Atag Enigma Geen cv wel ww code o 11 en 0 12

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #21
3.87 is idd: 3# actief branden op cv, 87# is de aanvoertemperatuur,
parameter 48 is pompcapaciteit, lekker laten staan, zal door iemand
met een reden daarop gezet zijn....word niet zomaar veranderd :wink:
Wil je zuinigheid....neem een thermostaat en geen doorverbinding :mrgreen:
zoals je het nu doet kost het bakken met geld, al zal je energieleverancier
nu niet klagen.
 

Tdi driver

  • #22
Kan ik nu de aanvoer temperatuur niet iets lager zetten? Heeft dit nog nadelen? Welke temperatuu zal geschikt zijn?

Ik koop ook wel weer een termostaat.
De pompcapaciteit staat nu op 30%
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #23
Dat is een kwestie van proberen wat bij jouw situatie het beste is, misschien
dat 60 graden afdoende is...dat kunnen wij niet hiervandaan zien :wink:
48 is minimum pompcapaciteit, 49 maximum, 49 niet wijzigen :!:
 

Tdi driver

  • #24
In de handleiding staat bij instelling 48:
Fabriekswaarde 25% (50) ( welke waarde bedoelen ze nu hier ?
Mogelijke instelling 25%-100%

Bij 49 staat dat de minimale pompcapiciteit voor cv 40% is en gaat tot 100


Hij staat bij 48 nu op 30%. Welke instelwaarde kan ik het beste nemen?


En bij instelling nummer 1 is die voor cv en voor de ww. Ik heb natuurlijk wel fatsoenlijk warm water nodig, anders laat ik hem maar mooi staan rond de 80graden.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #25
Is mij een raadsel waarom je aan die instellingen zou willen rommelen?
heb je geluidsoverlast in je installatie?

de pomp is modulerend en wordt door de electronica van de ketel aangestuurd zodat de pomp zich aanpast aan de ketel , afblijven dus als er geen klachten zijn,

temperatuur regelen doe je met een ruimtethermostaat. wil je de max aanvoertemperatuur van de ketel verlagen , dan doe je dat mbv parameter 1.
 

Tdi driver

  • #26
Oke, als dat zo is dan heeft die pompinstelling geen zin, wat is dan een standaard instellling hiervoor?

Verder is parameter 1 ook voor de warmwaterkraan? als dat zo is dan moet ik die niet te laag zetten?
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #27
:mrgreen: is zoiezo niet verstandig om parameter 1 te laag in te stellen , want dan krijg je koudevoeten :mrgreen: , je verwarming in huis is berekend op de max aanvoertemperatuur van je ketel, ga je die verlagen dan kun je het koud krijgen en zal het langer duren voordat de ruimte op temperatuur komt. omdat je capaciteit tekort komt,
is te vergelijken met een snelheidbegrenzer op je TDI motor , als je maar 50km/h kan rijden ,dan duurt het wel ff als je 200km moet afleggen dan wanneer je met 130km/h kan toeren.

wil je echt een mooie temperatuur regeling , dan moet je maar een modulerende ruimtethermostaat en de thermostaat op een goeie referentie-plek hangen.
 

Tdi driver

  • #28
Maar geldt die parameter 1 voor zowel warmwater als voor de centrlaleverwarming?
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #29
Nee

of er moet een externe boiler op aangesloten zitten, dan weer wel.

:roll: maar je kan het zelf proberen , is het niet goed zet je het weer terug .
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #30
Externe boiler is ook appart instelbaar, para 1 is alleen voor de cv-systeem,
instellingen van de pomp gewoon afblijven :wink:
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #31
wil je echt een mooie temperatuur regeling , dan moet je maar een modulerende ruimtethermostaat en de thermostaat op een goeie referentie-plek hangen.
Hier moet niet modulerende maar aan/uit regeling staan. Een modulerende kamerthermostaat kan niet op deze ketel.
De uitzondering is uiteraard de atag thermostaat, dit is de enige modulerende thermostaat die op deze ketel kan.
 

Tdi driver

  • #32
Ik heb nog even gekeken waarom overal de buizen warm bleven en wat blijkt, in onze converteput zat een automtische thermoschakelaar, deze bleef hangen. Ik heb dat waselement er uit gehaald en de draaiknop terug geplaats zodat het syteem nu wel dicht staat.

Vlak bij installatie zit ook nog buis tussen de aanvoer en afvoer met een kraan, hier stroomt nog wel continu warmwater door. Moet het systeem altijd water rond kunnen blijven pompen doormiddel van een kort circuit?? Of kan die kraan dicht??

Het systeem geeft nu steeds 6 aan. Dit is dan logische want er stroom nu nog water door dat tussen buisje.
 

Dylan5

  • #33
Weet iemand of deze site : *********** betrouwbaar is?


Tekst en links verwijderd, dit is hier niet toegestaan, lees de foruregels, mod.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #34
Omdat je hem doorverbonden hebt, moet je idd altijd stroming hebben,
anders valt hij op BL85 :wink:
 

Tdi driver

  • #35
Misschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen de theromometer en die parameter 1.

Als ik de thermometer aansluit en zet hem op 20 graden dan heeft parameter 1 toch geen invloed?
Het systeem wordt dan toch niet warmer dan die ingestelde 20 graden?
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #36
Je "thermometer "of thermostaat stel je eindbestemming in (20 graden )
met para 1 stel je de max aanvoer temperatuur van je ketel . een soort begrenzer zeg maar dat je niet harder rijdt dan 120km/h om van A naar B te gaan :mrgreen: :mrgreen:
 

Tdi driver

  • #37
Oke ik snap hem. Eingenlijk is parameter 1 een soort van begrenzer, die de ketel beschermd, mocht de thromstaatschakelaar defect zijn.


Andere vraag: Dat rode drukvat met aan de onder kant een ventiel kan ik daar nog wat aan doen? Dit lijkte een soort buffer van de druk, bekent in de autotechniek, helaas ben ik minder op de hoogte van verwarminginstallatie's. Kun je dat drukvat nog vullen met lucht of stikstof? Zoja hoeveel bar lucht mag er dan in?

En de druk in het syteem is 1.9 hoe kan het dat nu naar een week alweer het systeem op 1.5 staat. Hoevaak dient men het systeem normaal gesproken bij te vullen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #38
Ja en nee

in theorie hoef je parameter 1 nooit aan te passen tenzij je overcapaciteit hebt of alleen vloerverwarming of andere problemen.
ketel probeert ruimte op te warmen tot die ingestelde 20 graden ,maar zal het water niet warmer maken dan de ingestelde temperatuur bij para 1.

drukvat heeft een voordruk (meestal van 0,5 bar stikstof, staat erop vermeld ) , om die te kunnen meten ,moet je de cv installatie eerst drukloos maken en dan de voordruk met een bandenspanning meter meten, is ie echt helemaal leeg , dan heeft het weinig nut om op te pompen , lek is lek bij die dingen , een nieuwe kost niet meer dan 20 a 30 euro.
 

Tdi driver

  • #39
En dat ik vaak de waterdruk op 1.9 moet zetten wat kan dat o.a. allemaal betekenen. Kan dat ook aan dat drukvat liggen of lekt het systeem ergens?
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #40
Kan allebei

als je drukvat niet goed werkt , dan loopt de druk te veel op bij opwarming van de installatie en kunnen er lekkage's ontstaan of overdrukbeveiliging openen.

maar je kan ook gewoon ergens een kleine lekje hebben waardoor het systeem steeds leegloopt

tot welke druk heb je de installatie bijgevuld en bij welke temperatuur ? en bij welke druk en temperatuur heb je de installatie gevuld ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu