookgassen) in de condensbak, maar die
sensor zit er in NL niet in, echter de stekker wel in
de draadboom.
Nu wil het zo zijn dat als de stekker kortsluiting geeft
de software in de automaat gelijk zichzelf aanpast zodat
hij denkt dat hij die sensor heeft, zodra de kortsluiting
weg is, dan gaat hij niet uit zichzelf terug, en dat
moet je in de parameters terug zetten.
Dit verschijnsel komt in 99% altijd voor bij de Atag
Enigma (E-SHR) met een lekke warmtewisselaar

Een lang verhaal, maar dan weet je gelijk hoe het
werkelijk zit, en kan je zelf waarde bepalen aan je
monteur :wink:
...en nee, ik ben geen fabrieksmonteur :mrgreen:
 

Jeroen115

  • #3
DexterXL, hartelijk dank voor deze uitleg, hier kan ik wat mee.
Wat betreft de E-03, als ik het schema erbij pak zie ik de sensor, als ie erin zit (luchtkasttemperatuur-beveiliging, LTB), in serie staan met de spoel van de gasklep, naar connector X5, pennen 4 en 5.
Inderdaad zie je de 2 groene draden van de spoel terug op X5, 4 en 5.
Dus mijn conclusie was, spoel of besturing, de spoel mat 50 ohm, dus...print vervangen en voila.
Wat betreft de monteur die met het reset-verhaal kwam: dit was iemand van de landelijk opererende firma waar ik (nog) een onderhouds-abonnement heb, hij heeft gisteren de ketel een preventieve onderhoudsbeurt gegeven en toen kwam dit ter sprake.
De man was mogelijk niet zo blij met mijn acties, maar voor driewegkleppen, sensoren en electronica draai ik mijn hand niet om, ben electronicus met >35 jaar ervaring.
Ik ben blij dat ik zelf die print heb vervangen, als ik het bij hen had laten doen had ik gewoon de Atag prijs betaald van ca.400,- incl BTW, da's heel wat meer dan de 50,- via Marktplaats.

:P

Als ik tijd heb zal ik eens verder kijken naar de defecte stuurautomaat-print, mogelijk is het een van de 4 relais die het heeft begeven, de fout was namelijk niet in één keer "hard", eerder liep de besturing na een reset wel door.
Als een van die relais inderdaad de gasklep aanstuurt...dan ...

Groeten,

Jeroen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu